Mest läst just nu

PC för Alla

Pirate Bay är ett hot mot de mänskliga rättigheterna
"Pirate Bay är ett hot mot de mänskliga rättigheterna"

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

"HBO - en av de sämsta
lanseringarna någonsin"

Korrekt analys

2012-12-18 10:12

Helt korrekt analys.
HBO, har man en tjänst som inte suger finns ingen anledning att kräva 12 månaders bindningstid.

HBO: Jag kommer tanka mina saker på TPB nu. För att ni FUCKAR upp. Berätta hur det känns? *tycka upp en mikrofån i nyllet*

ANONYMOUS /B/TARD

Korrekt analys

2012-12-18 10:25

Håller med om att starten för HBO Nordic inte är den bästa, och finns man inte på alla plattformar så ligger man risigt till och dessutom kräva 12 mån. bindningstid.... helt sjukt. Men ett tips, TPB suger på alla sätt och vis både när det gäller vad som dyker upp och hur man får ner det. Finns betydligt bättre alternativ där man maxar sin lina och det för en ganska liten summa.

När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

Korrekt analys

2012-12-18 14:03

12 månader? Nej tack. Kommer inte att testa deras tjänst.

Meniac

Korrekt analys

2012-12-18 16:51

Fel nr 2: Telia Only.

Varför? Netflix blir det för min del. HBO, var är ni?

Meniac

Korrekt analys

2012-12-18 18:44

Samt med Telia får du en tablå tv kanal (SD och HD) samt vod tjänst i SD kvalité...

Var vod tjänsten i HD skulle jag kunna vara nöjd som telia kund, men nu lär jag inte förlänga avtalet när det börjar kosta pengar.

redep

Netflix

2012-12-18 10:26

fungerar inte på Linux. Därför testar jag dem inte ens.

Right!

Netflix

2012-12-18 14:23

det gör inte hbo heller

soft0

Netflix

2012-12-18 15:01

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/how-to-use-netflix-on-ubuntu

Fungerar suveränt på ubuntu :)

Mr_Vein

Netflix

2012-12-18 15:40

Med wine och Silverlight.

Nej tack.

Right!

Netflix

2012-12-19 09:55

Det funkar. Varför klaga?

Peter H

Netflix

2012-12-19 10:39

För att wine är djävulen.

magggot555

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-18 10:35


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-12-18 10:43


Bara en stream åt gången

2012-12-18 10:59

De har "bättre" innehåll än Netflix så priset är inte mycket att bråka om, det är deras val. Minimum är ett år, helt ok. Att få prova under några timmar skulle de kunna bjuda på. Men att de bara tillåter en stream åt gången är bra trist i en familj. Abonnemanget är personligt precis som med Spotify.

httpd

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-18 11:04

Den är ju uppenbart köpt.

Patrikgbg82

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-18 11:11

Eller så reflekterar den precis vad Simon Arons, jag och många fler tycker om HBO:s sverigelansering?

För egen del har jag varit toksugen på att äntligen få se Game of Thrones lagligt till våren. Men jag hade hoppats på att vara medlem i 3-4 månader, och sedan stänga ner kontot efter säsongsavslutningen. Att tvingas sitta kvar åtta månader extra känns inte sådär jättespännande.

Jag hade också hoppats på att kunna se streamen på TV:n via min mediaburk (som kör Linux). Men det verkar jag heller inte få göra.

Jag hade hoppats på att HBO skulle erbjuda en tjänst som gjorde det LÄTT för mig att se min favoritserie. Lagligt. Men istället känns det som att de gör det medvetet svårt för mig.

I slutändan köper jag nog tjänsten ändå. Jag vill inte vara pirat. Men det kommer att bli ett väldigt motvilligt köp.

Nomaden

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-19 17:04

Jag kan bara hålla med Nomaden. Och Simon.

Netflix har ansträngt sig för att göra erbjudandet enkelt och prisvärt för kunden. Det har inte HBO. Det kommer att straffa sig.

SiggeLund - www.sigge.eu

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-18 11:24

Köpt? Varför resonerar du så? Det står väl ingenstans i artikeln att man ska köpa Netflix istället, utan det står kort och gott att HBO borde snegla på Netflix och erbjuda det som kunderna vill ha.

