Mest läst just nu

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så får du bättre mottagning för ditt mobila bredband

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 09:25

Med delad radio typ 3/4G, så minskar räckvidden och kapaciteten vid fler användare!

Om någon då fixar en superantenn till sig,så får dom andra mindre räckvidd och kapacitet!

Felet är ju att antalet basstationer, matade med fiber, måste öka, för att få ut mer!

Det går ju inte att slänga upp någob 34 Mbit/s radiolänk och tro att man löst problemen med matning till basstationen för alltid!

Bytorpet2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 14:23

Trams.

Med låg signalstyrka skickar du en starkare signal och tar emot med mer felrättande kod inbyggd. Det är det som ger både dig och grannen sämre kapacitet.

Har du en superantenn utan att toksurfa blir det mer kapacitet över till grannen.

Olpa

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 16:18

Det är Telia som ger denna förklaring till dålig mobiltäckning!

Jag har nu lagt min osmarta 3G telefon i byrålådan. Skräpet kostade 16 000 kr under 16 månader och fungerade sällan pga överbelastade 3G nät!

Delad radio är inget som man gläder sig åt!

Bytorpet2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 16:59

Helt rätt tänkt, Olpa!

Och det där med att tänka på grannens "kapacitet" över huvud taget, är inte ditt ansvar som kund, utan tjänsteleverantörens!
Som kund är man kund, ansvaret för andra kunders kvalitet av tjänsten ligger på den som säljer tjänsten, dvs. teleoperatörens!

virtuosen2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 20:32

Räckvidden minskar inte vid ökad belastning på 4G, bara på 3G.

Lilja09

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-10 22:14

Fiber i Värmland har ett diagram över vad 4G presterar:


http://www.fiberivarmland.se/teknik.html

Det får inte vara värst många på delad radio!

Bytorpet2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-11 08:52

Och kapaciteten per användare, vid ökad belastning på 4G?

Net1 stod på en mässa och gjorde reklam för att nu kunde varje användare få 14 Mbit/s! Vid fråga hur detta var möjligt med matning 2 Mbit/s per basstation,så sa försäljaren "att det fixar grabbarna på Ericsson"!

Snacka om att trolla med knäna!

Bytorpet2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-11 10:17

2 Mbit/s räcker inte långt idag, men det var det som användes när man byggde ut GSM och det gjordes via kretskopplad 2 Mbit/s. Det räcker halvhyfsat för enbart GSM men är otillräckligt för 3G/HSPA eller 4G. Där behövs i praktiken 1 Gbit/s eller me, ännu hellre kanske 10 Gbit/s. Antingen via fiber eller via mikrovågslänk. Så idag byggs inga siter med bara 2 Mbit/s och numera byggs det med IP även i transportdelen till masterna.

Vad gäller att bättre antenn suger ut kapacitet så stämmer det bara delvis. Man kan se masten som en ändlig effektresurs. Säg att du laddar ner en 100 MB fil men bara får 100 kbit/s för att du är långt bort. Basstationen behöver dock lägga ut samma effekt för dig, men för en tid som är 100 gånger längre än om du får 10 Mbit/s. Så då förstör du för de andra eftersom du tar så lång tid på dig att ladda ner filen.

Här kan det dock finnas algoritmer som omfördelar effekten. Genom att sänka dig från 100 kbit/s till 50 kbit/s och ge denna effekt till någon som kan gå från 5 Mbit/s till 10 Mbit/s så skapar man en förmodligen mer nöjd användare, men du som gick från 100 kbit/s till 50 kbit/s är förmodligen lika missnöjd ändå. Denna omvända robin hood och ta från de fattiga och ge till de rika kan alltså ge fler nöjda användare.

zapman

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-11 12:53

Ericssons förre forskningschef Håkan eriksson höll ett intressant föredrag för några år sedan och visade skillnader mellan GSM och 3/4G systemen.

I GSM lyfte man upp dom som hade dålig signal "upp ur hålorna", men i 3/4G så fick dom som befann sig i "vulkanens topp" än mer kapacitet och dom i periferin fick det sämre med kapacitet. Dom svaga prioriterades inte i dom nya systemen. Så det är inte konstigt att räckvidd och kapasiteten minskar i ytterkanterna. Orter som exv Rinkaby i Skåne har ingen Telia basstation,utan ligger mittemellan Kristianstad och Åhus,5 km till bägge och alla smartphone suger ut allt där! En söndag morgon halv åtta,när alla sov närmast runt basstationerna,så fungerade 3G med bra fart,men inte annars på Telia. Dock fungerade 3 och Telenor bättre pga lägre belastning.Många norrlandsorter har på 2 års tid,märkt att gränsen för 3G,flyttats kilometervis närmare basstationen,detta pga överbelastning.

Bytorpet2

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-11 13:21

GSM har konstant signalstyrka på kontrollkanalerna där systemet "presenterar sig" för mobilerna, eventuell kapacitetsbrist visar sig senare när man försöker fördela resurser till de nya mobilerna i cellen. Det går alltså inte att se att cellen är överbelastad i GSM genom att studera signalstyrkan

3G däremot har något som heter "cell breathing" som gör att täckningen minskar med ökad last och som gör att "staplarna" för signam minskar om det är så att det är hög last i cellerna.

4G är mer likt 2G GSM i dessa fallen.

Att prioritera ner de med låg kvalitet eller låg signalstyrka och ge till de med bra prestanda (som är i är vulkanens topp) kan man göra i både 2G, 3G och 4G. Operatörerna ser gärna det eftersom antalet Mbit/s i varje mast ökar och då ökar åtminstone principiellt möjligheten att tjäna mer pengar för operatören.

zapman

Bättre antenn suger ut kapacitet för dom andra!

2012-11-12 00:33

Bara om de andra användarna har sina antenner bakom din superantenn. Byt i tanken ut radiosignalerna med ljus så förstår du bättre. Det gäller dessutom bara i närheten av din antenn, längre bort tenderar reflexer med mera att fylla upp "skuggan".

aName

Varför testa TV-antenn och inte riktiga 3G/4G-an

2012-11-10 10:27

Ni har ju bilder på riktiga anpassade antenner, hur mycket bättre det blir med dessa tycker jag skulle vara mycket intressantare än än med fusket med tv-antenner...

Uppsåt

Rätt artiklar för rätt pryl!

2012-11-10 10:40

Här var det proppat med fel. Modemet E398 har inte alls en MS156 som antennkontakt. Den heter TS9 och är väldigt olik MS156. Att använda en TV-antenn gjord för 75 ohm till ett antennsystem på 50 ohm är helt galet. Det bildas skadliga returvågor i kabeln som sakta bränner sönder modemet. Antennen från Kjell för 299:- är för GSM och passar varken 3G eller 4G. Eller jo, man kör på marginalen i utkanten på frekvensbandet men det blir knappast bra och kabeln har hög förlust.

Nu vet jag i alla fall vilken kunskap man har på Induo.

Här är adaptern för E398. Finns fler om man bara söker på sidan.

http://www.tradlost.se/shop/4G%20antenner%20m.m.-C341-1/Huawei%20E392%20_%20E398%20-%3E%20SMA%20jack%20adapter-P17047.html

Tiggrrrr_

Rätt artiklar för rätt pryl!

2012-11-12 10:39

Då modemen är gjorda för att fungera oavsett närmiljön och en antenns impedans starkt påverkas av den så måste de konstrueras för att tåla ett brett imepedansområde. Därför är det nog inga problem med en 75 Ohms antenn.

För övrigt så är det bara på vissa frekvenser som antennen har just 75ohm, förmodligen är den allt annat än en ren 75 Ohm resistiv last vid dryga 2GHz

aName

Trim utan kunskap

2012-11-10 10:42

Jösses, tipsen här är i klass med Hylands damstrumpa över TVn.
Bättre signal kan bara fås med bättre antenn och riktig placering.

Att du har en bättre antenn innebär inte att du stjäl andras bredband, först när dina ungar försöker fildela som hemma i stan påverkas kapaciteten (och din datapott)

Induktiva överförare är obetydligt bättre än silen.

OpenSignalsMap är fö skit, de flesta master placeras helt fel. Jämför själv tre master du ser i ditt område, sannolikheten att de finns med och på rätt plats är nästan obefintlig.

Köp en 3G-Wlan router med antennanslutning och rätt sorts antenn. Har du dålig täckning MÅSTE du ha en utomhusantenn. I routern sätter du ett av dina sim-kort. Många routrar har telefoniport där du kan koppla in en Dect-telefon, annars ringer du med Skype eller FreePho.

CtrlAltWin

Trim utan kunskap

2012-11-10 11:41

"OpenSignalsMap är fö skit, de flesta master placeras helt fel."

Du har helt rätt. Kollade just på dom master i området som jag vet exakt var dom står. Av ett tiotal var det kanske en som var rätt placerad, dom övriga fattades eller stod upp till en halv kilometer fel.

PeterLan

Trim utan kunskap

2012-11-10 17:09

Japp, jag håller med PeterLan.
PTS hade för några år sedan en jättebra karta över alla basstationer i Sverige. Den plockades bort med svepskälet "det åligger teleoperatörerna att tillhandahålla dylika kartor". Trams! -Skälet var väl flera egentligen, ett av de främsta antar jag att det är fel ur säkerhetssynpunkt att lägga ut alla Sveriges basstationer på en lättnavigerad karta på internet....

När det gäller antennsystem för sändning och transmission så måste /bör man räkna ut stående våg i anläggningen. Stående våg betyder ytterst förenklat att en del av det som sänds ut kommer tillbaka i sändaren, och orsakar problem.

Själv skulle jag satsa (om jag behövde det ute på vischan) på en fast parabolantenn, kanske gammalt skrot, som jag monterar på lämplig plats . (I stället för en tesil)..

virtuosen2

Trim utan kunskap

2012-11-10 21:12

Tele2's basstationer kan man hitta här:

http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningskarta.aspx#18567

Förstora kartan rejält så kommer valet för att visa basstationerna fram.

När det gäller antenntekniken så stämmer det. Det enda jag vill tillägga är att den perfekta antennen = vetenskap, inte minst att trimma in antennen, har rätt längd på kabel etc. Fördjupar man sig lite i det här kan det nog bli väldigt bra.

009

Aldrig denna app

2012-11-10 10:54

Den kräver totala rättigheter till precis allting i mobilen. Mycket skumt. För att sälja telefonnummer till spammare? Tänker jag inte installera.

revisorn

OpenSignalsMap.com ska göra precis vad för nå't?

2012-11-10 12:11

Sitter och tittar på Telias mast 200 meter bort. Enligt den där tramssajten existerar den inte hos någon operatör, men den har stått där i över fem år.

Doktor Freon

bästa antenförstärkaren och klart billigast

2012-11-10 13:33

denna...
http://4.bp.blogspot.com/-zgNQPuM9sQc/TZzFCOH4toI/AAAAAAAAFO4/3bTKlWfMz5o/s1600/pringles.jpg

är det bästa och billigaste sättet att få förstärkt signal.
* Ät upp chipsen
* Se till att det är hål på både sidorna
* Koppla modemet som vanligt till datorn och trä burken över modemet. Borde ge iaf minst 2 staplar, kan dock behövas att man riktar den lite.

OCH allt detta kostar dig högst 20 kr. Varför lägga ut 400+ när man kan göra det för en tjuga?!

Den enklaste lösningen är ofta den bästa sedan att detta är lowtech spelar ingen roll.

merlin2

För Wlan blir en Pringles-burk bra

2012-11-10 15:28

men Wlan har högre frekvens 2.4 - 5 Ghz än de 900 - 1800Mhz man använder för mobilt bredband.

Därför fungerar en sådan burk sämre för mobilt bredband.

Christian Nissen

För Wlan blir en Pringles-burk bra

2012-11-12 22:34

http://www.telenor.se/foretag/mobilt-arbetssatt/beep/fokus/har-ar-fordelarna-med-3G.html
"GSM löper över frekvensen 900 respektive 1800 MHz, medan 3G finns på 2100 MHz. "

http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/
= 450 MHz är Net1 (3G via CDMA), 800 MHz = 4G (LTE) ej aktiverat ännu, 900 MHz = 3G (Tre) + GSM/EDGE, 1800 MHz = GSM/EDGE, 2100 MHz = 3G samt 2600 MHz = 4G (LTE)

Så det är fler frekvenser som används för mobilt bredband än 900 och 1800 MHz.

Henil

För Wlan blir en Pringles-burk bra

2012-11-13 08:54

Så är det, men de flesta är längre våglängder än Wlans 2.4 - 5 Ghz spektra, därför funkar en pringlesburk sämre för mobiltbredband än för Wlan.

Christian Nissen

stående våg

2012-11-10 16:06

Även om effekten är liten i våra 4g modem, mobiler så uppstår det stående våg om inte antennen är uträknad exakt för frekvensen, vilket kan bränna sändarslusteget.
Släng mao inte på någon TV antenn, kan säkert öka mottagningen men vara förödande för utsignal

macrobild

stående våg

2012-11-10 17:11

Exakt så.

virtuosen2

stående våg

2012-11-11 13:51

Nu har dock artikeln missat en vital bit och det är att antennutgångarna på de modem de använt endast är nerlänksantenner.
Upplänksantennen har ingen utgång (eller jo det finns men det är en liten skit till MCX som sitter rakt på chippet) av just ovan nämnda anledning.

