Flera kollektivtrafikbolag har under de senaste åren infört nya betalningssystem där resenären skickar ett sms för att få ett svars-sms som gäller som biljett.

Tele2 är en av de mobiloperatörer som varit först ut med att anamma tjänsten och det är även den operatör vars kunder flitigast använder betalningsmetoden. Hittills i år har över en miljon sms-biljetter köpts av Tele2:s kunder. Flest biljetter säljs i Stockholm och därefter kommer Västra Götalandsregionen, Uppsala, Östergötland och Västmanland/Örebro län.

– Sms-biljettens framgång ligger i att man alltid har mobilen med sig, säger Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 i ett pressmeddelande.

Tänkbara framtida användningsområden för mobil betalning är parkeringsavgifter och biobiljetter, detta efterfrågade nämligen 67 respektive 61 procent av konsumenterna i en av Tele2 nyligen beställt undersökning.

– Vi förutser att mobilen inom de närmsta åren kommer att ersätta kontanter på väldigt många användningsområden. Dessutom är det ett mer miljövänligt sätt att hantera både kontanter och biljetter med mobilen, säger Thomas Ekman.

Läs mer
Alla artiklar om mobil teknik