Han har bara skrivit det många med honom anser, mig inklusive.
När jag först hörde talas om tjänsten så tänkte jag i min enfald att det skulle komma att bli årets streaminglösning med alla favoritserier bara ett klick ifrån och att det, i enlighet med de flesta streamingtjänster, skulle vara enkelt att prova på om det är något som passar mina behov.
HBO har begått ett stort misstag, det är jag övertygad om. Att de har ett katastrofalt dåligt plattformsstöd är väl inte den största missen(de andra aktörerna med sin Silverlight har väl inte heller så bra stöd egentligen), men att kräva bindningstid för en streamingtjänst är inte en nutida abonnemangsform - som mest möjligen 3 månaders uppsägningstid. En bra tjänst kräver ingen bindningstid. Jag har haft Spotify Premium sedan de släppte appen till Symbian och vissa veckor startar jag inte alls upp Spotify över huvudtaget för att jag har andra ljudkällor jag föredrar, men alla möjligheter med Spotify är väl värda att betala för och jag ser ingen anledning att avsluta tjänsten i närtid.

Charlie Root

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-18 11:39

Håller helt med!
HBO kunde blivit så bra, men en kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Det räcker inte med att ha bra material, det måste kunna levereras på ett smidigt sätt och definitivt inte låsa in kunden i obefogade bindningstider. Vad har vi som kunder att vinna på bindningstid? Ingenting! Det hade varit helt ok om de bjudit på en box att koppla till tvn, då hade jag gladeligen accepterat en bindningstid men jag binder mig inte till något som inte ger mig nåt tillbaka!

Netflix har satsat på enkelhet rakt igenom. Ingen bindning, ingen uppsägningstid, otroligt många plattformar och ett helt ok utbud. Att HBO ens yttrar sig att de "finns på alla plattformar" är ju ett rent skämt. Inte ens en app till iOS finns ju än, och när den kommer så kommer Airplay inte att finnas, av "säkerhetsskäl".

Nä, HBO visar tydligt att de inte vill ha några stream-kunder. De vill helst att man bara fortsätter köra på tv-kanaler och säljer sitt utbud till andra kanaler.

EnDumEn

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-18 11:51

Ja, det har du rätt i! Hade de erbjudit en box/mediaspelare så hade jag nog kunnat nappa på det.

Netflix var smarta, och jag har gått med på att bli "lurad". Jag hade egentligen inte tänkt satsa på Netflix pga det man läst om bristfälligt utbud, men iom Spotify premium så nappade jag på erbjudandet om gratis Netflix fram till årsskiftet och som det ser ut idag bland konkurrenterna så kommer jag låta mitt konto hos Netflix löpa på tills vidare. Visst - jag har inget stöd till min mediapc som kör Linux, till min stora irritation, men jag köpte en ATV3 för ett par hundringar och det finns faktiskt massor av serier och en del filmer jag inte sett ännu. Prisvärt.


Jag börjar seriöst tro att HBO laddar upp för en massiv attack mot alla s k "nätpirater". Först visar de på att de faktiskt gjort "allt" för att motverka illegal nedladdning genom att erbjuda en tjänst (som nästintill ingen vill ha pga klausulerna), är väl bara att vänta och se om det blir razzior till våren. :-)

Charlie Root

Hur mycket betalade Netflix för denna artikeln?

2012-12-19 08:06

Foliehatt? Artiklen skrevs dagar innan den publicerades här http://www.arons.se/ett-oppet-brev-till-hbo-nordic/

Choban

gör inget...

2012-12-18 11:08

Det gör inte så mycket. Vi laddar ner som vanligt så länge. De senaste avsnitten finns ändå inom ett dygn (om man inte har svensk text som krav). Jag tror att det tar ett tag (och några misslyckanden) innan de fattar att ska man ge användarna en tjänst som fungerar enkelt och bra, som gör att man struntar i att ladda ner.
Det blir i alla fall inte HBO...

MrDeos

Om ett par år

2012-12-18 11:21

så kanske dom fattar =)
Det går alla fall lite lite framåt var gång även om det tar en jävla tid.

_niko_

Inte till Smart TV?

2012-12-18 11:43

Förstår jag denna artikel rätt att det inte kommer att finnas en app till smart-tv apparater? Att man är tvungen att titta på serierna i datorn?

