För fem år sedan stirrade vi ­hänfört på den första generationen Iphone, vars revolutionerande intuitiva gränssnitt styrdes med pekfingret. Tryckkänsliga skärmar var ingen nyhet, men tidigare hade det handlat om styluslösningar med plastpennor. Nu var framtiden här.

I dag tar vi för givet att våra smarta mobiler ska ha stora, pekvänliga skärmar, möjlighet att ladda ned appar i parti och minut och kameror med bättre prestanda än kompaktkamerorna hade förr i världen. Vårt beteende har också förändrats i takt med att telefonerna blivit smartare. För många börjar och slutar dagen med en titt på mobiltelefonen.

Så var befinner vi oss om ytterligare fem år? Först ut att titta i kristallkulan är Andreas Norberg, nordisk produktchef för telekom på Samsung:
– Den allra största trenden är att enheter, mobiltelefoner till exempel, pratar med varandra. Det förekommer redan i dag, men det är inte så jätteutbrett. I framtiden kommer alla hem att vara mer uppkopplade mot varandra. Du kommer att dra igång dammsugaren från flygplatsen och kylskåpet ­kommer att varna om det fattas något.

Tommy Ljunggrens är global utvecklingschef för mobilnäten hos Telia. Den uppkopplade trenden stämmer med hans vision.
– I takt med att enheter blir smartare kommer de att kopplas upp. Inte nödvändigtvis mot mobil­näten eller bredband utan även mot varandra. Energiförbrukningen kommer att styra om det blir blåtand, 4g eller wifi. Enheter i bilen kan koppla upp sig mot den med bluetooth för att sedan kunna nå ut via bilens system. En bil är ju perfekt att ha antenner på till exempel.

Vi delar hälsoinformation

En stor förändring sedan de smarta mobilerna gjorde entré, tillsammans med de sociala medierna, är hur vi använder telefonerna. Petra Sundström, doktor i människa-maskin-interaktion vid Stockholms ­universitet tror att våra nya vanor kommer att påverka mobilernas utformning.
– Vi har blivit mycket modigare vad gäller teknik och vad vi är beredda att dela med andra människor. Därmed kommer vi ­definitivt att se en mängd ny teknik kring delning av blodtryck, hälsa, stress och kanske till och med promillehalt. Tittar man i det spektret bakåt inom forskningen kan vi se tjänster som kopplar upp alla singlar på ett disko med varandra. Kanske kommer vi att se ett samhälle där vi är beredda till mer automatik än tidigare.

Ett led i automatiseringen tror Petra Sundström skulle kunna vara att telefonerna utbyter information med varandra utan någon insats från användarens sida.
– I dag checkar vi in varandra, men i framtiden ser vi säkert mer av att telefonerna själva märker av att de befinner sig på samma plats som andra privata enheter de känner till och kan bidra till att du som ­individ själv kan bli överraskad och road av resultatet av den utökade informationen som kopplas ihop. Det kan vara bilder från samma ställe som får en ny dimension, ­personer som spanade in dig och så vidare.

”Skärmar i luften”

En teknisk utveckling, som påverkar telefonernas utseende är mindre batterier, tror Tommy Ljunggren på Telia.
– En annan trend jag tror på är skärmar i luften, augmented reality.
Augmented reality handlar om att lägga datagenererade informationslager över vår bild av den fysiska världen.
– Smarta glasögon tror jag på också, att få upp skärmen till ögat. I dag sitter alla med gamnacke och trycker på sina mobiler på tunnelbanan. Snart kanske de sitter och skriver på virtuella tangentbord som de ser i sina glasögon kopplade till mobilen. Det kanske i och för sig ser precis lika fånigt ut, säger Tommy Ljunggren.

Trenden att bygga in telefoner och funktioner i andra tillbehör kallas embedding och förutspås vara en av de stora förändringarna i mobilbranschen. Inte minst designmässigt eftersom nya typer av skärmar och sensorer gör det möjligt att telefonen exempelvis blir en del av dina kläder eller din utrustning. Precis som inom de flesta andra områden fortsätter prestigen att vara betydelsefull.
– Det kunderna vill ha är en flagskeppsmodell. Om de inte har råd att köpa det föredrar de förra årets flaggskepps­modell framför en ny medelpris-smartphone, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på operatören 3.

Skicka luktmeddelande

Böjbara skärmar, och ny skärm­teknik överlag, gör det möjligt att helt frångå traditionella former för mobil­telefondesign. Petra Sundström vill gärna se ett närmare samarbete mellan den tekniska och den formmässiga utvecklingen.
– Jag tror på haptik (läran om effekterna av beröring och kroppsrörelser) och vi kommer att få se mycket mer utvecklade baksidor. Det som i dag bara är svart plast eller ett tråkigt skal på dagens telefoner kommer att utnyttjas effektivare.
Hon ser också framför sig att dagens text- och bildmeddelanden kommer att inkludera mer sinnebilder och stämningar. Ljud, ljus, bild, temperatur, lukt – möjligheterna är stora.

Den kvarhängande rektangulära skärmdesignen förklarar hon med att ingenjörer och designer inte förstått hur de ska samarbeta.
– Det är som att designer tror att de måste göra plats för en fyrkantig stel skärm och svävar de ut blir det oftast drömmande skisser utan koppling till hur olika tekniska komponenter faktiskt fungerar, säger Petra Sundström.
– Mycket av den teknik som vi tror kommer att finnas i framtiden finns ju redan i dag, som 3d-skärmar. Det handlar bara om att göra tekniken tillgänglig och få ned ­priserna, säger Andreas Norberg på Samsung.

Förra året presenterade Samsung en papperstunn amoled-skärm som kunde böjas ordentligt utan att gå sönder. Hur och om just den kommer att implementeras återstår att se, men Andreas Norberg har några idéer.
– I stället för att köra ned mobilen i fickan när du ska ut och springa kan du knipa fast den runt armen, säger Andreas Norberg.

Trådlös och kinetisk laddning

En ny teknik han ser som spännande är den trådlösa laddningen som standard. Nokia Lumia kommer med den tekniken. Men till skillnad från Lumia som i dag kräver en direkt närhet till en laddare tror Andreas Norberg på en betydligt längre räckvidd för laddningen.
– Vi kommer att kunna lägga enheten en till två meter från laddaren och den kommer ändå att laddas. Kinetisk laddning,
att den tar upp rörelseenergin precis som vissa klockor gör i dag, kommer också att användas för att ta vara på energin.

I takt med att uppkopplingshastigheten ökar kommer också ett helt annat sätt att konsumera och använda tjänster. Till exempel tror Andreas Norberg att vi om fem år surfar i minst en gigabit per sekund, vilket i så fall skulle innebära en gyllene tidsålder för videorelaterade tjänster.
– Det kan bli så att mobiltelefonen ersätter din digitalbox hemma. Du kopplar in den till tv:n i stället för till ytterligare en enhet.

Integrerad video

Tommy Ljunggren på Telia har sina prognoser om video i mobilen.
– Jag tror inte vi kommer att se någon ökning av rena videosamtal, däremot tror jag att allt fler möjligheter med integrerade videokanaler i webbsidor kommer att slå. Du kanske jobbar i ett dokument med dina kollegor och i det har du en videofunktion.
– Framför allt kameror kommer att vara uppkopplade. Tänk att slippa mellanlagring och skicka bilder direkt till din lagringsplats hemma. Eller kunna använda kamerafunktioner för att snabbt få en värdering från ditt försäkringsbolag av en bil du ska köpa.

Han menar att bandbredden per tjänst egentligen inte behöver vara så mycket större utan att det är utvecklingen där enormt många små saker använder många små tjänster som gör att bandbredden behöver ökas, inte minst när filmtjänsterna exploderar på marknaden.

Väderskyddade mobiler

Erik Hörnfeldt från operatören 3 ser ett slut på den megapixelhets som länge förekommit i mobildesignen.
– Featurephone är stendöd, smartphone dominerar helt. Megapixelracet på kameror är över. Nu handlar det om ljusstyrka och program, och allt smartare sätt att tweaka bättre bilder ur hårdvaran. Skydd mot fukt och damm kommer också att bli vanligare.

Nokia lägger ned mycket pengar på forskning inom nanoteknik som förutom att göra det möjligt att förminska mobil­telefonens delar också kan göra den väderskyddad. Deras egen ”superhydrophonic”-teknik gör att vatten inte kan fästa på komponenterna. Apple och Samsung har visat intresse för liknande lösningar.

Responsiv webb

En av de viktigaste funktionerna för
smarta mobiler de senaste åren har självklart varit utvecklingen av appar. Med IOS och Android har marknaden formligen exploderat, så pass mycket att branschen
inte hunnit med, menar Andreas Norberg på Samsung.
– I dag finns inte tillräckligt många ­duktiga webbyråer som kan det här med responsiv webb eller så har många företag missat det, men det tror jag kommer att slå stort. Apparna kommer alltså inte att vara knutna till operativsystemen utan till dagens html5 eller vad som kommer. Webbsidor kommer automatiskt att anpassa sig om du ser på dem via en telefon eller en surfplatta, utan att du förlorar innehåll på grund av skärmstorleken.

Mobil-OS från Firefox

En faktor som kommer att vara avgörande för telefonernas form och funktion är vilka aktörer som finns på marknaden. Och den utvecklingen är svår att förutse.
– De två största jättarna är Apple och Samsung med IOS respektive Android knutet till sig. Men tänk om Apple släppte IOS till andra mobiltelefonutvecklare eller Google bestämde sig för att göra helt egna telefoner. Det finns också en spelare på marknaden som har nästan ett monopol och det är Qualcomm vars chips sitter i nästan alla mobiler. Det vore mycket intressant om de bestämde sig för att göra en egen telefon eller operativsystem, säger Tommy Ljunggren på Telia.

Mobilkriget är alltså långt från över. Vad händer om någon av telefontillverkarnas supermakter faller? Vem står redo att ta över tronen?
– Jag gissar att någon av de andra mobiltillverkarna, HTC, LG, Sony, Nokia, Rim, Huawei och ZTE, har potentialen att kliva upp och ge Apple och Samsung en match och etablera sig som en av tre stora marknadsledare. Men jag vågar inte gissa vilken det blir, säger Erik Hörnfeldt.

Däremot tror han att det blir svårt för nya operativsystem att ta sig in. Android, IOS och Windows Phone 8 kommer att dominera.
– Nästa år lanseras Firefox mobil-OS och Rim kommer med ett helt nytt OS till Blackberry, men båda är sent ute och det kommer att krävas massor av marknads­föring för att slå sig in på konsumentmarknaden.

En sak som vi inte verkar bli av med är i alla fall sim-korten. Om möjligt kommer de att få ännu större betydelse i framtiden.
– Det betyder inte att du kommer att knappa in en massa koder utan vi kämpar för att alla ska ansluta sig till en tjänst
där sim-korten ska kunna logga in automatiskt och verifiera vilka tjänster du abonnerar på så att du får det du betalar för, säger Tommy Ljunggren. l