Mest läst just nu

PC för Alla

Detekt avslöjar om du är avlyssnad
Så kollar du om du är avlyssnad

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Guide: Så skriver du ut din älskling - tredimensionellt

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 17:44

Så sant. Jag tror underhållningsindustrin som skrikit mest hittills är ganska liten jämfört med alla tillverkare av leksaker, röradaptrar, små clips i bilen, armband, plastbestick, tärningsspel, analpluggar, kaffemått, skoinlägg, badrumskrokar...osv...osv...osv...

Det här kommar ta hus i helvete, som man brukar säga.

Stora delar av världens industri kommer skrika sig hesa, för att få tillbaka gamla svunna tider.

henriko

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 17:47

Vad jag inte begriper är varför de som nu gjort sig rika på att sälja plastsmurfar och liknande sätter sig och bölar, istället för att investera pengarna i företag som tillverkar 3D-skrivare och/eller börja sälja fina rullar med råplast? Dvs satsa på det som folk troligen kommer vilja köpa i framtiden.

henriko

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 18:13

För att de inte fattar vad som händer förän hotet är ett faktum och de då redan är försent.

Sväde

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 19:36

Välkommen till framtiden. Om 50 år, när vi blickar tillbaka och kan konstatera att vi 8-bitarspionjärer fått uppleva en sann utveckling från analog stenålder till replikatoråldern, kommer nog stor del av industrin att ha förändrats. Det kommer att falla en del offer för utvecklingen men samtidigt skapas helt nya, exempelvis en uppsjö tillverkare av 3D-printrar, materialpatroner som måste fyllas på och distribueras, servicetekniker och serviceverkstäder och annat som behövs för att hålla igång replikatorer runt om i världen. Icke helt obekanta problem som igenkläggade munstycken, piratmaterial som inte håller måttet och inkompatibla drivrutiner kommer alltjämt att bestå. För att inte tala om alla användarfel. Dessutom, vem vill ägna tid åt att skriva ut en badrumskrok som inte passar förrän tredje försöker och som kostar tid och pengar att producera när man kan köpa en på Kjell Ohlsson & Co för en mindre peng.

Visst, det kommer att vara revolutionerande när det väl blir möjligt, men i sammanhanget inget större än när Philips lanserade kompaktkassettbandet på 60-talet eller mobiltelefonen kom i var mans hand.

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 23:45

Nu kanske vi inte tänker lika men både kassettbandarna och mobiltelefoner ser jag som enorma teknikrevolutioner.

På samma sätt som Google krossat många bransher som levde på att ha information så kommer dessa att krossa andra bolag.

Till den ovan som undrade varför dom inte tänkte i futuristiska banor innan är det bara att säga att entrepenörskap och äkta innovation är inte samma sak. En entrepenör får saker gjort och skiftat, en innovatör skapar nya vägar. Båda behövs.

Neptune

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-17 08:04

Marknader förändras, ny teknik ersätter gammal osv. Klivet in i den digitala åldern har ju inneburit att tidigare analog teknik har fått stryka på foten som filmrullar, kassettband och videoband. I och med bredband kommer nu även det fysiska mediet försvinna helt. Vad just 3D skrivaren kommer att få för följder är lite oklart men visst kommer saker att ändras och möjligheter kommer även att skapas. Dock kommer det ta lång tid innan något stort genombrott.

Fredrik999

Ja, räkna med liv i framtiden

2012-11-16 23:23

Fast de flesta andra branscher har ju inte samma historia utav att försöka stoppa utveckling med hjälp av lagar... Det närmaste vi kommer är ju patent...

Capital

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-11-16 19:00


Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 11:02

Fast mycket av det här är bara jävligt tramsigt.

Jag uppmanar den som vill att utifrån "fotografier tagna ur flera vinklar" skapa en mesh (3D-modell) som ser bra ut när ni skriver ut den, om vi börjar där. Det blir dessutom en dyr hobby som på sin höjd kan intressera...vad, ett 10-tal personer i Sverige, med stora egon och ännu större plånböcker.

Sen förstår jag inte det där att vi skulle börja skriva ut allt vi behöver. Vi kan ju redan idag göra saker själva, med diverse olika tillverkningsmetoder, men vi väljer att köpa det för att det är snyggare, enklare, billigare, osv. osv.


Jag tycker ni är rätt löjliga faktiskt om ni tror att vi kommer börja skriva ut allt vi vill ha med 3D skrivare.

3D skrivare finns ju redan idag, robotar är 3D "skrivare", man tar materia (formad i en annan 3D skrivare) och sätter ihop till en iPhone, en skärm, eller vad det nu kan vara.

Att vi gör det här i fabriker är ju helt enkelt för att det faktiskt är effektivare.

Ni kan ju alla odla eran egen mat t.ex, stöpa era egna ljus, sy era egna kläder, varför gör ni inte det?

gummianka

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 13:24

Skillnaden är ju just att vi nu går mot att det inte ÄR effektivare eller enklare o tillverka det du vill ha i en fabrik.. utan det är enklare totalt sett o printa ut delen hemma!
Dessutom har man möjlighet o få delen precis som man vill o inte enligt nån annans standard för hur nåt ska se ut som egentligen inte passar någon perfekt. Sen slipper man köpa nya prylar i samma utsträckning när det blir enkelt o printa ut nya plastbitar som gått sönder tex.

m96gran

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 13:47

Precis som man vill? Så du menar att alla ska ha en helt egen iPhone, men det ska fortfarande vara en iPhone?

Sen har du ju fel, det är inte effektivare att bygga 10miljoner "produktionsapparater" som tillverkar 10 produkter var (som ju blir resultatet av att/om alla ska ha en egen 3D-skrivare) än att bygga 10 "produktionsapparater" (det vi idag kallar fabriker) som tillverkar 10miljoner enheter/st.

gummianka

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 21:50

Jo det är effektivare totalt sett om vi slipper köpa 7 milj prylar vi inte behöver eller inte fyller våra behov som sen slängs osv.. o slipper köpa en bil bara för att vi ska kunna åka o köpa alla dessa grejer... osv.

Ja blir de tillräckligt anvancerade bara så kan man printa sin egen mobil :) Bara o ladda ned instruxen från bukten :-) Då kan vi rationalisera bort det mesta av dagens resursbehov. Säljare, reklamverksamhet, butiker, byggen, vägar bla bla osv.

m96gran

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 19:10

Jag håller med. Ungefär lika troligt som att folk skulle börja spela in och redigera egna videos eller skapa miljonsäljande spel typ "Minecraft" hemma. Klart som fan att det krävs en riktig industri för sånt.

Rotten_Apple

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-17 21:51

Haha ja.. det är verkligen skitsvårt o printa ut en plastgubbe.
Självklart behövs det en stor industri för o klara detta.

m96gran

Det är skillnad på att vilja och att kunna

2012-11-18 21:04

Håller helt med. Luktar bakmaskin lång väg om den här. Tänk vad bra att kunna baka sitt eget bröd och slippa köpa. Vi vet ju hur det gick....

Mr Soft

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

99 bricks

Dagens app: Tetris med trollkarlar


- PC för Alla:

Veckans fråga: Vad stör dig mest i ditt Facebook-flöde?


- M3:

Tvekampen: Kjell mot Dell - vem tål mest stryk?


- M3:

Panasonic Lumix GM5: Perfekt kamera för gatufoto


- M3:

Bluetoothförbud och felkopplade samtal


Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips


Prenumerera på nyheter

Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Ansvarig utgivare: Fredrik Agrén | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group