Det suger i så fall, jag kan stå ut med villkoren (det att man kan säga upp abonnemanget efter tre månader om man till äventyrs inte skulle vilja ha det för den skitsumma det egentligen handlar om) men att inte kunna se på serierna i en TV på samma sätt som med Netflix gör ju inte att man känner att det är värt att sluta ladda ner gratis istället. Paradoxalt nog är det bekvämare att konsumera utan att betala. Jag kan lätt tänka mig betala det dubbla om bara denna industri (misstänker att det är den ruttna upphovsrättsindustrin som jävlas i vanlig ordning) ville anpassa sig till verkligheten.

Netflix har satt standarden och det duger inte att vara sämre än dem.

flemens

Netflix är INTE bättre.

2012-12-18 12:03

Netflix har ju förfan inte ens linuxstöd. Idioti att hylla dem för lättåtkomlighet.

permo

Netflix är INTE bättre.

2012-12-18 13:20

Linux är väl i princip den enda plattform Netflix INTE finns på. De finns på xbox, ps3, apple TV, Samsung smart tv, LG smart tv, PC, mac, iOS, android, symbian, windows phone och jag har ändå säkert glömt hur många som helst ytterligare.

Vad har HBO som jämförelse? PC, mac och android?

Netflix ska tydligen oxå funka i Wine, men det bör väl HBO oxå göra isåfall. De kör båda Silverlight i windows.

Så jo, Netflix är REJÄLT mycket bättre iaf i dagsläget.

EnDumEn

Netflix är INTE bättre.

2012-12-18 13:24

Kanske inte linuxstöd (och håller med dig, det är irriterande), men de har stöd för (som jag har testat):
Android
Windows
PS3
Wii U
Vissa Smart TV
iOS

och en gratis testperiod på det gör det för tillfället mer lättåtkomligt i min värld

wezzy-se

Netflix är INTE bättre.

2012-12-18 14:19

Fast det innebär inte att det inte går att få igång Netflix i Linux. Nixie kanske kan hjälpa dig :)

http://www.youtube.com/watch?v=Tfte5su5DIA

Batterisyra

Netflix är INTE bättre.

2012-12-19 12:37

Tycker det är bra att det inte finns Linuxstöd. Ville inte att de patrasket ska hålla på och titta på film, de ska koda och hålla käften.

Sh0rty2

Netflix är INTE bättre.

2012-12-20 09:11

Så här kan du se Netflix med Linux:

http://www.howtogeek.com/119204/how-to-watch-netflix-on-linux/

ßoZ

Vände i dörren

2012-12-18 13:10

Hade också sett fram emot HBO och hade anmält mig tidigt. När väl inbjudan kom så gick jag snabbt in och började fylla i formuläret för att registrera mig. När jag började läsa villkoren tog det däremot stopp, vad är detta? 12 månader! Var tvungen att läsa villkoren igen, det måste vara något fel! Nej, 12 månaders bindning till en ny tjänst som man inte ens kan testa! Stängde webbläsaren snabbt, nej tack HBO.

Fragge

HBO och Apple

2012-12-18 13:17

kanske har liknande självbilder? och förhållningssätt till sina kunder.

Take it or leave it!

Christian Nissen

HBO och Apple

2012-12-18 14:48

Tycker HBO ligger närmare ComHem och andra operatörer än Apple, men YMMV som det heter...

msa

HBO och Apple

2012-12-18 17:14

ComHem, Fortum, och några till ansluter absolut till listan över företag med uppblåst ego.

Christian Nissen

HBO och Apple

2012-12-19 01:46

Förstår inte riktigt varifrån du fått alla dina missförstånd om Apple ifrån?
Apple har väldigt nöjda kunder liksom HBO har....

Kookaburra

HBO och Apple

2012-12-19 08:08

Tänk att någon alltid måste få i Apple i alla sammanhang. Ska man skratta eller gråta?

Choban

Bindning/uppsägnings tid vill vi inte ha

2012-12-18 15:04

Det är många företag som kräver lång bindningstid. I vissa fall är det befogat. T ex när man egentligen köpt en hårdvara på avbetalning.

Här ser jag ingen inköpt hårdvara? Ingenting som ger anledning till bindningstid överhuvudtaget. Big fail!!

Uppsägningstid samma sak. Man får vad man betalar för. En månadsprenumeration som löper en månad i taget är den vedertagna standarden och att för sådana här tjänster klamra sig fast vid en 3 månaders uppsägningstid är bara ren skär girighet.

