- PC för Alla:

Redo för nästa piratkrig - när alla har 3d-skrivare?

anna troberg

- PC för Alla:

"Du kan bli en
superhjälte i EU-valet"

martin appel

- PC för Alla:

"Copyswede-domen
helt rätt"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Så störs flyplanet
av påslagna prylar

Risken är verkligen lika med noll

2012-12-27 17:02

Redan på 80-talet så genomförde Ericsson och SAS omfattande tester av mobiltelefoner på flygplan. Inte någon gång lyckades man störa planets utrustning det allra lilla minsta, detta trots att dåtidens mobiler hade högre uteffekt än dagens.

Resultaten hemligstämplades dock raskt. Varför undrar ni? Jo, intäkterna från de satellittelefoner som hade börjat monteras på flygplanen hägrade för flygbolagen...

SpamGod

Risken är verkligen lika med noll

2012-12-27 17:17

Det nog bra om du kom med en källa på detta! Jag har försökt att Googla på det men hittar inget.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Risken är verkligen lika med noll

2012-12-27 17:25

"Inte någon gång lyckades man störa planets utrustning det allra lilla minsta"
Låter osannolikt klart några störningar säkert uppkom....

Kookaburra

Risken är verkligen lika med noll

2012-12-27 18:20

Intäkterna från möjliga satellittelefoner blir väl inte mindre eftersom ingen kan ringa med sina mobiltelefoner uppe i luften ändå.

PellePels

Jag tycker

2012-12-27 17:04

att man skall tillämpa principen "finns det tveksamheter, förbjud användning" i synnerhet när det är så slutgiltigt och så många som drabbas om systemen skulle fallera.

För det andra. Den absolut största störningen är om alla dessa mobilpladdrare skulle tillåtas snacka all sin skit och störa de andra passagerarna med sitt tjattrande.

Baron von Schneider

Jag tycker

2012-12-27 17:16

1. Det är en mycket dålig princip som skulle sätta stopp för det mesta i vårt samhälle. Inte är det någon som vill förbjuda all biltrafiktrots alla dess nackdelar? Allt handlar om att man väger för- och nackdelar mot varandra. I det aktuella fallet så finns det nackdelar med mobiltelefoni på höjden, men knappast några rent säkerhetsmässiga.

2. Håller fullt med där, men samma sak, det är inget säkerhetsmässigt problem. Man kan tänka sig en utökning av wifi-standarden som automatiskt stänger av telefondelen när man kopplar upp sig till vissa nätverk. Vad vet jag, det går nog att hitta på något.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Jag tycker

2012-12-27 18:21

Mycket av dagens samhälle bygger just på principen som jag nämnde. Varje incident i biltrafiken berör endast en eller några få individer, medan i ett plan kan det beröra ända upp till 850 personer, personal borträknat. Man monterar inte heller mobilmaster mitt inne i ett bostadsområde, just av denna anledning.

Att det finns risker i allt man företar sig är sant, man måste avväga nyttigheten kontra risken att tillåta något. I detta fallet så anser jag att pladdrarens nyttoeffekt vida understiger risken att något går fel tack vare hans pladderbehov.

I det andra fallet så kan säkerheten äventyras genom att viktiga meddelanden från personal inte går fram till passageraren eftersom denne pladdrar i mobilen. Jag personligen tror att den största anledningen till att elektronisk utrustning är förbjuden att ha på under start och landning beror på att man vill ha passagerarnas uppmärksamhet ifall något går tokigt under dessa kritiska moment.

Baron von Schneider

Jag tycker

2012-12-27 20:27

"Varje incident i biltrafiken berör endast en eller några få individer, medan i ett plan kan det beröra ända upp till 850 personer, personal borträknat."

Sant, plus att OM ett plan skulle störta så finns ju risken att det hamnar i ett tätbefolkat område. Så jag tycker det är helt rätt att ställa högre krav på flygtrafiken än på bilisterna.

