mattias inghe

- PC för Alla:

"Windows 8 börjar
kännas som Windows 7"

- PC för Alla:

"Tack och lov för
gnällinlägg på Facebook"

martin appel

- PC för Alla:

Rösta på internet
- en riktigt usel idé

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Windows Store: Så funkar
apparna i Windows 8

Vilka dumheter

2012-12-29 08:58

Har herr Appel ens provat en windowsbaserad dator innan denna?

"Att installera program har alltid varit knepigt i Windows-världen.

Först måste du köpa programmet i en butik - eller leta upp ett programbibliotek på internet. Sedan måste du installera programmet och göra ett antal mer eller mindre krångliga inställningar. Har du otur krävs ett några tillägg på din dator för att programmet ska fungera. Har du haft ännu större otur innehåller det ett virus eller ett spionprogram. När du avinstallerar programmet händer det ibland att det blir kvar skräpfiler som slöar ned din dator."

Det där gällde till vissa delar i Windows 98.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 09:22

+1

Har han ens provat? Har hittils inte sett någon app med krånglig installation.

whatevér.....

Vilka dumheter

2012-12-29 10:17

Detta är ju standard förfarandet för att installera ett program i Windows och det ÄR krångligt och omständigt jämfört med andra operativsystem....

Lord Router

Vilka dumheter

2012-12-29 10:23

Och ändå har jag aldrig upplevt detta någonstans i en hemmamiljö.
På server är det däremot en helt annan sak. Exchange 2010 är helt underbart bökigt att installera första gången :-)

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 11:44

Bara första gången?
Tycker det känns som det bara blir mer och mer krångel med installationerna av Exchange. Har dock inte hunnit testa 2013 än.

Per Johansson

Vilka dumheter

2012-12-29 11:46

Menade mer att efter första gången så vet man ju vad man har att förvänta sig.
Väljer man som jag att installera den helt utan förkunskaper så tar det ännu mer tid, men å andra sidan lär man sig mer än att slaviskt följa en mall.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 11:47

Jo, det kan jag hålla med om.

Per Johansson

Vilka dumheter

2012-12-29 13:38

Dubbelklicka på en fil - hur jobbigt är det? Här är lite installationsinstruktioner för Pirateplayer att jämföra för olika OS: http://pirateplay.se/player.html#install

Lord Flashheart

Vilka dumheter

2012-12-29 13:45

Om man verkligen vill hitta/skapa fel så är det helt plötsligt jättejättesvårt.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 17:34

Det där var ju ett något mer extremt exempel. Sällsynt numera, dessutom.

Oftast är det bara en enda .deb-fil i Linux. Dubbelklicka, klicka OK, ange administratörslösenordet när pakethanteraren frågar om det.

Natanael L

Vilka dumheter

2012-12-29 17:47

Artikelförfattaren tycker säkert att även det är svårt och jobbigt :-)

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 16:43

Om det bara gällde Win98, hur kommer det sig då att Microsoft själva trycker på att en stor fördel med Metro/Modern UI appar är bl.a. att man kan prova dessa utan risk då de alltid kan avinstalleras utan att lämna något efter sig, något man inte var garanterad med Win32 applikationer.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/17/delivering-reliable-and-trustworthy-metro-style-apps.aspx

Men det är klart, ovan skrevs av Steven Sinofsky och det var kanske hans bristande insikt om hur väl det fungerat sedan Win98 som gjorde att han fick kicken.

Uridium

Vilka dumheter

2012-12-29 16:47

Påståendet att alla filer som eventuellt skräpar kvar slöar ner anser jag vara ett svepande påstående som är helt felaktigt.
Det kan hända så i enskilda fall, men det är inte alls säkert eller vanlig.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 16:57

Bara en fråga: har du gjort en installer/uninstaller skript till Windows?

Om ja: tycker du det var enkelt? Nä, just det. Det finns en hel del gropar att kliva i.

De flesta ser till att man verkligen kan installera produkten, då detta är ett krav för att kunderna ska vara nöjda. Är rätt övertygad om att många (de flesta?) lägger betydligt mycket mindre resurser på att säkerställa att avinstallationen blir korrekt.

Testa att avinstallera lite program och sök efter dem i registret, du kommer garanterat hitta spår efter de flesta avinstallerade program. Finns säker rester kvar i filsystemet också, men resterna i registret är nog ett större källa till att systemet blir långsammare med tiden än lite spridda filer.