Ingen kund klagar om man betalt en månad och tröttnar efter en vecka. Men däremot kan man lätt dra på sig en rejäl hög med missnöje om det är tre månaders uppsägningstid.

HBO får la gå igenom skärselden, de kommer att inse faktum och ändra sig. Det finns inte en chans att lyckas på marknaden när man försöker plundra sina kunder.

incus

Bindning/uppsägnings tid vill vi inte ha

2012-12-18 15:07

Sen får man komma ihåg. Eftersom varje aktör på marknaden har sitt segment med tv-serier och filmer, förhållandevis begränsad mängd.

Fenomenet blir då iallafall i början innan denna marknad mognat, att kunderna väljer att hoppa mellan aktörerna. Ett par månader här, ett par månader där. Helt enkelt enda sättet att få ta del utav alla de tv-serier o filmer man önskar se.

incus

Äntligen en bra streamingtjänst

2012-12-18 15:06

Trodde jag...
Men så blev det inte.

Finns fortfarande inte en enda bra streaming tjänst.

HBO - bindningstiden suger
Alla andra - utbudet suger

Tips till HBO: alternativt abonnemang, högre månadskostnad och kortare bindningstid. 99kr/månad i tre månader hade jag absolut testat.

Sebbe138

Äntligen en bra streamingtjänst

2012-12-18 16:23

Utbudet suger inte! Möjligen utbudet av nya filmer, men det är sekundärt i förhållande till tillgänglighet och det generella utbudet, enligt mig.
Det är inte bara nya filmer som är sevärda.

Swenba

Äntligen en bra streamingtjänst

2012-12-18 21:00

+1
Netflix har inte det senaste, men väldigt mycket som är sevärt! Hittat väldigt många serier t ex som jag inte upptäckt förrän nu.

EnDumEn

Äntligen en bra streamingtjänst

2012-12-19 00:31

Det finns bland annat mängder av bra anime och annat som saknas på många av tjänsterna. Bara de populäraste filmerna och serierna finns där. Jag vet bland annat några bra spanska filmer som inte finns på t.ex. Netflix. Hos Voddler är det närmast löjligt dåligt. Det allra mesta kommer bara från större filmstudior hos streamingtjänsterna.

Natanael L

Äntligen en bra streamingtjänst

2012-12-19 07:39

Netflix är vad jag vet bättre än dom andra men dom har bara gamla grejjer. Vill man se serier från dom senaste 4 åren så får man leta på något annat ställe.

Sebbe138

Rent allmänt om streaming

2012-12-18 16:46

Jag har kört Netflix sedan sommaren, och då jag har en massa serier och filmer som jag missat så passar den mig utmärkt.

Hade också gärna testat på HBO, men inte med dessa villkoren.

Något som irriterar mig med streamingtjänsterna är att innehållsägarna verkar ha skrivit något puckat avtal om att "undertexter ska alltid finnas med" och "finns det dubbat, så ska det inte gå att byta språk".

Främsta anledningen till att jag slutade hyra HD-film via Xbox Video...

Någon som sitter med insikt varför i hela friden har gjort på det viset?

The Sweede

Ångerrätt?

2012-12-18 17:25

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm#P13

Jag skulle vilja prova för att se om kvalitén duger.
Netflix dög inte enligt min mening.
Är det någon som vet ifall det finns ett test man kan köra utan att teckna ett abbonemang?

Och när det gäller lagen för distansavtal, man har ju ångerrätt.
Jag har läst igenom länken ovan och jag kan inte se några hinder till varför jag inte skulla ha rätt att ångra mig?

Någon som tolkar lagen på annat vis?

Undrar om de har byggt en funktion under "Min HBO-profil" där man kan klicka för att ångra sitt köp inom 14 dagar... :D

DOB

Ångerrätt?

2012-12-18 21:23

Du kan ju testa om det ens är möjligt att få tag i kundtjänst innan du gör ditt experiment.

Allan_I_Dalen

Ångerrätt?

2012-12-20 09:34

Det är dessutom så att om säljaren (i det här fallet HBO) inte tydligt har informerat om kundens ångerrätt så har man ett helt år på sig att ångra sitt köp (Distanshandelslagen §11).

ßoZ

Borttaget inlägg

2012-12-18 18:27

Så ni tar bort mitt och bitterapans inlägg eftersom vi inte faller med i krönikörens klagosång? Stort av er M3.