"Man monterar inte heller mobilmaster mitt inne i ett bostadsområde, just av denna anledning. "

Jo, någon typ av mobilantenner finns det på taken i bostadsområdet där jag bor... De kanske har begränsad sändningseffekt jämfört med de "stora" master man kan se på landsbygden, det är mycket möjligt. Eller också så är vi som bor här inte så viktiga...
;-)

Mr Turkos

Jag tycker

2012-12-29 00:52

@Mr Turkos 2012-12-27 20:27

"Sant, plus att OM ett plan skulle störta så finns ju risken att det hamnar i ett tätbefolkat område."

Här är ett exempel på konsekvenser av en Boeing 747 som kraschat i tätbebyggt område:

http://en.wikipedia.org/wiki/El_Al_Flight_1862

Vasteras

Jag tycker

2012-12-28 00:31

> Man monterar inte heller mobilmaster mitt inne i ett bostadsområde, just av denna anledning.

Klart man gör, har du aldrig varit inne i en stad? Där bor ganska många människor och taken är fulla med master. Likaså utanför stan har ju vart och vartannat lägenhetshus en mast på taket.

Tänk så här, ju fler master desto mindre strålning eftersom effekten då blir mindre. Smart va? Jag bor hellre med en mast 100 meter bort än en mast 2 km bort.

t0rd

Jag tycker

2012-12-28 20:40

Du menar alltså att masten strålar mycket lite även om samtliga anslutna befinner sig långt från den? Du har alltså inte fattat att masten måste stråla med tillräckligt kraft för att nå den avlägsnaste mobilen.

Ju fler master desto större är den totala strålningen. Dessutom så tillkommer olika frekvenser som blandas till en kompott av strålningar.

Och som de flesta som kan sin fysik så avtar strålningen med kvadraten på avståndet. Så jag bor hellre 2 km bort än 100 m från masten...

Baron von Schneider

Jag tycker

2012-12-29 14:14

Din mobil strålar otroligt mycket mer om masten är 2 km bort än om den är 100m bort. Det är den strålningen som är relevant, mastens strålning är försumbar i jämförelse.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Press/Vad-sager-myndigheten-om/Mobilmaster/

"jämfört med den strålning man nås av vid användning av den egna mobiltelefonen är exponeringen för strålning från mobilmaster väldigt låg."

Olpa

Jag tycker

2012-12-28 12:42

Oj så många felaktigheter på ett och samma ställe.

Visste du att det dör, relativt sett resandet, fler i trafiken än i flygplansolyckor? Och det är oftast samma faktorer inblandade i bilolyckorna som går faktiskt att göra något åt. Det är därför mitträcken och fartkameror gör skillnad. Det är därför polisen numera ofta tydligt aviserar var de kommer stå och kolla och när.

Nästa steg är väl att förbjuda den överlägset mest olycksdrabbade gruppen, män mellan 18-25, att köra bil med andra (de är säkrare förare när de är ensamma i bilen). Men det är kanske inte särskilt realistiskt...

Olpa

Jag tycker

2012-12-28 19:58

Felaktigheter, var då? Du kan inte jämföra tusentals bilolyckor med EN flygplansolycka. Om ditt tjatter i mobilen innebär att du kör ihjäl dig så är det din sak. Om ditt tjatter i mobilen innebär att du fixar så att planet störtar och dödar mig och hundratalet andra så är det faktiskt bolagets sak att se till att det inte sker genom att tala om för tjattermoster att det är inte OK att prata i mobilen .

Så nej, det är inga felaktigheter i resonemanget, även om besserwissrar tycker annat.

Baron von Schneider

Jag tycker

2012-12-29 14:12

"Du kan inte jämföra tusentals bilolyckor med EN flygplansolycka."

Jo, tänk för att det är precis vad jag kan göra. Framförallt när bilolyckorna är mycket mycket fler än så i förhållande till flygplansolyckorna.

Och vem har sagt att mitt mobilpratande i bilen dödar bara mig? Rätt så ofta finns det ju andra ute på gatorna...

I övrigt har många av dina felaktigheter påpekats av andra här redan.

Olpa

skojar du?

2012-12-28 00:06

Med en full pilot vid spakarna är nog störningarna ifrån mobilerna försumbara...

Man måste nog sluta att sila bort elefanter och äta mygg...

pyrx

Gamla GSM telefoner?

