mattias åkerlind

- PC för Alla:

Copyswede: Därför behövs kassettskatten

Är privatkopieringsersättningen rimlig?

martin appel

Martin Appel - PC för Alla:

"Rör inte min
semestersurf!"

anna troberg

Anna Troberg - PC för Alla:

"Därför är e-röstning
direkt olämpligt"

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

6 små systemkameror till semestern

Sommar och sol

2012-06-09 09:38

Mycket ljus gör det jobbigt att använda skärmen som sökare, vilket gör att jag definitivt hade valt någon modell med elektronisk sökare som semesterkamera. Tyvärr blir kamerorna som har sådan som tillbehör ofta ganska klumpiga när man sätter på en sådan.

Själv hade nog valt systermodellen Nikon V1 istället för J1 på grund av detta. De här små Nikonkamerorna är väldigt snabba. Nackdelen är dock liten sensor, så jag misstänker att det kan bli brusigt i svagt ljus.

unoengborg

Sommar och sol

2012-06-09 20:40

Har tagit steget över fullt ut och pensionerat gamla DSLR:en för att endast köra NEX-5N. Fullkomligt älskar formatet, skärmen och den fantastiska bildkvalitén vid höga ISO. Till och med kitobjektivet är riktigt bra. Så rådet blir att sälja era gamla plast-DSLR:er på Blocket medans de fortfarande har något värde. Och så länge Nikon och Canon inte vågar satsa fullt ut av rädsla för kanibalisering på deras förstabarnsföräldrarskameror så får de se sig omsprungna av modernare och mer innovativa kameratillverkare som Sony.

Marcus Hansson

Sommar och sol

2012-06-11 10:15

Generellt så är DSLR fortfarande bättre när det gäller bildkvalité än spegelfria kameror.

MangeJ

Sommar och sol

2012-06-11 10:58

Beror väl kanske lite på vilka man jämför med, och vad man ska göra. En liten Nikon V2 med ett 200/2.0 (motsvarar 540 mm för fullformat) hade inte varit fel för naturfoto, lätt att bära och ljusstarkt. Skulle kunna ge dig en hel del bilder som faktiskt inte varit möjliga annars.

Men visst, oftast har du rätt, och jämför vi med Nex 5 som ofta har ganska klumpiga objektiv är vinsten i utrustningsomfång liten. För att inte tala om att den är ganska trögarbetad med sina omständliga menyer, jämfört med t.ex. en Nikon D800 som har rejäla vred och knappar på rätt ställe för alla viktiga funktioner. Men det är ju lite en prisfråga också.

unoengborg

Sommar och sol

2012-06-11 12:22

Håller med om att NEX-5N har stora objektiv men det beror ju på att bildsensorn är mycket större än konkurrenternas. Med pannkakan går den trots allt ner i fickan. Fördelen är ju att bruset på höga ISO är klart bättre på en NEX-5N än t.ex. en Nikon D800 (för att inte tala om Nikon V1).

Gränssnittet är lite svårjobbat men det blir lättare när man ställt in sina customknappar. Hade dock hellre sett samma grymma lösning som på NEX-7, Tri-navi, som vi säkert får se hos de tröga elefanterna Canon/Nikon om några år.

Marcus Hansson

Sommar och sol

2012-06-11 14:35

Nja, det är ganska stor skillnad på NEX-5N och D800 vad det gäller brus. Och det är inte till Sonys fördel. Nu var det väl i och för sig ganska väntat, med tanke på att prisskillnaden mellan dem är gigantisk. Jämför nedanstående tagna med 12800 iso Även bilder tagna på 25600iso ser ganska OK ut från D800.

Sony NEX-5
http://www.dpreview.com/reviews_data/sony_nex5/boxshot/sonynex5_iso12800.acr.jpg

Nikon D800
http://www.dpreview.com/reviews_data/nikon_d800/boxshot/dsc_0261.acr.jpg


Ser vi vad som händer vid 6400 iso som är v1:an maxgräns blir skillnaden inte så värst stor, trots Sonys enormt mycket större sensor

Nikon V1 6400 iso
http://www.dpreview.com/reviews_data/nikon_v1/boxshot/dsc_0336.acr.jpg

NEX 5 6400 iso
http://www.dpreview.com/reviews_data/sony_nex5/boxshot/sonynex5_iso6400.acr.jpg

Naturligtvis har du rätt i att är NEX-5:an bättre än Nikon V1 i det här avseendet, men inte så mycket. Något får man offra om man vill ha det litet och transportabelt, som alltid kan vara med. Sedan finns det ju andra saker som spelar in än brus, som t.ex, autofokus snabbhet där V1 ligger bättre till. Samt att det är lättare att komponera bilden i en sluten än på en skärm sökare om man har stark sol i ryggen.

