- PC för Alla:

Här är Löfvens
it-utmaningar efter valet

mattias inghe

- PC för Alla:

"Windows 8 börjar
kännas som Windows 7"

- PC för Alla:

"Befria oss från
dubbla telefoner!"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

"Microsoft tänker släppa
nytt Windows - varje år"

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 10:28

Med tanke på hur mycket uppdateringar som kommer för Windows, varje år, så kan man väl påstå att Windows ÄR nytt varje år, redan idag. Det är bara utseendet som inte förändras förrän man betalar för en "ny" version.

Tummen i mitten

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 10:43

Jo, men man kan inte ta betalt för uppdateringar, däremot kan du ta betalt för uppgraderingar.

S K Itsnack

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 10:53

... och man kan ju hoppas att dom även ta efter Apples prismodell på OS uppgraderingar.

mr.real

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 10:57

Har de inte redan gjort det? En Win8 uppgradering kostar väll bara ca 200kr?

Lynx

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 11:06

Kanske den gör. Mkt möjligt... Fast det gäller väl inte OEM licenser?
OSX kostar 149, så det finns ju utrymme för förbättring. :)

mr.real

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 11:19

Nej, det gäller inte OEM. De kostar runt 800kr tror jag.

Finns alltid utrymme för förbättring :-)

Lynx

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 11:42

279 kr för Windows 8 och du kan uppgradera från allt även Windows 8. Dvs uppgraderings varianten kontrolerar om det finns någon form av Windows före intalatioen, gör det det är det ok.. Du kan alltså inte installera w8, uppgradering rent och aktivera men kan installera w8 rent tills det startar och går att köra men då kan du inte aktivara, göra om installationen och sedan aktivera vid andra installationen. Du kan om du vill när du uppgraderar ta bort alla partitioner och skapa nya så du i praktiken får en helt ren installation om du vill.
Ms vill nog främst få många användare och skiter nog i att det blir en mycket tveksam licens i många fall.

TaZZe2

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 12:45

Går visst, bara man vet hur man lurar systemet. En uppgradering är att behålla massa skräp på hårddisken.

Schäfern - http://www.piratpartiet.se

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 13:16

Jag antar att det du kallar "skräp" är dom program som dom flesta användare använder....

Jag skulle gissa att det tar ett dygn att ominstallera alla program, ladda hem uppgraderingar, konfigurera målmappar och allt vad det nu är..

En del använder ju faktiskt sin dator till mer än mail och internet.

gummianka

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 16:54

Ankan.. ja det kan ta långt tid att gå från 7 till 8. Som du säger det tar tid att installera om program, fixa sökvägar mm. Finns dessutom risk för otrevliga överraskningar som att program och hårdvara inte längre fungerar efter uppgraderingen.

TaZZe2

Windows är nytt varje år redan

2012-12-04 15:46

Det är ju bara ett erbjudande

diiz

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 11:45

Du kan självklart uppgradera en Windows 7 OEM till Windows 8 för 140kr...

gummianka

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 11:49

Eller en pirat Windows valfri för 279 ....

TaZZe2

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 20:04

Om du redan har köpt (köper) Windows 7 mellan 2 juni 2012 och 31 januari 2013 från en Microsoft partner kostar en uppgradering från W7 till W8Pro $14,99.
I annat fall kostar Windows 8 Pro $39,99 om du laddar ner den och själv bränner en skiva eller för $69,99 får du också en DVD.
Dessa villkor gäller fram till 31 januari 2013.

Snutte

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 13:11

Jag såg ingenstans att det inte gällde OEM, jag har uppdaterat min OEM version. Ifall MMicrosoft haft den regeln tycker jag de borde kollat de när man beställer uppateringen elelr åtmionstone skrivit det någonstans där det syns och inte gömt någonstans i en gigantisk EULA.

Mattias C

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 16:13

Du kan uppdatera alla Windowsversioner för det priset. OEM, skarp, beta, developer edition...

hans.pedersen

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 18:41

Pratar du om 140 eller 279 kr? Om det är 140 ..har du länk?

TaZZe2

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 20:07

Är lite nyfiken med.

Drog hem denna assistenten:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-to-windows-8

Liten lista av applikationer som inte verkar stödjas enligt den.

BioShock 2
2K Games
Not compatible

Fallout 3 - Game of the Year Edition
Bethesda Softworks
Not compatible

Microsoft Security Essentials (***LOL!***)
Microsoft Corporation
Go to the app website for help

Oracle VM VirtualBox 4.1.16
Oracle Corporation
Not compatible

The Elder Scrolls III: Morrowind
Bethesda Softworks
Not compatible


Rätt många "must have" i den listan tyvärr så jag tvekar.


Den erbjuder Windows 8 pro(Har Windows 7 pro) för 279kr till mig.
Verkar kosta 135 extra om man inte vill ladda ner digitalt och få en DVADE.


Vi får inte glömma bort att priset på XP på runt 1000 spänn (var det väl?) räckte i fler än 4 år (4 x 279 med årlig uppgradering.) så priset har definitivt gått upp!

Då slapp man att uppgradera för att hänga med spelmässigt(Som är den enskilt enda anledningen att jag har MSOS på min dator).

Nu kommer vi troligtvis förlora hårdvarufunktioner om vi inte uppgraderar.

Jag har bytt nick

Windows är nytt varje år redan

2012-11-30 00:29

Yup, den enda nackdelen med OEM licenserna är att ud inte får flytta dom när du byter dator (Så det är väldigt sällan värt besväret att köpa uppgraderingar till OEM licenser).

SF

Windows är nytt varje år redan

2012-11-29 19:45

Skulle nog vilja hävda att den är avsevärt dyrare, någon ska utföra den, någon ska testa att den fungerar med befintlig mjukvara, någon ska utbilda användarna i nya finesser.

Apple lyckas med sin strategi för att man huvudsakligen säljer till konsumenter som inte behöver tänka på ovanstående i samma utsträckning som företag. Microsoft måste ju ta till både käppar och morötter för att få folk att uppgradera från urgamla XP. Jag tror inte det blir lättare med en uppgradering om året.

unoengborg

Redan förutspått

2012-11-29 10:28

Då får man hoppas

2012-11-29 10:30

att den blir bättre än 8:an. Men ska den bli mer lik WP8 så ska man kanske inte ha allt för höga förhoppningar.

Lynx

Då får man hoppas

2012-11-29 11:12

Vad är det som inte är bra med din W8 idag?

Response.End

Då får man hoppas

2012-11-29 11:21

Det är rörigt fult. Känns väldigt dåligt anpassat för datorer utan pekskärm. Kan dock tänka mig att det fungerar fint på en srufplatta.

Lynx

Då får man hoppas

2012-11-29 18:31

Fattar inte detta argument... skrivbordet ser ju ut som förut (mindre transparens möjligtvis).

Startmenyn är ändrad, men det stör inte mig i varje fall. Så ofta är jag inte i startmenyn och fipplar. Bra dock är att man inte länge behöver nått program typ launchy, utan startskärmen klarar att starta program från tangentbordet på ett bra sätt.

rd

Då får man hoppas

2012-11-29 11:21

Vad är det som ÄR bra?

TaZZe2

Då får man hoppas

2012-11-29 11:22

Det är snabbt och billigt :-)

Lynx

Då får man hoppas

2012-11-29 11:31

Möjligen billigt...

TaZZe2

Då får man hoppas

2012-11-29 11:36

Lite snabbare är det. Beror dock lite på vad du har för dator. På en lite äldre dator märker man skilnad men är det en ny dator så märker du nästan ingen skilnad mellan 7:an och 8:an.

Lynx

Då får man hoppas

2012-11-29 11:56

Snabbare.. inte givet...ofta ja men inte alltid.. Många test visar på motsatsen nämligen

http://www.bit-tech.net/bits/software/2012/10/26/windows-8-performance-benchmarks/3

http://benchmark3d.com/windows-7-vs-windows-8-rtm-gaming-performance

TaZZe2

Då får man hoppas

2012-11-29 12:48

Där ser man.... Det skilde ju faktiskt en del i vissa tillfällen...

Lynx

Då får man hoppas

2012-11-29 12:13

...och definitivt snabbt

Neptune

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 11:20

Uppgraderingar kan man ta betalt för, "uppdateringar" kan man inte ta betalt för.

Pyttemjuk har väl sett att Apple klarar att ta betalt en mindre summa för uppgradering varje år.

Tyvärr är pyttemjuklogiken troligen då att ta betalt en "större summa" varje år!

Smartare vore nog att ta betalt för uppdateringarna/säkerhets patcharna för de högre nivåerna som pro och ultimate efter nån slags "garanti period", istf att låtsas att förändringarna är en uupgradering.