2012-12-27 17:17

Var inte problemet mest med de gamla GSM telefonerna som hackade när de bytte basstation eller när det kom telefonsamtal? När man satt och lyssnade på stereon hackade det ju alltid i högtalarna innan telefonen började ringa. Var med på flyg när dessa var vanliga och piloten ropade ut efter landningen att man inte fick ha telefonen på. Även om det bara hackar i 10 sekunder stördes radiotrafiken med flygledartornet och rent teoretiskt skulle man ju piloten kunna missa instruktioner som skulle kunna leda till en krock nere bland start och landningsbanor.

Larsa2

Gamla GSM telefoner?

2012-12-27 17:45

Kommer ihåg detta fenomen. Vet inte hur det är nu men då kunde man störa elektronisk utrustning typ cd-spelare, datorer REJÄLT. Kommer ihåg vi lekte med detta i min ungdom (runt 1995) och man kunde få all möjlig utrustning att totalhaverera (ex stängas av).
Men då handlade det om avstånd på 0-20cm från ex cdspelaren.

detta har dock gjort att jag alltid haft respekt för förbudet, även om det verkat föga troligt om man nu inte lägger telefonen på instrumentbrädan eller dyl..

Datorsaxen

Gamla GSM telefoner?

2012-12-27 19:02

Innan vibration blev standard i alla mobiler fanns det till och med separata vibratorer man kunde ha i fickan som aktiverades av "störningarna" som uppstod när telefonen ringde. Det fick mig att inse att det var lite krafter i rörelse kring en mobiltelefon.

ElDolko

Gamla GSM telefoner?

2012-12-28 03:28

Men var inte de alltid drivna av egna batterier? De finns fortfarande kvar de där, men de är mer sällsynta. Har bara sett sådana som blinkar de senaste åren.

Natanael L

Gamla GSM telefoner?

2012-12-28 15:48

Du menar inte att du tror att det var telefonens signal som drev vibratorns lilla elmotor? Du noterade aldrig att den externa vibratorn var batteridriven.. en vanlig radiomottagare/detektor som var avstämd till "sändaren" i form av en mobil i närheten. Vad skulle du då tycka om vanliga radiomottagare som kan fungera från någon mil till hundratals mil från en sändare? Dvs vad skulle du tro om sändaren i dessa fall...?
Texten i artikeln innehåller flera sakfel, en detalj som man kan fundera på är att effekten från sändaren inne i en mobil aldrig kan överstiga 1,5-2W. Om den gjorde detta så skulle batteriet snabbt ta slut.
Till detta skall så läggas, eller rättare dras bort, antennens vinst eller förlust. De inbyggda antennerna har alltid en viss förlust (negativ förstärkning) till skillnad mot förr då en pinne tilläts sticka ut. Man kanske kan räkna med -1 till -2dB i antennkretsen, utstrålad effekt blir då en god bit under den elektriska som alltså kan ligga på max 1.5-2W, man pratar ERP, kanske 500mW eller ditåt.
Jämför gärna detta med flygplanets egna radiosändare som det finns dussintals av, för kommunikation, navigation mm. Vanligen sänder dessa med 10-30W (30000mW), förutom den kortvågsradio som används på de internationella flygningarna, där pratar vi om 200-400W.
Detta tål alltså instrument och all övrig elektronik galant, dåligt vore det ju annars... och man kanske får lite mera perspektiv på varför man aldrig någonsin kunnat påvisa någon verkan från mobiltelefoner som i värsta fall kan pytsa ut en halv watt...

fp01

Gamla GSM telefoner?

2012-12-28 15:52

Klart vibratorn drevs av ett eget batteri. Men det var strålningen från den intilliggande mobiltelefonen som aktiverade den.
Hade man vibratorn för långt från telefonen vibrerade den inte. Minns inte exakt hur långt ifrån den fungerade men 20-30 cm från mobilen var inga problem att få den att vibrera.

ElDolko

Gamla GSM telefoner?

