Tele2, Tre och Telia får efter ett föreläggande från Konsumentombudsmannen (KO) inte längre göra reklam för mobit bredband som ”upp till 7,2 megabit per sekund”.

– De marknadsför en hastighet som inte går att komma upp i, säger KO:s jurist Ola Svensson till PC för Alla.

KO har fått in många anmälningar mot operatörerna om just marknadsföringen av mobilt bredband. I höstas skrev KO till de tre operatörerna, men ingen ville ändra sig.

– De menade att hela branschen gör så och att ingen kund därför blir lurad. Då fick vi gå emot hela branschen istället, säger Ola Svensson.

Ändrar reklam
Operatörerna har till den 25 maj på sig att godkänna KO:s föreläggande, annars hamnar ärendet i marknadsdomstolen. Telia har redan ändrat sin reklam, men hade inte det då KO kontaktade företaget.

Förhoppningen är att även om föreläggandet bara gäller de tre operatörerna, så ska andra följa efter.
– Det var de tre som hade den här typen av marknadsföring, men förhoppningsvis följer de andra företagen efter, säger Ola Svensson.

Operatörerna säger sig inte kunna garantera en minsta hastighet, och nu inte heller en upp till-hastighet. Hur de istället ska marknadsföra sina mobila bredband vet inte Ola Svensson.

– De kanske skulle marknadsföra upplevd hastighet, eller någon genomsnittshastighet istället. Men det är inte vår uppgift att säga hur de ska marknadsföra sig.

"Vi får vara kreativa"
Enligt Pernilla Oldmark, informationschef på Tele2, kommer företaget att lyssna på KO och ändra marknadsföringen. Hon hävdar att företaget länge funderat på andra sätt att sälja mobilt bredband, utan att hitta något bra alternativ.

– Vi har bland annat pratat om att använda olika färger, men då ställer man sig istället frågan: ”Vad innebär den och den färgen egentligen”. Vi får helt enkelt vara kreativa och hitta på något nytt till den 25 maj, säger Pernilla Oldmark till PC för Alla.

Skulle någon av operatörerna bryta mot förbudet riskerar de en halv miljon kronor i böter.