Dessutom skall ni kanske vara försiktiga att promota rootade mobiltelefoner då det vid felaktigt användande kan påverka garantin. Inget problem för de som vet vad man gör naturligtvis.

SubzeroNr1

Gnäll

2012-12-18 19:47

Det var då ett jävla gnäll. Jag har då inga problem med bindningstiden. Tror nog att HBO struntar i om några gnällspikar väsnas i ett IDG-forum...

brainiac

Gnäll

2012-12-18 21:04

Några? Du är den första jag ser/hör som inte bryr sig om bindningstiden. Alla jag diskuterat saken med har skrattat till och trott det var ett skämt. Ingen annan tjänsteleverantör på internet har försökt sig på något liknande, vad jag vet.

EnDumEn

Gnäll

2012-12-19 09:59

Haha några? HBO hade stört "fanbase" med stor marginal och deras lansering blev ett platt fall.
Så nej, det är inte bara några gnällspikar på IDG.

Peter H

Gnäll

2012-12-19 11:40

Jaha, och hur vet vi att lanseringen blev "ett platt fall"?

brainiac

Gnäll

2012-12-19 18:56

Erfarenhet.

ännuettidgtrollimängden

Gnäll

2012-12-19 18:57

Det behöver man väl knappast vara ett geni för att kunna dra en slutsats nära sanningen?
Gå in på HBO Nordics facebooksida eller deras twittertagg och skåda de användare som försöker få igång sina konton men inte kan nå fram till kundservice.
De användare som det fungerar för hör nog inte av sig så det finns ett mörkertal där, men bland de användare som hört av sig finns fel som torde irritera flertalet. Problem med undertexter, hackande bild/ljud, att det verkar nästintill omöjligt att komma fram till kundservice säger det mesta.

Nej du, mest troligt är det "ett platt fall" och de nöjda kunderna är de som genom sin operatör/hårdvara fått en provperiod på 6 månader (och därför har lite mer överseende med barnsjukdomar). De mindre nöjda är de s k VIP-kunderna som får alla möjliga problem under sin "gratismånad".
Bara det att det nu är ett dygn sedan jag erbjöd att skänka bort min vip-kod till min Facebook/Google+-krets och ingen nappat säger en del om succen. Enda tillskottet i de trådarna utöver kritik har varit att andra också snällt erbjudit att skänka bort sin vip-kod till HBO Nordic.. kan bara tolkas som fail.

Charlie Root

Gnäll

2012-12-19 20:31

Spekulera kan man ju alltid, men jag vill nog ha lite mer hårda fakta innan jag köper påståendet om "platt fall". Som du själv konstaterar så hör man inte av dem som är nöjda med tjänsten. Känns som det är lite tidigt att såga HBO Nordic och ropa fiasko.

brainiac

Gnäll

2012-12-20 13:59

Ok, rimlig synpunkt.

Nåväl, de skickade ett mail igår med ämnet "Viktig information" och bland annat följande text, citerar:

"Vissa av er har varit bekymrade över att ni inte kan prova tjänsten innan ni binder er till ett abonnemang. Vi har lyssnat. Därför kommer vi nu erbjuda er möjligheten att avsluta ert abonnemang före 31:a Januari 2013 utan kostnad eller ytterligare åtagande."

Mig säger det att man med en sån ämnesrad verkligen vill att alla mottagare läser mailet och inte bara sänder till papperskorgen och om det nu vore en sån succe som fransmannen vill påskina så hade de ju inte behövt lyssna på de lilla fåtal hypotetiska användare som gnällt.

Detta är första steget. Om någon eller ett par veckor innan de släpper tjänsten kommer nästa steg, när de kommer att erbjuda ett alternativ med förhöjd abonnemangsavgift mot slopad bindningstid.

Platt fall, hoppas de bara hinner veckla ut fallskärmen innan de slår i backen.

Jag börjar istället hoppas på att Hulu släpps här i Norden. Det sannerligen konkurrens.

Charlie Root

Gnäll

2012-12-20 14:50

HBO Nordic visar att det lyssnar på kritiken och är beredda att ändra sig. Där väl bra. Att man backar lite är inte samma sak som "platt fall". Det visar bara att HBO inte vill göra sammma misstag som andra bolag som inte varit tillräckligt lyhörda inför kritik på sociala medler.

brainiac

Gnäll

2012-12-20 15:14

Spot on Charlie

Peter H

Gnäll

2012-12-20 09:36

Det tog mig 32 minuter att komma fram till kundtjänst i morse.

ßoZ

Gnäll

2012-12-19 19:02

Sant, det fåtal som skrivit här gör nog varken från eller till för HBO. Men om alla här även påverkar lika många vänner och bekanta som jag gör så sprider sig snabbt detta missnöje och HBO kan ta båten hem igen utan några pengar.

ännuettidgtrollimängden

Android

2012-12-18 23:10

Fick också en VIP kod, och tyckte det var sweet när det stod att den varade fram till 31 Januari.

Väl vid registreringen så kom det fram att man var tvungen att binda upp sig på 12mån och att VIP erbjudandet var värt 79kr.. WOW..

Sen att jag varken kan köra appen på min Telefon eller Surfplatta då båda kör custom rom gör ju inte saken bättre.. BRA HBO... BRA... >.<

sprite

Obefogad kritik

2012-12-19 01:09

"Lanseringen" som alla nämner har knappt skett... Tjänsten är fortfarande bara tillgänglig till de som har anmält sig till nyghetsbrevet, vilket inte kan anses vara en indikator på om tjänsten har lyckats eller ej. Ovan nämnd krönika saknar helt logik. Att lättillgänglighet inte finns känns obefogat. Är verkligen 12 månader så dåligt för tillgänglighet? Dessutom; en android-app, iOS-app och webbläsaråtkomst är ganska standard idag, så jag förstår verkligen inte vad krönikören beklagar sig över...

Just det, det här med företagsekonomi... När man lanserar en ny tjänst kan det vara mycket smart att lansera den gratis tillsammans med det största tele-, tv-bolaget i Sverige, och en av de största elektroniktillverkarna i världen. Detta innebär att folk som normalt inte skulle betala för tjänsten kanske blir intresserade då det inte kostar extra under 6 månader.

Dessutom tycker jag att HBO nordic har ett intressant koncept; något som kanske är lite före sin tid. Tanken de haft kan vara att de vet att de har högkvalitativa serier, medan allt fler överger TV:n för internetbaserade tjänster. Då TV-räkningar som uppgår till flera hundralappar i månaden nu är borta, kan jag inte tänka mig att det verkligen är så jobbigt att punga ut 79 kr. i månaden.

12 månader bindningstid kan jag hålla med om vara lite väl mycket, men de erbjuder dock uppsägningstid inom 3 månader, något som borde vara väl tilltagen tid för att avgöra ifall tjänsten är något att ha eller inte... Snabbare var ni att avfärda tjänsten som funnits i knappt ett par månader...

le_daft

Obefogad kritik

2012-12-19 08:00

Tror man på sin tjänst behövs ingen bindningstid, de har som du säger bra serier av hög kvalité men tydligen tror de inte att de har tillräcklig attraktionskraft för att behålla kunderna.

På ett principiellt plan hoppas jag de misslyckas fatalt så det blir tydligt till andra tjänsteleverantörer att vi kunder vill inte ha bindningstid, men personligen hoppas jag de ändrar sig och tar bort bindningstiden ökar plattformsstödet.

redep

Obefogad kritik

2012-12-19 08:19

Problemet är i grunden två saker tycker jag:

1. När man binder sig, förväntar man sig ett mervärde. En gratis box, en "betald" mobiltelefon o.s.v. Här får man inget så varför binda upp sig i avtal?

2. Man kan inte testa tjänsten innan man bestämmer sig för att köpa. Lite som att köpa grisen i säcken. Lyssnar man på de som faktiskt köpa, är missnöjet stort. Dålig kvalitet på streamen, dåligt plattformsstöd (inte som utlovat).

Några tillägg som många stört sig på:

1. man gick ut med buller och bång, knöt upp intressenter och lovade dessa att få bli först att testa tjänsten. Sen lanserades tjänsten ändå till andra innan. Redan här har man svikit sina "fans".

2. Nordenchefens hybris med uttalanden som att man inte ser varför ingen skulle tveka på ett 12-månadersabonnemang. Den typen av dryghet stör dagens konsumenter som är mer medvetna än så.

3. Oförmåga/ovilja att svara på frågor i de offentliga kanalerna. Man väljer att systematiskt bara svara på frågor som är "bekväma". Detta kallas nonchalans.

4. m.m.

Så nej, kritiken är inte obefogad.