2012-12-28 16:42

Visst är det så. De kunde detektera signalerna från en GSM på upp till någon meter i bästa fall. Precis som vilken radio eller TV som helst kan detektera sina sändare från noll till flera 10-tals eller 100-tals km avstånd.
Vad jag menar är att detta är som vilken mottagare som helst, den är konstruerad för att ta emot och detektera signalerna, detta innebär ju inte att det är någon som helst riskabelt hög nivå vi talar om. Jag reagerade lite på det du skrev tidigare, att man inser att det finns en "strålning" osv från telefonen. Klart att det gör, den är konstruerad för detta, men nivåerna ligger ju långt långt under andra "strålkällor" som vi rör oss i hela tiden.
Avståndet säger någon nu, avståndet är ju så kort från mobilen osv.. Visst, men fältstyrkan är också lägre än från en TV eller FM-sändare. På TV:ns UHF-band har man upp man upp till 1MW (1000kW) ERP, att jämföra med kanske 500mW (0,5W) från mobilen..

fp01

Gamla GSM telefoner?

2012-12-28 06:33

Det berode i sig misnt like mycket om inte mer på att elektroniken i CD spelaren var mycket billig och inte slärmad dert mista från störningar. Sedan dess har krätsarna blivit mycket bättre och störningarna som tas emot mycket mindre. En mobil på landet i stora delar av sverige sänder precis lika dant som på mitten av 90-talet. Telia gör fortfarande till stordel GSM nätet för att få täckning.

Anders Arnholm

Gamla GSM telefoner?

2012-12-27 21:57

Min moderna smart-phone stör min dator, ligger den närmare än 30 cm från USB-hubben hör jag tydligt om telefonen kollar mail mm...

minimini

Vanligt problem

2012-12-27 18:24

Att mobilnäten på marken dör är, eller iaf var, ett vanligt problem i Sverige. Jag minns att Telias 3G-nät gick ner i hela landet precis i början av lanseringen då det blev några signaleringsfel i radionätet då ett par mobiler rörde sig i en "omöjlig" hastighet emellan baststationer. Detta fixades dock senare i mjukvaran.

Men om jag minns att det hänt borde det inte vara ett så ovanligt fenomen :)

zib

Skydda

2012-12-27 18:44

Varför kan man då inte sätta en liten blybox eller något annat som skyddar mot radiostrålning runt cockpit eller dessa system? Bly är förvisso tungt och dåligt ur miljösynpunkt men ngt alternativ borde finnas. Flygresa = dötid, vänligen ordna detta flygbolag. Wifi har ju börjat komma dock.

Member#2

Skydda

2012-12-27 18:59

Well. Dessa regler har hela världen "kopierat" från USAs FAA och som artikeln säger så kommer dessa regler egentligen från FCC pga att det stör markkommunikation. Det är därför det inte är något problem att köra wifi.

Så isf skulle vi behöva kapsla in hela planet i bly ;) Då skulle nog störningarna på utrustningen i planet vara mycket värre då radiovågorna skulle studsa runt.

zib

Skydda

2012-12-27 19:10

Räcker inte med cockpit.
Det finns många kilometer kablar i ett flygplan som kan störas av telefoner.
Sen sitter inte alla instrument heller i cockpit. De sitter också på många ställen i planet (displayerna sitter i cockpit).
Eller vad sägs om att störa ut ett fly-by-wire-system så rodren inte lyder piloten. De kablarna går ju med nödvändighet från cockpit till vingar och stjärtfena.

Zid

Skydda

2012-12-28 03:29

Faradays bur. Man behöver bara lite metallnät.

Natanael L

Skydda

2012-12-28 20:44

Vad skall du göra av alla dessa sladdar som nödvändigtvis måste ut ur denna bur? Strålningen, eller störningen rättare sagt, tar sig in i systemen via dessa ändå.

Baron von Schneider

Skydda

2012-12-30 21:17

Nu börjar det här bli för fånigt. Genomföringskondensatorer, någon?

Varför börjar folk alltid gagga om bly när det handlar om radiostrålning? Som om det vore gammastrålning. Vad är det för fel på aluminium?

