Att publicera privata bilder på internet är inget nytt, men med tillgång till smarta mobiler har möjligheten att snabbt fotografera, dela och sprida bilder ökat explosionsartat. Den trenden har tjänsten och appen Instagram tagit fasta på, och på bara två år har den gått från noll till över 100 miljoner användare.

Instagram är en social tjänst precis som Facebook eller Twitter där du kan följa andra och ”tagga” innehåll, men det är också ett verktyg som låter dig använda olika filter för att efterbehandla bilderna.

En del av framgången ligger i den enkla och avskalade användar­upplevelsen samtidigt som appens bildfilter gör helt vanliga (och ovanliga) bilder snyggare än någonsin. Men mest avgörande för framgångarna för Instagram är den sociala aspekten. Det hävdar sociala medier-experten Hans Kullin som har bevakat utvecklingen för Instagram och andra sociala tjänster under lång tid.

– Trenden är att visuella sociala medier växer. Det är helt enkelt roligare att dela bilder än statusuppdateringar som bara består av text. Det är samma sak på Facebook, den typ av uppdateringar som skapar mest engagemang är de som innehåller bilder. Med mobilen som primärt verktyg är det också oftast enklare att snabbt ta ett foto och ladda upp än att skriva någonting på det minimala tangenbordet, säger Hans Kullin.

Många kändisar, artister och andra offentliga personer finns på Instagram. De använder ofta plattformen för att kommunicera med fans och följare. Tjänsten växer i alla åldrar, men en allmän uppfattning är att särskilt unga användare i åldrarna 12 till 17 år har omfamnat den. Det finns däremot ännu inga officiella uppgifter om det.

Typiska användartyper

Enligt Hans Kullin finns två sorters användare på Instagram, dels de som redan har en plattform i andra kanaler och dels de som är duktiga på att fotografera eller dela bra bilder.

– När bloggaren Kenza lägger upp ett foto på köttbullar och potatismos och får 13 000 likes så är det ju inte för att det är en fantastisk bild utan för att hon har ett upparbetat nätverk av följare. Instagrammare som @wisslaren och @runaway har som kontrast nått ut brett för att de tar väldigt inspirerande foton. Varenda bild de lägger upp skulle kunna vara en tavla.

Det är svårt att exakt säga hur många svenskar som använder Instagram, men Hans Kullin har sammanställt en lista med några av de mest populära Instagram-svenskarna på sin blogg (surftips.se/sveinsta).