En Windows-dator bör alltid ha ett lösenord, även för konton som inte har alla behörigheter. Det här är naturligtvis av säkerhetsskäl – lösenordet bidrar till att göra det svårare för en hackare att ta över datorn via internet eller ställa till med något annat elände.

Däremot kan det i en hemmiljö upplevas som besvärligt och onödigt att behöva knappa in det där lösenordet innan Windows kan startas. Om datorn lokalt är säker från ­obehörig åtkomst är det bekvämare att bara kunna slå på den och sedan gå och ta en fika medan allting startar.

Även om datorn har flera användarkonton kan du fixa så att ett av dessa alltid loggas in när Windows startar. Om någon av eventuella övriga användare behöver datorn kan du växla användare eller logga ut.

skippa inloggning

1. Windows XP.
Du som använder Windows XP ska klicka på Start-knappen, välja Kör och skriva control userpasswords2. Klicka därefter på OK, så öppnas ett fönster med alla användar­konton.

skippa inloggning

2. Windows Vista/Windows 7.
Om du kör Windows Vista eller Windows 7, klicka på Start-knappen och skriv netplwiz i sökfältet. Klicka på det program som listas högst upp. Fönstret med alla användarkonton öppnas.

skippa inloggning

3. Välj.
Förutom vanliga användare finns nästan alltid ett eller flera konton som definierats av Windows. Markera önskad användare och ta bort bocken vid Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn. Klicka på OK.

skippa inloggning

4. Ange lösenord.
Fyll i giltigt lösenord för den aktuella användaren och bekräfta detta en gång till. Klicka på OK. Klart! Nästa gång du startar sker inloggningen automatiskt. Ångrar du dig gör du bara om proceduren och sätter tillbaka bocken.