Mest läst just nu

PC för Alla

spybot spionprogram
Så rensar du datorn från lömska spioner

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Galaxy Nexus tas bort
från Googles nätbutik

#BoycottApple

2012-07-05 10:53

#BoycottApple har sedan dess växt kraftigt på Twitter, Facebook och Google+.

https

#BoycottApple

2012-07-05 11:00

Systemfelet torde sitta i patentsystemet i USA istället.

Apple utnyttjar bara systemet till max för att lägga absurda patentförslag och otroligt nog få igenom dem, och det är smart av dem.

Det är ju väldigt douchebagigt av Apple att göra så men jag förstår dem ur ett affärsperspektiv. Döda eller dödas med alla medel som står till buds.

snowflake2

#BoycottApple

2012-07-05 13:33

Det är inte pistolen som dödar, utan skytten.

tramsgar

#BoycottApple

2012-07-05 17:56

Fast handlar det inte om att avväpna skytten? Så att Google slutar med att bryta mot andras patent.

xlc

#BoycottApple

2012-07-05 18:42

Hade alla tillverkare tänkt som Apple hade FRAND aldrig existerat. Man kan bruka patentlagar eller missbruka dem, Apple föredrar tyvärr oftast det senare.

hans.pedersen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 19:25


#BoycottApple

2012-07-05 19:34

Oj, så seröst folk kommer ta dig om du kallar konurens för terrorism. :)

Väx upp och sluta ta din Applefanboyism så seröst att du kokar över varje gång någon nämner ett annat märke.

hans.pedersen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 19:39


#BoycottApple

2012-07-05 20:02

Ännu ett system som år 2012 inte kan stänga av ljudet automatiskt på jobb/skola/möte eller ta reda på vem som ringer genom att kolla okända nummer mot eniro?

lol

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 20:08

Det är kanske inte alltför bra konkurrens, men det är i alla fall ärlig konkurrens till skillnad mot Google.

xlc

#BoycottApple

2012-07-05 20:12

Jo, vi förstår, du är allergisk mot Google för att de är mer framgångsrika på mobiler än Apple.

Du är med andra ord emot konkurens som är bättre än din favorit, men för konkurens som för tillfället inte är lika framgångsrikt.

hans.pedersen

#BoycottApple

2012-07-05 20:16

Jag är emot att storföretag ska få sko sig på andra likt parasiter. Rättsväsendet håller med.

xlc

#BoycottApple

2012-07-05 20:18

Du menar som Apple snor skärmlås från SVENSKA företag och sedan försöker utpressa andra företag med den STULNA tekniken?

Du är mer för Apple än svenska företags framgång. Grattis!

hans.pedersen

#BoycottApple

2012-07-05 20:19

Inte nödvändigtvis, men då är det väl inte längre Google som det handlar om?

xlc

#BoycottApple

2012-07-05 20:26

Inte?

http://www.idg.se/2.1085/1.457697/bakslag-for-apple-i-malet-mot-htc

Hur menar du att det inte har med Android att göra? Hur menar du att det inte har att göra med din haltande dubbelmoral? Apple är dem som gjort sig skyldiga till stöld där, och sedan försöker de utpressa andra företag med den stulna tekniken, oftast just tillverkare som baserar sina produkter på just Googles Android.

hans.pedersen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 20:33


#BoycottApple

2012-07-05 20:37

Som jag skrev tidigare, uppenbarligen helt faktabaserat, du är mer för Apple än rättvisa och svenska företagares framgång. Du accepterar Apples lögner utan att ens överväga att granska dem, och du bryr dig inte ens om sanningen när någon påpekar detta för dig.

Det finns en rätt allmänt accepterad förklaring till ditt beteende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field

hans.pedersen

#BoycottApple

2012-07-05 20:44

Vilket är detta svenska företag du pratar om? Varken Google eller HTC är såvitt jag vet svenska företag. Apple har säkert gjort något dumt mot dem vilket inte var rätt av dem, klart att Apple gör fel också.

xlc

#BoycottApple

2012-07-05 20:52

Swipe to unlock -> Neonode -> Svenskt.

Eller varför inte romarna?

Natanael L

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 21:01


#BoycottApple

2012-07-05 21:08

Du har uppenbarligen knappast använt en Android. Gränssnittet är annorlunda, plattformen är annorlunda (till och med Oracle förlorade sin stämning om Java-stöld), funktionerna är annorlunda, med mera.

VAD är det som har stulits från Apple?

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 21:20

stop feeding the troll..

Zapy

#BoycottApple

2012-07-06 10:43

Det undrar jag med egentligen. Androids slide-to-unlock är ju helt olik Apples slide-to-unlock eller menar Apple att ingen annan får ha någon som helst version av slide-to-unlock? Utan de andra mobiltillverkarna måste använda en fysisk knapp för att låsa upp skärmen?

thewhiteelf

#BoycottApple

2012-07-05 20:38

han är en religiös fanatiker... vad förväntar du dig för svar?

har läst fler och fler inlägg på sistone som verkar tyda på att det håller på att skapas en militant gren av dessa fanatiker... undrar när äpple gör en ibomb åt dem :)

jobac

#BoycottApple

2012-07-05 20:59

vadå du tror inte Samsung hade gjort annorlunda om de kunna?
Det är big business och då är alla medel tillåtna. Om USA ville skippa sånt trams så hade de kunnat och ändra spelreglerna. Innan det så är det Samsung som är dum nog att tro de kommer undan genom och kopiera.

Mr-X

#BoycottApple

2012-07-05 15:31

Eller så kan ett företag helt enkelt välja att licensiera ut teknik som dom har patent på.
På detta sätt hittar företag bara vägar kring patenten, och även om domstolen slår fast äktheten av patentet (vilket är löjligt att dom gör, även när det finns prior art... men svenska domstolar har lika dålig koll, men patentverket verkar vara bättre på sitt jobb), så gör ju det patenten värdelösa, då apple varesig tjänar pengar eller hindrar konkurenter i längden.

Bättre om apple licensierar ut och får in mer pengar. Då behöver dom ju inte ens gå till domstol till att börja med och slippa slösa pengar på det. Win-win för Apple i så fall.

Jon Holstein

#BoycottApple

2012-07-05 17:50

Fast det skulle inte Applehatarna heller gilla. För enligt dem så ska allting Apple uppfunnit vara tillgängligt för alla att använda hur de vill.

White Rabbit

#BoycottApple

2012-07-05 20:03

Typ slide-to-unlock. *host*neonode*host*

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 20:32

Hur mycket betalar Google till Neonode för att få använda denna funktion i Android då? Om det nu är så att det är Neonode som sitter på patentet så är det ju bara för övriga tillverkare att betala.

White Rabbit

#BoycottApple

2012-07-05 20:39

> så är det ju bara för övriga tillverkare att betala.

jasså? varför skulle inte neonode kunna göra som apple, vägrar att licensiera och begära säljstopp?

jobac

#BoycottApple

2012-07-05 20:40

Uppenbarligen så är de inte egoistiska svin.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 17:34

Smart eller kanske rent av omoraliskt.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 11:01

Android är en kopierad produkt så det är helt rätt!

Köpte en air den här månaden och en ipad tidigare i år, hoppas en del av mina pengar går åt till att stoppa Stasi, förlåt google. Det är det värt!

Kuf

#BoycottApple

2012-07-05 11:07

Hade företag inte kopierat av varandra så hade du troligtvis inte suttit med en ipad i dagsläget. Men du är väl insnöad på att google är den enda boven här :) Så länge tekniken dras framåt i den takt den gör nu så är jag glad, apple eller google i topp, det spelar mindre roll så länge jag själv kan välja den produkt som passar mig...

csaam

#BoycottApple

2012-07-05 11:12

jag hoppas att dina pengar går åt till att Apple utvecklar ännu bättre produkter istället...det gynnar alla... men men, de gräver sin egen grav ska du se...

iggypop

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 12:44


#BoycottApple

2012-07-05 13:34

Tyvärr tycker jag att han passar in alldeles utmärkt i IDGs kommentarsfält.

tramsgar

#BoycottApple

2012-07-05 17:56

+1

badstar

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 13:50


#BoycottApple

2012-07-05 17:36

Jag tycker att alla andra bilar än Ford är kopior.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 19:46

Rätta mig om jag har fel, men Ford var väl inte först med att konstruera eller tillverka en bil?

Däremot så var väl Ford det företag som först moderniserade tillverkningen.

Mr Turkos

#BoycottApple

2012-07-05 20:17

Jo det är sant det var de som började serietillverka bilar, men för många på den tiden då det begav sig så fanns det bara ford som bil. Typ som det idag bara finns en typ av surfplatta, folk säger ju ipad oavsett om det är en HTC, Samsung eller vad man nu vill.

Synd att inte Ford mönsterskyddade typ låda på fyra hjul och ratt.

Sedan är det ju som så att många av Apples tvister är handlar ju om mönsterskydd och inte patent. Mönsterskydd är ju ganska sjukt.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 20:59

Mönsterskydd som idé är egentligen inte så sjukt, det ligger bara en liten bit från varumärken på skalan av vettiga exklusivitetslagar. (Upphovsrätt som idé ligger lite längre ner, patent nära mitten, och så finns det ett helt gäng mer obskyra lagar som ligger överallt på skalan.)

Implementationen, däremot... :/
Det är väl egentligen bara varumärken som kan sägas hanteras vettigt nog idag för att inte behöva totalrenovation. (Bortsett från att Apple hotat The Big Apple (New York) och diverse småföretag med (inte alls!) "snarlika" loggor.)

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 20:06

Notifikationsfältet, multitasking, klipp-och-klistra, videosamtal, mm...

Vad har Android kopierat? Ikonrutnät? Pekskärm? Ingenting utom kombinationen var nytt i iPhone!

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 12:16

Och 99.99 % av dessa "bojkottare" har aldrig köpt en Applepryl tidigare.

Bekväm bojkott, ungefär som när vissa amerikanska individer döpte om french fries till freedom fries för att fransmännen inte stödde en Irakinvasion :D

För övrigt så känns missnöjet väldigt felriktat, det borde vara riktat mot systemet, inte mot Apple då de faktiskt spelar enligt reglerna.

#100

#BoycottApple

2012-07-05 12:23

Utan att ta ställning så är det ju också så att Apple inte behöver gå till domstol för alla fel de anser sina konkurrenter gör. De gjorde ju ett uttalande att det amerikanska patentsystemet är felaktigt, men ändå så nyttjar de det till fullo. Om de anser att det är felaktigt så är det väl bara att avstå från att utnyttja de delar av systemet de anser felaktiga.

Per Johansson

#BoycottApple

2012-07-05 12:44

Jovisst, det förutsätter att man blandar in moral men då hamnar man genast i en diskussion med subjektiva värden och man kan snabbt konstatera att alla har fel fast i olika grader.

Ett kul exempel vad det gäller moral är tex Gevalia som säljer både rättvisemärkt kaffe och icke-rättvisemärkt kaffe. Är Gevalia då ett moralist företag eller ett icke-moraliskt företag? Och om Gevalia inte säljer något rättvisemärkt kaffe och tar bort det ur sortimentet, är det då utom all tvivel att de är onda och omoraliska?

#100

#BoycottApple

2012-07-05 13:36

Enkelt. Gevalia är i grunden onda ty de gör osedvanligt avskyvärt kaffe, vilket är en dödssynd.

tramsgar

#BoycottApple

2012-07-05 14:12

Ha, jo det ligger något i det :-)

#100

#BoycottApple

2012-07-05 19:47

:-)

Mr Turkos

#BoycottApple

2012-07-05 18:17

Näe så är det ju inte riktigt. Gevalia säljer kaffer och överlåter det moraliska ansvaret till konsumenten. Så om vi slutar köpe det kaffe som inte är rättvisemärkt så kommer det med automatik att försvinna. Så jämförelsen haltar.

Att vrida detta mot Apple skulle jag vilja säga enligt följande. Eftersom Apple tjänar betydligt mer per mobiltelefon än någon annan tillverkare så borde de bestämt kunna ställa högre krav på sina underleverantörers anställdas villkor. Och eftersom Apple inte har rättvisemärkta produkter så ge inte ens konsumenten det alternativet.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 19:22

Så moraliskt ansvar kan köpas och lämnas över menar du? Så snart konsumenten har köpt ett halvt kilo vakuumförpackat kaffe så är Gevalia utan ansvar så länge det är rättvisemärkt? Intressant...

Och du menar att man har högre moraliskt ansvar för att man tjänar mer pengar? Ännu mer intressant...

Jämförelsen var ingen jämförelse utan bara ett exempel på hur kul moraliska diskussioner är och poängen är att alla har rätt samtidigt som alla har fel.

#100

#BoycottApple

2012-07-05 20:09

Ja på sätt och vis så hänger ditt moraliska ansvar på hur mycket du tjänar eller hur mycket makt du har, detta eftersom du på så vis har större möjlighet att ta större moraliskt ansvar samt att du har större inflytanden. Inte för att de nu måste göra det enligt lag.

