martin appel

- PC för Alla:

"Bitcoin - ett gigantiskt underbetyg åt bankerna"

- PC för Alla:

Redo för nästa piratkrig - när alla har 3d-skrivare?

anna troberg

- PC för Alla:

"Du kan bli en
superhjälte i EU-valet"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Bill Gates: "Apple kan
tvingas följa Surface"

Hallå där

2012-07-04 08:53

Mr Gates, du har fått allt om bakfoten. Till och börja med är det Microsoft som följer Apple, och för det andra så kommer Microsoft att följa Apple igen och igen. Man vill inte ha en surfplatta proppad med anti-virus-skräp.

Datavetaren

Hallå där

2012-07-04 09:06

Nej man vill istället ha ett operativsystem vars användare är ignoranta, insnöade och omedvetna om att hot och möjligheter till trojaner gäller sitt system likväl som andra...

rm -rf /

Hallå där

2012-07-04 09:35

Håller helt med, sen tycker jag faktiskt Gates var rätt ödmjuk då han säger "så kan bli fallet, om det visar sig att det är vad marknaden vill ha.". Inte direkt så Apple är tvingad att följa det marknaden vill ha men det vore nog smartast om de gjorde det om så blir fallet :)
Ganska självklart att det inte går att göra allt med appar och ett låst system, de som har lite intresse för datorer kommer alltid vilja ha lite frihet och möjligheter att göra det man vill med sin smartphone/platta, vilket verkligen inte går med iPad & iPhone.
Hoppas verkligen framtiden har mer att erbjuda än dagens smartphones, som enligt mig inte är speciellt smarta längre med tanke på utvecklingens takt, innovationen måste komma till nästa plan och då kommer det inte funka med Apples tänk, möjligen för sekten som aldrig kommer våda testa något annat men inte för resten av världen

oze

Hallå där

2012-07-04 12:02

MS trollen satt i skogen och berättade sagor för varann.

nakos

Hallå där

2012-07-04 13:32

Tycker snarare det är en äppleiFånefanboyzzz syndrom...

Daemonmonkey

Hallå där

2012-07-04 21:16

Och det var efter den kommentaren som Datavetaren bytte alias.

FulLitenHund

Hallå där

2012-07-04 09:15

Spelar ingen roll då microsoft ändå var före apple på surfplattefronten så principen har funnits länge. Steve fick antagligen iden om ipad från Bill under en intervjuv 2007.

http://www.youtube.com/watch?v=5UeLk6vmbtM

True story

Hallå där

2012-07-04 09:57

Vid presentationen av iPad har jag för mig att SJ sa att iPaden började arbetas på långt innan iPhone (som i sin tur släpptes 2007).

Naturligtvis har någon annan alltid varit före den andre, men du måste väl villigt kunna erkänna att det Apple släppte i form av sin iPad hade den bästa helhetslösningen på marknaden!?

Depsidee

Hallå där

2012-07-04 10:07

Det har aldrig handlat så mycket om ifall det skulle komma utan när tekniken skulle bli mogen.

60-talet: http://shorl.com/frafybedokegre

80-talet: http://shorl.com/fohostisabefi

PADD, Personal Access Display Device ;-)

REx Luthor

Hallå där

2012-07-04 10:13

Är båda från Star Trek? :)

Depsidee

Hallå där

2012-07-04 10:14

Japp :)

REx Luthor

Hallå där

2012-07-04 12:49

paddorna fanns i filmen 2001 a space odyssey ocksa:
http://www.ibtimes.com/articles/203075/20110824/apple-samsung-patent-dispute-preliminary-injunction-stanley-kubrick-movie-1968-prior-art-2001-space.htm#.T_QfOvXZJyI

fredrik70

Hallå där

2012-07-04 13:49

Från den verkliga verklighet finns det exempel som Knight-Ridder från 1994:

http://youtu.be/JBEtPQDQNcI

hans.pedersen

Hallå där

2012-07-04 18:08

Atari hade en pad ute 1992

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=269

Jacob Johan Anckarström

Hallå där

2012-07-04 20:43

Gridpad, 1989.

Natanael L

Hallå där

2012-07-04 11:17

Att ipad är en bra lösning kan ingen förneka, det bevisas dels av försäljningssiffrorna och hur nöjda kunderna är och det är en lättanvänd produkt men extremt enkel och tyvärr lite för begränsad för att anses som den "bästa" lösningen. Hur som helst är det min personliga åsikt och det jag kan säga om ipad är att de lyckats göra ett lättanvänt gränssnitt som i princip vem som helst kan lära sig på några sekunder.

Fördelen med tidigare Windowsplattor och Androidbaserade alternativ har vart friheten och kompabiliteten även om Windowsplattorna haft ett gränssnitt som inte i första hand var anpassat för plattorna. Med dåtidens låga upplösningar och enkelheten till att skriva egna program är det knappast några problem rent användarmässigt den enda skillnaden är att gränssnitten blir något tråkigare med grå fyrkantiga objekt men å andra sidan såg gränssnitten ofta ut så på den tiden vilket även bevisats av hur marknaden utvecklats. Det är mer färgglada gränssnitt med mer effekter idag helt enkelt.

Oavsett så tror jag ändå att apple kommer behöva skapa en liknande lösning med både desktop och platta i ett om man nu inte lyckas bygga en molnlösning som förenklar fildelning mellan enheterna för det är ett irriterande problem med dagens lösningar om man inte konfigurerar rätt från början ;-)

True story

Hallå där

2012-07-04 19:59

Tack för ett bra inlägg!