Uridium

Vilka dumheter

2012-12-29 17:19

Jo, håller med dig till fullo.

I sista stycket tar du upp registret som möjlig orsak till att saker blir marginellt långsammare.

Den kunnige skribenten talade dock enbart om filer.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-30 00:01

Det finns ju tyvärr lite brister i designen av MSI när det gäller avinstallationer, på både gott och ont, så använder man det har man ju lite uppförsbacke.

Det går ju att åtgärda med workarounds i MSI:n om man vill, men det är kanske inte alltid som det är önskvärt eller praktiskt genomförbart.

Exe-installationer beror ju helt och hållet på programmet man använder för att skapa installationspaketet.

Sen beror det ju även på hur de som utvecklat programmet och hur de väljer att lagra information.

confused

Jag brukar använda Revo uninstaller

2012-12-31 06:32

Och i säkert 90 % av fallen är det skräp kvar i registret eller som filer. Tragiskt men sant!

Roland Bengtsson

Vilka dumheter

2012-12-29 19:15

Eller i Debian är det bara att först söka efter namnet och därefter installera det och allt fungerar så bra därefter.

I Windows däremot är det alltid någonting som inte fungerar. Något som strular inträffar alltid. Installerar du någonting ifrån internet (?) så är sannolikheten mycket stor att du också får med trojaner eller virus.

I Windows räcker det att du använder Internet Explorer, surfa på en "olämplig" sida.

Det finns så många vägar för cyberbrottslingar att gå.

Man skulle nästan tro att Microsoft medvetet gjort sina program och operativsystem uselt för att folk ska få jobba lite med att rädda sin information eller få den stulen i tysthet.

mapi

Vilka dumheter

2012-12-29 19:18

Det är inte lätt när man inte kan. Du har så rätt däri.

Vinkelberg

Vilka dumheter

2012-12-29 19:54

"I Windows däremot är det alltid någonting som inte fungerar. Något som strular inträffar alltid."

Hur lyckas du med det? Jag ser f ö att du inte vill installera ngt från Internet eftersom det kryllar av virus, så jag antar att du använder CD/DVD när du installerar och råkar ut för nämnda strul. Prova att vända på CDn, du kanske försöker läsa den upp-och-ner!

Lord Flashheart

Vilka dumheter

2012-12-30 03:52

Kanske är det så att hans biblioteksdator helt saknar cdläsare, boot från usb osv?

Vinkelberg

Hurra, hurra, hurra!

2012-12-29 13:18

Bra artikelserie, även om det finns småmissar i formuleringar, som sagt ovan. Kan vara nyttig läsning för den som tror att Windows 8 är omöjligt att använda. Heja Martin Appel!

MatsF

Windows 8 Pro

2012-12-30 00:54

Trodde du behövde Windows 8 Professional för mediacenter som ju inte alls är gratis och tänk på att de flesta som kör/köper Windows 8 kommer sitta på nya burkar med Home Premium! Visst köper du en Windows 7-dator får du gratis uppgradering till Windows 8 Pro, men det är en annan femma. Detta blir fel ute hos många användare. Det kostar dessutom 549kr innan de börjar ta betalt för Windows Media Center.

VLC är för övrigt olicensierat homebrew som inte har rätt att spela upp DVD, blu-ray eller de vanliga videoformaten H263, H264, MPEG2, VC-1 dessa använder sig av osv. Hade en datortillverkare skickat med programmet hade tullen kunna ta hela skiten. Patenterna gäller i stort sett i hela världen förutom Iran. Det finns bara för att det är icke kommersiellt och sköts laglöst över internet utan kommersiellt intresse (inga betalningar som kan blockeras eller konton som kan frysas som de är beroende av). Att förespråka det för slutanvändare blir därmed lite fel. Även om det fungerar bra. Datortillverkare skickar med Cyberlink, Corel eller ArcSofts dvd/blu-ray-spelare/avkodare såklart så du kan ändå spela upp DVD på Windows 8 Home Premium. För de att sälja med Pro blir ganska mycket dyrare hur som helst. Nu när Microsoft gjort uppdelningen och det finns annan användning av Media Center är det dock trist. De borde inte ens sälja Home Premium då.

Penti

Windows 8 Pro

2012-12-30 10:00

VLC är inte olicensierad homebrew, du måste blanda ihop Open Source med homebrew. Programmet har rätt att spela upp formaten du nämner (utom möjligtvis BR) enligt fransk/europeisk lag vilket är tillräckligt då det är ett franskt program och vi befinner oss i Europa (DMCA är endast giltig i USA). Icke kommersiellt betyder inte laglöst på något sätt. Att bundla programmet med en ny dator innebär dock en kommersiell användning och således kräver det att man betalar licenskostnader, precis som för exempelvis Cyberlinks Power DVD eller som alla datortillverkare tidigare gjorde för WMP när det kunde spela upp DVD:er. Sen hade de också varit tvungna att tillhandahålla källkoden enligt GPL 2.

Se exempelvis:
http://www.videolan.org/vlc/features.html
http://www.videolan.org/legal.html
http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License#Version_2
http://www.gnu.org/licenses/gpl-2.0.html

Att MS inte längre skickar med WMC med Windows är visserligen tråkigt men det innebar en extra kostnad för något som ytterst få använde. De flesta har aldrig startat mediacentret utan använder antingen vanliga WMP med codecs, VLC, WMPC:HC eller liknande. Jag har exempelvis kört en HTPC till och från under ganska lång tid och ändå valde jag bort det redan installerade WMC för det mycket mer anpassningsbara XBMC som också är gratis.

Sen finns det inget Windows 8 Home Premium utan Windows 8 finns i två versioner: Windows 8 och Windows 8 Pro. För oss slutkonsumenter finns inte ens så många utan vi kan bara köpa Pro-versionen än så länge. Varför MS valde att ge WMC gratis till Pro-kunder nu i början vet jag inte, WMC är ganska självklart en funktion mer riktad mot konsumenter än proffs. Vi får se vad de tar för mediacentret när de väl börjar sälja det och inte bara hänvisar till att skaffa Pro.

snajk

Windows 8 Pro

2012-12-30 19:08

Nu påstår de inte själva att det är licensierat och lagligt eller får spridas hur som helst utan det kör på unambiguityspåret och försöker låtsas om att de inte vet något om saken. Användare av det (kommersiella) måste självklart licensiera det hela och lösningar som macblurayplayer.com (VLC-klon) är definitivt inte lagliga, inte heller är Plex och Boxee licensierat på något vis. Visst kan det likställas med homebrew som just kan vara GPL. I.e. inte av utvecklare för slutkonsument. I Tyskland får du inte ens länka till libdvddecss-biblioteket så har svårt att tro på påhitt om att det skulle vara någon universell lösning. Det handlar inte om mjukvarupatent och tekniken är patenterad i Sverige och Frankrike vad de än försöker hitta på. Kompatibilitetsklausuler ger dig inte rätten att gå runt kopieringsskydden i EU i varje land som följer EU-direktivet om upphovsrätt. Windows, OS X, GNU/Linux, Solaris har också kommersiella DVD-spelare vad det gäller DVD så man kan knappast säga att det är ett eget hobbyprojekt för att spela upp sina skivor. De existerade givetvis som projekt före 2008 och beslutet var inte att upphäva regeln. FFMpeg är givetvis delvist baserad i USA också. Då allt sköts informellt där. http://ffmpeg.org/legal.html
Vad det gäller x264 (encoder) som är sponsrat av VideoLan så erkänner dem att kunderna (eftersom det är halvkommersiellt och F500 företag som använder det) behöver licensiera patenterna från MPEG LA. Vilket de också betalar tiotustentals miljoner dollar om året för. Utvecklarna hänger fortfarande på doom 9 som vilka pirater som helst.

Självklart får man använda patent i forskningssyfte osv. Fast här handlar det om ett program man i laglig mening egentligen inte får distribuera, men som rent praktiskt ingen bryr sig om. Mjukvarupatent är ännu bredare än sådana saker som patent på avkodare och kodare. Sverige har för övrigt dragit in miljarder på sådana saker som mjukvaruimplementationer av HE-AAC, Dolby köpte dessutom bolaget för 1.6 miljarder av Liljeryd.

WMC kan du inte uppgradera till/installera om du inte först/samtidigt installerar Pro. Det jag stör mig på vad det gäller konsumenter, datorleverantörerna kan ju betala för det om Microsoft vill licensiera videoavkodarna och betala Dolby för sina Europeiska patent separat, och betala dvdforum och dvdfflc för dvdformatet, CPRM från 4C Entity, CSS från DVDCCA, Macrovision från Rovi osv. Idag måste de betala för Windows 8 Pro (blir någon femhundring dyrare) och sen låta användarna gå till Microsoft och installera WMC. Att skicka med avkodare blir enklare. Windows 8 finns i Windows 8 Emergin Markets, Chinese Market, "8", Professional och (med Software Assurance) Enterprise. I Sverige kan vi som slutkonsumenter köpa uppgraderings och OEM-skivor för "8" och Pro. Effektivt är väl detta Home Basic plus multi-touch. Uppgraderingen är som sagt 549kr i Sverige digitalt. Kostar ungefär samma i butik, som är just en återförsäljning av Microsofts digital produkt. Tänk på att de flesta som kör W8 gör det på nya datorer. Eller slipper problemet för att de uppgraderat en Windowsburk för ett par hundralappar på ett tidsbegränsat erbjudande som du inte kan nyttja om du köper en dator med W8.

Penti

Windows 8 Pro

2012-12-31 11:48

Vi kan diskutera legaliteten hos VLC hur mycket vi vill men faktum är att varken företaget bakom eller någon användare någonsin har funnits skyldiga till något eller ens stämts. Detta trots att VLC är ett mycket populärt program som toppat nedladdningslistan hos Sourceforge ganska länge.

Angående att WMC endast är för Pro så är det lite konstigt. Mer logiskt vore tvärtom. Anledningen att inte låta det ingå i någon version är dock ganska självklar. DVD är på god väg att bli ett passerat format och har vart på väg dit ganska länge, samma gäller BR. Därför blir kostnaden för att avkoda de allt svårare att motivera för merparten av användarna. De som fortfarande har behovet kan lägga de tio dollar det kostar för att få mediacentret. Har man "hemversionen" så går det i dagsläget inte att köpa till mediacentret utan man måste uppgradera till pro först vilket förstås ökar kostnaden, men med största sannolikhet kommer de att låta även vanliga W8 få mediapaketet snart.

Windows 8 finns i två versioner för konsumenter. Windows 8 och Windows 8 Pro. Sen finns det två typer av licenser (för konsumenter): Uppgradering och fullversion. Dessutom måste man välja 32 eller 64 bits. OEM-licenser finns inte längre på den öppna marknaden även om de flesta butiker har missförstått detta och kallar alla versioner för OEM. Home Basic finns inte längre och vanliga W8 är inte HB med multitouch utan motsvaras närmast av W7 Home Premium. Home Basic var handikappat på flera sätt bara för att särskilja det från Premium, på åttan finns inga sådana begränsningar. Däremot har standard förstås inte alla funktioner som Pro har men det handlar endast (förutom för WMC) om "proffsfunktioner" som heldiskskryptering osv.

snajk

Windows 8 Pro

2012-12-31 12:37

Vilket jag inte säger att de har, det är ett gråområde där användarna (företag) med produkter som nyttjar det betalar för sig däremot.

Det är inte bara DVD WMC används till däremot. Så de hade kunnat köra på ett annat spår med WMC utan DVD för den delen. Det är inte kostnaden för att avkoda det som det handlar om, det är kostnaden att få använda DVD och BD formatet, avkodarna finns där utom möjligen någon dolby/dts variant.

Det finns inga fullversioner, för att installera OEM-versionen själv måste du acceptera personal use-license klausulen. Microsoft kallar det själv system builder-licens. Företag får bara använda OEM-licensierade burkar med licens/tidigare os som är berättigande vilket bara pro är. Låter som Pro pack i praktiken är kostnaden för att köpa WMC. Användarna blir som sagt lidande och OEMerna bör kunna bundla vad de vill här, men de kommer vara för snåla för att gå W8P.

Hur som helst så framgår det inte av artikeln att du behöver Pro. Vilket såklart är missrepresentativt.

Penti

Windows 8 Pro

2013-01-01 11:34

Det är inte bara kostnaden för DVD/BR som är problemet utan även kostnaderna för att koda av diverse ljudformat som exempelvis finns i kabel/satellit-sändningar osv. Visst hade de kunnat endast ta betalt för de funktionerna men det hade nog varit ganska förvirrande för kunderna. "Mediacentret finns men klarar inget av det jag tidigare använde det till..." Att erbjuda det som ett tillägg för de som vill ha det är i mina ögon en bra kompromiss.

Du har missförstått versionerna. System Builder är en fullversion, OEM finns inte längre (förutom för volym-OEMs som Dell osv.) även om System Builders licensen har fått överta rollen som licensen för mindre OEMs. Köper du System Builders men ska använda den själv så ska du ignorera avtalet och istället godkänna PUL (support.microsoft.com/common/international.aspx), sen gör väl inte det någon egentlig skillnad i praktiken.

Tidigare så var OEM-versionen till för endast mindre tillverkare av datorer (OEMs), som exempelvis Inet med sina datorpaket. Tanken var att det var en version av Windows som levererades utan konsumentförpackning (då den ändå ska vara förinstallerad av OEM:en) och utan support (då OEM:en ska stå för supporten). I teorin var man också begränsad till att endast installera versionen på en dator och sen var den låst till just den datorn, i praktiken gick det ganska lätt att komma runt detta men det var inte tillåtet enligt avtal. Alltså var det inte tänkt att en konsument skulle kunna köpa en OEM licens men eftersom vem som helst kan vara en OEM (en pojke som sätter ihop en dator till sin morsa exempelvis) så fanns de att köpa från vanliga datorbutiker och därför blev OEM-versionen den version man köpte om man ville ha ett billigt Windows och klarade sig utan support och retail-förpackning. MS var medvetna om detta men lät det fortgå då de fick betalt (vilket de inte fått tidigare när alla använde piratversioner istället) och de slapp ge någon direkt support till dessa kunder samtidigt som de kunde behålla sin marknadsledande position. Hade man inte kunnat köpa OEM och inte kunnat ladda ner en piratversion så hade MS inte haft den position de har idag.

Problemet var dock att man, trots att man hade betalat och aktiverat som man skulle, ändå bröt mot avtalet så i och med Windows 8 ändrade de allt detta för att minska förvirringen och att få fler användare till tillåtna versioner. Istället för att ha en OEM-version, där största delen av kunderna som köpte den inte borde ha kunnat köpa den, och en Retail-version som sålde väldigt dåligt så slog de ihop dessa till en version: System Builders. Denna version gav alla fördelar från en Retail-licens så som snygg förpackning, möjlighet till flyttning av licensen och support, men till ett lägre pris än tidigare fullversion. Inga av tidigare OEM-versioners begränsningar finns med i denna version och således är det en fullversion (eller retail-) i allt utom namnet.

Motiveringen till att kalla det System Builders istället för Retail är ganska uppenbar om man bara tänker till lite. Vilka köper en fullversion av Windows? Har man en gammal dator så har man med största sannolikhet redan Windows så då köper man en uppgradering. Köper man en ny, redan ihopsatt dator så får man med största sannolikhet Windows med, samma sak för en laptop. Alltså är de som köper fullversionen främst personer som själva sätter ihop sina datorer, d.v.s. systembyggare eller System Builders. Från ett konsumentperspektiv så var det ganska konstigt att man skulle köpa en licens om man satte ihop en dator till sig själv och en annan om man satte ihop samma dator till någon annan men det slipper man alltså nu.

Sen håller jag med om att artikeln inte är så tydlig med detta eller med flera andra saker. Windows Mail har exempelvis inte endast ersatts av Live Essentials Mail utan det finns också en mail-app som är installerad från start, samma sak med fotoredigerare osv. Alla Windows-inställningar finns inte på samma ställe utan de är antingen där eller i gamla kontrollpanelen. Charmsen (dela, sök, enheter) fungerar inte i vanliga program utan endast i "metro-appar". Det står inget om att de gamla programmen för exempelvis fotovisning eller mediauppspelning följer med. Osv. osv.

snajk

Windows 8 Pro

2013-01-01 19:07

Fan vad du skrev nu då.

Dolby tar betalt, men Windows 8 har ändå H263, H264, VC-1, MP3, AAC, HE-AAC, MPEG-audio, MPEG-2 Audio, WMA, WMV7/8, WMV9, WAV. AC3 och AC3-E är begränsat pga omförhandlingar från Dolby Labs, men det är egentligen enda. DVDs går att spela upp utan även om det inte är att rekommendera. Egentligen så är det inte mycket vits att begränsa sakerna då Microsoft ändå skeppar så mycket att de måste betala flat rate. DTS hade de inte ens i Windows 7/WMP12. Dolby har kommit på ett sätt att ta betalt från användare (mjukvaruleverantörer) för att använda avkodare som redan finns och är licensierade i Windows. Något Microsoft själva omöjligen behöver betala för, när de redan maxar ut taket för royalties, för WMC. Har du inte förstått att det är därför så har du inte förstått vad det handlar om. Sen är det tveksamt om WMC någonsin kommer kosta pengar då det i praktiken ingår i Pro.

Läs EULA så ser du att personal-use-delen inte finns med och är separat vad det gäller OEM. Även tidigare OEM-versioner hette system builder som såldes i kanalen. Företag får lov att gå till volymlicens nu istället för att komma undan med retail om de ska köra t ex virtuell maskin. Det är egentligen bara ett extra avtal som innebär att du får använda OEM-versionen på en egenbyggd dator. De slipper erbjuda support så de är säkert glada. Du kan aldrig sälja vidare licensen separat heller. XP Mode försvinner utöver det. Privat användning har gjorts enklare däremot. Har du en dator med operativsystem redan så får du inte köpa OEM utan måste köpa gamla Windows 7 retail eller uppgraderingslicens. Eller uppgradera via Software assurance. Eller köra som virtuell maskin med personal use-licensen, eller köra på Mac i valfri form (Bootcamp eller virtuell maskin). Att det är OEM gör bara W8P 750kr billigare än W7P FPP. Fast visst är det ofta en fördel för målgruppen, dock inte för alla då villkoren inte är exakt densamma.

System builder har alltid varit OEM. Det finns ingen FPP. Det finns ingen support. Företag får fortfarande inte bygga sina egna datorer. Utan måste följa kommersiella avtal och sälja till andra bolag. Servrar har aldrig haft denna begränsning däremot. En privatperson uppfyllde aldrig villkoren för att få sälja egenbyggda datorer med OEM-licenser med tidigare mjukvaror/os. Personal use-licensen på svenska hittar du för övrigt på http://personaluselicense.windows.com/sv/default.aspx och det var inte många som läste EULA eller förstod att det var ett eget avtal när W8 lanserades. Det är inte något som fanns uppe innan lanseringen. Det är precis som tidigare version olicensierat om man inte godtar det avtalet innan du installerar.

Att media inte kan förmedla vad som gäller om i princip någonting alls är såklart alltid en nackdel. Försöker någon stackare bygga egen dator med Windows 8 OEM/System builder-med media så kommer de upptäcka att det är dyrare att få WMC än att ha köpt Windows 8 Pro direkt. Nu tror jag ingen köper det för DVD-uppspelningens skull däremot! PowerDVD följer ofta med t ex grafikkortet i retailförpackning för övrigt, även om de inte verkar bundla det så ofta längre. Om man inte vill installera FFmpeg-baserade grejer. Alternativ finns, ingen verkar dock sälja dvd-avkodare till WMP än.

Penti

Win 8 är det

2012-12-30 13:42

Win 8 är hela problemet det säljer tom sämre än vad vista o win 7 gjorde .... Ms gjorde en stor tabbe där och inte lär det bli bättre i nästan version heller .....

Det blir extra jobbigt när det flipprar mellan lägena stup i ett ....

raxx

Windows

2012-12-31 03:58

Martin har fullständigt rätt om Windows krångliga processer komma igång med det mesta i deras program och appar och speciell när det gäller uppdateringar
är det katastrof tråkigt ! Dåligt system svårt att förstå! Men Herr Apple är som
kärlekens spel - Fantastisk , lätt hantera
vad som helst i Apple också öven man kör den från Windows program så blir Windows då bättre hur den uppför sig och går också snabbare hela Windows varför ? Jag märkte att internet blir kopplad blixt snabb då efter Herr Apple!

Kornel Lakatos

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

"Snart kan du skicka
större filer på Onedrive"

ZTE Blade Vec 4G

- PC för Alla:

Billig telefon
med lyxkänsla

- PC för Alla:

Facebook testar
sök på äldre inlägg

- PC för Alla:

Samsung satsar
på Nokias kartor

- PC för Alla:

5 roliga filmer
om teknikförvrring

- PC för Alla:

Här får du Spotify
för hela familjen

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group