Mest läst just nu

PC för Alla

Pirate Bay är ett hot mot de mänskliga rättigheterna
"Pirate Bay är ett hot mot de mänskliga rättigheterna"

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Här är nyheterna från
Apples evenemang

Största skillnaden..

2012-06-11 23:47

Vi kan väl alla bara gemensamt konstatera att största skillnaden är att 5 nu blivit 6... utöver det hände det inte mycket ikväll. Jag satt och hoppades in i det sista på att det skulle komma någon anmärkningsvärd nyhet men det uteblev.

Navigator i mobilen? Gäsp.
3D-kartor? Gäääsp.
Videosamtal över 3G? Gäsp.
Facebookintegrering? Gäääsp.
Näst högst upplösning på en bärbar dator? Gäääsp.

Kort och gott... inga heta nyheter. När är nu nästa event vi kan se fram emot? September? Gäsp.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 00:10

Charlie2k åsikt=GÄSP

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 00:11

Gäspnivån ligger på 12-årsnivå och det stämmer väl in på ditt alias också.

OwnerX

Största skillnaden..

2012-06-12 00:14

Och du dom presenterade den högsta upplösningen någonsin på en bärbar dator om du nu missade det.

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 00:24

Näst högsta. Endast 220ppi.

Eller rättare sagt tredje högsta om vi även inkluderar iPad med en tangentbordstillsats.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 00:40

Charlie2k. Jag har fattat att du hatar Apple och att du kommer kritisera allt som Apple någonsin kommer att producera. Men, det jag INTE fattar är vad får du ut av att sitta dag ut och dag in och skriva negativt om, i synnerhet, Apple.

Helt ärligt. Du lägger ner enormt mycket tid på detta och finns med överallt på idg.se.
Har du inget vettigare att syssla med? När du till och med lägger ner tid på att skriva fejkade recensioner på produkter du aldrig ägt (minns du iPhone-recensionen som sedan raderade från prisjakt när jag undrade över den?)


Seriöst. Livet är kort. Skär ner på hat och allt det negativa du spyr ur dig och gå istället in och pusha artiklar på IDG som handlar om saker du gillar.

Martin Pettersson

Största skillnaden..

2012-06-12 08:02

Nu far du med en osanning, det är inte ok.

Ett par frågeställningar:

. Är kommentarsfunktionerna till för kommentarer eller till för att inte användas?

. Är du rätt person att avgöra vad som är vettigt att göra och inte vettigt att göra, när du själv också ständigt hänger här?

. Räknas det automatiskt som hat när man ifrågasätter påståenden?

. Räknas det automatiskt som hat när man inte omgående applåderar och hyllar varje artikel?

. Borde inte du skära ner på ditt hat och dina negativa utsvävningar om andra kommentatorer och istället pusha artiklar och kommentarer på IDG som du gillar?

Sist men inte minst... hur kan du anse att din kommentar som inte ens berör artikeln är en mer legitim kommentar att skriva än min kommentar som faktiskt berör artikeln? :) Skön logik...

-------------------

Nej jag hatar verkligen inte Apple. Jag tycker att alla tillverkarna är fullt dugliga och helt jämställda alternativ - där ingen sticker ut mer än någon annan. Jag tillhör dock de som tycker att hela mobilbranschen har hamnat i stiltje. Samtliga tillverkare! Inget spännande har hänt de senaste fem åren. Vi använder våra smarta telefonerna till ungefär samma saker då som nu.

Den jag föredrar minst är dock Google. Varför jag gör det kan man lätt själv lista ut genom att svara på denna fråga:
- Vad skulle du göra om du hade all information om allt?
Jag kan komma på många orättvisa och rent av sjuka saker jag skulle göra...därför väljer jag bort samtliga Googles produkter. Exempelvis vad sägs om att Google vet exakt vilka produkter som är heta långt innan ens tillverkarna själva vet om det - och därför i godan ro kan köpa aktier i respektive tillverkare innan värdeökningen börjat? Låter inte helt rättvist i mina öron.

-------------------

Åter till diskussionen och mitt ursprungliga inlägg... menar du att du blev positivt överraskad av det som presenterades igår? Jag tror bestämt att år 2007 ringde och ville ha tillbaka sina funktioner.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 08:11

"Jag tror bestämt att år 2007 ringde och ville ha tillbaka sina funktioner."

Jag tror bestämt 2007 hörde av sig och ville ha tillbaks sitt skämt.

(om du på allvar tycker att Apples funktioner och produkter är på 2007-års nivå har du därmed diskvalificerat dig från diskussionen och INGET du säger spelar någon som helst roll nu eller i framtiden. Bra jobbat kompis).

sinclair

Största skillnaden..

2012-06-12 08:29

Tror bestämt det var 70-talet som ville ha tillbaka sitt skämt, inte år 2007.

Förklara gärna vilket igår du tyckte var så fantastiskt... och förklara gärna också vilket som skiljer sig så enormt mycket från år 2007.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 08:53

Nej, det tänker jag inte göra, eftersom jag inte lägger någon vikt vad du tycker, eftersom du diskvalificerat dig från diskussionen, och jag har därför inte något behov av att förklara vad jag tycker för dig (plus att du antagligen bara skulle komma med en hel drös irrelevanta kommentarer och svammel, och det orkar jag inte lyssna på).