Jag tror definitivt att det finns plats för två eller flera platt-plattformar (eller vad man nu ska kalla det!). iPad/iOS har ju i dag en förkrossande ledning, och förut så hade jag nog gissat på att Android-plattorna skulle bli nummer två, för att tids nog kanske bli etta på marknaden. Inte på grund av att de skulle vara bättre, men på grund av att de på sikt säkert skulle få en större bredd på priser/modeller.

Men efter att ha sett Microsofts nysatsning på plattor så måste jag erkänna att jag tror Microsoft blir ett större hot mot iPad än vad Android-plattorna blir.

Oavsett om jag har rätt eller fel, så blir det säkert en spännande framtid vi går till mötes!

Vad Apple kommer att göra kan man ju bara gissa. Att de använder ARM i dag är ingen garanti för att de kommer att göra det om 10 år! Med tanke på hur bra iOS produkter säljer, så kanske Apple lägger ner Mac OS X i stället.
;-)

http://www.businessinsider.com/iphone-bigger-than-microsoft-2012-2

Mr Turkos

Hallå där

2012-07-04 23:37

Ledningen är inte så förkrossande som du tror, senaste siffrorna tyder på att Android nu finns på ungefär varannan såld surfplatta.

Microsoft Surface är en riktig dator, inte en halvmesyr, så det är lite fel att jämföra med dagens produkter.

Apple måste göra något riktigt vasst inom kort, annars går de tillbaka till att vara 10%-tillverkaren.

Mr Atari

Hallå där

2012-07-05 10:45

Dock får du ta i beaktning att Apple är ensamma inom iOS-segmentet. Vad det gäller Android så delas det på ett flertal tillverkare. Tillverkare som troligtvis har mycket lägre vinst på varje såld produkt.

Vad är förresten definitionen på en "riktig dator"?

Depsidee

Hallå där

2012-07-05 12:43

Riktig dator = Du kan använda samma program som på din dator, inte något nedbantat som utvecklats speciellt till den plattan.

Att iPad har iOS är dess största nackdel i det långa loppet.

Mr Atari

Hallå där

2012-07-05 12:48

Angående iPad verkar inte användarna (efterfrågan i detta fall) hålla med dig :)

Av tillgänglig information att döma (MS presentation och webbsida om produkten) är det en liten skillnad på Surface och Surface Pro. Det är endast Pro-modellen som i dina ögon bör kunna kallas en "riktig dator". Den kommer troligtvis kosta där efter, och för dom pengarna köper jag nog hellre en MBA.

Depsidee

Hallå där

2012-07-05 13:07

Vad iPad-köparna har valt struntar jag fullkomligt i. Vi har också en sån (i familjen) men den ligger mest och dammar, eftersom den betraktas som en leksak. Sonyplattan används något mer, men egentligen mest till spel.

Naturligtvis är det Surface Pro jag syftar på, den andra är i paritet med iPad och de bättre Android-plattorna, så den tillför inte så mycket, förutom kanske ett vassare och mer intressant användargränssnitt.

Mr Atari

Hallå där

2012-07-04 11:15

Vad vill du kalla Apple Newton som kom 1993? ;)

Hur som helst tycker jag att Surface är en riktigt intressant produkt som nu marknaden verkar redo för.

Då Mac OS X redan har en hel del touch-tänk iom Lion, så tror jag Apple redan har något liknande i sitt labb.

Windows 8 är trevligt, men tyvärr är det fortfarande ett glapp mellan att använda mus/tangentbord och pekplattan.

Walkir

Hallå där

2012-07-04 11:21

Apple Newton är precis som andra touchbaserade enheter på den tiden bra med dåtidens mått, det är just konkurrensen mellan företagen som bigragit till att pekplattorna blivit såpass bra som de är idag och passar konsumentmarknaden också. :)

Antar att även apple har något liknande på gång och det är som sagt just konkurrensen som driver utvecklingen frammåt, Apple och Microsoft inspireras trotts allt en hel del av varandra och det märks tydligt ;-)

True story

Hallå där

2012-07-04 12:15

Verkar som en applefanboy fick frukosten i halsen...

Macknu

Hallå där

2012-07-04 13:40

Trollen far flest svar som vanligt...

bobobaba

Hur smart är den då?

2012-07-04 09:02

Själv använder jag laptop, gillar ett riktigt tangentbord. Bara att fälla upp, logga in och köra. På skrivbordet, köksbordet, i knäet i en stol/fåtölj eller i stort sett var som helst när man behöver arbeta.

Men denna Surface, hur praktisk är den att använda som laptop? På deras video så ser den ut att kräva ett stöd i bakkant som fixerar skärmen i en fast vinkel, istället för det tröga gångjärnet som finns på laptops.
Jag kan ha fel, men denna verkar inte direkt praktisk att ha i knäet tex.

Då verkar ASUS Transformer Pad TF300T vara smartare byggd.

vulture

Hur smart är den då?

2012-07-04 09:23

Du har fel, Surface är det man vill ha. Tänk att ha samma program, skrivbord, filer, policys osv på både winphone/surface och datorn.
Transformer är för dålig som laptop och klumpig för surfplatta, om man inte dockar av tangentdelen förstås men prestandan räcker inte till riktiga program.

whatevér.....

Hur smart är den då?