Jag upprepar, för sjuttionittonde gången, att när jag intervjuade Saabs personal, som hade konstruerat Saab 2000, garvade de bara åt mobilstörningsproblematiken. De sa ungefär: "Vet du, vårt flygplan kan flyga tvärs genom en radarstråle på en gigawatt. Vad spelar en mobiltelefon för roll?" De lärde mig att alla instrument som eventuellt kan störas av radiostrålning redan sitter inbyggda i en skärmbur. De har redan funderat på det där. Lågfrekvensdetektering (som hörs som ett dakkadadakka i en stereo eller ljudutrustning) är inte ett problem (tack vare sagda genomföringskondingar. Det är standardkomponenter. Finns på Clas Ohlson eller Kjell). De som byggt utrustningen är inga idioter. Följer man bara skolboken när man EMC-skärmar utrustningen blir det inget problem. Har ingen av er någonsin gått en EMI-kurs?

Fundera på strålnivåerna när planet flyger 100 meter från en TV-sändare på 100 kW.

Hur ska man få slut på detta tramsprat?

Anledningen till att man inte får ha någon utrustning alls på vid start och landning är "attention". Se vidare min artikel: http://www.idg.se/2.1085/1.413260/ar-telefon-pa-flyget-farligt

JörgenS

Skydda

2013-01-10 00:43

Vill man ha "attention" i kabinen kan man ju börja med den metod som Cebu Pacific Flight Attendants använder sig av ;-) http://www.youtube.com/watch?v=Lqh8e2KYIrU

Greve von Boegroeff

Flight mode...?

2012-12-27 19:26

Just saying... varför skulle det inte räcka att sätta telefonerna i flight mode? Det är allt jag gör, jag vill ju använda telefonen till massa saker som inte har ett dyft med radio/mikrovågor att göra.

Oppfinnar Jocke

Flight mode...?

2012-12-28 01:18

exakt. Förstår inte heller varför man inte får t.ex. lyssna på musik under start och landning. Jämfört med radiovågor (3g, gsm, wifi) måste ju det lilla elektriska magnetfält som bildas vid lyssnande av musik extremt försumbart liten.

lasdjfk

Flight mode...?

2012-12-28 16:18

Alldeles riktigt! många telefoner och paddor skulle man endast behöva sätta i Flight Mode.
Problemet är att det finns flera modeller som inte slår av WiFi och Blåtand automatiskt när man slår till Flight Mode.

iPad'en är godkänd för att användas i cockpit med samma klassning som andra flyginstrument och iPhone'n håller samma låga nivå av emission.

Jag kan dock inte tänka mig att varningen skulle lyda - Nu skall alla telefoner stängas av utom ni med Apple prylar ni behöver bara slå till Flight Mode.

larsemp

Flight mode...?

2012-12-31 16:56

För att när du sitter med lurar och lyssnar på musik, film eller nått med hög volym är du inte uppmärksam.

Om det händer nått ska planet utrymmas snabbt, alla ska inte börja fundera på vad som händer, spara sitt spel eller liknande.

Av samma anledning måste du ha sätet i uppfällt läge.

Pie or paj

Flight mode...?

2012-12-28 10:08

Det gör det men det är väldigt mycket enklare att få en stor grupp med brett kunskapsspektrum att förstå stäng av telefonen än att få dom att förstå att använda flight mode eller stänga av.

Dom som förstår vad flight mode är förstår även att dom kan använda det.

aluser

Flight mode...?

2012-12-28 12:46

Fast nu säger de ju ombord på många flygplan (kommer inte ihåg vilka flygbolag) att man kan ha telefonen igång i luften om man har den i flightmode.

Olpa

Flight mode...?

2012-12-29 23:12

För inte så länge sen när jag flög sa dom uttryckligen att det INTE räckte med flight mode. Minns inte vilket flygbolag...

Oppfinnar Jocke

Flight mode...?

2012-12-30 10:54

Bl.a SAS
Det är stor skillnad på produkter från olika leverantörer vad gäller EMC-egenskaper.
I flightmode vet jag att bl.a. Apples prylar inte stålar ut något (inte mätbart), medan det finns mobiler som inte klara EMC-kravet om man kopplar in ett par hörlurar (vilket är en ganska hög nivå).

Det skulle behövas en ny EMC-klassning som skulle kunna tillåta utrustning med bra EMC-egenskaper fick användas i känsliga miljöer.

larsemp

Det är väl...

2012-12-27 19:48

..bara att acceptera?

Mitt jobb inbringar ca 60 flygdagar/år och jag har aldrig haft problem med att stänga av telefonen tidigare och inte nu heller och förmodligen inte i framtiden.