Jo, jag vet att ditt "skämt" är gammalt, men tack för informationen.

(förresten, kan inte du sätta dig med valfri PC (eller mac för den delen) från 2007 och jämföra den med den senaste mac book pro med retinaskärm och återkomma med dina upplevelser om att inget har hänt... Den skall då helst ha samma specar till samma pris)

sinclair

Största skillnaden..

2012-06-12 09:07

Men snälla ni två, kan ni inte bråka med varandra nån annanstans?

Stäm träff på stan med basebollträn och knivar!

Kommentera det som skrevs i artikeln istället och försök uppträda som vuxna männislor (även om ni inte är det)!

Berger Brosa

Största skillnaden..

2012-06-12 10:45

Men förlåt att jag gjorde två inlägg som kommentar till någon jag tycker bara är här och gnäller, och att jag ville göra en poäng i att om man har något vettigt att komma med, fine, men om man kommer med korkade påståenden som att inget hänt sen 2007, då tycker jag att man inte förtjänar att bli bemött... Oh, mina argument tryter... nej, det var alltså inte därför.

(har ni aldrig varit inne på MW eller, denna 2-kommentarersdialog är knappast den längsta och ilsknaste man läst här, eller hur?)

Och vad som är religöst i mitt inlägg, det vetetusan, mest trött på ogenomtänkt gnäll, åt vilket håll som helst...

sinclair

Största skillnaden..

2012-06-12 09:31

Argumentation på bäbis nivå.. "nej jag tänker inte argumentera".. "Du e dum" .. typ..

Synd att så många verkar ha en religiös inställning och ha så svårt att sakligt argumentar för vad amn tykcer är bra eller dåligt..

Det är väl för övrigt en ganska spridd åsikt på internet att IOS6 var rätt mycket en "tumetott" där det mesta fokuserade kring Applikationer (som nauturligtivs kunnat byggas lika bra på IOS 4 eller 5..) som "marknadsförs" som nyheter i Operativet.. Fast detta är väl inget ny MS har kört det OS tricket många gånger :-)

Leifi Jansson

Största skillnaden..

2012-06-12 00:43

Fujitsu Lifebook U820 - 270 ppi. Sony Vaio P series - 222 ppi.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 00:48

Haha...du är för rolig men den har alla fall lägre skärmupplösning
Det har gått långt när man letar reda på 5år gamla plastlådor som argument.

http://images.productwiki.com/upload/images/fujitsu_lifebook_u820.jpg

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 01:02

Jag citerade Wikipedia och bevisade att du hade helt fel. MacBook är #3, inte #1 på ppi.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 01:07

Du har inte bevisat ett skit....jo att du inte vet vad du pratar om.

Om du läser Charlie2k´s kommentar så var den
"Näst högst upplösning på en bärbar dator"

Så varför drar du upp ppi när det har ingenting med saken att göra.

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 01:24

"PPI can also describe the resolution, in pixels, of an image to be printed within a specified space"

Edit: När 4S hade högst ppi men andra hade fler pixlar, då hyllades den för sin höga ppi. Nu är det Macbook Pro som hyllas för flest pixlar när andra har högre ppi.

Du kan kanske dra slutsatsen själv. Hint: Apples PR-maskin fungerar. Logiska tänkandet - inte så värst mycket.

Edit 2: IBM R50p. 2048×1536px. Inte långt ifrån. Och det år 2003.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 02:33

PPI != upplösning.
PPI = upplösning per area (tum).

Så därför har Charli2k fel! MBP Retina har högst upplösning. Enda anledningen till att jag bryr mig är för jag är trött på folk som inte gör annat än spyr galla.

Du har dock en poäng om hur vinklat det blir beroende på vilka argument som finns att tillgå (exemplet antal pixlar vs ppi som du tog).

Johan

Största skillnaden..

2012-06-12 03:14

2800x1800 mot 2048x1536

Matte är inte din starka sida eller hur?

"PPI can also describe the resolution, in pixels, of an image to be printed within a specified space"

Exakt men nu är det inte en specifikt utrymme utan nu snackar vi om den TOTALA upplösningen som är den högsta någonsin på en bärbar.
Så du har fel i vanlig ordning...pinsamt men fakta

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 03:26

9 år för att lägga till 37% på bredden och 17% på höjden. Innovation så det skriker om det!

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 03:35

Varför var ingen annan först om det nu var så lätt?

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 07:56

För att det är bara Apple som klarar av att göra ett OS som kan hantera upplösningen. Microsoft har ju inte ens lyckats göra en 64bit IE som fungerar bra ännu. Typ.

oddity

Största skillnaden..

