Inom kort kommer spelet Penumbra: Overture, ett rollspel där spelaren exempelvis kan sträcka sig fram och plocka upp något som ligger på golvet – och känna hur föremålet känns. Skillnaden från traditionella spel är att du i stället för en mus håller i en kontroll som är kopplad till en trearmad mekanism som fungerar i tre dimensioner.
– Det finns motorer inne i chassit som styr kontrollen med en sådan upplösning att du kan urskilja och känna ett hårstrå på ett bord, förklarar Mats Lordin.
Han är vd på Reachin Technologies, som utvecklat Haptx.

Tekniken, som kallas haptik, har funnits i ungefär ett decennium, men har varit alltför dyr att använda annat än i industrin tidigare. Sedan ett år tillbaka har dock Reachin Technologies tillsammans med ett amerikanskt företag utvecklat tekniken så att den även kommer att finnas i datorspel för vanliga konsumenter.

Främst är det i pusselspel och olika typer av rollspel som Haptx hittills har använts. Men Mats Lordin utesluter inte att även andra genrer kommer att utvecklas i framtiden.
– Man kan göra så otroligt mycket. Anledningen till att de flesta nuvarande spelen är pussel- och mystikspel är för att tekniken passar dem så bra. När det gäller spel som Quake 4 var vi initialt lite skeptiska, men det har fungerat utmärkt, säger han.

– Det tillför en enorm spelglädje och ger en riktig adrenalinkick, exempelvis när du känner hur du rycker till av kulan som träffat dig, fortsätter Mats Lordin.
Men föräldrar behöver inte vara oroliga. Mats Lordin försäkrar att det inte gör ont att spela med haptik, även om du blir skjuten.