- PC för Alla:

Den digitala utvecklingens
baksida - 4 otäcka scenarion

martin appel

- PC för Alla:

Efter domen: "Dags
att skrota tv-licensen"

fredrik agrén

- PC för Alla:

"Är du en
säkerhetsrisk?"

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

5 skäl att införa
ett rit-avdrag

Lapptäcke av avdrag

2012-12-17 10:58

Lapptäcken av avdrag och bidrag leder enbart till skattefusk. Bättre då att föreslå en generell skattesänkning, eller i alla fall breda sådana, tex tjänsteföretag utan egen tillverkning skulle kunna betala mindre för att det är tjänster vi vill använda nu när intäkterna för vind, vatten och mineraler är intecknade minst hundra år framåt.

buurd

Lapptäcke av avdrag

2012-12-17 12:43

Bättre lösning är att sänka avdraget för bidrag när man får inkomster. Idag dras det av 100% av bidragen, det avdraget gör automatiskt att företag låter bli att anställa under 40 timmar per vecka samt att anställda ogärna tar jobb där livet blir dyrare. Blir en del fördyringar med arbete.

Om man sänkte till 50% avdrag istället för 100% hade läget varit ett helt annat.
Bästa lösningar är BASINKOMST, då läggs all inkomster från arbete på toppen av basinkomsten. Inga marginaleffekter

Per_67

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 10:58

så vida man inte är såsse förstås - då är det ju höjda skatter och bidrag som gäller istället!

Behövsprövat förstås, partibok hjälper... Prövningen och administrationen kostar fem ggr så mycket som själva bidraget - väldigt såssigt.

Nej ett effektivt administrerat RIT-avdrag verkar så mycket bättre!

Det är dessutom sant att många ungdomar skulle passa precis för uppgiften!

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:02

Moderaterna gödslar bidrag omkring sig på majoritetens bekostnad.

Muppet

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:11


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:15


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:18


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:24


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:27

Och vari består de "lögnerna"?

Att minskad skatt inte är en utgift för staten?
Att staten inte äger ditt arbete?
Att avdrag och bidrag är två olika saker?

Christian Nissen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:38


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:48


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:48

Återigen gissar du - du vet inget om jag tillhör något parti.

Minskade intäkter är ingen utgift...

Minskad skatt är att du får behålla lite mer av DITT arbete, ökade bidrag är att du får mer av någon annans arbete. Om du inte begriper skillnaden är det inte mycket någon kan göra åt det.

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:11

Nu kan man ju se vilka som tjänar mest på transaktionerna.

Vilka har tidigare köpt in läxhjälp, bartenders till fester, städning i hemmet osv?

Rutavdraget är ett direkt bidrag till dessa grupper gör att dessa får mycket mer av någon annans arbete.

Men det ligger ju i alliansens ideologi att låta sjuka, arbetslösa och andra svaga grupper finansiera redan rikas lyxkonsumtion.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:42

Nej RUT-avdraget är precis vad det heter ett avdrag INTE ett bidrag.

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:30

Jag kanske måste ge mig.
Ett bidrag brukar ju vara riktat till alla.
Inte bara till de redan mest privilegierade.

Resultatet är dock detsamma som ett bidrag.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:31

Exakt. Det handlar om att man själv får betala en mindre summa, det innebär inte att man får pengar från staten för att göra det.

Att företagen som sysslar med läxhjälp, städning och annat får fler kunder är väl knappast något negativt? Eller rackarns, jag glömde att det är fult att tjäna pengar på arbete.

Vimp

Så självklart när man ser det!

2013-01-12 17:05

Det negativa består av att det ger staten/kommunerna/skolan en ursäkt att fortsätta misslyckas när det gäller att ge alla en vettig utbildning.

Trådlös

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:04

Att betala in mindre skatt är inte en utgift för staten, det är en minskad intäkt men _fortfarande_ en intäkt!

Bidrag är något du får (utgift för staten), avdrag är något du slipper betala (minskad intäkt för staten).

redep

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:45


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:35

Sjävklart ska vi alla betala skatt, utom flyktingar då... deras bidrag, pensioner och andra stöd, är nämligen skattefria av någon outgrundlig anledning.

Du vet inget om min skolgång, den kanske bekostades av mina föräldrar utomlands? eller så har jag kanske gått i koranskola i Afghanistan? Du bara gissar och gissar.

Du vet heller inget om mina inkomster, eller om hur mycket skatt jag betalar har betalat. Du bara gissar och gissar.

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:32

Det enda vi vet är att du är en egoist som hatar svenskar i allmänhet.

Sir Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:25


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:21

I slutändan blir det ju samma sak, staten betalar.