2012-06-12 09:23

Windows skalar fint upp till 150% av normalstorleken, om det sen räcker för en liten retinaskärm låter jag vara osagt men tekniken finns som sagt där redan en 23" med 1920x1080 ger en skarp bild i Windows 7 och med skalningen på 150% skulle det säkert gå utmärkt att köra med upplösningen 2560x1440 på 20". Den upplösningen brukar inte förekomma före 27" skärmar. Skulle skärmupplösningen stiga i höjd så snabbt att man inte kan se något i Windows så blir det väl bara till att byta os. Dock lär det dröja några år och skalningstekniken behöver inte mer tid på sig än så för att uppdateras till att klara av högupplösta skärmar ;-)

True story

Största skillnaden..

2012-06-12 15:15

OBS! Jag ska svara men det är nog inte det svaret som någon söker...

Min erfarenhet är att tillverkare blir lata, väljer snabba men enkla lösningar, som att köpa TV-paneler till sina bärbara! Suck så dödade man den utmärkta upplösningen 1920x1200 som var standard för högupplösta 15,4" skärmar för 5 år sedan på laptops.

Sen valde man att göra datorerna större (15,6") med lägre upplösning (1920x1200) bara för att de panelerna blev billigare att köpa. Så har det sett ut i 4 år. Vad har hänt då? Jo, snabbare processorer, lite mer minne har kommit till och fler och fler kör 64-bitars OS på sina bärbara men vad är det som har blivit bättre på 5 år? Inget.

Jag använder fortfarande min Dell 15,4" med 1920x1200 och NVidia (varför Nvidia tycker att Windows drivaren för skärmen inte ska uppdateras medans Linux, som jag använder till 99% är fullt uppdaterad med senaste version, det är stor skillnad på hastighet numera!!!) för att jag inte kunnat hitta något som har kännts bra att ersätta den gamle med. Visst, minne och propp, men så stor skillnad är det inte och att samtidigt gå ner i upplösning för en större maskin har kännts kymigt.

Nu har Apple brutit mönstret, inte bara med skärmen utan även genom att bygga en ganska så ordinär 15" lätt och smidig! F---N, tänk att slippa 1 kilo i ryggsäken! :)

Portar och annat är sekundärt, utan skärm och tangentbord är alla desktop datorer värdelösa!

Skulle jag byta ut mina Androider mot IOS? Kanske som padda, inte som telefon, skulle jag köra OSX istället för Linux på en MacBook? Inte en chans, skulle köra båda men mest Linux, precis som jag har XP kvar på Laptopen för att kunna uppdatera hårdvaror utan linux stöd.

Vad skiljer då denna maskin med andra MacBooks eller för den delen andra laptops? Jo, för en gång skull har man precis som med Air designat hårdvaran efter en ide istället för att designa en ide efter hårdvaran (titta på Lenovo, HP, Dell m fl.). Apple har inte varit bättre på många år, det är från iPhone som de hittade hem igen... Sakta men säkert via iMac... På 70 och i början av 80 talet så var detta en del av Apples själ, tänk vad de lyckades designmässigt med Apple //c eller original Macen... Alltså, vad de lyckade pressa in i begränsade utrymmen... Iofs så är väl //c och ][gs de bäst designade datorer Apple gjorde under de 10 första åren.

Men som sagt, jag har letat ny laptop i 2 år och den här är den första som ens kommer i närheten av att vara intressant. Och priset undrar ni???

Min Dell kostade exakt 16.800 då i mars 2007. exkl. moms!
Macen kostar 19kkr exkl. moms!!!
Det är mer, men så väger den mer än ett kilo mindre, har mycket högre upplösning och den maskin jag kollade har 16GB ram istället för 2...
Så nä, Macen är inte dyr... BTW batteritiden är nog ca dubbelt så bra som på min nuvarande laptop så nä, jämförelsevis är macen inte dyr...

Bara så ni vet, jag kollade vad jag köpt för laptops genom åren och alla verkar ha kostat runt 17kkr... De som varit billigare har jag fått kassera inom 1 år då de faktiskt inte hållt måttet, de andra går fortfarande att använda. Så JA, pris spelar roll för kvalitet, särskilt på laptops!

Stationära är enklare särskilt om man bygger ihop dom själv.

IMHO

Rickard Osser
Självutnämnd kritiker av det mesta!
Hatar inga OS utom MS OS men inte för att de är dåliga utan mest korkade!

Rickard Osser

Största skillnaden..

2012-06-12 03:41

Du borde läsa denna artikel men du kan väl inte engelska?

http://www.cultofmac.com/172428/why-does-apple-inspire-so-much-hate/

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 10:44

Om man definierar alla som inte älskar allt som Apple gör hatare, kanske man borde söka sig hit:
http://www.fri-sverige.se/sida206.htm

Sh0rty2

Största skillnaden..

2012-06-12 03:44

Det måste vara jobbigt som Apple hatare att försöka mästra men misslyckas så fatalt.
Kanske dags att logga ut och lägga energi på något mer produktivt

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 04:02

Det är du som var tvungen att skriva 3 inlägg som svar. ^^,
Och varför ingen annan gjort det? De som har behövt sådana upplösningar har nöjt sig med stationära datorer.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 05:17

Det var inte svar på min fråga men jag hade inte förväntat mig något svar heller.

Hade någon annan tillverkare än just Apple kommit med en bärbar med retina skärm hade det varit en revolution.
Men vi får se hur länge det dröjer innan resten av tillverkarna följer Apples exempel.

