Andelen spam har ökat med 40 procent det senaste året, och detta har enligt Microsoft tvingat fram nya tekniker för att skydda Hotmail-användarna. Men nu protesterar allt fler mot att Hotmail också stoppar helt vanliga, seriösa mejl.

Boven i dramat heter Smartscreen, en antispamteknik som utvecklades av företaget Goliath för några år sedan. I filtret som fångar upp Viagra-reklam och phisingattacker hamnar också många vanliga e-postmeddelanden.

Microsoft säger, enligt tidningen The Register, att arbetet med att förebygga spam kräver drastiska åtgärder samt att de arbetar för att försäkra sig om att den nya tekniken inte blockerar vanliga e-postmeddelanden från att nå mottagaren.

Men det stämmer inte riktigt. The Register har talat med företag som drabbats av att e-postmeddelanden har försvunnit – trots att de följer alla Microsofts rekommendationer.

E-post som inte kom fram
James Firth, grundare av en datakonsultbyrå i Storbritannien, märkte att de e-postmeddelanden som skickades från företaget inte nådde mottagare med Hotmail-adresser.
– De hamnade inte i användarens skräppost, inte heller studsade e-postmeddelandena tillbaka. De bara försvann, säger Firth till The Register.

Firth tog därför kontakt med Hotmails support. Efter flera dagar bekräftade en anställd vid Microsoft att e-postmeddelandena som sändes från Firths domän, daltonfirth.co.uk, filtrerades bort av Smartscreen.
Anledningen var dock inte något som supportpersonalen ville dela med sig av till Firth, eftersom det skulle kunna ge spammare ytterligare ett försprång gentemot programmet.

I stället föreslog de att Firth skulle anmäla sig till en betaltjänst, Sender Score Certified, till en kostnad av 9 800 kronor för det första året. Men eftersom Microsoft inte kunde garantera att detta skulle lösa Firths problem så avböjde han.

– Jag kan bara inte tro att någon tänkte att detta var en bra idé, och jag tycker att Hotmail-användare borde varnas för att Microsoft väljer att inte skicka e-postmeddelanden till dem, säger Firth.

Många missnöjda användare
Representanter från Microsoft försvarar sig med att de faktiskt har lyckats sänka andelen spam, och att de är inställda på att hjälpa Firth och alla andra som råkat ut för liknande problem. Men på olika forum på webben är det många som hotmail-användare som ventilerar sitt missnöje med tjänsten, och som menar att till exempel Yahoo och Gmail sköter antispamverksamheten på ett mycket bättre sätt.

På svenska Spray känner man inte till några fall där e-postmeddelanden har försvunnit. Samtidigt är medvetna om att problemet existerar.
– Det är ett gissel, så företagen blir ganska radikala vid hanterandet av e-posttrafik, säger Fredrik Pallin som är presschef på Spray.