LordSqueak

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:24

Så du tycker att minskad skatt är något som staten betalar?

När du sparar el och således betalar mindre skatt, är det pengar staten betalar det med?

Att såssar av ideologiska skäl försöker se minskad skatt som något man tagit från staten är en sak, men du kan väl se skillnaden?

Christian Nissen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:26


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:30

Tillmälena får du allt stå för själv.

Christian Nissen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:46


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:44

Ja man är ju tvungen att skära ner utgifter eller spräcka budgeten, så nog fan "betalar" staten för att du ska få din älskade skattesänkning.

Ear Fix

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:29

Nix - staten har ingen utgift för skattesänkningar, de betalar inte ett skvatt för skattesänkningar.

Väligt vad dina kommentarer försvinner?

Christian Nissen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 12:47


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:34

Okej, om vi säger så här. För varje liter mjölk någon köper så får du 10:- av personen utöver det som går till försäljaren. Nu väljer du att sänka din ersättning till 5:-, så istället för t.ex. 20:- så betalar konsumenten bara 15:-.

Butiken får fortfarande sina 10:-, men kunden ger dig nu bara 5:- istället för de 10:- denne gav dig förut.

Under vilket steg i den här processen har du lämnat över 5:- till kunden?

Vimp

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:31


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:34

Skattesänkningar är alltid målet. Den som arbetar har alltid bättre rätt till lönen för sitt arbete, tills staten kan bevisa att den har bättre rätt till ditt arbete.

Kan man inte skilja på skattesänkningar och bidrag, är det kanske inte så konstigt att man gillar bidrag....

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:42

"Skattesänkningar är alltid målet."

Wow, du är ju bortom många Amerikanska republikaner här, de kräver ju bara att skatterna alldrig höjd...

Man brukar ju säga att Demokraterna i USA är till Höger om Moderateran i Sverige, så jag skulle nog säga att du är någonstans mellan Ayn Rand ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand ) och .... nä längre till höger i skattefrågor än er båda kommer man nogn inte...

Ear Fix

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 12:09


Så självklart när man ser det!

2012-12-17 11:59

Fast sen när kan "betala bara lite i skatt" konkurrera med "betala inget i skatt!" (aka jobba svart)?

Sorry, men RUT och ROT har visat sig inte omvandla ett enda svart jobb till vitt, däremot skapat en ny marknad för lågbetalda jobb som bara lever på statlig subventionering. Subventionering som dessutom till stor del går till höginkomsttagare.

Varför ska jag som är kunnig på datorområdet och gillar(!) att städa betala lata jävlars städhjälp istället för att behålla mina skattepengar själv (eller låta mer pengar gå till skolan etc)?

Edit: jag är f.ö. själv en av de rika människor som definitivt skulle ha råd med R*T om jag ville, men lägger hellre mina pengar på något annat. Det är såklart upp till var och en vad man vill göra med sina stålars, men jag ogillar att betala för andras lättja.

Olpa

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:40

Där har du helt fel. jag känner ett gäng hantverkare från Polen, Ryssland och Baltikum. De säger samma sak.

Innan ROT, bara svartjobb, med ROT, nästan bara vita jobb.

Du har helt missuppfattat ROT när du säger "betala lata jävlars städhjälp istället för att behålla mina skattepengar själv"

"De lata behåller lite mer av SIN lön inte DIN"

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 12:56

Ahh, anekdotiska bevis! Den bästa sortens bevis.

Låt mig kontra med en forskningsrapport om du tycker sådana har något slags bevisvärde:

http://www.iffs.se/wp-content/uploads/2011/11/Arbetsrapport_2011_nr.7.pdf

"Vi kan i vårt material utläsa att det mot förmodan inte verkar föreligga någon större skillnad mellan den genomsnittliga andelen som upplevt svart konkurrens om man jämför företag som
grundats innan eller efter 2007."

Faktum är att jag betalar mer i skatt än vad de som inte orkar dammsuga själva gör. Hade vi haft ett rättvist skattesystem hade även min fritidssyssla blivit statligt sponsrad.

Olpa

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:10

Var det vad du hade att komma med?

Går 10 positiva rapporter till ROT på en negativ.
http://www.skattebetalarna.se/Skattebetalarna/smid/12460/ArticleID/4414/t/ROT-avdrag-minskar-svartjobben

http://arbetet.se/2010/02/25/svartjobben-minskar-tack-vare-rot-avdragen/

http://www.da.se/home/da/content.nsf/aget?open&key=rut_amp_rot_skapar_attitydsforandring_om_svartjobb_1345291378303

http://www.svd.se/naringsliv/rut-och-rot-minskar-svartjobben_6464964.svd

Googla på "ROT minskar svartjobb" och jämför.