2012-07-04 10:05

Visst, men det gör den fortfarande inte bekväm att ha i knäet. Intelversionen av Surface räcker för "riktiga" program men då väger den också som en ny modern lättviktslapptop.

Varken Gates eller Apple har förstått sig på den här typen av produkt. Apple ligger väl närmast.
De lyckas ju åtminstone sälja så det ryker. Vad jag saknar är en tablets som är kring 7" och väger som en pocketbok, med aktiv penna för inmatning med snabb textigenkänning för handskriven text.

unoengborg

Hur smart är den då?

2012-07-04 10:11

Tyvärr inte penna men Graffiti finns till Android så textigenkänning går att få. Det fungerar riktigt bra, Graffiti var ju det Palm använde, men det vore ännu bättre med en penna.

Inte riktigt standardbokstäver och tecken men tillräckligt nära för att det skall vara enkelt att lära sig: http://shorl.com/brysydrupybripa

REx Luthor

Hur smart är den då?

2012-07-04 11:30

Du kanske borde titta på Galaxy Note? Lite mindre men annars verkar den stämma in på dina krav. I höst kommer nästa version som är aningen större (5,5 tum istället för 5,3) och Samsung har redan en tiotums Note på gång och det finns en hyfsad chans att de släpper en på 7 tum också.

snajk

Hur smart är den då?

2012-07-05 16:55

Jo, Galaxy Note är intressant ur pennsperspektivet, men tyvärr har Samsung totalt förstört Androids gränssnitt med TouchWiz och fysisk home-knapp.

unoengborg

Hur smart är den då?

2012-07-04 10:21

Jag skrev om hur hårdvaran är byggd och du svarar att det var fel pga hur mjukvaror är byggda. Inte direkt relevant svar.

Redan idag kan jag använda samma filer och information på mina laptops och stationära datorer (med W7) som på min Galaxy S. Gör jag någon ändring någonstans så slår det igenom på alla enheter. Jag kan inte säga att jag störs av att det är olika os, applikationer eller att skrivborden är olika, anpassade för respektive skärm och om de är tryckkänsliga eller inte.

Jag kan dock förstå om admins för AD skulle gilla att kunna styra och hantera även mobila enheter därifrån med policys.

"Riktiga program" kan du fö bara köra på Surface med Intelprocessor och W8, inte den med Nvidias Tegra och W RT, fö samma processorfamilj som Asuus Transformer har.

vulture

Hur smart är den då?

2012-07-04 10:34

"prestandan räcker inte till riktiga program."

Det beror ju bara på att utvecklarna inte vill/kan optimera koden, är lata, pressade av time-to-market av säljavdelningen eller alltihop :)

Kjell Kamsvag

Hur smart är den då?

2012-07-04 11:24

Man kan ju börja med att ge fan i och skapa nya objekt i loopar om man inte städar upp efter sig. Något jag lagt märke till som vanligt problem på senare tid och det kan ge hög minnesförbrukning eller långsamma program beroende på hur det implementeras. I många fall beror det nog på stress också :)

True story

Hur smart är den då?

2012-07-04 11:38

pressade av time-to-market av säljavdelningen = stress :)

Kjell Kamsvag

Hur smart är den då?

2012-07-04 12:55

Jag ar inte saker pa att jag vill ha samma program pa min surface/platta och laptop. DE har ju faktiskt oolika anvandnings omraden. Tror knappast at suface tangentbord ar nagot man vill sitta och knappa pa nagon langre stund, aven om det ar battre an tangentbord pa skarmen.

Om allt ar precis likadant varfor da inte bara ha en pryl -> en laptop?

fredrik70

Hur smart är den då?

2012-07-05 16:19

Hur menar du att en tablet och en laptop har olika användningsområden?
Menar du att man ska ha med båda, för att en tablet använder man främst till spel? För där kanske jag kan tycka att spelen till tablets ofta nästan är bättre än vad man kan köra på en portabel laptop (till skillnad från spellaptops som ofta väger mycket och inte ger så lång batteritid).
Visst, man kan surfa på en tablet, men om man har en dator, så varför skulle man då välja att använda en tablet?
Man kan se video på en tablet, men datorn som man har med sig har säkert större skärm, så varför skulle man använda sin tablet?

Jag tycker det är rätt uppenbart att även dagens tablets till mångt och mycket används till samma saker som en dator.
Och varför är det då något negativt om tableten närmar sig datorn, i att den kan köra exakt samma program med samma gränssnitt (mindre förvirring) och full kompatibilitet med filer (tänk powerpoint och liknande där mobilversionerna kan ha problem med vissa element).

varför ha en tablet om man har en laptop?
Jag tror att dom flesta laptops i världen mest används som en stationära datorer, men möjligtvis plockas undan lite då och då. Så att världen är full av laptops betyder inte att den är full av datorer som tas med.
En tablet ska vara en produkt som är lättare att ta med än en bärbar dator. Vill man ha lite prestanda i en bärbar dator idag, så betyder det ofta att dom inte är så portabla. Vill man ha ett verktyg för att göra lite småändringar, surfa, kanske ta med på semestern för att göra lite bankärenden, kolla facebook, med mera, så fungerar ju en tablet utmärkt för det.
Oftast när man tar med en dator, så har man inte behov av ett riktigt tangentbord. Sitter man med dokument så är det ofta bara redigering man sitter med. Möjligtvis är affärsresor på tåg, eller över atlanten eller till asien en annan sak, men då betyder batteritid väldigt mycket.
Till surface pro kan man dessutom koppla in ett tangentbord via USB, eller varför inte köra Bluetooth tangentbord till sin tablet när man är hemma.
Om man inte behöver prestanda, vilket de flesta inte behöver, så kan en tablet och ett tangentbord vara lika bra val som en laptop. SÅ man kan vända på ditt uttalande:
Om allt ar precis likadant varfor da inte bara ha en pryl -> en tablet?