Som jag ser det behöver man fortfarande SLR:en om man vill ha riktigt bra bildkvalitet, men det hindrar inte att det är fel med sådana här små tingestar som går ned i vilken ficka som helst och alltid kan vara med. Bättre en lite brusig, kanske inte optimalt skarp, bild än ingen alls.

unoengborg

Sommar och sol

2012-06-11 15:19

Du jämför med NEX5 som är en gammal kamera. Jag pratar om NEX-5N (som testet ovan handlar om). Kolla jämförelsebilder här (välj valfri Nikon-modell i rullistan) så kan du se att Sonyn är bättre:

http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/6

Marcus Hansson

Försvenskning är inte bra

2012-06-09 19:54

Snälla, håll er till "standard" begrepp, som FPS, inte BPS.

FulLitenHund

Batteritid is da shit!

2012-06-10 00:20

Ska en stor tre-tums skärm brinna hela tiden tror jag inte att batteriet håller så värst länge.
Min Nikon DSLR håller en hel vecka kontinuerlig fotografering utan vidare.

Cybercygni

Batteritid is da shit!

2012-06-10 03:37

De flesta som köper de här kamerorna tar nog inte flera hundra bilder om dagen, och gör de det kan man ha med ett extra batteri eller två. Så länge man håller sig i civiliserade trakter med tillgång till eluttag under natten borde batteriladdning inte vara ett problem.

unoengborg

Batteritid is da shit!

2012-06-11 16:32

Ungefär samma resonemang som Nokia hade när de blev omsprungna av Apple och Samsung.

Marcus Hansson

Batteritid is da shit!

2012-06-11 22:56

Jag föredrar bra batteritid framför tusenen funktioner som jag aldrig använder.

Cybercygni

Fortfarande efter DSLR

2012-06-10 03:58

Det känns fortfarande som att dessa kameror är en bit bakom de "riktiga" DSLR-systemkamerorna ändå.

Autofokustiden har ju förbättrats, och kommer väl fortsätta bli bättre, men det är fortfarande inte i samma klass ännu. Och detta är oerhört viktigt för den som fotar med korta skärpedjup eller sport och sådana motiv där bilden rör sig. Eller bara för den som vill få naturligare porträtt och överraska objektet innan denne hinner reagera på det.

Men det finns många frågor som jag undrar över om dessa nya och fina spegellösa kameror.
Hur är det med fästanordning? Finns det ordentliga fästen för stativ, tex? Stativ är i många fall viktigt. Kanske inte på semestern så ofta, men om man vill ta snygga stadiga bilder är detta oumbärligt.

Har dessa kameror tillräckligt med funktioner?
Hanterar de intervallfotografering för att tex göra time lapse?
Vilket format och upplösning filmar de i?
Finns det motsvarande nikons VR-stabilisering på objektiven eller liknande?
Vad har de för batteritid i jämförelse med DSLR? (kan gissa att skärmen tar lite)
Kan man ens byta batteri?
Får man ett bra och stadigt grepp om kameran?
Är sensorerna lika bra som i DSLR, och har de lika bra hantering av ISO?

Ja, en riktigt bra systemkamera kanske väger mer, men jag kommer nog inte byta till en spegellös variant förrän åtminstone dessa punkter visar sig vara till deras fördel.

einord

Fortfarande efter DSLR

2012-06-10 09:42

Självfallet får du bättre bilder med en Nikon D800 eller D4 eller liknande som har fasdetekterade autofokus, större sensor, fler pixlar, och en massa andra finesser. Men dessa kostar mer, de väger mer, så chansen är att de inte är med alltid, och är kameran inte med, blir det inga bilder alls. Varken bra eller dåliga.

Alla sådana här småkameror jag sett har haft fäste för stativ. De bilder jag sett eller tagit med sådana har varit av hyfsad teknisk kvalitet. Man ska nog se de här produkterna som bättre alternativ till kompaktkameran snarare än ett sämre alternativ till den stora tunga systemkameran. Kvaliteten är fullt tillräckligt bra för en helsida i en dagstidning om man skulle råka springa på något riktigt säljbart nyhetsvärt. För övrigt brukar tidningar inte bry sig så mycket om kvaliteten om nyheten är bra. Har du bilder på det där störtande flygplanet blir de nog köpta bara bilden någorlunda visar vad som sker.

