En Facebook-sida för företag är ett slags offentligt forum på Facebook där företag kan hålla kontakt med sina kunder och fans, väcka nyfikenhet kring sitt varumärke och driva trafik till sin riktiga hemsida.

Det är en marknadsföringskanal som är enkel att hantera och inte kostar med än den tid du lägger på att uppdatera sidan.

Det fungerar så att du i egenskap av företagare skapar en Facebook-sida som andra användare på Facebook sedan kan välja att gilla. När de markerat att de gillar din sida så får de automatiskt ta del av det som händer på ditt företags Facebook-sida.

Precis som för profiler kan sidan skräddarsys och du kan skaffa nya användare genom rekommendationer från vänner. Du kan genom enkla uppdateringar dela med dig av exempelvis nyhetshändelser, kampanjer, bilder, filmer och Facebook-evenemang.

Det är också en utmärkt plats för dig som småföretagaren att kommunicera med dina kunder – de kan kommentera dina inlägg direkt i flödet och kan ge snabb respons. Sköter du det på ett bra sätt så kan sidan bli en självklar del av kundtjänst.

Anpassa utifrån målgruppen
Men vad ska man egentligen skriva om och hur ofta ska man göra det? Vi har pratat med Miriam Olsson, redaktör på affärstidningen Internetworld, som skrivit mycket om sociala medier:

– Vad du ska skriva om beror mycket på dina kunder. Kartlägg din målgrupp och anpassa nivån på hur personlig du ska vara utifrån vilka kunderna är och vad du erbjuder för produkter eller tjänster, förklarar hon och fortsätter:

– Du kan exempelvis berätta vad som händer på företaget under dagen, visa bilder från kontoret eller rådfråga fansen i olika frågor som berör företaget. Och självklart så ska du informera dina kunder om nyheter som har med dem att göra.

Även hur ofta du bör uppdatera sidan beror till stor del på dina fans:
– Du kan skriva några gånger i veckan, men har du många fans så kanske du kan öka tempot något och skriva en gång om dagen. Och det är alltid viktigt att hålla koll på sidan dagligen för att se om det dyker upp frågor eller kommentarer.

Hur skaffar jag fler fans?
– Det första du kan göra är att skicka ut sidan till alla dina vänner och få dem att skicka sidan vidare. Du kan även lägga in en Facebook-box på din hemsida för att visa att ni även finns på Facebook. Har du ett nyhetsbrev så kan du skriva om sidan där och har du en fysisk produkt så kan du skicka med information om att ni numera finns på telefon, mejl och på Facebook.

Är det något man absolut inte får göra som företagare på Facebook?
– Du får inte spamma (skriva överdrivet många meddelanden) dina kunder och var varsam med meddelandefunktionen, det är en sak att bli fan och få meddelanden i nyhetsflödet men det kan vara lite mer känsligt med privata meddelanden i inboxen.

Fakta

Här är fem Facebook-tips från Miriam Olsson:

1. Håll igång sidan – ser dina kunder att det händer spännande saker så ökar chansen att de sprider din sida vidare.

2. Du får full koll på dina fans med hjälp av analystjänsten Insights. Den finns på Facebook, är gratis och talar exempelvis om för dig vilka dina fans är, hur många de är, om de är aktiva och om de blockerat dig från sitt flöde.

3. Underhåll din sida och gör den personlig med exempelvis egna flikar. Men för det så krävs det viss kunskap i programmering.

4. Det finns ett bra hjälpcenter på Facebook och du hittar många bra ingångar längst ner på sidan.

5. Facebook ändrar sitt regelverk ganska ofta – så det gäller att vara uppdaterad. Exempelvis så måste du ha tillstånd från det svenska Facebook-kontoret för att starta en tävling.

 Så här skriver Facebook om skillnaden mellan det som kallas sidor och grupper:

”Sidor får bara skapas för att representera en verklig organisation, artist, ett företag eller band och kan bara skapas av en officiell representant för den enheten. Alla användare kan skapa grupper, och om vilket ämne som helst, som ett forum där användare kan dela med sig av sina åsikter om och intresse i ämnet. Grupper kan vara stängda eller hemliga, medan sidor är avsedda för att låta en enhet kommunicera i ett offentligt forum.”