Flightmode tillåter inte alla flygbolag, vissa gör det men andra inte. Enda anledingen till säkerhetsteatern är ju som tidigare skrivet störningsproblematiken där undesökningarna inte kan påvisa att det inte kan störa elektronisk utrustning ombord. Att sätta sig upp mot flygbolagets eget säkerhetstänk känns en aning puckat.

.Morpheus

Start och landning

2012-12-27 20:57

Problemet vid start och landning är väl egentligen inte något som har med störningar att göra utan att man då vill ha passagerarnas fulla uppmärksamhet ifall något skulle hända. Att antyda att planet skulle ramla ner om man inte stänger av sitt GameBoy kan ju vara ett bra argument för att få dem avstängda... ;)

Response.End

Start och landning

2012-12-27 23:17

Precis så har jag också uppfattat det; att dom vill ha passagerarnas uppmärksamhet eftersom risken för en olycka är störst vid start och landning.

fltman

Start och landning

2012-12-28 10:31

Jag kan bekräfta detta. Min syster har jobbat som flygvärdinna, och det är just för att dom vill ha passagerarnas uppmärksamhet vid start och landning ifall något händer.

lCDeadPpl

Start och landning

2013-01-02 00:03

Det är nog sant och jag håller faktiskt med om att det är skönt att slippa telefonsamtal i kabinen. Det räcker med motorerna som bullrar och många skulle skrika för att överrösta dessa.

dealer84

Det ska hänt en störning...

2012-12-27 22:02

Under en flygning hade en passagerare med sig en bärbar teve, den riktigt gamla med bildrör.
Även om teven var liten, räckte bildavlänkningen till för att störa navigationsutrustningen, piloten ropade flera gånger att passagerare inte fick ha något påslaget, men eftersom det var en "spännande fotbollsmatch" tittade han i smyg, tills de beslagtog teven!

Inte heller jag har någon källa att komma med...

minimini

Det ska hänt en störning...

2012-12-27 23:35

Således en klintbergare. Varför tycker vissa att det är okey att sprida myter?

messerschmitt

Pico

2012-12-27 22:24

Varför måste det vara satellitförbindelse? Det enda picocellen behöver göra är att lura mobilerna att de har kontakt med en basstation så att de håller käften. Det behöver inte gå att koppla samtal.

Dessutom, vid start och landning får man inte ha lösa föremål i planet för att de helt enkelt riskerar att bli projektiler om det blir luftgropar och turbulens. Samma risk som på ett nöjesfält.

Nordbrygga

Min Dator.

2012-12-27 22:54

Har ju aldrig störts av min mobil telefon? Ändå står det att signalen kan påverka planet negativt om det finns en "processor"

Chanito

Inte alls

2012-12-27 23:05

Risken att ett modernt trafikflygplan ska störas av konsumentelektronik ombord är försumbar. För det första så följer installerad avionik de rigorösa ARINC-standarderna inklusive skärmning av kablaget. För det andra så ligger de betydelsefulla frekvenserna (VOR, ILS och COM) VHF strax över FM långt ifrån de som de kraftigaste störningskällorna utsänder.

I Beg 2 Differ

Jag glömmer min på på jobbet ett par gånger

2012-12-27 23:37

ett par gånger i veckan. Mina kollegor likaså. Har aldrig märkt ett jota av problem. Det duttar lite i hörlurarna när den söker nät, i övrigt händer ingenting. Jag kör flight mode, slår av dem helt gör jag aldrig.

/Kapten B737

flyboy

Lögner

2012-12-28 01:19

Att de orkar sprida samma gamla lögner om och om igen. OM det ens hade funnits den minsta risk att en mobiltelefon hade kunnat krascha eller störa ett flygplan så hade man aldrig fått ta med dem ombord från börsta början.

De hade beslagtagits i säkerhetskontrollen tillsammans med vattenflaskor, nagelklippare och nappflaskor med bröstmjölk.

Inte ens i den tramsigaste movieplotscenariot så ingår det att terroristerna vägrar stänga av sina mobiler vid start/landning för att på så vis störta planet...