Vad man ska se upp med på sådana här produkter är att de inte är för krångliga att använda. De som gör dem säljer dem till folk som oftast inte har foto som yrke vilket gör att de blir lätta offer för en lista med intressanta finesser som de tror att de ska ha användning av. Problemet är att man ofta bygger in alltihop i för få reglage antingen av kostnads eller utrymmesskäl, vilket kan göra att man får bläddra igenom hur många menyer som helst för att göra något som helst, och de funktioner man använder ofta drunknar bland sådant som används mera sällan.

Som jag skrev innan hade jag nog valt någon modell med mer än skärm som sökare, så att man slipper ta med ett svart skynke som i gamla tider för att se skärmen ordentligt i starkt solljus.

Att kunna luta kameran mot huvudet samtidigt som man tar stöd med armbågarna t.ex. mot ett bord och inte behöver hålla kameran fritt i luften framför sig gör kameror med sökare (av något slag) bättre i svagt ljus med långa exponeringstider. Bildstabilisering är bra men ett stabilt grepp är aldrig fel det heller.

Liksom du kommer jag nog heller inte att byta ut systemkameran mot någon av dessa, men det skulle kunna vara ett bra komplement att alltid ha med sig.

unoengborg

Fortfarande efter DSLR

2012-06-11 08:11

Det låter som vettiga synpunkter... =)

einord

Fortfarande efter DSLR

2012-06-11 10:50

Kan svara för NEX-5N:

Har dessa kameror tillräckligt med funktioner?
- Snarare fler, exvis Auto-HDR, focus peeking, tilt shift, vridbar pekskärm osv.

Hanterar de intervallfotografering för att tex göra time lapse?
- Ja.

Vilket format och upplösning filmar de i?
- 1080p (AVCHD/MP4)

Finns det motsvarande nikons VR-stabilisering på objektiven eller liknande?
- Ja, OSS i objektiven.

Vad har de för batteritid i jämförelse med DSLR? (kan gissa att skärmen tar lite)
- ~ 400 bilder (alltså sämre)

Kan man ens byta batteri?
- Självklart.

Får man ett bra och stadigt grepp om kameran?
- Japp, däremot känns det konstigt med stora objektiv monterade.

Är sensorerna lika bra som i DSLR, och har de lika bra hantering av ISO?
- NEX-5N är sannolikt bättre på höga ISO än alla Nikonmodeller, inklusive D4. Kolla exvis jämförelse här (välj modell i rullistan): http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/6

Marcus Hansson

Comments powered by Disqus

- Säkerhet24:

Här är de nya
bedragar-sms:en


- PC för Alla:

Här är robotkameran som
återskapar Matrix på riktigt

- PC för Alla:

Microsoft sätter pristak
på sina Xbox One-spel


- PC för Alla:

Microsoft skrotar länkade
konton på Outlook.com


- PC för Alla Extreme:

EU: Roaming-avgifter
kan bli ett minne blott

- PC för Alla:

mattias åkerlind

Copyswede: Därför behövs kassettskatten

Är privatkopieringsersättningen rimlig?
Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Så lagar du din Iphone själv

Stiliga in ear-lurar med Dolby-ljud

SEQR – ny svensk mobil plånbok

Vill du nå ut med en av dina produkter eller tjänster?

- PC för Alla:

Så ska Google expandera
internet - med ballonger


- PC för Alla:

Nu har du tre gånger
mer utrymme på Google

Dagens app

- PC för Alla:

Träna inför
båtsäsongen


Dagens surftips

I senaste PC för Alla

PC för Alla i mobilen

Läs PC för Alla i mobilen
- här hämtar du appen

Hackare och virus

Köpguide

Arkiv

Artikelarkivet - PC för Alla:

Här hittar du PC för Allas
artiklar - 10 år tillbaka

Knäppa dumpar

Windows 8

Bli ett fan

Välj rätt dator

Bli ett fan

Välj rätt dator

m.pcforalla.se

Har du en smartphone?
- missa inte vår mobilsajt!

Prisjämförelse

Nyhetsbrev

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:


Extreme

Eforum


Nyheter från:

PC för Alla Business


Senaste speltrailers från Loading.se


Utvalda jobb

Utvalda företag

5minuter.se

Testa gratis: Filmerna som lär dig mer om programmen i din dator

Bli datorproffs på 5 minuter

PC för Allas smarta videokurser - testa gratis!
Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:


Extreme
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

AdtechHar du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2013 International Data Group