Många blir nog allt mer övertygade om att använda opensource i framtiden. Man har visserligen sagt att den tekniken kommer att vara ifatt t.ex. Win "snart", ganska länge. Men klyftan minskar onekligen med tiden.

Christian Nissen

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 15:22

På sätt och vis är Linux ikapp redan nu, problemet som kvarstår ännu är grafiken och vissa killerapplikationer.

Men jag gissar att Linux kommer ikapp även på grafiken och spelmarknaden nu närmaste 2-3 åren vilket gör att det kanske, kanske kommer att bli så att man lika gärna kan välja Linux som Windows/OSX för riktigt tunga spelmaskiner framöver.

Allt som behövs är att några riktigt stora och populära speltillverkare gör spelen tillgängliga och att de tycker utvecklingsplattformen håller måttet (grafiken).

I övrigt så är det redan idag så att en vanlig konsument utan fördomar klarar sig precis lika bra på win/osx/linux. Att surfa, skriva mail etc etc.

Däremot återstår en hel del killerprogram, såsom t ex Photoshop m fl som gör att folk i gemen ändå väljer windows.

incus

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 16:18

Du gissar att företag som investerar hundratals miljoner på att utveckla spel till Windows för att de vet att användarbasen på över en miljard kommer investera tiotals miljarder för toppspelen, att de kommer göra detsamma för Linux om två tre år? För att gå i konkurs?

hans.pedersen

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 16:57

Inte troligt de gör men markanden har svängt oväntat tidigare så var öppen för att det kan svänga.

TaZZe2

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 19:53

Vi får hoppas, en smart utvecklare väljer bort DirectX-utvecklingen.

Varför inte nå 100% av marknaden liksom?

Jag har bytt nick

Man vill ju ta betalt!

2012-11-29 19:03

Du tänker inte längre än vad näsan räcker. Apple är ett hårdvaruföretag, pengarna de får in på Mac OS X är försvinnande litet jämfört med vad de får in på hårdvaran. Microsoft är som bekant ett mjukvaruföretag, sälja licenser till den mjukvaran är deras inkomstkälla, därför kan de aldrig bli lika "billiga" som Apple eftersom den senare endast använder mjukvaran som ett medel att uppnå integration med deras hårdvara, inte som inkomstkälla.

messerschmitt

Man vill ju ta betalt!

2012-11-30 15:32

Nix - apple tar betalt där de kan, uppghraderingar, shoppen för appar och itunes store.

De satsar på egna kartor inte för att de ärett HW-företag som du tycks tro, utan för att Jobs såg att ha kontroll på positioneringen via karttjänsten kommer att generera miljarder i framtiden i reklamintäkter.

Christian Nissen

Istället för servicepack?

2012-11-29 11:28

Låter lite desperat att pumpa ut nytt os varje år, ett servicepack brukar komma typ nått år efter ett os släppts, men nu kan dom ju ta betalt för nästa servicepack och kalla det för nytt os typ.

Snacka om att det kommer bli rörigt att hinna ta fram drivrutiner och till så många os på en femårsperiod. tycker det är bättre om de lugnar ner sig och släpper ett os vart 3:e eller fjärde år, så alla program och hårdvara hinner bli syncade och stabila till varje os, annars kommer det bli en djungel och en soppa.

Tycker dom kan satsa på nytt os var 3:e år så kan de bygga på det tidigare med SP och lägga till smådetaljer mellan varje år som extra tillägg

Verminator

Istället för servicepack?

2012-11-29 12:31

"Snacka om att det kommer bli rörigt att hinna ta fram drivrutiner och till så många os på en femårsperiod."

Och varför skulle det behövas nya drivrutiner till varje os?

Balle Valle

Istället för servicepack?

2012-11-29 15:24

Det som behövs är bättre program för att övervaka att maskinerna har senaste drivrutinerna och programmen.

Det är förlegat att låta en maskin använda samma mjukvara i 3 år för att sen uppgradera.

Nästan alla program jag använder kommer det nya uppdateringar till flera ggr om året.

incus

ubuntu,

2012-11-29 11:40

släpper nya versioner två gånger om året,
kostar inte mycket att uppgradera.

Det var längesedan jag betalade för operativsystem med uppgraderingar.

dd

ubuntu,

2012-11-29 14:59

Nej du betalar med din tid istället.

Johan Funberg

ubuntu,

2012-11-29 15:25

För en vanlig användare går det inte åt någon extra tid. Alla funktioner och program som behövs finns där och fungerar felfritt redan från början.

incus

ubuntu,

2012-11-29 15:37

Beror på vad du defenierar som en vanlig användare?

Har hitintills inte stött på någon linuxdist som funkar out-of-the-box med samma funktionalitet som windows.

Johan Funberg

ubuntu,

2012-11-29 16:38

Det var min tanke med,
Varför ska allt betalas i pengar ?

Jag lade ner en hel del tid på att använda ett operativ som jag tyckte var bra... Vad gav det till företaget ?

Det som det gav mig var även funderingar och beteenden, som att jag inte ska behöva betala för att kunna använda en dator, jag betalar för tjänster runt en produkt, man betalar för mervärden som uppskattas. Windows ser jag inte som bättre än linux eller osx, valet är inte svårt. jag betalar för det jag tycker är bra,
inte det jag är tvunget att betala för.

Jag ser framemot nästa uppdatering av ubuntu, windows, osx eller vad som helst.. och kommer anpassa och köpa tjänster och hårdvara runt dessa.

Windows laddar jag hem pirat. Betalar gärna för office eller tjänster, spel, lagring etc.
Och jag lägger ut pengar på it produkter, men inte för ett os. Ett os har lågt marknadsvärde i mitt sätt att tänka. Microsoft måste tänka om och ge folk något mer än bara ett OS, om dom vill tjäna pengar framöver. Jag kommer tex fortsättningsvis betala för skype, som microsoft äger, betala för något som andra inte kan erbjuda.

dd

ubuntu,

2012-11-29 18:00

Finns w8 som fungerande pirat då.. dvs med fungerande aktivering,,, Om inte så är du ju låst till 7 eller tidigare.. kanske inte en nackdel i och för sig. Skype.. betala för det???? va fan.. Är det något jag kan tänka mig att betala för att BLI AV MED är det skype.. tvi fan för den ...

Titta lite utanför ramen.. I Kina har du QQ ett system med mail, bloggar, nyheter musik Officeprogram, webläsare, virusprogram mm. Har över 700 000 000 jo 700 miljoner konton. Uppdateras fler gånger om året, finns till alla plattformar och blir i praktiken "använd it" för Kineser. Betalas med reklam i huvudsak. Med qq i din dator ser du inte mycket av underliggande os.. Frågan är om QQ kommer med eget os med och på fler språk.. Dom har ju redan det som ligger på ett os för privatanvändare och många företag med till alla plattformar, då kan det börja på hända saker... Jag menar har man 700 miljoner konton, kanske 500 miljoner användare finns potential att göra saker..

TaZZe2

ubuntu,

2012-11-29 16:43

"Beror på vad du defenierar som en vanlig användare?"

En man med jättestort skägg och Aspergers.

uhttan

ubuntu,

2012-11-29 19:59

Har du rätt i, de flesta windowsversionerna har inte bråkdelen av funktionaliteten jämför med dom flesta linuxdistar.

Vill du ha MS motsvarigheter till t.ex ubuntus features får du punga ut med en saftig summa pengar.

Jag har bytt nick

ubuntu,

2012-11-29 22:28

Out-of-the-box så har Windows från skiva (ej OEM) inte ens vettiga drivrutiner.

Natanael L

ubuntu,

2012-11-30 11:38

Inte alls! Ska du köra lite mer avancerad multimedia så strular Linux. Bara ett exempel: skulle koppla in min laptop med Kubuntu 12.04 till min tv med hdmi. Ingen reaktion*. I Windows dyker tv:n upp som alternativ för skärminställning. Bara ett exempel på Linux tillkortakommande.

Har kört Linux nu i över tio år och försökt att enbart använda det på mina datorer. Det går helt enkelt inte. Bara en sådan sak att lyssna på mp3:or i Linux är inte lika bra upplevelse som i Windows då Winamp saknas. Jag vet att det finns spelare i Linux för mp3 men de duger inte för mina krav.
Mina servrar kör dock Linux (utom en som kör Windows 2000).

*) Tidigare körde jag Fedora 17 på laptopen och där dök tv:n upp som alternativ under bildskärmsinställningar. Bytte av olika anledningar till Kubuntu 12.04 LTS och där saknas tv:n. Kör Nvidias egna drivisar på båda systemen.

Snutte

ubuntu,

2012-11-29 19:57

Trams!

Windows om något är tidskrävande.

Jag har bytt nick

ubuntu,

2012-11-29 21:35

nu blev jag nyfiken på hur du tänker i frågan?

Som ett exempel kan jag nämna för dig att idag laddade jag hem xUbuntu 12.04 LTS i386, "brände" den till USB, installerade disten och uppdaterade den därefter, total tid ca 45 min. Alla grundläggande mjukvaror (webbläsare, E-post, kontorssvit, pdf läsare/skrivare, meddelandehantering etc.) för vanligt desktopanvändande på ett kontor är då på plats, inkl. alla drivare. Den är nu klar för utleverans till användaren...

Hur lång tid behöver man jobba med Windows 7 för att nå samma resultat? 4 -8 tim.? mer?

grolim

ubuntu,

2012-11-29 22:36

De inbyggda verktygen gör det dessutom möjligt att installera ett stort antal program helautomatiskt i ett svep (Synaptic för GUI eller apg-get i kommandoraden). Och avinstallation av dem som följer med men du inte vill ha kan göras samtidigt.
Det är så mycket som helt enkelt kan göras betydligt snabbare på Linux.

Natanael L

ubuntu,

2012-11-29 23:17

helt rätt. att klicka runt hit och dit i ett OS kan ju vara kul för någon men det är vare sig effektivt eller ergonomiskt för fem öre...

ex.
~$ sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

är allt som behövs för att checka och uppdatera hela systemet

grolim

ubuntu,

2012-11-29 23:58

Sist jag installerade Ubuntu 12.(04?) så hängde sig den bärbara efter boot.

Funkade i LiveCD men inte efter installation.

Och det har jag råkat ut för på åtskilliga Ubuntu-versioner och burkar.

Ninjakrabban

ubuntu,

2012-11-30 09:41

Orsakerna till det kan vara många, men ofta är de grafiska drivarna inblandade och då i synnerhet ATI- drivare. nVidia:s håller i allmänhet en mycket högre standard och allra bäst brukar drivarna från Intel fungera.

Du kan jämföra din burks hårdvara mot kompabilitetslistan hos exv. Ubuntu, http://www.ubuntu.com/certification/desktop/ för att se vad som inte stämmer för dig.

Edit.
En enkel "googling" - ubuntu hangs after installation - ger bl.a. följande svar, kan vara något att testa.
http://askubuntu.com/questions/138700/ubuntu-12-04-blank-purple-splash-screen-after-live-install

grolim

Nya windows

2012-11-30 12:38

Är det inte bättre att dem lägger ner sig för en gång skull med ett operativsystem så att man slipper alla uppdateringar som kommer på ett år. Det seger ju ner och tar plats bara.. Inte bra..

Liberation

Priset

2012-11-30 16:05

Då borde Microsoft sänka sina priser till Apple nivå. Ca 150 för ett OS. Då tror jag att det inte hade lönat sig att vara Windows pirat. I dag så förstår jag alla som tankar hem sitt Windows. I och med Windows 8 för 279 kr då är det nästan okey priser sänk det 100 kronor till då hade de genererat mer pengar i kassan för M$. Samt plocka bort produktnyckel helt onödigt. Så är det ju på Mac OS X.

sveby

Illavarslande

2012-12-01 14:22

Hade väl hoppas på att Microsoft skulle insett att dom är på fel väg, men nu ska nästa bli ännu mer lik WP8, känns lite som det är hög tid att hoppa av detta Windows för gott och satsa på Linux i stället som primärt OS istället för idag Sekundärt.
Vill inte ha ett surfplatte/smartphone OS i datorn.

GGG

Comments powered by Disqus
windows 9 microsofts framtid

- PC för Alla:

Så måste Microsoft vända
på Windows 8-fiaskot

Ser du fram emot Windows 9?

gratisuppgradering windows 9

- PC för Alla:

"Windows 9 blir gratis
- men endast för vissa"

Gigabyte Brix Gaming

- PC för Alla:

Maxad speldator i
minimalt format

nätfiske bluffmejl netflix

- PC för Alla:

Se upp för nya
Netflix-bluffen

android androidenheter

- PC för Alla:

"Google sätter press
på Android-tillverkarna"

windows 9 gratis

- PC för Alla:

"Windows 9 blir gratis för
Windows 8-användare"

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group