Nordea gick i dagarna ut med ett meddelande till sina kunder att banken kommer att lägga ned sin app för Windows Phone. Enligt Nordea beror det på att väldigt få kunder använder Windows Phone, och det skulle bli för dyrt att vidareutveckla den.

Petter Brunnberg NordeaPC för Alla kontaktade Nordeas pressekreterare, Petter Brunnberg, för att ta reda på mer.

Varför lägger ni ned er Windows Phone-app?

– Det beror bland annat på krav om ytterligare säkerhetslösningar från Datainspektionen. Det gör att vi måste anpassa inloggningsmetoden till våra mobila lösningar, vilket vi nu gjort till den nya Mobilbanksappen. Den gamla appen är en hybrid där själva inloggningen sker i appen och efter inloggningen tas kunden till webblösningen som är samma som om man går via webbläsaren till m.nordea.se. Om kunden loggar in direkt på m.nordea.se eller i den gamla hybridappen så är problematiken den samma - inloggningsmetoden måste anpassas för att följa Datainspektionens krav, säger Petter Brunnberg.

Varför lägger ni endast ned appen för Windows Phone, men inte Android och Iphone?

– Det är endast en liten minoritet av våra användare som använder Windows Phone. Därför har vi valt att i nuläget att satsa på utvecklingen av apparna för Iphone och Android-telefoner eftersom en klar majoritet av våra kunder använder sig av dessa plattformar, säger Petter Brunnberg.

Kan användare av Windows Phone fortfarande använda er internetbank?

– Den som använder Windows Phone och vill göra sina banktjänster via telefonen kommer fortfarande att kunna surfa in på nordea.se för att logga in i nätbanken. Om man har Windows Phone 8 kan man dessutom använda säkerhetsappen Mobilt BankID för att snabbt och säkert logga in, säger Petter Brunnberg.

Du som kör Windows Phone - håller du fast vid den?
Det är inte längre tillåtet att rösta.