Svara nu ärligt.
Det går ont i dig att se alla nyheter om Apple?

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 08:22

Varför Apple måste få ur sig något så fullkomligt onödigt som en högupplöst bärbar dator? Kolla iOS: De största nyheterna var egna kartor och en "smartare" 'Siri'. Kolla OSX: Det ser i princip lika dant ut sedan 10.6, eller ännu tidigare om man bortser från Docken.

De MÅSTE komma med någon ny WOW faktor för att leva upp till Hypen som trendsättarna - nu har de inte en ny telefon eller ny platta och ska överleva ända till september på sitt rykte, då måste de utveckla något nytt som alla fanboys bara måste ha.

Dessvärre gäller inte detta bara för Apple, det gäller för alla som tillverkar något som försöker ligga i framkant. Jämför med ZTEs fail med WindowsPhone 7 telefonen. Eller Googles fail med + , eller Facebooks fail att bli börsnoterade. Eller Microsofts fail med Vista. Eller en musikers fail med att bara trycka ur sig låtar istället för att göra dem med känsla som de kunde innan de låg på ett skivbolag.

Nej, jag är ingen h8r. Jag har en iPad2. Dock så vann jag den, för jag skulle nog aldrig kunna ta ut så mycket pengar ur min firma för att köpa en sådan. Och försörja min familj. På samma månad. Alltså.

Scampi

Största skillnaden..

2012-06-12 08:33

loool

Retina = hög ppi, där var Apple aldrig på toppen, se tidigare nämnda laptops. Och själva upplösningen - fortfarande tog det 9 år för det där, vilket är eoner i tekniktid.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 12:39

Källa på detta tack?
Trode Retina var något som beskriver en skärm där ögats retina inte kan urskillja några pixlar på normalt arbetsavstånd?

dvs, du kan klassa Nokia 3310 som retina om du normalt använder den på 1km avstånd.

Du kan enkelt lägga in dina egna beräkningar i en retina formel och se om dina datorer skulle platsa där eller inte.

Sen beträffande hur lång tid det tog att göra skärmen så är det ju inte Apple som är sega då dom ju som du säkert vet inte tillverkar sina egna skärmar, å andra sidan borde ju något av alla dina kära märken kunnat klämma ut något dom vart dubbelt så bra på samtiliga punkter, och hälften så dyrt, för 5 år sedan, om det skulle stämma in i din så kallade tekniktid =)

så, upp till bevis, ge oss en dator som är bättre på samtliga punkter samt billigare så lovar jag att erkänna dig som vinnare, då vi alla vet att Apple använder gammal teknik så borde det ju finnas nyare och bättre samt billigare för länge sedan =) puss o kram

Nellie

Största skillnaden..

2012-06-12 15:07

Självklart är "hög ppi" relativt till avståndet. En stadioskärm kan ha ppi på 0.1 och klassas som retina på ett visst avstånd.

Skärmar som denna har redan tillverkats. De har bara inte satts i laptops.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 18:01

Försökte hitta någon 15" stationär skärm med denna upplösningen men hela google vart tyvärr fyllt med Apple nyheter så gav upp.

Men som du säger, INGEN har än så länge valt att sätta in en lika bra skärm i sina laptops, varför? =)

Man kunde ju tro att man kunde förutspå detta för ganska länge sedan när folk upptäckte iphone 4, redan där borde ju Dell och övriga pumpat ut datorer med denna skärm för att visa att du kan få samma underbara upplösning även på en dator, flera år innan Apple först nu kunde presentera samma sak =), men icke... :(

Nellie

Största skillnaden..

2012-06-12 07:03

Citat från IDGs artikel "Högupplöst skärm i ny Macbook Pro": "Antalet pixlar per tum hamnar därmed på 220, vilket sägs vara mer än i någon annan bärbar dator på marknaden (iPad borträknad).".... Fel? Ja, och det var detta jag syftade på.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 07:00

Tror du måste lära dig vad upplösning och skärmupplösning betyder. Det enda jag tydligen hade fel på var att den inte ens hade näst högsta, utan fjärde högsta (inkl iPad). Eller räknas iPad bara som bärbar dator när Apple ska bli världens största datortillverkare? :D

Du kan hänga här en stund så får du nog grepp om begreppen snart... http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=uppl%F6sning

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 07:04

Det är viss skillnad på upplösning och pixeltäthet.Tyvärr.

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 07:11

Mycket riktigt, precis som jag sa. Upplösning är ett samlingsbegrepp och pixeltäthet är specifikt.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 00:46

Haha så du har hittat på en recension och när du blev påkommen tog du bort den?
Du det måste ha varit surt att blivit så förnedrad med brallorna nere...haha.
Ja där ser man hur långt Apple hatarna kan gå....pinsamt

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 00:48

Det är viss skillnad på upplösning och pixeltäthet.
Tyvärr.

Koplimi

Största skillnaden..

2012-06-12 07:05

Förklara hur du tänker. Upplösning kan vara både skärmupplösning OCH DPI/PPI. Men förklara gärna hur du tänker när du säger så...

http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=uppl%F6sning

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 07:07

Berätta istället om din falska recension som du sen tog bort från Prisjakt.
Har du alltid för vana att ljuga ihop saker?

