Den svenska musiktjänsten Spotify har redan nått stora framgångar i Europa sedan företaget grundades 2006. En lansering i USA har dessutom varit på tapeten under en längre tid, men vid två tillfällen har den amerikanska lanseringen fördröjts av olika skäl. Nästa försök uppges vara planerat till slutet av året.

Enligt en artikel på Cnet.com uppger nu flera källor inom musikindustrin att Spotifys misslyckade försök att ta sig in på den amerikanska marknaden beror på Apple. Företaget ska enligt källorna intala skivbolag att Spotifys affärsmodell kan hota den redan sjunkande skivförsäljningen i landet. Bland annat ska Warner Music ha tappat intresse för annonsfinansierad musik.

Cnets källor uppger även att flera av skivbolagen är tveksamma till att det går att öka musikförsäljningen i USA med hjälp av en tjänst som Spotify.

Enligt analysföretaget Nielsen har den digitala musikförsäljningen i USA planat ut och gratistjänster likt Spotify skulle kunna orsaka att försäljningen minskar ytterligare, skriver Cnet.

Att Apple skulle försöka stoppa Spotify är inte helt ologiskt, då företaget håller på att utveckla en egen molntjänst för Itunes som ska erbjuda användarna tillgång till sin musik oavsett var de är. Enligt Cnets källor överväger även Apple att lansera en musiktjänst likt Spotifys, där användarna betalar en fast avgift i månaden för att få musik strömmad.

Varken Spotify eller Apple har valt att kommentera uppgifterna.

  • Läs mer på Cnet.