mattias åkerlind

- PC för Alla:

Copyswede: Därför behövs kassettskatten

Är privatkopieringsersättningen rimlig?

martin appel

Martin Appel - PC för Alla:

"Rör inte min
semestersurf!"

anna troberg

Anna Troberg - PC för Alla:

"Därför är e-röstning
direkt olämpligt"

Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Här är bästa servern för
familjens hemmanätverk

måste datorn vara där och igång

2012-08-25 07:42

"Lägger du data på en usb- eller esata-disk kan bara datorn som disken är kopplad till komma åt innehållet. Ska du få tag i de filerna måste datorn vara där och igång. En nas däremot är en egen liten dator, den kan sitta i ett skåp och hålla data tillgängliga för alla datorer i nätverket dygnet runt."

MEN, den måste fortfarande vara IGÅNG precis som datorn.

Per Johansson

måste datorn vara där och igång

2012-08-25 08:55

Men den drar (oftast) MINDRE än en dator (stationära då),och den går att GÖMMAS då den inte behöver vara framme.

snuttis68

måste datorn vara där och igång

2012-08-25 09:03

Å andra sidan är det en marginell skillnad och med tanke på den rent ut sagt patetiska prestandan jämfört med att använda en dator i stället och bristen på flexibilitet med t ex filsystem så förstår jag fortfarande inte vitsen med dessa burkar.

En liten mini-itx burk med delade diskar gör jobbet mycket bättre, tar inte mycket mer plats och drar inte mycket mer ström.

Janne Långben

måste datorn vara där och igång

2012-08-25 09:38

Det flesta NAS har väl någon form av ARM eller Atom CPU, så de dra knappast särskilt mycket ström.

Fördelen med din lösning är väl att kan få välja Linux dist i NAS, och man kan använda den till lite mer än bara lagring.

Jacob Johan Anckarström

måste datorn vara där och igång

2012-08-26 16:08

Nu när ZFS finns som kärnmodul till Linux så är valet inte svårt. I Ubuntu är det bara att lägga till ett repository och installera.

REx Luthor

måste datorn vara där och igång

2012-08-28 09:08

En NAS ÄR en dator dedikerad för nätverkslagring.
Sen finns klena konsumentburkar som också går under NAS epitetet men det finns inget som hindrar dig att installera vad du vill på dem.

Själv kör jag x86 arkitektur på mina NASar hemma och har byggt ett trevligt litet SAN som klarar att skyffla data i gigabithastighet trots att alla burkarna är off-the-shelf.

Heuristic

Ni har nog seriösa nät problem

2012-08-25 09:55

11MB/s på DS212an är segare än min USB sticka, jag får ut ca. 65MB/s läs och 40MB/s skriv ur min Syno DS 411j med 3 diskar i, CPU och minne är sämre än DS212ans.

ni bör se över ert nät..

Nisse...

Ni har nog seriösa nät problem

2012-08-25 09:59

11MB/s är vad man får ut av ett 100Mbs nät.

Glömde dom fixa gigabit nät?

En Okänd Person som vill vara anonym

Ni har nog seriösa nät problem

2012-08-25 12:43

Av texten att döma så verkar det som att de testade över WiFi istället för ethernet, vilket förstås är rätt idiotiskt när man ska jämföra prestanda på NAS eftersom flaskhalsen blir nätverket istället för NAS:arnas hastighet.

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Ingen DLNA?

2012-08-25 10:34

Står inget om DLNA i testet. Eller har jag missat det. Inget DLNA betyder att min tv och digitalbox inte fungerar med dessa nas.
DLNA är otroligt smidigt. Mina videor, musik och bilder spelas upp från min WIndows 7 laptop utan problem.

Snutte

Ingen DLNA?

2012-08-25 11:10

ReadyNAS NVX Business Edition.

Standardprotokoll:

CIFS
NFS
AFP
FTP
HTTP
HTTPS
Rsync

Strömningstjänster.

