Elektronikkedjan Expert har gått i konkurs, och även om det var en tråkig nyhet så var den knappast speciellt överraskande.
Expert har nämligen, precis som sina konkurrenter, en ganska märklig affärsidé: Att sälja teknikprylar alldeles för billigt.

Den hårda konkurrensen mellan de svenska elektronikjättarna har pressat priset så mycket att de ibland säljer prylar för under inköpspris. Den här förlusten försöker de sedan ta igen på onödiga tilläggsförsäkringar, dyra tillbehör – och chokladkakor i storpack framme vid kassorna.

Trots detta går ekonomin inte ihop. Både Elgiganten och Siba går med flera hundra miljoner kronor i förlust, och lika illa går det för tyska Media Markt. De har förlorat ungefär 1,2 miljarder på sin svenska verksamhet sedan lanseringen 2006 (enligt en Veckans Affärer-granskning).

De låga priserna
är en del av förklaringen. Den stenhårda marknadsföringen en annan. Elektronikjättarna köper nämligen reklam för runt två miljarder kronor per år.

Att satsa miljarder på att ragga kunder som handlar för under inköpspris är inte någon bra idé. Det var därför Onoff gick i graven förra året. Det är därför Expert går i graven nu. Och det är därför analytikerna nu spekulerar i om Siba blir nästa offer.

Läget för hemelektronikjättarna blir förstås inte ljusare av att allt fler väljer att handla på nätet – från butiker i hela Europa.

För oss svenska konsumenter har den stenhårda konkurrensen varit fantastisk. Vi kan köpa hemelektronik betydligt billigare än i de flesta andra länder. Själv brukar jag gå in i elektronikbutiker när jag är ute och reser – och jag slås nästan alltid av hur dyrt det är jämfört med Sverige.

Själv tror jag inte att de här vrakpriserna kan bestå. Jag tror att elektronikjättarna inser att priserna måste upp. Jag tror att jättarnas strategi har varit att priskriga bort konkurrenten för att därefter kunna höja priserna – och öka sina vinster.

Först försvann Onoff och nu är Expert borta. Konkurrensen har minskat och på sikt brukar det alltid betyda en sak: Högre priser.

Martin Appel

Fakta

Martin Appel är konsumentredaktör på PC för Alla och en av dem som skriver på pcforalla.se/debatt