Facebook mår vara det största sociala nätverket i världen, men Google+ tar hem priset vad gäller nöjda användare.

I en stor undersökning som genomförts av det amerikanska konsumentindexet, ACSI (American Customer Satisfaction Index), framgår det att antalet nöjda användare på Facebook sjönk med åtta procent under det senaste året. Enligt undersökningen är 61 procent av Facebookanvändarna nu nöjda med tjänsten.

Den ett år gamla rivalen Google+ visar emellertid upp ett bättre mottagande bland sina användare. Enligt ACSIs undersökning är 78 procent av användarna nöjda med det sociala nätverket.

– Facebook och Google+ konkurrerar på två kritiska områden, kundupplevelse och marknadsandelar. Google+ är långt ifrån att vinna vad gäller marknadsandelar, men när det kommer till kundupplevelse drar Facebook det kortaste strået, säger Larry Freed på analysföretaget Foresee som utfört undersökningen tillsammans med ACSI.

Han tillägger även att den stora frågan nu är hur mycket Facebook med sin dominans egentligen bryr sig om kundupplevelsen. Han tror att om Facebook inte försöker förbättra sitt intryck bland användarna kan saker och ting förändras i framtiden.

Ezra Gottheil på analysföretaget Technology Business Research uppger att han inte är förvånad över resultatet av undersökningen.

– Jag skulle vilja påstå att användarna på Google+ söker sig dit av egen vilja. Facebook upplevs mer som ett krav för många användare, oavsett om de tycker om tjänsten eller inte, säger Ezra Gottheil.

Google+ är inte det enda sociala nätverket som uppskattas mer än Facebook. På Pinterest är 69 procent av användarna nöjda med tjänsten och Linkedin och Twitter hamnar på 63 respektive 64 procent.

IDG News