Dessutom så finns det två olika tangentbord till Surface, det ena är ett touchtangentbord som är väldigt smidigt, egentligen allt man behöver i tangentbordsväg i vanliga situationer när man tar med en dator. Det andra är ett i laptop-klass, så det fungerar lika bra längre stunder som att skriva på en laptop.

Jon Holstein

Hur smart är den då?

2012-07-05 17:15

Personligen sa ser jag en platta/padda/etc. som en helt separate enhet fran en 'vanlig' dator. Med tryckkanslig skarm sa blir ju anvandarupplervelsen valdigt annorlunda. Det var ju darfor, misstanker jag, Ms forsta plattor i mitten pa 00-talet(?) misslyckades, de korde ju gamla vcanliga windows som inte hanterade tryckkansliga skarmar speciellt bra.
APple fattade att man behovde ett helt nytt UI for tryckkansliga skarmar och det har val MS gjort nu ocksa i och med Metro.

Jag tror dock inte att gememne man behover en full variant av office eller nagot pa sin platta, en 'lite' version torde racka for de flesta. De sm behover all finesser torde val anda kora det pa laptoppen.

fredrik70

Hur smart är den då?

2012-07-05 10:56

Samma program gäller väl knappast på Windows 8 och Windows 8 RT?! Intel x86 kontra ARM.

Och om inte processorarkitekturen är densamma med möjlighet att använda samma program, hur går det då att använda samma skrivbord?

Policys borde dock gå bra.

Dock kan nog allt ovan gå att genomföra om du syftar på Surface Pro.

Depsidee

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 09:03

Någon borde visa honom en Asus Transformer.

jonasn

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 09:16

Håller med, men den har ju bara funnits i 1 - 1,5 år så han kanske inte sett den "nyheten" ännu.
Har själv en Transformer och är grymt nöjd, ville ha en platta innan transformer kom men ville inte köpa pga att dom saknade fysiskt tgb.

Artuz

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 22:56

Nackdelen med transformen är att de flesta programen inte är anpassade för att det finns tangentbord. Samt att jag tycker att saker hackar när man scrollar, specillt tycker har att det är så i G+ den är mycket sämra än iPhone varianten, tyvärr.

Anders Arnholm

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 09:17

Ideen är ganska lik och jag skulle gärna köra Win8 på en Asus transformer. Systemet är ju perfekt anpassat frö den typen av hårdvara :)

True story

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 14:00

Den heter Transformer Book:

http://www.youtube.com/watch?v=YKeQEoD2WUM

hans.pedersen

Microsoft i framkant igen

2012-07-04 11:53

De går inte riktigt att jämföra. Visst påminner de en del om varandra men skillnaden är att på Surface (Pro-versionen då förstås) kan man köra alla program som man kan på en PC och att systemet är anpassat för att användas med tangentbord och mus/pekplatta. Så är icke fallet med Transformer.

snajk

Värdelösa

2012-07-04 09:37

Dom plattor som körde Windows for Pen Computing var rätt oanvändbara eftersom internet inte var spritt på den tiden, så man viste helt enkelt inte vad man skulle ha dom till.

Fast det var kul att köra Paint ...

Berger Brosa

Inlåst

2012-07-04 10:09

Han är inlåst i sitt mantra.

Det måste vara Windows.

Man vill slippa allt krångel med Windows. Äntligen med iPad är det bara att använda och det fungerar utan krångel.

*???*??

Inlåst

2012-07-04 10:35

Om man bara kan Windows så ter sig nog alternativen som skrämmande.

Kjell Kamsvag

Inlåst

2012-07-04 11:26

Fast Bill Gates använder också delvis mac i sitt arbete så han vet nog vad han talar om :)

True story

Inlåst

2012-07-04 21:31

Källa på det, tack?

FulLitenHund

Inlåst

2012-07-04 22:02

Endast ett rykte, borde kanske ha sagt det tidigare, poängen är att han ändå bör har testat flera olika os då han har både intresse och ekonomi för det ;-)

True story

Inlåst

2012-07-04 14:05

Jo, för Microsofts grundare skulle säga "Det måste vara Linux!", eller?

Du är verkligen inlåst i ditt antimicrosoftdravel.

Fundera på "äntligen fungerar det med ipad!" ett tag. Hur ofta läser du "äntligen fungerar den och den appen eller webbtjänsten med Windows!". Aldrig, eller hur? Helt enkelt för att det förväntas att fungera på Windows.

hans.pedersen

Inlåst

2012-07-04 14:32

" Helt enkelt för att det förväntas att fungera på Windows."

Vilket är riktigt skrämmande ...

_quecee_

Inlåst

2012-07-04 14:44

Nu är det skrämmande med "it just works!"?

kan ni bestämma er? :)

hans.pedersen

Inlåst

2012-07-04 17:51

Vi måste ju tänka på att hålla supportavdelningarna med jobb :-).

