När Henrik Öhman förra året närmade sig slutet på sin KY-utbildning på Riskhanteringsakademin i Göteborg fick han och hans klass­kompisar rådet att gå med i Linkedin.
– Jag har alltid varit lite skeptisk till det här med sociala medier, men jag tänkte att eftersom jag hade pluggat och skulle ut och jobba så skadade det väl inte att gå med i Linkedin. Jag skrev bara in vad jag hade gjort, och sedan var jag inte säker på vad jag skulle göra förutom att hålla det uppdaterat och fräscht, säger ­Henrik Öhman.

Det här var i juni 2011. Två månader senare dök det upp ett mejl från en rekryterare på bemannings- och ­rekryteringsföretaget Academic Work som hade hittat Henrik Öhmans profil på Linkedin och undrade om han var intresserad av ett jobb. Och visst, Henrik Öhman var intresserad. Efter ett telefonsamtal med rekryteraren om tjänsten blev han ombedd att skicka in ett cv och ett personligt brev, och därefter blev han kallad till intervju.

– På intervjun började vi prata om ett annat jobb och det lät intressantare, så då körde vi på det i stället, säger Henrik Öhman.
Sagt och gjort. Henrik Öhman var plötsligt anställd, som säljare av inbrottslarm, kameralösningar och passersystem på Niscayah.
– Linkedin är uppenbarligen ett bra ­redskap, säger han.

Kontaktad flera gånger

Henrik Öhman har nu blivit kontaktad av andra rekryterare via Linkedin ett flertal gånger, men inget av de aktuella jobben har känts intressanta. I stället hittade han nyligen ett nytt jobb på Brandskyddsföreningen Väst via andra kanaler. Men nästa karriärsteg kan mycket väl erbjudas via Linkedin, tror Henrik Öhman.
– Det har varit mer aktivitet där än vad jag trodde när jag gick med. Jag är väldigt nöjd där jag är nu, men jag brukar kolla vilka som besöker min profil, och det är mycket rekryterare och hr-folk.

Henrik Öhman är långt ifrån ensam om att ha blivit erbjuden jobb via Linkedin. Det digitala affärsnätverket har blivit ett allt viktigare verktyg vid rekrytering, enligt de rekryterare som PC för Alla har pratat med.
– Linkedin börjar närma sig en miljon användare i Sverige, så det har blivit en självklar arena. Det är stor skillnad mot för ett par år sedan – Linkedin har blivit mycket viktigare, säger Johannes Sundlo, specialist på sociala medier hos Academic Work.

Linkedin är inte det enda digitala ­businessnätverket, men inget annat har ens antydan till samma betydelse i rekryteringssammanhang i Sverige.
– Vi använder inga andra nätverk för det här syftet, förutom Twitter lite smått. Det är på Linkedin kandidaterna finns, och då måste vi finnas där, säger Johannes Sundlo.

Aktiva rekryterare

Academic works rekryterare lägger ut annonser på Linkedin, deltar i grupper och diskussioner, nätverkar samt letar fram kandidater med hjälp av sajtens sökfunktion.

Rekryterare har ofta speciella konton på Linkedin som ger större möjligheter att hitta och kontakta kandidater, enligt Anki Snis, senior rekryteringskonsult på konsult- och rekryteringsföretaget Experis IT.
– Vi köper en tjänst av Linkedin som ger oss utökade rättigheter. Vi söker kandidater på profil, kompetens och antal år i ­specifika ­branscher, och sedan skickar vi ­meddelanden till dem och frågar om de är intresserade, säger hon.

Bemannings- och rekryteringsföretaget Hammer och Hanborg har kopplat sin interna kandidatdatabas till Linkedin för att förenkla för kandidaterna att registrera eller uppdatera sitt cv. På så sätt kan den som vill föra över all information från businessnätverket till rekryterings­företaget med en enda knapptryckning.
– Men är du inte så aktivt arbetssökande så håller du dig inte lika uppdaterad hos rekryteringsföretag som du gör på ­Linkedin. Linkedin är ett viktigt komplement till det vi har byggt upp själva,
det ger oss ett bredare underlag, säger Sara Pettersson, chef för research­avdelningen på Hammer och Hanborg.

Det finns inga specifika branscher där Linkedin har speciellt stor eller liten betydelse i rekryteringssammanhang, enligt Aje Stenbeck, affärsområdeschef och partner på bemannings- och rekryteringsföretaget Inhouse.
– Det handlar mer om vilken typ av tjänst det är än om vilken bransch. Ju mer kvalificerad tjänst det handlar om desto svårare blir det att göra urvalet, så Linkedin är mer användbart för chefs- och specialistjobb än för assistentjobb, säger han.
Allt tyder på att Linkedins betydelse kommer att fortsätta att öka framöver.
– Vi kommer att se ett ökat användande inte bara hos oss utan i hela rekryteringsbranschen, säger Johannes Sundlo.