ReadyDLNA
iTunes Streaming Server

Identifieringstjänster:

Bonjour
UPnP

Schäfern - http://www.piratpartiet.se

Ingen DLNA?

2012-08-25 11:10

Där står inget om Bonjour heller.
Min lösning är en Mac Mini som NAS+ och till denna en Thunderbolt-disk och till TVn en liten Apple TV.

Kalle stropp

Ingen DLNA?

2012-08-26 09:38

Min Synology 211j stödjer DLNA så det borde 212 också göra.

johandoe

Strömmning

2012-08-25 13:32

Fattar inte vitsen med strömmning i ett hemmanätverk. Att tjänster på internet använder det är eg bara funktionsdugligt av juridiska orsaker, men är ju eg bara filöverföring i realtid.

lessonae

Strömmning

2012-08-25 14:06

Varför inte?

Perferkt att slippa att först ladda ner hela filmen innan man börjar titta på den.

Sedan går många program in i ex. metadata i mp3 filerna, kanske t.o.m hämtar info från nätet, och sorterar efter album/artis och man ser oftast låtens namn inte bara något kryptiskt filnamn.

En Okänd Person som vill vara anonym

Strömmning

2012-08-25 14:28

Man behöver ju inte ladda något för att titta på filmen om den ligger på en nätverkresurs. Hela hårdisken kan j mounteras i enheten som spelar.

lessonae

Strömmning

2012-08-25 15:05

Och nu förutsätter du att enheten jag vill titta på kan mappa upp en nätverksresurs. :)

En Okänd Person som vill vara anonym

Strömmning

2012-08-25 15:41

Har det nätverk och inte kan det, då är det nått tokigt.

lessonae

Strömmning

2012-08-25 17:54

Som ex. mobiler, plattor, tv ...

En Okänd Person som vill vara anonym

WHS Bättre

2012-08-25 20:46

Windows Home Server (WHS) anser jag vara den bästa servern för hemmabruk. Klår vilken nas som helst i konfigureringsmöjligheter och backupen är suverän. Konstigt att den inte fått större genomslagskraft.

Enncee

WHS Bättre

2012-08-25 23:08

Har använt båda versionerna och även om grundidén är bra så har det alltid känts som om den inte varit riktigt genomtänkt (eller färdig) i sina funktioner. Dessutom har Microsoft lagt ner produkten, även om Essentials är en tänkbar ersättare men den har i stort sett samma brister som Home Server.

PJ22

WHS Bättre

2012-08-26 00:00

Håller med, backuperna är underbara, men varför kan man inte ställa in när man vill att olika maskiner skall göra sin backup?


Grunden som finns där är ju jättebra, men sedan så gjorde man inte klart det och då uteblev den stora succén som den hade kunnat bli.

Capital

WHS Bättre

2012-08-26 17:08

Backupen kan jag leva med, men streamingfunktionerna och den tillhörande webbsidan känns minst sagt halvfärdig. För att inte tala om appen till WP7 som är helt oanvändbar. Om Microsoft la manken till på WMC och WHS skulle det ha blivit en riktigt bra kombination.

Som det är nu kan jag förstå att de lagt ner utvecklingen av båda produkterna.

PJ22

WHS Bättre

2012-08-26 15:29

Jag å min sida, tycker att en distro med ZFS är den bästa servern för hemmabruk. Det finns flera olika GUIs till t.ex. Solaris eller FreeBSD som gör det enkelt att sätta upp ett OS med ZFS:
http://www.napp-it.org/index_en.html

Och ett riktigt server Unix är ju rimligtvis ganska lämpligt för server bruk?