Ja jag tycker att vissa lagar är ok att bryta mot utav den enkla anledningen till att den ej blivit prövad eller helt enkelt är korkad och inte genomtänkt. Det finns en uppsjö av lagar som är korkade och då speciellt i USA.
Om alla skulle lyda vartenda lag så skulle vi heller inte kunna ändra dessa eller tabort dem.

En korkad lag som jag anser vi har i sverige är att man måste vara 20 för att handla på systembolaget, allstå inte den ålders som man anses vara myndig. Antingen så höjer man ålder för att vara myndig eller så sänker man åldern för att få köra alkohol på systembolaget. Och ja denna förfärliga lag bröt jag emot när det begav sig. Jag fick riskera mitt liv i händlse av krig men inte fick man åka till bolaget och köpa sig ett sexpack.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 20:17

Ja, man kan tycka, vilket jag också gör, att man som företag ska ta ett stort moraliskt ansvar, men samtidigt kan man inte vara döma någon för att inte göra tillräckligt. Lagen statuera en lägsta nivå av samhällsansvar, inget annat.

#100

#BoycottApple

2012-07-07 12:42

@data_integrity 2012-07-05 18:17

Tänk vad en *felstavning* kan orsaka en helt annan betydelse.

"kaffer"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffer

Vasteras

#BoycottApple

2012-07-07 21:26

Ja det var ju roligt :-D
Hoppas ingen tar illa upp.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 13:01

Samtidigt är de ett vinstdrivande företag. Vore väl dumt att lämna möjligheterna på vid gavel åt konkurrenterna i stället?
Förhoppningsvis fås patentsystemet en översyn så småningom. Funderar lite på vad som händer med alla patent som redan är tagna då..

Johan

#BoycottApple

2012-07-06 10:24

Det kommer aldrig att hända.
De som skulle göra en sådan revision tillhör nämligen juristernas skara och alltså den grupp som endast har att förlora på en sådan ändring.

Juridik är ett helt eget affärsområde nuförtiden men utan ett eget ekosystem av finansiella medel. Kapital måste komma någonstans ifrån och utan juridiska processer mellan parter som har råd att betala så faller hela konceptet.

Apple, Nokia, Samsung mfl har öppnat Pandoras ask. Det kommer bli bra mycket sämre innan det blir bättre och under tiden så förfaller USA medan Kineserna skrattar hela vägen till banken.

Heuristic

#BoycottApple

2012-07-05 17:48

Nu är du ute och cyclar. Så din bedömning på vad som är rätt eller fel ligger i vad ett system säger eller vad en lag säger.

På följande länk står det ju att utvecklarna uttnyttjar systemet i Appstor och det är väl inte fel eller?

http://www.idg.se/2.1085/1.457592/sa-ska-fusket-pa-app-store-stavjas

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 19:33

> Nu är du ute och cyclar. Så din bedömning på vad som är rätt eller fel ligger i vad ett system säger eller vad en lag säger.

Intressant att min åsikt är ute och cyklar - ja, det är min åsikt att lagar och regler ska följas och att det är en bonus att folk eller företag gör mer än vad som lagen säger. Jag personligen tycker vi ska uppmuntrar folk och företag att gå längre, men jag moraliserar inte över att företag håller sig till lagen.

> På följande länk står det ju att utvecklarna uttnyttjar systemet i Appstor och det är väl inte fel eller?

Uppenbarligen så bryter de mot avtalet så ja, det är ju fel. Vad vill du komma? Tycker du det är okey att bryta mot regler och lagar?

#100

#BoycottApple

2012-07-05 20:11

Menar du att de ALLTID ska följas?

I många länder är det lag på att alla män som kan gå ut i krig SKA gå ut i krig vid behov. Inklusive Kina, 40-talets Tyskland, Nordkorea, mm.

"De ska följa lagen!" ...?

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 20:12

Välj att förstå vad jag menar, häng inte upp dig på detaljer och lägg inte åsikter i knät på mig.

#100

#BoycottApple

2012-07-05 20:14

Du tycker att man ska följa lagen. Visst. Men tycker inte du att moral går före lagen? För lagen kan ha fel.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 20:28

Vår moral avspeglas i lagarna vi har. Hade vi ansett att det är okey att slå ihjäl grannen för att han klipper gräset klockan 22.00 en söndag så hade det inte varit förbjudet enligt lag.