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 07:20

Hade detta varit sanning hade jag väl antagligen kommenterat det?

Åter till diskussionen.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 07:54

Både du och jag vet att det är sant och att du hade en fejkad iPhone-recension uppe med en 1 stjärna i betyg. Patetiskt att du känner att du behöver ljuga. Det finns spår av cachen om man gör en googlesökning på prisjakt, men recensionen finns inte om man går in på profilen.

Martin Pettersson

Största skillnaden..

2012-06-12 08:35

Tyvärr måste jag göra dig besviken Martin. Jag har haft en iPhone 4. Dock bara under en kort period eftersom jag saknade navigator i den och att lösa bilnavigatorer med största sannolikhet är det fulaste man kan installera i sin bil. Så jag återgick till Nokia. Vad som dock var positivt är att jag för den ett par månader begagnade iPhonen fick tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en nytillverkad Nokia.

Charlie2k

Största skillnaden..

2012-06-12 09:11

Lägg ner nu!

Som ovan: stäm träff på stan och gör upp som riktiga män - inte genom tjafs här!
Glöm inte knogjärnen!

Berger Brosa

Största skillnaden..

2012-06-12 09:56

Du har rätt Berger. Jag lägger ner nu. FInns inget att vinna på det här.

Däremot är jag inte våldsam på något sätt, så knogjärnen hoppar jag gärna över. Däremot så har jag inga problem att bjuda på en öl/kaffe/något och diskutera Apple och teknik i allmänhet med charlie2k IRL. Maila mig om du har lust charlie, martin@easedrop.com
Något säger mig att vi skulle kunna ha en bättre sansad diskussion i verkliga livet och inte genom att gömma sig bakom ett nickname på internet.

Martin Pettersson

Största skillnaden..

2012-06-12 09:58

:-)!

Bra där!

Berger Brosa

Största skillnaden..

2012-06-12 08:39

Och så fick Charlie2k och Natanael L gjort bort sig tillräckligt för idag. Tack för underhållningen.

Pete123

Största skillnaden..

2012-06-12 15:12

Humor på högsta nivå.

Man tar upp datorer med högre ppi, berättar att det funnits skärmar med högre upplösning, mm, och fårbsom svar att eftersom det inte fanns en billigare identisk klon av Macbook med retina innan den släpptes så räknas det inte.

Det är som att lyssna på 5-åringar som försöker dissa en.

Natanael L

Största skillnaden..

2012-06-12 12:50

Med andra ord är det sant :)
Hur fasen kan man sjunka så lågt att man hittar på en recension av något man inte gillar.
Du har haft kommentarer som varit roande och ibland läsvärda men nu vet man vad du är för en person. Du och True Story kan bilda klubb...mytoman klubben.
Vilka personer det finns alltså.

Anonym71

Största skillnaden..

2012-06-12 09:13

"den högsta upplösningen någonsin"
Fortsätt låsa in dig du men om 10 år vill vi alla säkert ha högre upplösning. Att den är bra för stunden kan ingen säga emot i alla fall ;-)

True story

Största skillnaden..

2012-06-12 10:00

Jaa... vad skall man säga.

Det kan inte finnas mycket att glädjas och se fram emot på andra sidan staketet.


Vad har ni att roa er med? Lite prat om Startmenyns vara eller inte vara i nästa Windows...
*Gäsp*

Att Apple släpper dundergrej efter dundergrej måste ju svida i pälsen, rejält, så mycket att man måste få ut all uppdämd frustration. Då skriver ni här.

För min del innebär det att man slipper TomTom/Navigon i mobilen, man kan köra videosamtal helt gratis och det blir skåpvis med nya finesser och förbättringar.

Eftersom jag äger iMac-iPad-iPhone-ATV så blir synergin t o m ännu bättre....

GoflorpOSX

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 00:53

...att de uppfunnit något som heter Kartor. Det visar verkligheten schematiskt på en enhet med IOS. Man kan orientera sig genom landskapet eller få vägbeskrivningar. Man kan tänka sig en ritning innan man bygger ett hus men det är en ritning över verkligheten; städer, landskap, hela länder eller till och med hela världen. Det visar floder, berg, landsgränser etc.

Detta är en fantastisk uppfinning som kommer underlätta för flyg, sjöfart, bilåkning, orientering etc. Tänk att Google och Microsoft inte kommit på detta??? Hade passat mkt bra i deras produkter. Nu får vi snart se Google Kartor eller Bing Kartor. Lama kopior av det Apple uppfunnit. Hoppas de har tagit många patent på hur en karta skall se ut. Då kanske inte Google kan göra dem proportionerliga mot verkligheten!

Det kommer snart att komma en uppsjö digitala kopior. Både digitala men någon kanske till och med får för sig att trycka typ en kartbok. De som ägnar sig åt orientering kanske inte vill ha en iPad framför sig utan skriver ut kartorna. Hur som helst, lama kopior får vi säkert se en uppsjö av.