Christian Nissen

Så självklart när man ser det!

2012-12-17 13:14

Japp för det skulle lösa Sveriges problem med mindre pengar till Sjukvården, skolorna och annat som faktiskt är viktigt.

Jorpen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:19


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:25


Skitstövlar

2012-12-17 11:29

Tänkte mer på själva undersökningen, när jag skrev det var det 100% som tyckte det "verkar smart"...

Ear Fix

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-17 11:32


Streetstövlar

2012-12-17 11:56

Ja, det var väldigt konstigt!
Tror du att Ear Fix gjorde en http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrektion ?

Fast nu ska vi vara snälla för det är snart annandag jul!

Berger Brosa

Streetstövlar

2012-12-17 12:24

Jag går genast och äter en pepparkaka! en stor en.

Christian Nissen

Ugh.

2012-12-17 12:17

Komplicering av skatteregler, ökade administrativa kostnader, inbjudan till fiffel och båg, tveksam uppsida.

Ett rätt igenom dåligt förslag med andra ord.

Ibland önskar jag att man hade en lag-och-regel-gräns, så att nya lagar kräver att man pensionerar gamla först. Då kanske man kunde bli av med gammal skit i systemet.

Så det är mitt förslag istället.

eloj

Äh!

2012-12-17 13:13

Ge alla en splitter ny imac istället, så behövs det inte mycke support sen :-)

Borde ju funka lika bra som att ge Sveriges alla företagare tunnvis med pengar. vad var det sist, restaurangägare fick behålla hälften av det de skulle betala in i momsoinbetalning. Hojta om ni sett ngn mat som blivit billigare sen dess...

RUT - javisst, det är ju verkligen de som bor i minstadsdel som är storkonsumenter av hushållsnära tjänster. Tvärtom, många som bor här springer och städar efter de rika.

Nu kom det häromdagen att ideella läxhjälpen inte skulle få statsbidrag för att de konkurrerade med de privata bolagen som ordnade läxhjälp (till rikas dumma ungar).

Det är en skam på Sveriges baner att medborgarrätt heter pengar.

GoflorpOSX

Inget bra förslag..

2012-12-17 13:17

Nej tack till mer bidrag som gör att vi får mer fusk med avdrag, mer märkligheter med avdrag. Avdrag av denna typ är ju inget annat än en riktad efterfråga styrning med planekonomiiska grunder och planekonomi, där staten styr utbud efterfrågan till vissa smala områden.. ingen bra ide.. Ska vi ha ett lägre pris på tjänstar. Ta bort moms på tjänster och lägre skatt för de som lever på tjänster. = konkurrensneutralt oberoende av tjänst.

TaZZe2

Skattelapptäcke

2013-01-25 17:53

Det tycks vara så att svenska skatter av egen kraft växer ut till en förgrenad djungel, som snart ingen har kontroll över. Förra årtusendet genomfördes en skattereform, som skulle ersätta det "perversa" system vi hade tidigare (Feldts benämning) och framförallt förenkla skatterna och reducera idiotiska marginaleffekter. Nu är vi på god väg igen mot en ny perversitet. Värnskatt, jobbskatteavdrag, RUT, ROT och läxhjälpsavdrag, restaurangmoms, sänkta arbetsgivaravgifter för vissa kategorier, investeringssparkonto med ändrad kapitalvinstbeskattning och nu senast sänkt företagsbeskattning. Allt är ett trixande för att anpassa skattesystemet till verkligheten. Om vi skall kunna konkurrera i den globala ekonomin måste vi radikalt ändra sättet att beskatta och än en gång genomföra en stor skattereform. Vi måste acceptera att de så kallade klyftorna växer eftersom skatt på arbete leder till att det arbetas mindre, skatt på kapital leder till att kapitalet flyr eller beskattas i annat land. Lösningen är skatt på konsumtion och fastigheter. Ingendera kan flytta utomlands. Ett RIT-avdrag är behjärtansvärt, men trasslar till skattesystemet ytterligare. Och hur skall gränsdragningen göras? Är spelkonsoler, smartphones, smart-TV, tjuvlarm och annan elektronik också datorer? Man kan nu köpa en brödrost med AI.

George4

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

"Android står nu för 85
procent av marknaden"

- PC för Alla:

6 fiffiga tips för dig som
räknar i Google Kalkylark

- PC för Alla:

"Kritisk sårbarhet drabbar
appar för Android"

- PC för Alla:

Därför kräver Facebook
Messenger för att chatta

- PC för Alla:

Amazon satsar
på 3d-utskrifter

- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm

Prenumerera på nyheter

Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips
PC för Alla-nätverket
Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group