Google Glass har nu testats i snart ett år och enligt företaget kommer de smarta glasögonen att släppas någon gång under 2014. Även om Glass vid första anblicken mest ser ut som en dyr leksak finns det områden där de kan bli riktigt användbara.
 
Här åtta områden Google Glass kan användas av företag.
 
Säljträning på distans
 
Företag som erbjuder kurser i säljträning kan med fördel dra nytta av Google Glass. Det hävdar i alla fall Josh Cohen som är vd på säljträningsföretaget Townspot. En lärare kan följa en elevs säljuppdrag i realtid, eller inspelat, och se hur kunder reagerar på säljarens dialog. Normalt brukar en säljledare följa med eleverna under en träning, men med hjälp av Glass går det att spara in på resekostnader, enligt Josh Cohen.
 
Effektivare sportbevakning
 
google glass sportbevakning

Normalt måste sportjournalister släpa med sig en stor och klumpig kamera när de bevakar ett sportevenemang. Genom att i stället använda Glass kan en reporter följa händelser och fortfarande ha händerna fria.
 
Virtuella konferenser
 
När ett företag håller en konferens måste oftast alla deltagare samlas på en och samma plats. Med hjälp av Google Glass kan deltagarna befinna sig var som helst i världen och fortfarande se alla deltagares ansikten. Dessutom kan konferensen spelas in på ett enkelt sätt.

Möt kunder i en ny vinkel
 
Google Glass kan användas för att skapa en bättre kundupplevelse hos företag. Genom att använda glasögonen när en företagsrepresentant pratar med en kund går det att prata ur ett förstapersonsperspektiv.


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning