Tiotusentals svenskar har fått problem till följd av SMS-lån – ett lån som innebär snabba, enkla pengar, men till ett högt pris. Låneverksamheten har slagit igenom stort och under de senaste två åren har antalet företag som sysslar med SMS-lån gått från en till drygt tjugo. Förra året tog Kronofogden emot cirka 20 000 ansökningar om betalningsförelägganden med SMS-lån som grund, skriver Dagens Industri.

– Det har gått i en rasande fart och antalet skulder knutna till SMS-lån har ökat drastiskt. Vi reagerade fort när det första SMS-lånet kom våren 2006, men det har inte fått någon effekt, säger Agneta Broberg, ställföreträdande konsumentombudsman på Konsumentverket, till Dagens Industri.

Från konsumentsombudsmannens sida är man besviken över SMS-lånens aggressiva marknadsföring och höga avgifter, men framför allt den bristfälliga informationen runtomkring. Det var för att diskutera allt detta och eventuella åtgärder för att motverka problemen som de nordiska ländernas konsumentombudsmän nyligen sammanträdde i Norge.

– Det största problemet är att unga människor tar lån de inte har råd att betala tillbaka. Det skulle vi komma till rätta med ganska snabbt med lagändring som kräver att det inte får gå så fort och att kreditprövningen måste vara lite mer noggrann, säger Agneta Broberg, till Dagens Industri.

En snabb ändring av konsumentkreditlagen är ett måste för att komma tillrätta med de större problemen hävdar hon. Enligt lagen, som den ser ut idag, behöver nämligen inte lånegivaren uppge effektiv ränta på lån som understiger 3000 kronor eller 1 månad och i samband med dessa lån krävs inte heller någon ordentlig kreditprövning.

– Konsekvensen blir att man ger lån till människor utan inkomst eller med betalningsanmärkningar, konstaterar Agneta Broberg.

Läs tidigare artiklar om sms-lån: