- PC för Alla:

Den digitala utvecklingens
baksida - 4 otäcka scenarion

martin appel

- PC för Alla:

Efter domen: "Dags
att skrota tv-licensen"

fredrik agrén

- PC för Alla:

"Är du en
säkerhetsrisk?"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Facebook: "83 miljoner
användarkonton är fejkade"

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 09:29

Ny teknik är säkert kul. Men på vilket sätt är det bra för mänskligheten att veta att "lille kent skitit färdigt nu"?

Jag kan visst se nyttigheter med bloggar av det här slaget, att kunna hålla kontakt med vänner man inte träffar så ofta och hålla dem uppdaterade om vad som händer t.ex. Men jag kan inte se att halva jordens befolkning ska behöva kolla sitt FB-konto flera ggr i timmen!

Christian Nissen

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 09:40

Jag tycker tvärt om. Berikar FB mångas liv är det gott. Skulle tror att det inte är farligare att vara på FB än att röka och dricka sprit.

stormense

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 09:46

Rökningen dödar väl några tiotals miljoner om året, alkoholen ännu mer, så hur tänkte du där?

Christian Nissen

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 10:19

Han tänker nog så att det finns annat som är värre, så därför är detta (FB) gott. Tror jag.

lessonae

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-04 14:24

Det finns det som är värre än en rotfyllning utan bedövning också, men inte f-n tycker jag att nämnda rotfyllning är en god sak fördenskull.

ßoZ

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-04 14:31

+1:)

lessonae

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-04 21:56

Jag tänkte att tycker folk om Facebook så är det lika ofarligt som parabolantenner vilket sossarna ville förbjuda tidigt 90-tal. Personligen tycker jag Facebook är lika löjligt som populära Bonde söker fru.

stormense

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-05 01:11

I bonde söker fru får bonden inga gilla när han går och skiter i alla fall...

Christian Nissen

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 09:49

Hej,

Argumentet att FB är dåligt eftersom alla bara pratar om fekalier känns lika gammalt som FB självt.
Ingen av mina kontakter har någonsin närmat sig det ämnet så jag undrar lite vad det är för typ av vänner ni som kommer med detta argument har?
Jag har däremot ett par vänner som verkligen gillar sina hundar. Verkligen jättemycket! Jag har tagit bort dessa från mitt nyhetsflöde. Det kändes enklare och trevligare än att säga att "alla på FB pratar enbart om hundar", så fort FB nämns.

Det är väl upp till var och en hur ofta de loggar in på FB, eller? Du har ju alltid kvar ditt val att låta bli.

Goriot

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 09:58

Säg det till de miljoner arbetsgivare som sliter sitt hår för att folk inte jobbar utan sitter och pillar med sitt FB...

Christian Nissen

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 10:27

Är inte det snarare ett problem med låg arbetsmoral?

Goriot

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 10:45

Då får de väl blockera Facebook i brandväggen?

OpenID so you only need to steal my password once

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 10:58

"Då får de väl blockera Facebook i brandväggen?"

Det största problemet är väl att det på varje sådant företag (med >10 anställda, säg) finns en person som har lyckats övertyga chefen att företagets hela verksamhet är helt beroende av facebook.

gummianka

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-04 18:05

Dom anställda får inte kräva att dom måste kolla FB under arbetstid, om dom är beroende utav fb give a fuck, Du får inte betalt för att sitta med fb hela dagarna utan du får snarare betalt för att jobba!!!!

jesse sarvak

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-04 19:16

Det var det konstigaste jag hört, vilka tjänstemannapositioner går i grund och botten ut på att "jobba"?

Jag förutsätter och har alltid kommit fram till att man får betalt för att leverera något, och väldigt sällan är detta något "timmar" utan någon sorts produktion och resultat. Eventuellt med deadline.

Om jag kör fast i ett problem gör det hela produktionen effektivare om jag tar ett par timmars paus och tänker på annat (se Googles och andra IT-företags 20%-initiativ) för att komma på en lösning från en annan vinkel, kanske något som leder till en mycket bättre verksamhet.

Om någon kan sitta med FB hela dagarna och få betalt för det på sikt så är det väl dessutom något fel på arbetsgivarens processer då denne i så fall inte borde leverera något någonsin vilket på sikt borde märkas på resultatet.

Som Dilberts chef brukar säga: jobba smartare, inte hårdare ;p

Om två personer ständigt kollar FB hela dagarna på arbetsplatsen men den ena levererar kontinuerligt resultat, gör den då också fel?

Oskar Duveborn

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 10:56

"Jag har däremot ett par vänner som verkligen gillar sina hundar. Verkligen jättemycket! Jag har tagit bort dessa från mitt nyhetsflöde."

Att nämna vänner och nyhetsflöde i en och samma mening är ett sånt gigantiskt fail att det inte ens är värt att kommentera.

"Det är väl upp till var och en hur ofta de loggar in på FB, eller? Du har ju alltid kvar ditt val att låta bli."

Det är helt rätt, vad som däremot INTE är okej är att ljuga om hur många användare man har, eftersom det leder till allt från investeringar, till att företag lägger över tjänster där (och då tror att man når fler än man gör) och att regeringar satsar pengar.

Det här är ju "damage-control" 101, när andra säger 50%, bekräfta 10%.

gummianka

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 11:05

Eftersom du ändå valde att kommentera antar jag att du har en åsikt om vilka vänners uppdateringar jag vill se. Jag förstår dock inte varför du har en åsikt om vad jag vill se.

Ingenstans i mitt inlägg pratade jag om att ljuga om antalet användare. Mitt inlägg var endast en replik till påståendet om att FB är fullt av fekalier och Christians synpunkter på att andra verkar logga in på sitt konto väldigt ofta.

Goriot

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 11:48

Du jobbar med "sociala medier", eller hur!?

På sätt och vis ger jag dig rätt i att jag inte har att göra med vilka vänner du har på facebook.
Men det var du som drog upp det, och du gör ett fel som nästan alla som använder facebook gör, du säger "alla mina vänner har facebook", och sen drar du utifrån det slutsatsen att allas vänner har facebook.

Så för dom som har facebook så har hela världen faktiskt facebook, sen har man sålt in den här illusionen väldigt snyggt genom att dom som har facebook pratar väldigt högt idag.

gummianka

Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 13:29

Nej, jag jobbar inte med sociala medier.

Nej, jag har inte sagt "alla mina vänner har facebook". Jag sade "ingen av mina kontakter [på facebook][pratar om fekalier]".

Jag känner att den här diskussionen blir lite skev när du hittar på saker om mig.

Goriot

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-08-03 14:01


Hela FB är fejk och fusk

2012-08-03 14:09

Ja, tack. Läsförståelse verkar inte vara din grej. Du kanske är bättre på att blåsa?

Goriot

Yeah right

2012-08-03 09:32

Skulle tro att det är en bra bit över 50% fejkkonton som skapas numer, sedan diverse diskussionsforum och skräpsajter börjat kräva FB-login.

Lägg till det alla som är trötta på att ta FBs "integritetspolicy" i tvåan.

t_ander

Yeah right

2012-08-03 09:41

Glöm inte alla facebook-spel som kräver att du antingen friendar en massa okända personer eller skapar ett drös fekjkonton för att "jobba ihop".

Vet en drös personer (främst amerikaner) som har rena spelkonton, ett för varje spel, eftersom dom inte vill att spelens posts i ditt namn skall synas i den vanliga FB-feeden eftersom då syns det att dom spelar på arbetstid.

Totte_A

Yeah right

2012-08-03 10:09

Ännu ett problem med FB. De har alternativen att dölja just sånt för att slippa massiva klagomål och eventuella utrednungar, men de ändrar i inställningsalternativen hela tiden och gör ingenting för att berätta för folk att "oversharing" går att undvika.

Natanael L

Yeah right

2012-08-03 10:35

Men det är ju det de tjänar pengar på, ju mer som syns och visas desto mer reklam syns åxå....

Totte_A

So what !

2012-08-03 15:45

Jag hade ett konto på datorbutiken.com. När den firman konkade hade jag inte använt det kontot på 2 år. Valt andra leverantörer som Komplett och numera Inet.
Av 900 miljoner konton på Facebook så används aldrig 450 miljoner har jag sett. Återstår 450 miljoner FB konton som används ibland, 90 miljoner FB konton används dagligen.
Det innebär en börskurs om man ska gå efter använda konton på mellan 3,8$ och 19$ om 900 miljoner konton var motivet för 38$. Och väljer man gå på pengar så ger P/E=17 kursen 7$.

jannejanne

Vem bryr sig

2012-08-04 18:12

Klart många konton är fejkade när man helt plötsligt måste ha fb för att ha både det enda och det andra (kan ta spotify som exempel)

dom tvingar folk mer eller mindre att registrera ett konto.

jesse sarvak

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Microsoft: "IE snart lika
bra som Safari för IOS"

- PC för Alla:

"Så kan ett usb-minne
smitta din dator"

- PC för Alla:

7 fiffiga tips för dig
som mejlar med Gmail

- PC för Alla:

"Android står nu för 85
procent av marknaden"

- PC för Alla:

6 fiffiga tips för dig som
räknar i Google Kalkylark

- PC för Alla:

"Kritisk sårbarhet drabbar
appar för Android"

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group