Hur kan lagen ha fel menar du?

#100

#BoycottApple

2012-07-05 20:38

Det är alltså rätt att slå ihjäl grannen om lagen säger så?

Bara det faktum att lagarna ändras tyder på att många har helt olika åsikter om moral och lagar. Vem har rätt?

Lagar stiftas inte av folket. De stiftas av representanter som kan göra vad de vill när de väl blivit invalda, utan ansvar mot folket (annat än att de kan bli bortröstade).

Se bara på FRA-lagen, DLD, och så vidare.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 21:00

Ja? Vad är problemet att förstå att om det enligt lag inte är förbjudet, så är det faktiskt, enligt lagen okey att göra så? Jag säger inte att det är okey att slå ihjäl grannen, jag säger att om vi hade ansett att det är moraliskt okey att slå ihjäl honom så hade det troligen inte varit enligt lag förbjudet. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

#100

#BoycottApple

2012-07-05 21:04

Det är inte svårt att förstå.

Jag vet bara inte varför du tycker att lagen är den viktigaste (?) måttstocken för rätt och fel.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 21:09

För att det är ju den måttstocken, den minsta gemensamma nämnaren, som vi faktiskt har. Allt över lagen är ju faktiskt fullständigt godtyckligt vad som anses är okey och då kan jag tycka att det är högst besynnerligt att döma någon för att inte göra tillräckligt utöver vad vi faktiskt enligt lag kräver.

#100

#BoycottApple

2012-07-05 21:14

Rosa Parks, de som hjälpte judarna på 40-talet och amerikanerna som frigjorde sig från England gjorde alltså fel allihopa?

Den minsta gemensamma nämnaren är den känsla för rätt och fel som människor har gemensamt.

Här har du något att tänka på. Några psykologiforskare höll några dockor framför småbarn som inte ens lärt sig tala. De lät två av dockorna sparka en boll fram och tillbaka mellan sig. Sen kom en docka som tog bollen och behöll den.

70% av barnen föredrog dockorna som hade delat med sig när de fick välja en docka att leka med.

DÄR har du den minsta gemensamma nämnaren.

Edit: Källan är förresten en dokumentär på SVT.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 21:30

Men snälla vän, jag har bett dig att inte hänga upp dig på undantag och så tar du återigen ett undantag. Det är inte min moral vi diskuterar här, så varför försöker du be mig ta ställning till enskilda fall?

Och i fallet med dockorna: Det finns flera lagar som talar om att det är i olika avseende förbjudet att stjäla, så jag antar att du försöker bekräfta min poäng? :-)

#100

#BoycottApple

2012-07-05 22:16

Du, livet är FULLT av undantag. Tyvärr.

När alla är överens om samma sak brukar man inte behöva en lag. När de flesta är överens så men en del "ställer till med besvär" och det är allvarligt (jag räknar in mördare här), då blir det en lag.

Men ibland så stiftas lagar som nästan ingen håller med om.

Du kan väl gissa varför det inte längre är straffbart att gå mot rött? (Det är bara straffbart om du själv orsakar en olycka, inte annars.) Folk tyckte att det var meningslöst.

Det finns faktiskt ett ental lagar här i Sverige som polisen avsiktligen väljer att inte genomdriva - för det finns ingen som bryr sig om dem.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-06 00:41

> Du, livet är FULLT av undantag. Tyvärr
Vadå tyvärr? Oavsett vilket så bad jag dig att fokusera på helheten för att förstå vad jag menar, men du väljer att hitta undantag som inte är relevanta. Välj att förstå istället så blir det enklare för dig och för diskussionen, om du nu inte är ute efter att provocera och käfta emot för sakens skull.

Resten av ditt inlägg verkar se ut att säga det jag har sagt hela tiden, så vad är problemet? Lagarna är stiftade efter vår moral, ibland blir det fel, men ingen regel utan undantag.

#100

#BoycottApple

2012-07-06 02:03

Du undrade om en tyckte att det var rätt att bryta mot lagen.

Mitt svar:

När lagen är rimlig och behövs: nej.
När lagen är farlig och bör tas bort: ja, då är det till och med vår plikt.

Natanael L

#BoycottApple

2012-07-05 18:03

Nu är du ute och cyklar. Så din bedömning på vad som är rätt eller fel ligger i vad ett system säger eller lagen.

data_integrity

#BoycottApple

2012-07-05 21:01

EXAKT! äntligen någon som fattar det.