Berger Brosa

Apple har nog

2012-07-04 10:28

Apple har nog redan säkert en OS X version som lirar på iPad, eller en anpassad variant. Klart dom har det, fast hemligt i väntan på ifall markanden vänder så kah dom slå till överaskande.

GordonFlash

Apple har nog

2012-07-04 10:36

Det har de ju haft ända sedan i första iPhone. Det är en specialvariant av OS X som de kallar iOS.

Kalle stropp

Apple har nog

2012-07-04 11:55

Precis. En extremt begränsad och nerlåst version men det är OSX i botten.

snajk

Apple har nog

2012-07-04 17:54

Och den är anpassad till fingrar, vilket inte OS X är ...

Berger Brosa

Apple har nog

2012-07-05 16:37

Så sa Jobs i januari 2007, men sen har han inte längre påstått att det är OS X, så vitt jag hört.

iOS delar väldigt lite kod med OS X.
program är inte kompatibla mellan OS X och iOS.

Jon Holstein

Redan

2012-07-04 14:05

iPad och iPhone kör redan os x. Men det är en bantad variant och den heter iOS.

*???*??

Redan

2012-07-05 16:39

Det är inte en bantad version av OS X, jag vet att Jobs sa så i Januari 2007, när iPhone introducerades, men sen slutade han säga så och började prata om iPhone OS och senare iOS.

Program är inte kompatibla mellan iOS och OS X. Det finns gemensam kod, ja, men väldigt grundläggande.

Jon Holstein

Apple har nog

2012-07-05 11:12

Troligtvis inte. De (Jobs speciellt) har deklarerat ganska klart att OS X och iOS är två mycket skilda saker. iOS (som från början hette iPhone OS) är inte alls en krympt version av OS X. Visst de kör samma kärna Darwin, men sedan börjar det skilja på sig. Cocoa exempelvis är på bägge mycket lika varandra men skiljer sig också åt. Detta är mycket annorlunda än hur t.ex. Microsoft resonerar. Microsoft har strävat efter att anpassa Windows (eller i detta släktträd) för dels mindre datorer, men också plattor av diverse slag. Apple är ganska bestämda över att de har olika typer av operativsystem. Däremot händer det saker som synbart börjar få operativsystemen att efterlikna varandra. Man kan använda en del finurliga fingergester redan idag, och det lär väl kanske komma än mer.

Det är fullt möjligt att marknaden (Gates) vill ha fler hybrider vad det lider. Apple har dock vid både presentationer och andra publika framträdanden precis hävdat motsatsen att det är för olika ändamål man har dessa olika system. Själv misstänker jag att Apple mycket väl kan ha rätt och att mer och mer lägger sig på molnet eller på servrar. Om Gates fortfarande går i klient/server-tankar så kanske det beror på att han mestadels varit delar av orsaken och historiskt tillhört den generationen "computing". För de som fortfarande kommer ihåg timeshare och stordatorer så är det nog inte helt otänkbart med en annan framtid ...

exquisitus

Apple har nog

2012-07-05 16:49

Molnet ligger nog väldigt långt in i framtiden, dock. Vi har inte infrastrukturen för att bära att alla enheter kräver uppkoppling hela tiden.

Däremot så kanske vi kommer använda fler och fler program skrivna för webbläsare, där det även finns offlinelägen, och då behöver man ju inte gemensam kod för att köra program på dator och mobil.
Men samtidigt måste ju ändå gränssnittet kunna ändras beroende på vad för enhet du sitter med, så det krävs ändå flera olika UIs.

Jag vill ha lokala program, men så länge dom kan utnyttja datorns fulla resurser, så spelar det kanske inte större roll om dom är webbläsarbaserade.

Tjänster som spotify är bra på många sätt, men jag ser inte det som en molntjänst, jag ser det som ett komplement till mina filer som jag har på datorn, eller som ett sätt för folk att lyssna på musik tills dom är less på den, för att sedan glömma och gå vidare.
Vissa ser dock på det annorlunda och tycker att tjänster som spotify är ett bevis för att världen är redo för molntjänster.

Jon Holstein

Surface prestanda då?

2012-07-04 10:41

Att den duger för att slösurfa lite då man är på språng betyder ju inte att den är en laptop-ersättare. Om den vore det skulle en laptop-fläkt inte behöva låta så djäkligt.

Som någon annan påpekade så blir det ju inte lätt att arbeta med en surface i knät.

Tycker att surface ser ungefär lika tjock ut som en MacBook Air. Med Parallels eller liknande virtualiseringsprogram kan jag ju köra Windows på den med.

Känns som att med surface blir det till att släpa på diverse prylar, om man vill ha en laptop-upplevelse.

Kommer förstås att köpa en ändå när den kommer, trots att jag är Apple-fan ;)

Kalle stropp

Surface prestanda då?

2012-07-04 11:29

Ska du ha den i knät tror jag du nöjer dig med själva plattan. En laptop vill man nog ändå ha på ett bord i de flesta fallen sen kan man säkert docka den på en stationär plats med extra hårddiskar, grafik för spel och naturligtvis extra skärmar ;-)

True story

surface eller padda

2012-07-04 11:01

vi kommer antagligen få Paddarm eller paddfingrar som arbetsskador fram över :)

Dduck

surface eller padda

2012-07-04 13:45

Kommer väl att vara en variant på dessa

http://y8biologygroup12.pbworks.com/f/stick%20feet.jpg

;-)

Daemonmonkey

Bra gjort av MS

2012-07-04 11:30

Av det jag har sett av surface verkar den fint gjord.