Choban

Linuxstöd och bindningstid

2012-12-19 08:02

Bindningstiden hade jag möjligen kunnat acceptera om det fanns stöd för Linux.

Min HTPC kör Debian, tänker inte betala för en tjänst jag bara kan använda på min desktop (OS X).

Blir att fortsätta kolla på HBO-serier "gratis" på nätet...

mludd

Funkar kanon via Telia

2012-12-19 12:43

jag har haft HBO i snart en månad via Telia och där fungerar det kanon.
jag är ju dock tyvärr låst till att bara kunna se på HBO via digitalboxen.
Jag slipper även 12 månaders bindningstid.

Jag hade dock aldrig övervägt att skaffa det på "normalt" vis med de krav som HBO har och håller med i artikelförfattarens kritik.
Dem borde verkligen ändra sina avtal.

MaxG

ge mig pg-/bg-konto sätter jag in 79 kr/mån...

2012-12-19 18:00

Sign me up!

Förutsatt att jag får plocka vilket HBO-content som helst från Internet och spara ner under tiden som jag betalar avgiften.

lonnblad

ge mig pg-/bg-konto sätter jag in 79 kr/mån...

2012-12-19 18:54

Snacka om win-win. HBO slipper alla utvecklings- och drifts-kostnader och håvar bara in pengar. Kunderna får en tjänst som är helt överlägsen vad HBO någonsin kommer kunna prestera.
Och man kan byta ut HBO ovan mot vilken innehållsleverantör som helst, de är alla lika dåliga jämfört med de "kundutvecklade alternativen".

Nej det var tråkigt att det blev såhär HBO, jag hade stora förhoppningar som pulveriserades. Den amerikanska tjänsten kan omöjligt vara lika dålig, inte ens amerikaner är så korkade att de nöjer sig med det här. Men de är kanske tillräckligt korkade för att tro att vi nordbor gör det.

Gör om, gör rätt!

ännuettidgtrollimängden

Dom lyssnar iaf

2012-12-20 07:51

Om man har registrerat sig för deras nyhetsbrev så får man testa fram till 31 januari utan bindningstid.
Ett steg i rätt riktning men borde det inte vara såhär alltid, oavsett om man får nyhetsbrev eller inte.

Sebbe138

Bindningstid?

2012-12-20 09:42

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen §§9 - 12 har man 14 dagars ångerrätt, vilken >inte kan avtalas bort<. Dessutom har man 12 månaders ångerrätt (§11) om säljaren (HBO i det här fallet) inte tydligt informerar om ångerrätten. Jag har letat, men inte lyckats hitta någon info på deras hemsida om ev. ångerrätt.

ßoZ

När jag läste om bindningstiden

2012-12-22 21:52

Bestämde jag mig för att strunta i HBO. Fick en kod jag registrerade mig med men kommer inte prova en månad eftersom jag inte kommer fortsätta.

Bojkotta allt med långa bindningstider!

stormense

Värdelös sajt

2013-01-07 14:01

Jag provade HBO när de gick ut och sade att man kunde ångra medlemskapet fram till 31/1 2013.

Det var den sämsta streamingtjänst jag nånsin har stött på. Det går inte ens att söka på film, serie, skådespelare eller regissör. Man måste bläddra igenom listorna film för film, serie för serie. Inte för att det är så värst många, för deras utbud är minst sagt minimalt, men det är ändå irriterande. Jag håller mig till Netflix i fortsättningen också.

Behöver jag säga att jag sade upp medlemskapet igen dagen efter?

ßoZ

Comments powered by Disqus

- PC för Alla:

Andy Rubin lämnar Google

Androids grundare lämnar Google


- M3:

5 teknikbus som skrämmer vettet ur folk


- M3:

Försiktiga framsteg för Photoshop Elements


- M3:

Canon Powershot SX60 HS: Extrem superzoomare


- PC för Alla Extreme:

moddare bygger xbox i laptop

Moddare bygger bärbar med både Xbox One och Xbox 360


Missa inte PC för Allas
smarta nyhetsbrev
Läs mer om nyhetsbreven här!
  PFA Express
  Veckans surftips
  Extreme
  Veckans köptips


Prenumerera på nyheter

Detta är PC för Alla  | Vi gör PC för Alla  | Kontakta oss  | Rättelser  | Kundservice  | Annonsera  | Press

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Andreas Thors | Kontakta PC för Alla | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group