Kebab Bert

WHS Bättre

2012-08-26 16:11

Numera så finns ju även ZFS som kärnmodul till Linux, vilket kan vara trevligt sedan Oracle stängt Solaris igen. *BSD har det också i kärnan men när det gäller övrigt utbud så är Linux överlägset.

http://zfsonlinux.org/

REx Luthor

WHS Bättre

2012-08-26 19:58

Att blanda in Linux i diskussionen om bästa servern för "familjen" känns lite overkill. Håller med om att konfigureringsmöjligheterna vad gäller backupen kunde vara bättre, men faktum kvarstår. Med WHS och rätt addins så har man all möjlighet att skräddarsy sin server och få all den funktionalitet man vill ha, allt ifrån backup, intern och extern streaming, egen emailserver, blogg etc. Möjligheterna är i stort sett obegränsade. Sedan är det bara att beklaga om Microsoft missat att vidareutveckla och marknadsföra denna produkt till den tänkta målgruppen.

Enncee

WHS Bättre

2012-08-27 14:06

Jo, jag kör nappit på OpenIndiana, med 4 SSDs för skriv och läsloggar och 5 långsamma men feta 5400-varvare, och visst är prestandan grym !
Tyvärr är nu gigabitnätverket en flaskhals hemma i huset, och 10 gig "linor" kostar fortfarande multum.

För "average joe" ser jag dock inte en sådan lösning som realistisk, utan då är något som en QNAP NAS ett mycket bättre val. Bara att slå på strömmen, trycka in några diskar (hot-plug) och skapa en volym enligt wizard i det väldigt intuitiva webb-guit, så är folk igång.

Prestandan är också helt OK i dessa NASar, då de når nära Gigabit-gränsen. De flesta kräver inte låg latens i sökningar och skrivningar då lastmönstret tenderar vara främst läsning och skrivning i stora bulkar, så under sådant lastmönster passar synology och qnap utmärkt.

Något som nappit är lite mer av ett "projekt", iaf. om man inte är solaris-administratör till yrke. Har man råd att avsätta några dagar till att lära solaris så får man dock i gengäld en lagringslösning i hemmet som är makalös.

PS. Whitebox ESXi med egenhuserad nappit-VM, vilken tjänar som lagring till andra VMar på samma hypervisor över ett internt virtualiserat 10GBit nät, resulterar i en allt-i-ett-låda med fantastisk prestanda och relativt låg energiförbrukning. 32GB RAM och en core i5 sandybridge bidrar givetvis till prestandan, men att allt ryms i ett mini-atx chassi som under drift är nästan ljudlös på 1 meters håll är rätt häpnadsväckande med tanke på resurserna som erbjuds :)

RoffeR

Krångel

2012-08-25 22:27

Är det inte bättre o lägga allt på Google drive bara o slippa hela den här skiten?

m96gran

Krångel

2012-08-26 00:07

Vilken prestanda får du till Google drive?


Om man nu helt ignorerar alla andra saker att tänka på om man nu väljer att lagra alla sina filer hos en tredje part.

Capital

Krångel

2012-08-27 20:41

Fullt tillräcklig iaf..
Film spelas ju upp direkt i webbläsaren. Kanske får buffra lite om det är väldigt hög kvalitet. Inte testat det.
Den synkar ju allt mot lokal disk också på alla engeter så oftast kör man ju därifrån bara..
Lagring kostar ju inget idag ändå.

m96gran

Krångel

2012-08-27 20:55

"Lagring kostar ju inget idag ändå."

Tills man vill byta ut sin 1TB disk mot SSD diskar istället...

Capital

Krångel

2012-08-26 23:26

lol, ja om du bara har ett par gigg med data fungerar det säkert fint. Men har du ett par tera så blir det ju bara korkat. Dessutom är ju Google drive bara lagring, hur ska du kunna strömma musik, film etc?