Mr-X

#BoycottApple

2012-07-05 13:20

HAHAHHA LOL!

GordonFlash

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-05 17:07


#BoycottApple

2012-07-05 17:18

Utan Google Maps och Google Search så hade första generationens smartphone varit ganska menlösa produkter.

Apple är känt för att kopiera, så kasta inte sten i fel hus - please.

Mr Atari

#BoycottApple

2012-07-05 18:00

Personligen tycker jag den självkörande bilen och Google Glass är det mest visionslösa. Och Google Maps, jag menar, jag hade redan telefonkatalogen inskannad! :)

badstar

#BoycottApple

2012-07-05 20:16

Google+ liknar inte Facebook knappt ens på ytan.

Sökfunktionen spöar det mesta.

Och notifikationsfältet i iOS5? Med mera. 3D-kartor? Google Earth...

Natanael L

Förtydliga IDG...

2012-07-05 11:32

@IDG

Varför skriver ni inte tydligt att detta ENDAST gäller USA?

När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

Förtydliga IDG...

2012-07-05 13:24

Om du tittar på vem som skrivit "nyheten" så förstår man snabbt varför.

Herr MJ brukar oftast köra copy/translate/paste på sina artiklar, utan fördjupning eller annat som hör god journalistiskt sed till.

Toppa detta med oftast kvällstidningsrubriken så är succén total! :)

Depsidee

Förtydliga IDG...

2012-07-05 14:24

@När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

+1

Vasteras

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 11:39

Resultatet av det här blir väl i slutändan bara en försäljningsboost av deras nyare modell Galaxy S3?

Apple är fan patetiska, själv har de kopierat dropdown-notificationslisten från android rakt av. Mest patetiskt är ändå det amerikanska patentsystemet!

FatsoNinja

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 12:32

Hade Google patent på "dropdown-notificationlisten" som du kallar det?

A. Strindberg

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 12:48

Måste man ha patent för att ha hittat på det först?

Daemonmonkey

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 13:39

Man kan inte ta patent om det redan är påhittat. I ett väl fungerande patentsystem, vill säja, inte ett där kraven på verkshöjd och tidigare känd endast är akademiska.

tramsgar

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 12:59

jaa, inte hade apple det iaf...

apple vill ju ha en image att de är dom som uppfinner allt och att alla andra kopierar dem rakt av hela tiden. om nån annan överhuvudtaget ens säljer mobiltelefoner så menar apple att de har blivit kopierade av dem och att apple har lidit oändligt löljligt stor ekonomisk skada av det och stämmer således allt och alla.

FatsoNinja

Boost av försäljningen av Galaxy S 3

2012-07-05 18:29

de har inte något patent på det än, däremot så har de lämnat in en patentansökan angående just den funktionaliteten i januari 2009

US20090249247
Notification of Mobile Device Events
http://www.google.com/patents/US20090249247

så när/om det patentet blir godkänt så kanske det innebär problem för apple...

jobac

CrApple har svårare i Europa...

2012-07-05 12:29

I England får i alla fall crApple smisk med sina försök att stoppa HTC.

Inte många av deras så kallade patent som anses vara värda pappret de är skrivna på i det landet. Och med den förhoppningen om att vi i de socialistiska Europa får ha konsumentmakt medands de Fria Marknaderas alla Moder USA får lida under crApple-advokaters godkännande av varje produkt.

odishon

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-05 13:20

HAHAHAH UNDERBART!!!

GordonFlash

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-05 13:52

Det är kul att se att du också kommer förlora på det här i längden, även som Apple-kund.

Daniel123

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-05 15:52

Jupp, konkurens skapar kreativitet och utveckling.
Om iPhone vore den enda telefonen så skulle nog Apples sk. "innovation" mattas av en hel del.
Apples sk. "inovation" baseras på att ta en produkt som redan finns och sedan göra om den.
Sedan stämmer man allt och alla som har liknande produkter och säger att det är de andra som kopierar Apple.

Sten Isaksson

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-05 19:32

Vilket det redan har Ios6 är ett rent antiklimax. Och det beror på att de har fokus på att förstöra för andra istället för att innovera.

Daniel123

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-05 20:43

> Och det beror på att de har fokus på att förstöra för andra istället för att innovera

någon som har koll på förhållandet antal utvecklare vs antal advokater hos apple och hur det ändrat sig de senaste 5 åren?

jobac

HAHAHAH UNDERBART!!!