Pekan

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 01:10

Visst är Apple ett underbart företag

Anonym71

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 03:52

Varför la du energi på att skriva den kommentaren? Nej, de har inte uppfunnit kartor, vilket du ju redan visste.

Men för din information har man valt att ta bort Google Maps till förmån för deras egenutvecklade app. Det är väl klart att man även passar på att visa upp den. Enligt min hastiga bedömning så är den redan betydligt bättre än Google Maps.

Coffe_83

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 06:13

Nja...egenutvecklad är väl kanske att ta i...
Apple köpte det svenska bolaget C3 Technologies, som tagit fram kartsystemet.

http://maximac.se/2011/10/apple-har-kopt-svenska-3d-kartforetaget-c3-technologies/

mupper

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 09:02

Knappast hela "kartsystemet" Apple använder, men däremot tekniken för att framställa realistiska 3D-objekt från flygbilder. Något som Google "panikvisade" - som av en slump - härom veckan.

Apples nya kart-app ska tydligen presentera kart-data vektoriserat, vilket borde ge bra upplevelse.

Men det intressantaste är ju att de allt mer klipper banden/avtalen med Google.

Och på samma spår: Facebook-integrationen är ju inte direkt rocketscience, men lita av "the enemy of my enemy is my friend"...

Mmmm...

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 09:07

Kan bara hålla med. Jag har ölen på kylning och chipsen i bunken för att kunna sitta på parkett när Apple och Google går in i ringen... Lär inte bli seger på KO utan snarare 12 ronder med en slutlig vinnare på poäng.

Pekan

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 09:54

Det är ett gäng andra företag som oxå blivit uppköpta av Apple för att få till kartorna, precis som Google gjorde när de lade grunden för Google Maps.

Så det är precis lika egenutvecklat som Google Maps. Produkten fanns inte innan uppköpen.

EnDumEn

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 10:35

Alltså, jag har inte ens NÄMNT Google, nu pratade vi om Apple, right?

Men okej...Apple har, precis som Google då, tagit genvägen för att få fram sin kartapp. Låt vara att de köpte x antal företag för att göra det, men ändock, det är inte Apple per say som utvecklat appen, det var DET jag ville säga.

mupper

Bäst måste ändå varit...

2012-06-12 10:59

Jo, det är just de som utvecklat appen. Men tekniken bakom har köpts in från andra företag. De har inte köpt appen från någon.

EnDumEn

Snälla någon, förklara för mig..

2012-06-12 07:49

för jag förstår faktiskt inte detta.

"alla" Apple event är helt över-hypade enligt min uppfattning, och det är inte direkt som så att de kommer med något nytt eller fantastiskt. Det är inte ofta de gör det.

Deras iPad fick en "retina" skärm och nu får deras datorer det också, iaf vissa av dem.
Förutom det och att deras iOS äntligen börjar ta form och fungera så förstår jag inte anledningen till att man är "apple fan boy" eller uppför sig enligt liknande term?

Åter igen, jag vill förstå vad det är som gör att man "älskar Apple" så mycket?
Jag ser ingen direkt anledning till det då det känns som att det är samma hårdvara i ett snyggare skall för 3ggr pengarna. Men sen i gengäld, jag kan ha fel.

Jag gillar delvis Apple då vissa delar bygger på öppen mjukvara, men det är allt.
Varför lyssnar man på allt Apple säger och faller pladaskt och springer och köper deras produkter som om man vunnit en miljon på lotta?

Gårdagens event vart ju inget annat (i min ögon) än "vanlig" info och kunde ha gjorts på ett annat sätt. Hade de presenterat en iPhone 5 med lite riktiga nyheter så förstår jag att man håller ett event för det, men detta vart ju klent rent ut sagt.

Kan någon, på ett seriöst sätt förklara för mig vad som gör Apple bra förutom deras underbara sätt att få folk att tro att de är "bäst" genom deras presentationsteknik? För jag förstår det inte.

Och nej, jag hatar inte Apple, jag gillar inte direkt MS heller, jag tycker att BlackBerry's OS 10 kan bli riktigt bra, jag gillar Unity för Ubuntu efter att ha lärt mig det och insett dess potential, jag tycker att Linux Mint är en taskig kopia av Ubuntu med ett "annat skal" utanpå där folk känner sig bekanta med 1990 typ (mate och cinnamon). Jag tycker att W8 kan bli bra beroende på hur dess RC kommer att se ut, just nu är det inte mycket att hurra för, W7 är bättre tycker jag.

Jag har givetvis ägt en iPhone (3G och 3GS) och sålde dem ganska fort då man inte kunde göra mycket med dem såsom man kan göra med en Android. Jag har aldrig ägt en Mac och kommer aldrig att göra det heller, föredrar Asus eller liknande då det till och med är snyggare, tycker jag.

Tack på förhand..

linux är användbart

Snälla någon, förklara för mig..

2012-06-12 09:00

Du passar helt enkelt inte in i Apples målgrupp. Inget konstig med det. Inget fel med det heller.

"och sålde dem ganska fort då man inte kunde göra mycket med dem såsom man kan göra med en Android."

