- PC för Alla:

Den digitala utvecklingens
baksida - 4 otäcka scenarion

martin appel

- PC för Alla:

Efter domen: "Dags
att skrota tv-licensen"

fredrik agrén

- PC för Alla:

"Är du en
säkerhetsrisk?"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Här är 5 steg som får din
nya dator att rivstarta

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-22 18:06


Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 19:53

Provar att köra windows på ett ASUS E45M1-M pro kort, men det går inte bra. Datorn rebootar en gång per dygn, och blir ingen reda med usb och tv-kort. Blir nog att köra windows i virtualbox, i stället.

lessonae

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 20:12

Har du frågat Asus?

Capital

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 20:42

Nej. Blir ju en lång lista och det kan t ex vara tv-kortet som har dåliga drivrutiner? En himla mecka jag inte pallar med. Lyckas inte ens installera ASUS AI Suite II. Andra har också problem med det. För att installera w7, var jag också tvungen att dra ut SATA-kabeln till den andra hdd:n.

lessonae

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 21:38

Så du väljer att skylla enbart på Windows...


Men nu så kommer du med mer fakta om att inte ens Asus egna program går att installera (gissar på på en dator med samma typ av moderkort), som även drabbar andra ägare av detta moderkortet...


Jag kan dra en motsvarande story om att Asus byggde moderkort med en begränsad BIOS, som gjorde att man inte kunde installera Linux direkt på dessa då installationen frågade BIOS om stödjer du ACPI, och BIOS svarade ja, och då antog Linux installationen att det skulle vara fullt stöd för ACPI, vilket det ju inte var...
Men med lite meckande, så gick det ju att installera Linux på dessa maskiner med...


Så med din logik, så skall man då skylla allt på Linux, att Asus valde att göra en budget implementation av ACPI på vissa modeller, har ju inget med saken att göra...


Har även varit med om en dual-boot dator med Ubuntu och Windows 7, där TV-kortet inte fungerade bra i Ubuntu, såvida man inte bootade upp datorn i Windows först och startade TV applikationen i Windows och sedan bootade om datorn i Linux... På en annan dator med i stort sett samma hårdvara, så fungerar ett likadant TV-kort utan problem... Samma version av Ubuntu...

Capital

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 20:36

Ocg du tror att;
1 datorn inte rebootar och; 2 det blir bättre ordning på tv-kort i virtual box???

Håller med föregående talare, en win7 bootar inte om på flera månader pm den är i ordning 9av10 tvkort är dessutom designade för windows.

whatevér.....

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 20:44

Nej, men det funkar klockrent på Ubuntu med TV.kort och allting. Behöver inte windows för att använda TV-kortet.

lessonae

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-23 10:39

Flera månader? Varför skulle den boota om över huvud taget?

Guraknugen

Att det ska vara så komplicerat?

2012-07-22 21:26

Låter som du har ett hårdvarufel

zynaps

Bra artikel!!!

2012-07-22 21:04

Nice artikel. Jag tänkte skriva en guide för mina bekanta hur de ska hantera sina nyinköpta datorer (Med Windows7).

Aktivera brandväggen först (Om den inte är igång!!)
Sen kan du koppla upp dig och ladda ned alla uppdateringar...

Saknar bara en detaljerad lista på program som "är bra att ha". Tex.
Security Essentials,
Malware bytes
ccleaner
libre office
vlc
7zip
GIMP

Sen är ju smaken som baken angående programmen.
Tack för tipsen om programmen som underlättar installationen.

Ser gärna en kompletterande artikel om hur man finjusterar systemet efteråt... Även om jag själv vet vad som ska göras, så är det nog uppskattat!!

Mr Data

Bra artikel!!!

2012-07-22 21:28

Brandväggen är alltid aktiverad som standard på nyköpta datorer.

zynaps

Bra artikel!!!

2012-07-22 23:52

Alla bra att ha program du listat är bra UTOM ccleaner som jag alltid är lika glad när jag ser "optimera din dator" artiklar som exkluderar vilket tyder på erfarenhet från skribenten.

Snälla snälla (till alla) sluta köra "regcleaners" såvida man inte EXTREMT specifikt vet EXAKT vad den kommer göra nära man klickar på Kör.

I CCleaner t.ex är det mesta under Cleaner tabben safe men LÅT BLI att köra det under Registry tabben och detsamma gäller för de flesta andra "optimerings" programmen, vissa funktioner är safe men andra inte.

Allt kan se ut att vara frid och fröjd och det ser så häftigt ut när den säger att den rensat X antal poster men sen nån månad senare kommer nån uppdatering som kräver nån av posterna som programmet ansåg onödig och så blopp får man felkod och så suger Windows automatiskt för någon man själv orsakat.

Jag tänker inte gå in mer på detalj då jag tvivlar att någon bryr sig om vad jag skriver om man redan gillar programmen och upplevt nån placebo effekt redan men det här säger jag som någon som jobbar med problemen dessa program skapar och som i Windows 98 själv programmerade regcleaners (på den tiden då det behövdes).

Bra extern läsning :
http://www.makeuseof.com/tag/registry-cleaner-difference/

Anders Wass

Bra artikel!!!

2012-07-23 08:56

CCleaner är ett underbart verktyg. Det är smidigt att rensa gammalt cache och annat skräp med. Har använt det själv flera tusen gånger både på företaget, hemma och för andra som har problem med sina datorer.

Även registry delen har fungerat felfritt för mig även fast den inte är lika viktig som just funktionerna att rensa bort skräpfiler.