Jag tror kanske inte Apple känner så stor press eftersom iPad är så före ute ändå.

Däremot tror jag HP, Dell och de andra känner en större press med att inte komma med några halvmesyrer med sina plattor. Vem vet, det kanske var avsikten med surface.

Om surface bara ska säljas via Microsofts egna butiker som inte är många kommer den aldrig upp i några volymer som kan hota iPad.

JHA

Surface existerar ju inte !

2012-07-04 11:54

För den som vant sig vid Apples presentationer av nya produkter, produkter du kan beställa dagen efter presentationen så verkar Microsofts beskrivningar av framtiden som nått hopplöst gammalmodigt. Jag trodde Surface fanns och gick in på prisjakt. Men lurad. Surface är en "vision" som inte finns att köpa. BG har en än gång ägnat sig åt kursvård.

jannejanne

Surface existerar ju inte !

2012-07-04 14:17

Anledningen är enormt logisk, om man tänker efter lite. Microsoft har också själva förklarat detta flera gånger, senast vid just släppet av Surface.

Microsoft kan inte hålla mjukvaran hemlig för hårdvarutillverkare fram tills dagen de släpper det för produktion, för då vet inte tillverkarna vad de ska förbereda sig för. Dessutom har Microsoft inte tillgång till alla sorters hårdvaruprototyper och idéer hos sig själva, därför samarbetar de med tillverkarna om vad som kan implementeras i produkterna.

hans.pedersen

Surface existerar ju inte !

2012-07-04 22:58

Det låter lite ihåligt om man parar om en helt MS produkt.

Anders Arnholm

Surface existerar ju inte !

2012-07-05 07:53

Det du skriver förklarar inte alls varför de skulle visa halvfärdig hårdvara.
Att mjukvaran visas upp tidigare är inte konstigt, men det var inte det som det handlade om den här gången.

japh

Surface existerar ju inte !

2012-07-05 18:49

Att Microsoft visar upp Surface har nog många förklaringar. Den främsta är att skapa ett bredare intresse i media för Windows 8 på surfplattor. Du vet, för att bygga upp intresset succesivt till det officiella släppet senare i år.

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 12:06

När man köper en App på iphone/ipad så följer licensen med på alla enheter av samma typ man har. Köper man ett windowsprogram så varierar licenserna kraftigt och det är inte alls säkert att man kan använda den på sin platta, bärbara och stationära dator samtidigt. Kan med andra ord bli dyrt för den som behöver köpa flera kopior av vissa program. Virtualisering/remote desktop kan ju lösa detta delvis men då har man ju inget plus av att ha Windows i själva plattan. Tror att detta kan vara en viktig fråga som behöver styras upp om Surface skall kunna bli framgångsrik.

Peter Baeza

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 14:49

Köper du en Metroapp, så följer den med din msn-inloggning precis som Itunes eller Google Play.

Köper du en licens till en skrivbordsmjukvara så fungerar den bara på desktop, oftast bara på en dator, precis som det fungerar på OSX eller Linux.

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 14:54

helt enig med dig om detta. Men det som framhålls som en fördel med Surface större modell är ju att man kan köra skrivbordsmjukvara på den också. Vad jag menar är att det knappast blir en fördel om man inte löser licensieringen. I varje fall så länge man inte enbart kör plattan.

Peter Baeza

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 17:32

Dagens appar kostar i genomsnitt 10-20 kronor. Program till Windows kostar sällan under 300 kronor, och ofta flera tusen kronor. Helt enkelt för att desktopappar inte är enfunktionsnöjen. Licensiering av desktopmjukvara har generellt alltid hanterats per dator, det är upp till mjukvaruföretagen att välja om de vill fortsätta med det eller sälja licenser per person istället. Microsoft kommer ju även sälja desktopappar genom Windows Store, fast tills vidare länkar de oftast bara till tillverkarens egna webbshoppar där. I framtiden vill de säkert kunna sälja programmen direkt genom Windows Store.

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 22:33

jag har appar som kostar närmare tusenlappen och skrivbordsmjukvara som är gratis. Har dessutom numera större utgifter för molntjänster som kan användas från både plattor och pc/mac. Licensformen för skrivbordsmjukvara som bygger på en licens per dator funkade när man använde en dator. Idag ser det inte ut så. Vi har fyra datorer hemma, plus tre plattor. Sedan har jag två bärbara (en lätt, en med stor skärm) och en stationär på kontoret, samt en smartphone. Vilken enhet jag jobbar på varierar. Köper jag en skrivbordsmjukvara som bara fungerar på en viss typ av enhet är det ok om den inte funkar på andra. Vissa typer av program lämpar ju sig mindre bra för plattor. Men förutom det förväntar jag mig att om jag köper ett visst program skall jag kunna använda det på den enhet jag just då sitter vid. Löser man inte det för vanliga enkla program så väljer jag bort dessa. Många andra kommer göra likadant. Därav anser jag att licensieringen (och synkronisering mellan enheter) är en nyckelfråga. Speciellt om man marknadsför en enhet med att den kan köra vanliga pc-program.

Peter Baeza

Hur löser man licensfrågan

2012-07-05 19:00

Licensformen för program per dator fungerar, det borde vara rätt lätt för dig att hålla koll på vilken PC du har Office eller Avid Media på.