Och det oavsett om man pratar modern GSM eller äldre NMT. Om flygsäkerhetsmyndigheterna har den minsta lilla misstanken om att någonting kan äventyra säkerheten ombord så kommer saken att förbjudas omedelbart.

F.Ultra

Lögner

2012-12-28 12:26

Äntligen ett realistiskt inlägg. Detta är "tomtar och troll", men...
1. Stäng av eller flight mode för att inte krångla till det för mobilsystemen
2. Framförallt - hur vidrigt kan det bli? Att sitta instängd bland pladdrande människor som tenderar att skrika i luren och berätta en massa personliga saker som ingen omkring vill veta.

Om samtal ombord tillåts bör det vara till en kostnad som avskräcker de flesta att ringa annat än mycket viktiga samtal. Men då finns ju de redan befintliga lurarna i armstödet.

tander

Lögner

2012-12-28 16:30

Senast dokumenterat fall, publicerat i IEEE EMC tidskrift, rör en flight i Japan.
Efter landning och under taxning slog ett flertal personer till sina mobiler för att kolla resultatet av en baseboll match.
Detta fick en rökdäckare att falsk-larma varvid piloten drog i handbromsen och evakuerade planet.
Resultatet blev ett brutet lårben och en massa skavanker, dessutom stor försening på flygplatsen.

larsemp

Lögner

2012-12-29 15:59

Bara för att dessa två händelser händer samtidigt så innebär inte det att de hänger ihop. Fastställdes det några som helst bevis för att det var mobiltelefonerna som störde ut rökdetektorn?

Att många människor har ringt samtidigt vid landning för att kolla dylika saker (matchresultat etc) händer ju dagligen utan att några rökdetektorer fellarmar så bara för att det råkar ske samtidigt är inget bevis i sig.

F.Ultra

Lögner

2012-12-29 19:23

Det blev verifierat i lab-uppkoppling att detta var orsaken.

Att störa ut en brand-deckare är inte ovanligt, det finns flera märken på marknaden som inte tål en handhållen radiosändare på 3-5m's håll.
Nu faller dessa under vad som kallas för lätt-industristandard och behöver inte klar mer än 3V/m.
Utrustning i ett flygplan skall tåla betydligt mer i och för sig.
En mobil strålar normalt <1V/m men om den har dålig mottagning, vilket du har i ett skärmrum, vilket en en flygplanskropp är till viss del, kan den trycka ut 30 - 50V/m.
Det kan räcker med att kablaget blir utsatt för att utrustningen skall få samma påverkan och dessa finns ju i flygkroppen nära passagerarna.

Det säkraste är förmodligen att placera en micro-bas i varje plan som får alla mobiler att hålla sig lugna och bara gå på sparlåga.

larsemp

Lögner

2012-12-30 00:35

Men hade alla fått ha sina mobiler på hade det inte blivit samma belastningstopp, skulle man kunna argumentera.

confused

Lögner

2012-12-30 10:34

Telefonerna styrs av basen, och om basen hör en svag signal ber den telefonen skrika högre.
Detta är anledningen till att batteritiden blir kortare när man befinner sig i område med dålig täckning.

larsemp

Lögner

2012-12-30 12:50

Jaha.

confused

Det är farligare med mobiltelefon

2012-12-28 09:38

bakom ratten i bilen än som passagerare i ett flygplan. Men de som bestämmer blir ju inte smartare för det!

GolfCat

Det är farligare med mobiltelefon

2012-12-28 21:10

Bakom ratten är det bara du som råkar illa ut. I flygplanet så vill jag inte råka illa ut för att du måste pladdra.


Enkla lilla motivet!

Baron von Schneider

Det är farligare med mobiltelefon

2012-12-29 16:00

Inte om du kör på mig, då drabbas jag.