Det må finnas flera metoder att rensa ut skräp från datorn, men ccleaner är väldigt lätt och ändå pålitligt. Har man ställt in den en gång så är det även busenkelt för vanliga användare att rensa sin egen dator, högerklicka på papperskorgen -> Kör ccleaner. Done! :)

Arcifer

Bra artikel!!!

2012-07-23 09:21

Det har du helt rätt i. Det är ju främst filrensning som man vill åt. Registret ska man vara lite aktsam med.

regclean kör jag ju rätt sällan då den inte känns så nädvändig för att snabba upp datorn. Sen bör man spara reg-filen, så man kan återställa datorn. (Om man nu vill köra regclean)

Mr Data

Bra artikel!!!

2012-07-23 07:51

Vad som "är bra att ha" är väl högst personligt?

Visst, 7-zip och VLC använder jag men sedan kan jag mkt väl alternera eller sonika välja andra applikationer framför ... både dem och andra.

Glary Utilities, Ad-Aware och Dropbox ser jag mer som essensiella.

MEN SOM SAGT är det la högst personligt...?
Inte konstigt då att IDG låtit bli sätta upp en slags lista.
Faktiskt är det väl såhär att - om du vet vad du ska/vill göra, så vet du det, för annars vet du inte det och behöver listor.

MasterTJ

Bra artikel!!!

2012-07-23 10:41

"Sen är ju smaken som baken angående programmen"

Precis, så därför är en allmän lista på "bra att ha-program" helt onödig. Man lär nog göra sin egen lista.

Guraknugen

2 grundtips

2012-07-22 22:31

2 grundtips:
1. Installera en dubbelboot med Ubuntu/linux mint eller fedora på
2. Kolla in http://alternativeto.net/ för att hitta alternativ till de betalprogram som ofta medföljer.

northern

Fel!

2012-07-23 10:23

Fel rubrik och ingress. Det borde stå " Här är 5 steg som får din nya WINDOWS dator att rivstarta".

För kör man Mac så känner man inte igen sig i artikeln, it just works :)

Prontor

Fel!

2012-07-23 12:21

Ja det är onekligen skillnad, inte så mycket på tekniken som på attityden. Köper man en PC med Windows öser tillverkaren datorn full med trial-versioner som gör den tokseg för att kunna tjäna någon extra hundralapp.

Två andra absurda exempel poppar upp:
1. Dell som inaktiverade möjligheten att spela in ljudströmmen i wave format i Windows Vista. Trots att ljudkortet klarade det, vilket innebar att om konsumenten bytte ut Dells defekta drivrutin mot tillverkarens så fungerade det.
2. Sony som erbjöd sina kunder en "clean installation" på sina laptops för några hundralappar extra.

Undrar hur man tror man vinner kunder på detta?

Cliff Barnes

Fel!

2012-07-23 17:41

Det är bara att göra som jag alltid har sagt och gjort: Gör en clean install av windows från en riktig microsoftskiva. Då funkar allt blixtsnabbt.

Microsoft har gjort ett stort fel i att låta OEM få lägga till bloat på OEM-maskiner: Att de får lägga till bloat på OEM-maskiner!

"Pure vanilla"-win funkar väldigt bra, sen lägger man SJÄLV till de program man vill ha!

virtuosen2

Fel!

2012-07-23 12:46

Det är ju samma sak som att jämföra alla olika typer av bilar med ett specifikt märke av en modell där allt ska fungera från början. Av övriga märken är det stor variation på kvalite, pris med mera och det finns både bättre och sämre alternativ så gör en mer specifik jämförelse nästa gång.

Kanske kunde rubriken även specificerat att detta endast fungerar på låggprismaskiner från elgiganten till exempel och knappast gäller för windows generellt. Köp en dyrare datormodell och få en ren installation eller varför inte köpa en ren installation direkt från ms så blir det precis likadant där "It just works" ;-)

True story

Olika alternativ

2012-07-23 10:54

Köper man en ny stationär av en mindre datorhandlare får man en ren Windows installation av operativsystemet.

Även på Microsoft Store får du det(MS motsvarighet till Apple Store). Tyvärr finns dom bara i USA, vore nåt för Europa också.

Annars får man ägna sig ett tag för att rensa datorn själv.

JHA

Ny burk

2012-07-23 12:14

Önskar man köra Windows på sin nya burk (OEM PC) så:
Gör ominstallation från en ren image.
Kör Vista7 slic loader (då alla win7 maskiner är slic 2.1) Så blir den reggad och klar med samma nyckel/cert som tillverkaren kör med.
Så slipper man all skit som tillverkaren lägger in.
Att avinstallera tar så jävla mkt längre tid och blir verkligen inte lika bra.

_niko_

Steg 1. Flytta user till en annan partition/HD

2012-07-23 21:41

Självförklarande.
Inte hela mappen men:
dokument
musik
bilder
video
Om/när windows måste ominstalleras så blir livet så mycket enklare om man tog det här steget först.

Ursäkta om jag inte nämnde Asus hårdvara, jag tyckte inte det hade med artikeln att göra.

Sofliberty

jag gör såhär

2012-07-24 10:24

stoppar in linuxdist cdn eller trycker in usb minnet och startar från den formaterar och installerar linuxdisten ...

Mellin

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Därför kräver Facebook
Messenger för att chatta

- PC för Alla:

Amazon satsar
på 3d-utskrifter

- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm

- PC för Alla:

Pirate Bay
satsar mobilt

- PC för Alla:

Guide: Så flyttar
du till en ny pc

- PC för Alla:

7 tips för smidigare
arbete i Google Docs

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group