Och ja, det finns säkert 1000x fler gratisprogram till Windows än totala antalet appar till Android, men nu försöker du verkligen vrida på sanningen lite väl desperat. Winzip, Photoshop, Sharepoint, Outlook, Winamp... Våra vanligast använda program kostar mellan 10 och 1000 gånger mer till Windows än mobiltelefonen. Och glöm inte spelen som generellt kostar 3-500 kronor på PC och under 10 kronor på mobilen.

Ja, en surfplatta fungerar utmärkt med de billiga enfunktionsappar, men en surfplatta ersätter inte en fullfjädrad arbetsstation med tangentbord och mus, hur mycket du nu vill att det ska vara sant, vare sig om du jobbar med media, kalkyler eller bara skriver väldigt mycket.

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-05 22:12

Har aldrig påstått att en surfplatta skall kunna ersätta en fullfjädrad arbetsstation, det är något du hittat på själv.

Jag använder många olika enheter där de passar och det känns som att trenden är att det blir fler enheter inte färre. Är ganska skeptiskt till om det är någon avgörande fördel för en platta att kunna köra pc-program då jag inte själv har känt det behovet speciellt ofta. Å andra sidan hade jag om du frågat mig för några år sedan knappast trott att plattor skulle vara närmast oumbärliga arbetsredskap för mig. Så om MS gör något riktigt bra får jag kanske ändra mig. Men givet att deras platta är lika bra som konkurrenternas på allt annat och dessutom kan köra vanliga pc-program så kan det kanske vara en konkurrensfördel, men då förutsätter det givetvis att licenserna och programmens storlek med mera gör att det även i praktiken är möjligt att installera och köra dem.

Jag tror att licensformen med en licens per dator kommer att förlora i längden och jag kan se att den redan har gjort det i många sammanhang. Min viktigaste affärsapplikation idag är Salesforce CRM EE som är en molntjänst som kostar mig ca 12000 om året. Funkar utmärkt både från mina plattor, macar och windows-datorer. En avgörande faktor för att jag aldrig skulle välja något av de konkurrerande pc-programmen.

Den dyraste programvaran jag köpt senaste året är Adobe Creative Suite. Licensen begränsar mig till två installationer så jag har den på min bärbara macbook och på en stationär mac på kontoret. På mina stationära datorer hemma som är både mac och pc kan jag därmed inte använda den. Det har lett till att jag mer och mer använder alternativa enklare program för att lösa olika uppgifter där det tidigare var självklart att starta Photoshop m.fl. Konsekvensen av detta är att nu när det kommit en ny version av CS som kostar en del att uppgradera så funderar jag på om det verkligen är idé eller om jag skulle kunna ersätta den med något som fyller mitt behov och fungerar på fler platser. Tror inte jag är ensam om att resonera så.

Outlook är ett annat exempel där jag ser att det i många fall är enkelt att ersätta med andra lösningar. Tidigare skötte jag min mejlhantering till 100% i outlook, men numera sker merparten från iPad och iPhone. Då är inte Outlook alls lika oumbärligt längre.

Peter Baeza

Hur löser man licensfrågan

2012-07-06 05:25

Din lösning på ett problem som du verkar skapa själv är genomgående att använda sämre alternativ för att de är billigare om jag förstår dig rätt. Det är alltså mest ett missnöje med att företag tar bra betalt för mer avancerade program som du egentligen gärna vill använda, men som du inte vill betala för. Du verkar ju ha hittat en lösning som fungerar för just dig, att köra med nerdummade pekplattealternativ. Jag antar att du inte skriver mycket i dina mail, eller hanterar särskilt stora volymer, eftersom du föredrar att hantera detta på en pekplatta. Det är då rätt överdrivet att köra med Outlook från första början. Ungefär som att köra Photoshop enbart för att klippa semesterbilderna från mobiltelefonen.

Jag vet egentligen inte riktigt vad du är ute efter att få bekräftat. Microsoft erbjuder som jag skrev tidigare både alternativ att köpa Metroappar och desktopappar genom Windows Store, de erbjuder också molntjänstvarianter av sina appar, precis som Adobe också gör. Molnlösningar av sånt som Office är dock inte alls detsamma som en skrivbordsprodukt. Funktioner, prestanda och flexibiliteten är fortfarande bättre på skrivbordsalternativen.

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-06 08:53

Återigen fabulerar du. Bara för att du tycker att något är sämre betyder det inte att det är så. Jag väljer genomgående det jag tycker ger mig bäst funktion för uppgiften givetvis i förhållande till pris. Har heller aldrig sagt att plattor är lämpliga till stora mängder datainmatning. Behöver jag göra sådant använder jag en dator. Behöver jag svara snabbt och inte har datorn tillgänglig använder jag plattan. Plattan är ett helt annat verktyg än datorn, och inte någon nerdummad dator.

Peter Baeza

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 17:32

-

hans.pedersen

Hur löser man licensfrågan

2012-07-04 23:00

Appstor program får installeras på upp till fem datorer samtidigt. Det är ett mycket bra om smidigt system.

Anders Arnholm

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 12:16

Ni missar en sak.
Man kan köra Windows 8 Pro. Ett riktigt dator-OS. Det kommer säkerligen gå att installera Linux på den senare också om man nu vill det. Nu behöver jag visserligen Windows till att köra alla applikationer som inte finns till dom andra OS:en, men iaf. Du är fri att göra vad du vill till skillnad med en iPad.