Somliga gillar att pilla med sina bilar. Skruva, lacka, mecka osv. Andra vill bara köra. Jag tillhör de sistnämnda och du uppenbarligen till de förstnämnda. Varken det ena eller det andra är ett "bättre" sätt att klara sin vardag. De är bara olika.

Trots att jag är en Apple Fanboy sedan 1990 så tycker jag att denna "event" har inte mycket som jag hurra för. Samtidig vet jag också att man inte kan förvänta sig en revoluzzer-keynote varje år som är så banbrytande som 2007(!) iPhonepräsentation eller iPad-introduceringen 2010.

hejhopp.

ralp

Snälla någon, förklara för mig..

2012-06-12 12:43

Fast nu MÅSTE du ju inte skruva med en Android-telefon. Min funkar alldeles utmärkt out-of-the-box. Skillnaden gentemot iPhone är att du KAN skruva med en Android-lur betydligt enklare. Vill du inte det så kan du välja att göra precis som du föredrar, dvs bara köra.

Disclaimer:
Jag har ägt både iOs och Android-lurar och trivts bra med båda, så jag är inte nån fanboy. För närvarande känns Android faktiskt mer modernt och flexibelt än iOs, men det är bara min åsikt.

Spearhead

Ingen iphone 5. nähä..

2012-06-12 07:58

Svårt att hinna med att utveckla nya produkter då man lägger all energi på att försöka stämma konkurenterna så de inte kan släppa nya mycket bättre produkter..lol, apple är på väg ner i avgrunden..

Det enda som folk var intresserade av inför detta var en eventuell iphone 5, istället visade man att man har integrerat diverse standardappar i ios6, väldigt impornerande...som sagt, GÄSP!! zzz

förmodligen kommer dom ju nu börja stämma facebook och google maps och hävda att det var dom som kom på kartor i mobilenoch facebook! hahaha

FatsoNinja

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-06-12 08:11


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-06-12 08:17


Ingen iphone 5. nähä..

2012-06-12 09:03

håll er till ert skräp os ala hemorojd istället och bry er inte om apples prylar. jösses.

Cliff Carlson

Ingen iphone 5. nähä..

2012-06-12 09:13

Småbarn!

Berger Brosa

Uppdatering till Photoshop?

2012-06-12 08:15

Måste man uppdatera programvaran för att stödja andra upplösningar på Mac?

Znubbis

Uppdatering till Photoshop?

2012-06-12 08:21

antagligen ja, om det inte är en "funktion" som du kan aktivera.
antar att de behöver släppa en uppdat. till grafik-kortet.

vänta och se. tror att de sa att de skulle släppa uppgraderingar till hårdvaran (grafikkort etc.).

linux är användbart

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 08:36

Ha ha ha, rätt besvikna nu va....
Men nåt av det dom släppte måste ju vara det bästa.... Nåt... typ... måste....

Avinstalleras funktionen kritiskt tänkande när man köper en iProdukt ?

Det gör inget att Sverige förlorade igår när Apple regerar med ingenting idag(igår)

H( . )( . )ters

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 09:50

Det roligaste är ändå att en av mina värsta iphone-fanboykompisar nu börjar snacka om att byta ut sin iphone mot nått annat. Han fick nämligen en Galaxy S3 genom jobbet och har på så sätt fått upp ögonen för allt som iphone saknar, dess begränsningar och den brist på utveckling som sker både i iOS och på hårdvarusidan.

Jag trodde aldrig han skulle erkänna det men nu har han äntligen kommit ut ur bubblan som omger iphone-användare. Dom tror fortfarande att deras produkt är lika grym som då den kom ut 2007, och visst det är den iofs men den är samtidigt inte mer grym än just 2007 då den kom ut. Samtidigt har konkurenterna sprungit ifrån iphone med rasande steg och iphone användarna som aldrig ens provat något annat lever fortfarande kvar i status quo från 2007. Grattis!!

FatsoNinja

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 10:10

iPhone-användare sen 2008, och jag måste säga att SGS3 är lätt den bästa Androiden jag någonsin provat. Samsung gör Android så intuitivt det går, och det ska de ha en eloge för. Mycket iPhone-influenser...

Men jag hade inte bytt ut min 4S mot SGS3 ändå, då bl a storleken är helt fel. Den är ju gigantisk, och samtidigt så tunn att man tror att man ska tappa den så fort man drar upp den ur fickan. Något som den inte verkar vara alls bra på att klara av (skärmglaset går sönder lättare än på iPhone).
Sen är integrationen av allting på iPhone fortfarande i en klass för sig. Någon, eller rättare sagt alla på Apple tänker på helheten. Hur man gör vissa saker och hur saker fungerar. Allt är så otroligt genomtänkt in i minsta detalj. Många märker väl kanske inte ens av detta, men JAG märker iaf av det i det mesta jag jämför mellan iOS och Android.

iOS6 kommer med ett gäng sjukt bra finputsningar. Inget revolutionerande utan just finputsningar på ett redan sjukt bra OS. Små små grejer som gör hela upplevelsen så mycket bättre. Bara en sån sak som när man följer länkar till olika saker så kan man öppna appen istället för websidan och hamna på rätt ställe. (Smart banners) Något jag stört mig på, men som nu får en elegant lösning.