F.Ultra

En summering

2012-12-29 00:14

Som redan framkommit så är det ett antal aspekter som flygbolaget tar hänsyn till när de inte vill ha mobiler som kan användas till något i onödan. Det har som säkert de flesta begripit inget med störningar eller utslagna system i planets system att göra.
Redan där borde artikelförfattaren kollat upp lite bättre, kanske valt en bättre rubrik "därför vill man att mobilen är avslagen osv".
Flygplanet i sig störs inte, däremot vill man att folket har all uppmärksamhet på ev. information från besättningen vid behov just vid start/landning. Samma sak med att belysningen släcks "av säkerhetsskäl" vid samma moment under flygningen. Det är inte för att spara ström eller belasta generatorerna mindre..
Det är för att passagerarna skall ha bästa möjliga mörkerseende vid en ev. incident och blackout osv, för att göra en utrymning i mörkret på snabbaste sätt.

fp01

handover i flygfart

2012-12-30 21:52

Basstationer i GSM och UMTS-nät är inte konstruerade för handover i normal flygplansfart så att hålla ett längre mobilsamtal igång under flygning skulle nog gå sådär. Däremot skulle man ju kunna skicka och ta emot SMS hyfsat som vanligt om man har täckning på flyghöjd.
Ericsson har gjort en kul test med LTE i en SK60 och har gjort en film om det hela som syns här:
http://www.youtube.com/watch?v=96q5KXmvnfo

Håller också med om att flightmode inte är tillåtet vid start och landning beror primärt på passageraruppmärksamhet.

/Patrik, som jobbar på samma företag men inte med radiobasstationer

Patrik Törnkvist

Mobiltelefon garanterat störning

2013-01-01 14:13

för medpassagerarna i alla fall.
Att sitta bredvid nån som skall babbla i telefonen flera timmar borde kunna innebära fara ombord.
Skall det bi allmänt slagsmål, eller skall man bara köra ner iphonen (med metallskalet borde den vara optimal) i halsen på babblaren.

mikeg

Mobiltelefon garanterat störning

2013-01-05 02:33

Jag anser att även personer med Samsung och liknande stör mig minst lika mycket!

När det gäller "kollektivtrafik", vilket flyget faktiskt tillhör, så stör det mig mest när det sitter en "hostare i publiken"!

En medmänniska som inte vill betala sin karensdag, utan ska tvunget "gå fritt omkring" och hosta omgivningen sjuk...

Just därför snackar jag "flyg", eftersom det är svårt att "hoppa av" i dylika fall....
Passagerare på buss har ju ändå möjlighet att hoppa av vid nästa hållplats....

virtuosen2

Comments powered by Disqus

Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

blogg wordpress

Wordpress: Så tjänar
du pengar på din blogg


- PC för Alla:

spel mus

Windows 8.1: Så fixar
du musproblem i spel

- PC för Alla:

Här är Googles
roligaste påskägg


- PC för Alla:

Jolla

Video: Vi kollar in
Jolla och Sailfish OS


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges
snabbaste bredband"

- TechWorld:

Banktrojanen Zeus
har bytt skepnad

Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Så väljer du rätt mobilabonnemang

Är du också rädd att bli av med dina bilder?

Första portabla hårddisken på 4 TB

Populära appar till Iphone just nu

- PC för Alla:

Här är Googles nya
Chrome Remote Desktop


- PC för Alla:

10 eftertraktade
Kickstarter-prylar


- PC för Alla:

Nu kan du hantera all
e-post på Outlook.com

Annons: Nyheter från Telia

Mer lönsamt med mobilitet

Mer lönsamt med mobilitet

Svenska företag är eniga, ökad mobilitet ger högre lönsamhet enligt en ny undersökning.

Dagens app

Dagens surftips

I senaste PC för Alla

PC för Alla i mobilen

Läs PC för Alla i mobilen
- här hämtar du appen

Hackare och virus

Köpguide

Arkiv

Artikelarkivet - PC för Alla:

Här hittar du PC för Allas
artiklar - 10 år tillbaka

Rekommenderas

e-böcker gratis

Varsågod! - PC för Alla:

Läs en gratis e-bok i påsk!

- PC för Alla:

Här är sajterna där du
måste byta ditt lösenord

Sony Xperia Z2 Tablet

- PC för Alla:

Sony Xperia Z2 Tablet:
En verklig tiopoängare

- PC för Alla:

Efter XP: Ska du välja
Windows 7 eller 8?

- PC för Alla:

Distansjobb som du aldrig sett det förut - här är roboten som blir din dubbelgångare!

- PC för Alla:

Här är vinnarna i galna
Photoshop-tävlingen

Bli ett fan

Välj rätt dator

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group