- PC för Alla:

Här är Löfvens
it-utmaningar efter valet

mattias inghe

- PC för Alla:

"Windows 8 börjar
kännas som Windows 7"

- PC för Alla:

"Befria oss från
dubbla telefoner!"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Magiskt program ger din netbook en dvd-spelare

Deamon Tools

2012-03-04 08:57

Deamon Tools rekommenderas.

Kjell Kamsvag

Deamon Tools

2012-03-04 10:13

Jag körde alltid Daemon Tools förut, men så gick jag över till VirtualCloneDrive för nåt år sen.
Nu har det gått så lång tid att jag fullständigt glömt varför jag bytte, utan kör CloneDrive av gammal vana.
Ska man gå tillbaka till DaemonTools? På vilket sätt är det bättre?

PeterLan

Deamon Tools

2012-03-04 10:27

gammal är äldst.. ;)

[FredrikG]

Deamon Tools

2012-03-04 10:39

Jag skrev inte att det var bättre utan ville bara tipsa om ett alternativ.

Kjell Kamsvag

Deamon Tools

2012-03-04 11:05

OK, jag fattade det som att du tyckte det var bättre eftersom du skrev "rekommenderas".

PeterLan

Deamon Tools

2012-03-04 21:38

Jag tycker VirtualCloneDrive är bättre än DaemonTools. Nu har jag inte använt DaemonTools på ett tag men med VCD så är det bara 2 klick: Högerklick > mount eller högerklick > unmount. Inget annat krimskrams som jag inte behöver

Scorch

Deamon Tools

2012-03-04 22:48

Precis så har Daemon Tools fungerat under många, många år.

nu|mlock

Deamon Tools

2012-03-04 23:40

Fast blev inte Daemon tools adware för några år sedan? För att sedan inte vara adware längre, men instabilt för mig. Iaf var det några versioner som var rejält usla, och när de äldre inte ville funka med Windows 7 sparkade jag ut det till förmån för diverse andra program, exv Virtual CloneDrive.

I vilket fall, det finns flera olika program för att emulera skivor, idag kanske det vore viktigare att kolla vilka som kan emulera bluray också. Visst är "plastskivor" döda som framtidsformat, men som nutida filmformat finns det ju inga likvärdiga alternativ. (mkv kan vara ett alternativ till iso för filmer, men folk flest brukar väl snarare ladda ner mkv än konvertera till formatet själva)

mktst

Deamon Tools

2012-03-05 09:10

DT är adware, men det finns inget krav på att installera något av skitprogrammen som följer med.

Även jag bytte program medan DT tog god tid på sig att fixa en fungerande version till Windows 7 men bytte tillbaka så snart som möjligt och eftersom jag inte kommer ihåg vad programmet hette så kan det inte ha varit speciellt bra.

Jag påstår dock inte att det var VirtualCloneDrive, för det har jag ingen aning om. :)

nu|mlock

Deamon Tools

2012-03-04 23:52

Jaså. Sist jag testade DT så var det typ högerklick > nånting > nånting > mount

Scorch

Deamon Tools

2012-03-05 09:07

Du har delvis rätt, nu när jag tänker efter så var "högerklick > mount" en plugin till DT som jag använde för många, många år sedan. Har ingen aning om ifall den fortfarande finns kvar eller inte.

Däremot är det fullt möjligt att associera vissa filändelser med DT så att du kan dubbelklicka på t.ex. iso-filen för att mounta.

Alternativt så kan man högerklicka > öppna med > DT en gång, sedan finns programmet med i listan bland programmen.

Det sista alternativet är ju att högerklicka på DT (som du säger), gå till rätt mapp och välja iso-filen.

Personligen så anser jag inte att det sistnämnda alternativet är speciellt jobbigt, då jag ändå, på något sätt, måste in i mappen, oavsett om jag använder DT eller utforskaren för det. DT kommer ju ihåg den senaste platsen, så om du har alla dina iso-filer i samma mapp så går det ju ännu fortare.

Kort och gott, DT har inte stöd för högerklick > mount, men dubbelklick eller högerklick > öppna med > DT fungerar utmärkt. Fortfarande två klick (om du inte väljer att klicka på "öppna med" för att menyn ska poppa upp snabbare, då blir det uppenbarligen tre klick).

nu|mlock

Deamon Tools

2012-03-05 23:03

Och om du sätter Windows till att öppna med enkelklick så behöver du i realiteten bara klicka en gång med Daemon Tools.

hans.pedersen

Deamon Tools

2012-03-05 21:46

Högerklickar man kommer man till en jobbig meny.
Vänsterklickar man så kommer man direkt till mountning.

adpe

Deamon Tools

2012-03-05 08:29

Även jag gick över från Daemon tools till Virtual Clone drive och anledningen tilla tt jag gjorde det var för att Daemon tools tog eveigheter på sig att fixa en fungerande version till Windows 7. Det tog sån tid att jag var tvungen att hitta alternativ och då blev det virtual clone drive som fungerade utmärkt under Windows 7 och har sedan dess kört med det.

Bejje

Deamon Tools

2012-03-04 16:00

Jag hade problem med VirtualCloneDrive vid ngt tillfälle och bytte då tillbaka till Daemon Tools. Daemon Tools är ju verkligen gammalt i gemet, och råstabilt. Gäller bara att ladda ner Lite-versionen som är gratis:
http://www.filehippo.com/download_daemon_tools/

lasdjfk

mount

2012-03-04 09:14

Man kan också använda mount direkt från prompten.
mount -o loop disk1.iso /mnt/disk

trala;la

mount

2012-03-04 09:37

PC för allas läsare är kanske inte målgruppen för CLI.

