På drygt ett decennium  har Alibaba.com blivit en av världens mest framgångsrika sajter. Ägar­bolaget Alibaba Group är i dag ett e-handelsimperium som driver allt från import och export-sajten Alibaba till Taobao, Kinas motsvarighet till Ebay.

– Alibaba började som en matchmaking-sajt där köpare och säljare träffas. Vårt mål är att göra det enklare att göra affärer, säger Maggie Choo, chef för internationell affärsutveckling och marknadsföring på Alibaba.

I dag finns över 800 000 leverantörer registrerade med ett betalkonto på Alibaba.com. ­Betalkontot innebär att en viss kontroll görs av säljaren, bland annat kontrolleras att det är ett riktigt bolag som står bakom listningen. Inga affärer görs upp på Alibaba.com. Sajten förmedlar kontakt mellan leverantörer och inköpare och affärerna görs sedan på vanligt sätt över telefon eller mejl.

Produktutbudet på sajten är enormt, med över 6 000 kategorier. Här lägger leverantörerna upp beskrivningar och bilder av sina produkter och säljer dem som regel i tusental. Det är stora ordrar som gäller, ofta direkt från fabrik.
De populäraste produkterna är konsumentelektronik och maskiner och köparna finns över hela världen. USA är den största marknaden med 15 procent av inköpen. Storbritannien står för fem procent och övriga Europa för tio procent. Även Indien är en stor marknad.
Återförsäljarna är till största delen kinesiska bolag. Hela 90 procent av de leverantörer som har ett betalkonto kommer från Kina och Hongkong. Resten kommer från Indien, Malaysia, Turkiet och till och med några från Sverige, berättar Maggie Choo.
– Man måste inte ha lägsta pris för att sälja, det finns också ­efterfrågan på unika produkter, säger Maggie Choo.

Alibaba är sedan länge det självklara navet för export från världens fabrik: Kina. Vad blir då nästa steg för e-handelsjätten? Maggie Choo berättar att strategin är att hjälpa leverantörerna att växa genom att erbjuda dem ännu fler tjänster.

De tjänster som planeras handlar om hr (human resources), utbildning, logistik, it och i framtiden även program för små- och mellanstora företag. Maggie Choo beskriver det som att leverantörerna ska gå från ”Meeting at Alibaba” till ”Working at Alibaba”. Redan i dag har man kringtjänster, som att man hjälper leverantörer att få sina produkter genom tullen, och planen är att hjälpa till ännu mer med logistiken.
– Vi står i början av en tioårsplan där vi ska hjälpa små och mellanstora företag att lyckas. Vi har redan i dag Ali ­Institute, där vi erbjuder utbildningar inom företagsstyrning. Målet är att erbjuda allt företagen behöver genom vår plattform Alibaba, säger Maggie Choo.

Projektet löper över tre delar av ett företags verksamhet och utveckling:
I steg ett hjälp med marknadsföring och att hitta säljare, vilket görs via Alibaba.com.

I steg två hjälp med utbildning och program inom management och företagsstyrning, något som sker vid Ali Institute.

I steg tre hjälp med finansiering för att kunna växa. För detta syfte driver företaget Aliloans, som lånar ut pengar till företag.

Parallellt med utvecklingen av Alibaba.com har företaget lanserat Aliexpress, en exportsajt för mindre affärer där transaktionerna sker direkt på sajten. På Aliexpress kan småföretag köpa in produkter i mindre volymer. När man köper via  Alibaba.com handlar det ofta om stora volymer och att man köper direkt från fabrik.

Vilka är dina bästa råd när man ska handla av en ny leverantör?
– Ställ alltid frågor. Du måste ställa relevanta frågor, göra en bakgrundskontroll av företaget, googla det och använda säkra betalningar, säger Maggie Choo.

Aliababa
Klicka på bilden för en större version!



Fakta

Vad: Koncernen som äger Alibaba.com med systersajter.
Startår: 1999.
Grundare: Jack Ma.
Antal anställda: 22 000.
Når ut till: 240 länder.
Kontor i: Kina och Hongkong, Indien, ­Japan, Sydkorea, Storbritannien och USA.
Dotterbolag:  
Alibaba.com,  e-handelsplattform för producenter och grossister. Koncernens flaggskepp.
Taobao, Kinas största e-handelssajt och en av världens 20 största sajter. 370 ­miljoner registrerade användare.
Alipay, en kinesisk motsvarighet till Paypal, Kinas största system för nätbetalningar. 550 miljoner registrerade användare.
Alibaba Cloud Computing, en satsning på molntjänster som ska stötta hela ekosystemet inom e-handel.
China Yahoo, sökmotor som köptes av Yahoo 2005.