Någonting har hänt. De senaste åren har många av oss tagit steget ut i molnet.

Ja, bakom detta fluffiga begrep döljer sig något mer handfast, nämligen att lagra dokument på distans. I stället för att spara exempelvis en textfil på den egna hårddisken lagrar vi den på en dataserver hos företag som Microsoft, Apple eller Google.

Poängen är att vi kommer åt den här filen oavsett var vi befinner oss. Hemma, på jobbet, i skolan, på ett internetkafé i Barcelona… Ja, det enda som krävs är en internetuppkoppling.

Men molnet gör det inte bara möjligt att komma åt dina egna dokument överallt. Det blir även enkelt att dela dem med andra och jobba tillsammans. Tack vare molnbaserade kontorsprogram går det nämligen att ordbehandla, kalkylera och göra presentationer direkt i webbläsaren.

En av de bästa molntjänsterna kommer från Google, och här tittar vi närmare på hur de funkar – och svarar på de vanligaste frågorna.

Heter det verkligen Google Drive?
Google har varit ganska struliga när det gäller namnet på sina tjänster. Deras molntjänst hette exempelvis Google Docs (Google Dokument) fram till 2012, och nu är det i stället namnet på ordbehandlingsdelen.

I dag är Google Drive namnet på den nätdisk som används av många olika Google-tjänster. Här lagras ordbehandlingsfiler från Google Dokument, kalkylblad från Google Kalkylark och presentationer från Google Presentationer – men också foton och säkerhetskopior från din Android-telefon. Google Drive används dessutom som ett övergripande namn för alla molntjänster.

Vilka är alternativen?

Googles värsta konkurrent Microsoft erbjuder också ett paket med molntjänster. Google Drive motsvaras här av Onedrive, medan Google Dokument, Kalkylark och Presentationer i Microsoft-världen heter Word, Excel och Powerpoint – precis som de vanliga datorprogrammen.

Vilken man väljer är mest en smaksak – både Google Drive och Microsoft Onedrive fungerar utmärkt både på Windows, Android och Iphone/Ipad.
För Apple-användare finns ett motsvarande system som heter Icloud. Det funkar utmärkt för Iphone, Ipad och Mac-datorer, men är inte speciellt intressant för pc-användare.

Microsoft Office fungerar på samma sätt som Google Drive.
Microsoft Office fungerar på samma sätt som Google Drive.

Vilka är systemkraven?

För att använda Google Drive krävs bara att du är uppkopplad på internet, och tjänsten fungerar lika bra på Windows, Mac och Linux. Det enda som behövs är en webbläsare, och även om tjänsten funkar bäst i Google Chrome så går det även att använda exempelvis Microsoft Edge eller Firefox.

Google Drive finns även som app för Android och Iphone/Ipad.

Vad kostar det?

För vanliga konsumenter är Google Drive gratis. Du får ett lagringsutrymme på 15 GB, vilket räcker till att lagra flera tusen bilder och ett nästan oändligt antal textdokument.

Behöver du mer utrymme betalar du 19 kronor i månaden för 100 gigabyte och 99 kronor för 1 000 GB.

Hur mycket utrymme använder jag?

I vänstermenyn på Google Drive visas hur mycket data du använder och för en mer detaljerad samanställning är det bara att låta musen vila över siffrorna.

Du ser hela tiden hur mycket utrymme som förbrukas.
Du ser hela tiden hur mycket utrymme som förbrukas.

Vad är G Suite?

För företag finns ett mer omfattande paket som heter G Suite (tidigare Google Apps) och som minst 40 kronor per månad och användare. Läs mer om G Suite här.

Varför är det gratis?

Google tjänar pengar på att sälja reklam, och deras styrka är att anpassa den till målgruppen. Ju mer Google vet om dig, desto mer tjänar de på sin reklam.

Det här är förklaringen till att Google skänker bort tjänster som Drive. Allt du gör här används nämligen för att kartlägga dig, och om det här känns obehagligt eller inte är något du måste avgöra själv.

Är molnet säkert?

Många drar sig för att använda molnet av säkerhetsskäl och det är fullt befogat. De senaste årens e-postskandaler visar att ingenting på internet är fullständigt säker.

För vanliga användare lär dock den största risken vara att lösenordet kommer på avvägar, och för att öka säkerheten kan du slå på något som kallas för Tvåstegsverifiering. Du måste då ha en engångskod, som levereras till mobilen, för att logga in. Du slår på funktionen genom att surfa till myaccount.google.com, logga in och välja Inloggning och säkerhet, Logga in på Google, Tvåstegsverifiering.

Du kan öka säkerheten i Google Drive med en engångskod via mobilen.
Du kan öka säkerheten i Google Drive med en engångskod via mobilen.

Vad är säkerhetskopior?

Google Drive används även för att säkerhetskopiera bokmärken, lösenord och liknande saker från din Androidmobil eller surfplatta. Du slår på funktionen genom att öppna enhetens inställningsmeny och välja Säkerhetskopiera och återställ. Under rubriken Google-konto ser du till att Säkerhetskopiera data är påslagen.

När du öppnar Google Drive visas dina säkerhetskopior i menyn till vänster. Det enda du kan göra här är dock att radera dem.