Windows 8 Pro versionen kommer bli som en riktig dator. Inga specialbantade app-versioner osv behövs. Appar är det värsta jag vet på en surfplatta. Man vill ha riktiga program som det går att vara produktiv i - inte bara sitta å LÄSA nyheter eller Word-dokument.
Det här kommer bli en vinnare, det är jag rätt säker på.

Den går varken att jämföra med iPad eller Asus Transformer (eller andra mobil-OS).

+ att "inbyggt" touch-tantentbord är A och O för mig + ett inbyggt stöd (iPad är helt värdelös att använda då man måste hålla i den eller köpa ett fult stöd som tar plats).

(jag använder inte antivirus på mina Windows-datorer, så det är inte ett argument - jag har koll på alla processer och all nätverkstrafik ändå...)

Surface kommer till jul. Jag klarar mig bra med en laptop tills dess (som jag kan skriva snabbt på och vara produktiv på... skapa saker inte bara konsumera nyheter och fåniga appar).

Brouter

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 13:25

Om du ska vara produktiv och skriva massa så lär väl laptopen fortfarande var bättre.
Paddorna presterar när man står upp och måste göra något som inte funkar bra på 4"... eller när man ska sysselsätta ungarna.

i3o6

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 13:33

Citat: "Man kan köra Windows 8 Pro" ja det är ju bra. Ungefär som man kan köra Vista och W7 på en dator med 512MB RAM. Själv undrar jag var begränsningen kommer bli: Batteritiden, processortemperaturen eller användarnas tålamod.
En kollega på jobbat har bytt från Windows Phone på mobilen till Android. Samma hårdvara "men nu händer det något, den går att använda"

jannejanne

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 14:40

Äpplen och Päron?

Vilken mobil kunde han köra in Android på som körde Windows Phone 7.5?

Brouter

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 14:52

Den första HTC HD (nånting) är nog historiens mest moddade mobil, tror t.om. att de kört in Windows XP, iOS och sånt på den. :)

Fast jag gissar att han menade att han bytte mobil.

hans.pedersen

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 18:03

Coolt!
Tänk va ballt att köra MS-DOS 4.01 på en mobiltelefon (om man fick in den).

Berger Brosa

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 20:15

Nostalgi!
Jag vill ha en mobiltelefon med 640KB minne
:-)

Mr Turkos

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 21:15

Mer än 640KB kommer aldrig att behövas i en telefon :-).

Berger Brosa

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-04 22:10

640 appar?

Kjell Kamsvag

äntligen, nu kan jag köra vad jag vill!

2012-07-06 10:04

Ahh, aDosBox kör version 5.00..

Ok, det är emulering men jag känner de bekanta rysningarna man får när man ser eländet DOS :/

REx Luthor

Bästa av två världar?

2012-07-04 17:56

Det borde väl vara en ipad med unix root access som osx och en touch. Inte resurskrävande och viruskänsligt som från M$.

Ozymandias

Allmänt...

2012-07-04 22:05

...tycker jag att Surface och Windows 8 ser lovande ut. Det känns faktiskt aningens nytänkande. Och som någon redan sagt gav Bill ett ödmjukt svar ;). Spännande!

lunetics

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Pirate Bay når
en ny milstolpe


- PC för Alla:

Nytt skadeprogram
attackerar IOS-enheter

- PC för Alla Extreme:

Oneplus One

Oneplus One: Moddad
Android-lur med nötsmak


- PC för Alla:

Så stort är Whatsapp


Så låser du upp din
Android-telefon

- PC för Alla:

Sony HMZ-T3W

Sony HMZ-T3W:
Sätt skärmen på näsan

Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Populära appar till Iphone just nu

Är du också rädd att bli av med dina bilder?

Första portabla hårddisken på 4 TB

Så väljer du rätt mobilabonnemang

- PC för Alla:

Fem skäl till att vi
älskar Galaxy S5


- PC för Alla:

Jobba från hela världen
- så kommer du igång med smarta videomöten


- PC för Alla:

"Gratis molnversion av Windows 8 släpps i höst"

Annons: Nyheter från Telia

Så blir du mer effektiv på jobbet

Så blir du mer effektiv på jobbet

Sveriges mest effektiva medarbetare, Jonas Lindberg, ger sina absolut bästa tips på hur du kan bli mer effektiv på jobbet.

Dagens app

- PC för Alla:

frontback

Plåta både
bak och fram


Dagens surftips

I senaste PC för Alla

PC för Alla i mobilen

Läs PC för Alla i mobilen
- här hämtar du appen

Hackare och virus

Köpguide

Arkiv

Artikelarkivet - PC för Alla:

Här hittar du PC för Allas
artiklar - 10 år tillbaka

Windows 8

Rekommenderas

e-böcker gratis

Varsågod! - PC för Alla:

20 e-böcker som är
gratis att ladda hem

- PC för Alla:

Här är sajterna där du
måste byta ditt lösenord

Sony Xperia Z2 Tablet

- PC för Alla:

Sony Xperia Z2 Tablet:
En verklig tiopoängare

- PC för Alla:

Efter XP: Ska du välja
Windows 7 eller 8?

- PC för Alla:

Distansjobb som du aldrig sett det förut - här är roboten som blir din dubbelgångare!

- PC för Alla:

Här är vinnarna i galna
Photoshop-tävlingen

Bli ett fan

Välj rätt dator

Testredaktören rekommenderar

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group