Sen Passcodes! Inget revolutionerande i sig, som sagt, men det är ju såna små detaljer som gör att enheten blir så mycket bättre och smartare. Jag vill ha mitt ICA-kort i Passcodes-appen, tack!

EnDumEn

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 11:14

jag håller med, det är ett bra OS som ger dig ett enkelt gränssnitt.
dock så blir man lite "fördummad" av det kan jag tycka då allt bara finns och man inte ändra det som man inte vill att det skall vara så... antar att du förstår vad jag menar.

jag vill ha lite widgets såsom i Android och lite fler inställnings möjligheter osv.
hade jag fått det i en iPhone samt möjligheten till att kunna bygga ut med minneskort samt byta batteri så hade jag inte tvekat till att köpa en.

Men det är de sakerna som gör att jag inte väljer den.
samt teman, att kunna välja vilka appar jag vill köra, ta bort etc.

För mig så är Android det bästa på så vis, säkerheten får man och skall man tänka på oavsett också. Finns ingen telefon som är "säker" så sett.

linux är användbart

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 11:25

Om du med fördummad menar att man inte behöver tänka så mycket på triviala underliggande saker så ja. Varför ska man behöva tänka på sånt? Du betalar ju för att ha någon annan att lösa det åt dig. Ser jag till de lösningar som finns på Android så vinner iOS med stor marginal. Sen att det finns vissa funktioner som helt enkelt inte har någon lösning än, får man leva med. Hellre ett antal riktigt bra funktioner än en massa halvmesyrer, som jag tycker det ofta är på Android. Det är sällan någon som riktigt tänkt till på samma sätt som Apple nästan uteslutande gör.

Varför ska det t ex vara mer regel än undantag att man måste byta ut tangentbordet mot något annat? Varför inte bara lägga manken till och leverera ett som är riktigt bra från början?

Byta batteri är för övrigt inga större problem på någon iPhone. ett par skruvar istället för ett lock. Men det blir ju bökigt om man använder 2-3 uppsättningar batterier att byta mellan såklart.

EnDumEn

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 14:57

precis, dom tänker oftast hela väen och gör bra grejor.
Men jag måste få fråga dig hur du anser att dom tänkt när dom inte ens lagt till sådana enkla saker som att kunna byta ut batteriet själv, byta skal, ha ett minnekort.

Jag tycker = för att komma från en tillverkare såsom Apple som "tänker" på att som gör det till den bästa upplevelsen osv, hur kan dom inte ha dessa BAS funktioner?

Jag förstår inte det.

linux är användbart

Minns när 5:an inte kom förra gången :)

2012-06-12 15:06

Det går inte ihop med hela uppbyggnaden av iOS att ha flera olika lagringsplatser i telefonen, eftersom du inte har ett regelrätt filsystem. Det går inte helt smärtfritt ens på Android(kanske på ICS?). Ett vanligt problem med många Android-mobiler är oxå att de får problem med att läsa från minneskorten av någon anledning. Om det är pga billiga minneskort eller något annat vet jag inte, men en sån sak går definitivt inte ihop med Apples filosofi.

Sen kan man ju inte förneka att det är av försäljningsstrategiska skäl att man har möjligheten att sälja olika storlekar på minnet och ta bra betalt för den minnesökningen. En stor anledning tror jag till att Apple tar 80-90% av all vinst i hela mobilbranschen, eller vad det nu är.

Att inte kunna byta batteriet beror på att man kan göra en slimmare och mer solid produkt på det sättet. Allt fler modeller med Android väljer oxå den vägen.

Byta skal? Hur många mobiler kör med sånt idag? Vad är meningen med det jämfört med de skal som finns på marknaden?

EnDumEn

Turn-by-turn??

2012-06-12 10:24

Varför bara turn-by-turn-navigering? Ge oss ordentlig navigering som alla Android-fans har!!

Recman

Lite gammal men...

2012-06-12 12:12

http://www.collegehumor.com/video/3370408/the-apple-i

Större

Kartorna i webblasare?

2012-06-12 12:57

Tror ni att apple kartor kommer att kunna visas i webblasare eller blir det helt last till ios?

bobobaba

Vad då event

2012-06-13 01:27

Det heter faktiskt evenemang. Även om evenemanget ägde rum i USA så kan man fortsätta skriva på svenska för det här är fortfarande en svensk tidning i Sverige som riktar sig åt svenska läsare. Hade evenemanget skett i Ryssland så inte hade ni skrivet событие, utan evenmang. Svenskakunskaperna inom IT-världen är förvisso väldigt kassa, men sänk er inte till den nivån är ni snälla.

cosimo

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Andy Rubin lämnar Google

Androids grundare lämnar Google


- M3:

5 teknikbus som skrämmer vettet ur folk


- M3:

Försiktiga framsteg för Photoshop Elements


- M3:

Canon Powershot SX60 HS: Extrem superzoomare


- PC för Alla Extreme:

moddare bygger xbox i laptop

Moddare bygger bärbar med både Xbox One och Xbox 360


Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips


Prenumerera på nyheter

Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group