Du har precis kommit till jobbet och slagit på datorn när du inser vad som har hänt. Det brådskande brev som du skrev klart kvällen innan ligger kvar på hemmadatorn, och det är bara att börja om från början. Du svär uppgivet, för det är inte första gången det händer...

Att hålla reda på olika versioner av halvfärdiga dokument är ett gissel. För även om det i teorin är enkelt att flytta filer med hjälp av usb-minnen, disketter eller e-post så är det desto svårare att komma ihåg.

Byt ut Word och Excel
En lösning kan vara att byta ut Word och Excel mot de nya webbaserade Office-programmen.

Du slipper köpa ett dyrt program och installera det på datorn. I stället loggar du in på en hemsida och kör programmet direkt i webbläsaren – helt utan kostnad.

Eftersom filerna lagras på en central serverdator kan du komma åt dem överallt – och låta andra arbeta i samma dokument.

PC för Alla har testat fem gratis Officepaket på nätet, och samlat svaren på de vanligaste frågorna.

Ajax 13 funkar uselt

På ytan är Ajax 13 tilltalande. Det är integrerat med Firefox, vars menyer och verktygsfält har ersatts av Ajax. Du får med andra ord känslan av ett ”riktigt” kontorsprogram. Men även om programmet verkar lovande lider det av en rad barnsjukdomar. Under vårt test lyckas vi varken spara några dokument på den egna hårddisken eller på Ajax-servrarna, och vi fick hela tiden en massa felmeddelanden.


Krångel i Glide

I stället för att göra få saker bra gör Glide många saker dåligt. Det finns en rad konstiga funktioner, men kalkyldelen saknas. Gränssnittet är dessutom oerhört rörigt. Ska du exempelvis öppna en text måste du gå via dokumenthanteraren, förhandsvisa dokumentet och välja Edit, och det är krångligt att spara en Word-fil på hårddisken. En annan brist är att dokumenten inte sparas automatiskt.


Google är enklast

Google Docs & Spreadsheets är raka motsatsen till Glide. Sökjätten Google har gjort en tjänst som är stabil och lättanvänd – men ganska finesslös.
Ordbehandling och kalkyl är de enda komponenterna, och de innehåller bara det allra nödvändigaste. Poängen är tryggheten. Alla dokument sparas med automatik och tjänsten är imponerande stabil. Precis som i Gmail är det lätt att söka och arkivera.


Thinkfree vinner

Thinkfree har många år på nacken. Vi testade den första versionen redan 2002, och nu är det en mogen produkt. Thinkfree består av tre verktyg: Ordbehandling, kalkyl och presentation. En fördel är att du kan välja mellan två olika nivåer. Om du behöver många funktioner väljer du Power-läget medan du som har en långsam uppkoppling kan välja basversionen.


Zoho har egen look

Zoho är inget sammanhållet programpaket. Dina texter når du bara genom att öppna ordbehandlingsdelen, kalkylbladet genom kalkyldelen och så vidare. De olika komponenterna innehåller de flesta funktioner som du också hittar i Microsofts Office-paket. Gränssnittet är annorlunda än du är van vid i exempelvis Word, men det är inte speciellt svårt att förstå sig på.

Fakta

Vi har testat de kontorsprogram som är gratis och körs via internet. Vårt fokus har legat på ordbehandlingsdelen, eftersom den är mest använd. Så här läser du tabellen: Automatisk inloggning innebär att programmet kan komma ihåg användarnamn och lösenord så att du kommer in direkt.