Heuristic

stående våg

2012-11-12 13:49

...fast jag hoppas ju att det i själva verket är antenINgångar och inte UTgångar. Annars skulle ju inte extra antenn hjälpa ett dugg. :-)


Dessutom missar man att nämna att själva antennkabeln skall vara så kort som möjligt, bättre med lång USB-kabel. Detta då man förlorar ca 1 dB per meter i kabeln. Har du då en antenn som förtärker 5 dB och en fem meter kabel, så är ju vinsten uppäten....

VidfamneOriginalet

stående våg

2012-11-12 13:55

Gick på den luringen. Helt obegripligt ur användarhänseende - i vilken tillämpning behöver man bara ta emot och inte skicka? UDP-radio? Dyrt blev det, och till slut en induktiv gummistrumpa som med svindyr riktantenn knappt gav ett skit ändå. Huawei-modem, förstås.

tramsgar

stående våg

2012-11-12 00:42

Det är nog inte så stora problem med SWR(stående våg). Det finns ju inga begränsningar om hur du placerar modemet och antenners impedans påverkas i hög grad av närområdet så modemen klarar nog rätt stora variationer i impedans.

Ett annat problem är att du förmodligen får väldigt dålig verkningsgrad på en totalt oanpassad antenn.

aName

Såhär skall det vara

2012-11-10 21:31

Antenn = http://goo.gl/Zzds7

Även om det är kinasiffror, en förstärkning på 20dB är inte illa.

009

Såhär skall det vara

2012-11-10 23:07

Tro´t eller ej, den antennen ger 18-20 dB. Jag har skruvat upp ett par sådana och den ger 10 dB mer än en antenn på 10 dB. Det är mätt med instrument så det stämmer. Nu finns inte den antennen kvar men det finns en annan.

http://www.tradlost.se/shop/Antenner%20utomhus-C319-1/Gallerantenn%203G%2021%20dBi-P16982.html

Tiggrrrr_

Sil-antenn funkar utmärkt !!

2012-11-10 22:02

Körde en sil-antenn på landet i somras och fick upp hastigheten från ca 2Mbit/s till 10-12 Mbit/s efter lite omriktningar. Det enda problemet var att frugan blev lite sur då jag placerade vår enda sil på taket ;-)

http://img830.imageshack.us/img830/6964/parabol.jpg

BoilerPlate4U

Sil-antenn funkar utmärkt !!

2012-11-11 10:18

Funkar för mig med!

DonShithead

Sil-antenn funkar utmärkt !!

2012-11-12 00:58

Om du inte har en jättesil så blir det inte någon hög ökning på signalen - men det räckte tydligen!

En hörnreflektor: http://www.freeantennas.com/projects/Ez-10/ Gör förmodligen ett lika bra jobb.

Experimentera mera!

aName

Sil-antenn funkar utmärkt !!

2012-11-12 09:08

Och man behöver inte aluminiumfolie en en metallsil som i artikeln, då har man inte fattat så mycket om radiovågor.

Jag byggde en enkel parabol till svärfar till sommarstugan liknande denna http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html. Signalstyrkan gick från ca 60% till 90-95%.

NatGum

Över eller under?

2012-11-11 03:06

"Tv-antennen är avstämd för någonstans runt 700 megahertz, men det finns också så kallade harmoniska underfrekvenser och den tredje harmoniska frekvensen ligger på 2,1 gigahertz, som är frekvens-bandet för 3g, säger han."

Är inte 2,1GHz en överton till 700MHz?

Volvo 240

Över eller under?

2012-11-12 00:50

Jo det är tredje övertonen. Men en antenn bygger på vissa avstånd internt ska överbryggas på viss tid (radiovågen ska anlända i en viss fas) vilket inte kommer stämma. Resultat brukar bli att du inte har den där riktverkan rakt fram utan du får ett flertal olika riktningar.

Matningsimpedansen kommer antagligen oxå att stiga.

aName

Riktantenn.

2012-11-12 10:07

Jag kan varmt rekommendera riktantennen från Kjell för 1.300 kr. till 4G-bandet.
Signalstyrkan gick upp från noll till mellan två eller tre staplar av fem.

Focaz

Comments powered by Disqus

- M3:

10 hetaste händelserna 2015

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- PC för Alla:

Datorn brinner! Hur ska jag släcka?


- PC för Alla:

Windows Phone 8.1 Denim Update 1

Microsoft uppdaterar Windows Phone 8.1


- PC för Alla:

Efter läsarsuccén: Fler tips om den magiska spegeln


- M3:

Panel

Årets bästa: Trenderna och prylarna som gjort störst intryck


Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips


Prenumerera på nyheter

Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Ansvarig utgivare: Fredrik Agrén | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group