Barbapappa

Krångel

2012-08-27 20:36

Nä flera terabyte kör jag inte. Film lagrar jag aldrig o behovet av det lär ändå minska framöver ännu mer. Jag kör bara det jag verkligen använder i praktiken nu. Typ 150-200GB.
Tjänsten är mest avsedd för lagring för tillfället.. men de lär väl säkert slå ihop en del grejer in i Google drive framöver kan jag tänka mig. Google music, picasa osv. Film går dock bra redan nu. Den spelas ju upp direkt i webbläsaren. Foton ser man ju direkt också. Så bara musiken kvar egentligen. Men den synkar ju mot lokala disken hela tiden på alla enheter man vill så går ju fint o spela upp musiken lokalt från varje enhet bara. Jag får lätt in all musik på ett 64GB kort iaf så bara o slänga in minst ett sånt i alla enheter man vill kunna spela musik från.

m96gran

Krångel

2012-08-27 12:02

Finns inte mycket du får lägga på google drive utan att bryta användaravtalet.

whatevér.....

Krångel

2012-08-27 20:29

Jodå, musik, musikvideos, foton, film går fint tex. Så länge man inte använder det som nåt fildelningsnätverk är det ok.

m96gran

Svenska B3 http://www.excito.co m ?

2012-08-26 10:12

Tycker denna svenska produkten borde varit med i testet. Helt outstanding.

http://www.excito.com

Matta_

Svenska B3 http://www.excito.co m ?

2012-08-26 15:38

Testet testade bara NAS:ar med två diskar. Excito B3 har en disk.

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Svenska B3 http://www.excito.co m ?

2012-08-26 22:50

Med en andra disk via esata som jag har så blir det 2 diskar. Givetvis stiger priset också då.

klasbanan

Svenska B3 http://www.excito.co m ?

2012-08-26 22:51

Även jag är mycket nöjd med min B3:a.

klasbanan

Svenska B3 http://www.excito.co m ?

2012-08-28 09:13

Kan bara instämma. Visst finns det bättre prylar om man vill öppna plånboken. Men för pengarna så får man ett fantastiskt stycke Svensk NAS.

Heuristic

Comments powered by Disqus

- Säkerhet24:

Här är de nya
bedragar-sms:en


- PC för Alla:

Här är robotkameran som
återskapar Matrix på riktigt

- PC för Alla:

Microsoft sätter pristak
på sina Xbox One-spel


- PC för Alla:

Microsoft skrotar länkade
konton på Outlook.com


- PC för Alla Extreme:

EU: Roaming-avgifter
kan bli ett minne blott

- PC för Alla:

mattias åkerlind

Copyswede: Därför behövs kassettskatten

Är privatkopieringsersättningen rimlig?
Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Så lagar du din Iphone själv

Vill du nå ut med en av dina produkter eller tjänster?

Stiliga in ear-lurar med Dolby-ljud

SEQR – ny svensk mobil plånbok

- PC för Alla:

Så ska Google expandera
internet - med ballonger


- PC för Alla:

Nu har du tre gånger
mer utrymme på Google

Dagens app

- PC för Alla:

Träna inför
båtsäsongen


Dagens surftips

I senaste PC för Alla

PC för Alla i mobilen

Läs PC för Alla i mobilen
- här hämtar du appen

Hackare och virus

Köpguide

Arkiv

Artikelarkivet - PC för Alla:

Här hittar du PC för Allas
artiklar - 10 år tillbaka

Knäppa dumpar

Windows 8

Bli ett fan

Välj rätt dator

Bli ett fan

Välj rätt dator

m.pcforalla.se

Har du en smartphone?
- missa inte vår mobilsajt!

Prisjämförelse

Nyhetsbrev

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:


Extreme

Eforum


Nyheter från:

PC för Alla Business


Senaste speltrailers från Loading.se


Utvalda jobb

Utvalda företag

5minuter.se

Testa gratis: Filmerna som lär dig mer om programmen i din dator

Bli datorproffs på 5 minuter

PC för Allas smarta videokurser - testa gratis!
Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
Beställ direkt:


Extreme
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

AdtechHar du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2013 International Data Group