2012-07-09 16:14

Hehehe... Du stackars obildade. Apple åkte på nöten, stoppet hävdes och troligen väntar ett fett skadestånd! Underbart!!!

µ

Stackars Apple - hur ska de bli botade?

2012-07-05 13:34

Man kan nog likna juristavdelningen på Apple vid en Parasit som lever på Apple. En parasit har som mål att växa sig så stor som möjligt på bekostand av sin värd. Värden vet att det inte är bra att ha en parasit men det kan vara svårt att bli av med den.
Jag tror faktiskt att alla stämningar kommer att "äta upp" Apple. Det är bara Apples jurister som skrattar hela vägen till banken. Apple själva tror jag förlorar på detta.

sally75

Stackars Apple - hur ska de bli botade?

2012-07-05 13:41

Apple har dessvärre gått från att vara en medelmåttig elektroniktillverkare med snygg design till att bli ett patenttroll av grov kaliber.

ßoZ

Stackars Apple - hur ska de bli botade?

2012-07-05 19:01

Ja för Google är ju bara ett stackars oskyldigt företag som blir påhoppade utan att ha gjort något. Det är snarare blåögda personer som du som tror att Apple är det enda företaget som har en juristavdelning. Skulle tro att den Google har är minst lika stor. Men väljer man att bara se saker från ena sidan och inte andra så ... Men Google skulle inte vara där de är idag om de inte hade armbågat sig fram de också ...

White Rabbit

Dålig research, Jenselius!

2012-07-05 13:38

Du får det att verka som att säljstoppet gäller globalt. Det är en AMERIKANSK domstol som har beordrat säljstopp. Sist jag kollade hade amerikanska domstolar inte någon jurisdiktion utanför USA's gränser...

Gör om - gör rätt, herr Jenselius!

ßoZ

Dålig research, Jenselius!

2012-07-05 13:57

Titta bara på Piratebay, så inser du att amerikansk lag trumfar svensk.

Right!

Dålig research, Jenselius!

2012-07-05 19:45

Och scientologer trumfar alla lagar tycks det. Jag vet helt OT (den vitsen var helt oavsiktlig, jag looovar :) ), men det behövdes ändå sägas :) Sån är jag.

Hur som helst, jag är rätt trött på att IDG använder sig av aftonblaskan metoder när de sätter sina rubriker.

Känns som om journalistiken gräver sig allt djupare ned i träsket.

V4v

Dålig research, Jenselius!

2012-07-05 20:28

@Right: Dåligt exempel. Det du refererar är politiskt mygel, inte juridik.

ßoZ

Dålig research, Jenselius!

2012-07-05 21:07

Fast i USA är politik och juridik oftast styrda av affärer (läs: lobbyism). Exempel: Ketchup är en grönsak i USA, därför kan pizza serveras som skollunch trots att det krävs att det serveras grönsaker till skollunchen där.

hans.pedersen

Fick en uppdatering idag

2012-07-05 20:52

från 4.0.2 till 4.0.4.

Trodde först att det var 4.1 men där fick man tji...

Apples produkter kommer jag aldrig mer att köpa.
Hoppas dom dör sotdöden nu när Steve Jobs är borta.

snakeplissken

Det jag inte fattar..

2012-07-06 22:52

..är hur Apple har kunnat få patenten från första början. Söka lokalt!? Dra med fingret för att låsa upp telefonen!? Ordförslag!? (hallå T9!?)
Är det för att alla andra tillverkare tänker att "ja men det är ju en så självklar funktion att det inte är någon idé att patentera". Men Apple tänker "hur ska vi kunna bli det enda företag som får tillverka mobiltelefoner".
Jag var trött på deras världsherravälde-ambitioner redan innan men nu tål jag fan inte att se eller höra om äpplet över huvud taget.

Hejdå innovation och öppenhet.

nook

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Så surfar du i utlandet


- PC för Alla:

Tre tillägg för privatare surf

Tre tillägg för privatare surf


- PC för Alla Extreme:

kassettspelare för spotify

Så byggdes en gammal kassettspelare om för Spotify


- M3:

Plantronics Backbeat Pro

Plantronics Backbeat Pro: Hörlurarna som ger dig nästan allt


- PC för Alla Extreme:

Testduell: Bästa nya grafikkorten med GTX 980


Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips


Prenumerera på nyheter

Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group