Kjell Kamsvag

mount

2012-03-04 10:40

eller kör OS lämpade för viss typ av server drift som dekstop os.

Wizzard

mount

2012-03-04 10:41

Menar du att Windows inte lämpar sig för serverdrift?

Kjell Kamsvag

mount

2012-03-04 13:18

Jag vet inte vad Wizzard menade, men jag kan inte riktigt se hur du kan läsa ut något sådant från hans inlägg.

Min gissning är att han menade att de flesta kör windows på sina netbooks och andra desktop orienterade system. Anledningen till detta är de flesta sådana system levereras med just windows, samt att windows för närvarande faktisk är bättre för just detta ändamål för de flesta användare.

Idag är Windows desktop avsevärt mer stabil än Linux för desktop bruk. Dessutom gör för närvarande Linux desktoputvecklarna sitt bästa för att hänga sig själv. Gnome3 och Unity är långt ifrån färdiga och leder till att man i många fall måste göra saker från kommandoraden. Det är bara det att dessa nya GUI gränssnitt främst riktar sig till folk som inte har kommandoradsvana.

Slutresultatet blir att de som kan hantera kommandoraden tycker att det nya gränssnittet är fördummat, och de som det utvecklas för tycker att det är för svårt vilket i förlängningen leder till att de väljer windows.

Missförstå mig inte, Gnome 3, KDE4 Unity, m.fl. kommer säkert att bli alldeles utmärkta när de fått några år till på sig att utvecklas, men vi är inte där än. Sedan kan man ju undra vad som har hänt med desktop konceptet som sådant när vi väl är där.

unoengborg

mount

2012-03-04 14:20

Själv har jag mountat ISO-filer på min Mac sedan OS X Leopard 2008 bara genom att dubbelklicka på dem så att de öppnas som en egen enhet. Vad jag minns från den tiden så var man tvungen att på Windows installera ett separat program för att kunna mounta ISO-filer. Om det har ändrats i Windows så är även ni Windows-användare välkomna till 2000-talet :)

White Rabbit

mount

2012-03-04 19:50

I Ubuntu högerklickar man på iso-filen (om man använder GUI).

trala;la

mount

2012-03-04 20:11

MS har insett att det tar för mycket resurser att göra Windows mer än halvfärdigt vilket har gjort att det har vuxit fram en hel industri som inte bara utvecklar fristående program utan även täpper till luckorna och åtgärdar Windows fel och brister. Symantec är ett bra exempel på ett företag som inte hade funnits om MS haft ett kvalitetstänk värt namnet.

Kjell Kamsvag

mount

2012-03-04 20:27

Ja, tänk så mkt jobb MS skapar.

lessonae

mount

2012-03-04 20:32

MS är bra för alla inblandade utom kunden.

Kjell Kamsvag

4 år för sent!

2012-03-04 14:01

Hade ju kunnat vara nyttig information för typ 4 år sedan när netbook började dyka upp.

Per Johansson

4 år för sent!

2012-03-04 20:48

Så eftersom du inte har en netbook just nu så är det inte nyttig information för några läsare menar du då?

Kommentarerna blir ju bara dummare och dummare för varje dag här.

Chanito

IDG upptäcker ISO

2012-03-04 21:33

Wow, IDG har upptäck ISO-filer.
Den enda gången jag behöver en skiva är när jag ska installera om Windows.
Av någon anledning vill min dator inte installera det via en USB-sticka.
Jag insåg fördelarna med ISO-filer för rätt många år sedan.
Bara att mounta den med Deamon Tools och installera spel mm via den vägen istället.
En ISO-fil på en hårddisk är betydligt snabbare än en optisk skiva.

Sten Isaksson

DVD?

2012-03-04 23:30

Det finns en anledning till nya maskiner inte kommer med DVD-spelare. Vilket råkar vara samma anledning de inte kommer med en floppydrive eller kasettbandspelare.

Sanguin

DVD?

2012-03-05 08:01

Men samtidigt finns det massvis med datorer på marknaden som fortfarande bara har 10/100 MBit Nätverk (samt b/g, och inte n på trådlöst).
Det finns väl ingen vettig person som bygger ett nätverk idag och inte bygger med GBit?

Bjurran

Nätverk

2012-03-05 08:33

Det är sällan något problem att bara dela ut en eller flera DVD-läsare över nätverket. Det har fungerat i ett decennium.

Men det är klart, dagens lagstiftning kanske gjort det olagligt. Det är ju trots allt fildelning som blir resultatet.

Heuristic

Kopieringsskydd

2012-03-05 13:16

Verkar inte fungera med skivor som är kopieringskyddade. Har ett gammalt från Hoyle som kräver att skivan finns i spelaren, den är kopieringskyddad.
Någon med idéer? Kan CloneCD som finns hos Slysoft skriva iso?

Åke Lundgren

kickback

2012-03-05 13:33

Undra om idg delar med sig av reklampengarna nu när dom kör egen sida utan upphovsmannens reklam.

aluser

Comments powered by Disqus
youtube större än netflix

- PC för Alla:

"Tyvärr Netflix -
Youtube är störst"

pirate bay körs i molnet

- PC för Alla:

Så gäckar Pirate Bay
myndigheterna

Chrome för IOS 8

- PC för Alla:

Chrome för IOS 8
har nu stöd för tillägg

Adblocker

- PC för Alla:

Så påverkas din dator
av annonsblockering

skylake

- PC för Alla:

Intel visar upp en pc
med Skylake-processor

Samsung Galaxy K Zoom

- PC för Alla:

Samsung Galaxy K Zoom:
En äkta kameramobil

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group