Plötsligt händer det som inte får hända. Datorn slocknar, och det är omöjligt att väcka den till liv igen. Oron växer när du inser att det var väldigt länge sedan du gjorde en säkerhets­kopia – och det blir ännu värre när du förstår att hårddisken inte går att laga.

Ja, det är många som har hela sitt digitala liv på datorns hårddisk. Här finns ovärderliga bilder och filmer, viktiga ekonomidokument, halvfärdiga minnesanteckningarna och mycket annat.

Den vanliga lösningen för att skydda sina filer har hittills varit att säkerhets­kopiera dem till dvd-skivor, externa hårddiskar eller usb-minnen. Alla de här metoderna fungerar fortfarande utmärkt, men de har en tydlig brist: Vi får inte slarva. Allt material som ligger på datorn sedan den senaste säkerhetskopiering är helt oskyddat.

Ett bättre alternativ är därför att använda någon av de tjänster som finns i molnet, exempelvis Dropbox och Onedrive. Förutom att skydda dig vid en datorkrasch öppnar molntjänsterna nya möjligheter för att distansarbeta eller jobba tillsammans med andra.

Vad är molnet?

Att använda molnet handlar om att spara information på en extern dator i en stor serverhall hos företag som Dropbox eller Microsoft. Poängen är att du kommer åt dina filer oavsett var du befinner dig. En uppkopplad dator, surfplatta eller mobiltelefon är allt du behöver.

Det är inte bara dokumenten utan även programmen som kan ligga i molnet. Google och Microsoft har exempelvis lagt ut sina kontorsprogram här. I stället för att installera ett Windows-program kan du alltså köra programmet direkt i webb­läsaren.

Att köra programmen i molnet är dock inte ett måste. Du kan köra dina program som vanligt och bara se till att spara filerna i en molntjänst.

Hur laddar jag upp dokumenten?

Du kan ladda upp dina dokument via en webbläsare, men de flesta molntjänster använder även något som kallas för syn­kro­nisering. Det betyder att ett specialprogram ständigt kopierar de filer som du har valt till molnet – utan att du själv behöver göra något. Dina dokument ligger med andra ord både på din egen hårddisk och på en server hos exempelvis Microsoft eller Google.

Molntjänsterna kan också ge dig tillgång till samma dokument på flera olika datorer. Du kan börja skriva ett dokument på hemmadatorn, fortsätta på din bärbara och göra allt klart på jobbet.

Passar molnet som backup?

Synkroniseringsfunktionen gör att molntjänsterna blir en utmärkt backup-lösning. Om du exempelvis ser till att alla digital­foton och andra viktiga filer automatiskt kopieras till molnet så är det ingen katastrof om datorn går sönder.

Molntjänsterna har också en så kallad versionshistorik. Den gör att du kan gå tillbaka till en tidigare version av filen.

Vad är online-backup?

En släkting till de synkroniserade molntjänsterna kallas online-backup. Backup-programmet ligger i bakgrunden och kopierar dina dokument till en serverdator utan att du märker det. Det är först om något skulle gå sönder som du öppnar din backup. Till skillnad från de vanliga molntjänsterna är de inte gjorda för fil­delning och distansarbete.

Carbonite, Norton Online Backup och Mozy är tre exempel på den här sortens program. I vårt test fokuserar vi dock inte på detta utan på universaltjänster som kan användas för mer än säkerhetskopiering.

Hur delar jag med andra?

En poäng med molnet är att du kan dela informationen med andra. Låt exempelvis hela resesällskapet få tillgång till dina semesterbilder eller skapa gemensamma dokument för föreningsstyrelsen.

För att göra det loggar du in på molntjänstens webbsida och letar upp den fil eller mapp som du ska dela. Högerklicka och välj Dela. Nu kan du bjuda in personer genom att ange deras mejladress. Du kan också skapa en länk till filen och genom att öppna den i valfri webbläsare kan mottagaren hämta filen.
Du bestämmer själv om mottagaren ska kunna redigera filen eller bara titta.

Fungerar det i mobilen?

Alla tjänster vi har testat har en app för mobil och surfplatta. Dessa fungerar på ett lite annat sätt än synkroniseringsprogrammet för datorn. Dokumenten laddas inte hem automatiskt utan visas i en lista och du laddar sedan hem det du behöver manuellt.

Även uppladdningen fungerar lite annorlunda. Det som laddas upp automatiskt är som regel bara dina bilder och filmer. Kör du någon av molntjänsternas appar får du med andra ord en utmärkt backup-funktion, och du behöver aldrig kopiera över bilder manuellt till datorn.

För att du inte ska förbruka onödiga megabyte på ditt mobil­abonnemang kan du välja att bara kopiera filer när du har en wifi-uppkoppling.

Är mina dokument säkra?

Dina dokument skyddas av ett användarnamn och ett lösenord. Vill du öka säkerheten ska du välja ett svårt lösenord och byta ofta. Ibland kan du också använda så kallad tvåstegsverifiering. Ditt lösenord kompletteras med en extra kod som skickas till din mobil. Det krävs alltså både tillgång till lösenordet och mobilen för att komma in på molntjänsten.

Kan jag lita på molnföretagen?

Flera av molntjänsterna kommer från it-jättar som Microsoft, Google och Apple. Hela deras affärsverksamhet bygger på att vi litar på dem. De har rigorösa säkerhetskontroller, och risken att något ska gå fel är liten. Att välja ett mindre känt företag kan förstås vara mer riskabelt, men om något händer med dina dokument i molnet är det ju ingen katastrof. Dokumenten ligger som bekant även på den egna datorn, och risken att din egen hårddisk och molntjänsten skulle krascha samtidigt är förstås väldigt liten!

Däremot är det viktigt att komma ihåg att all information på nätet kan övervakas. Företag som Google bygger sin affärsmodell på att samla in information om dig för att skräddarsy reklam – och oavsett vilken tjänst du använder kan du övervakas av underrättelseorgan som svenska FRA och amerikanska NSA. Det här är med andra ord en risk du tar när du lägger material på nätet, oavsett vilken tjänst du använder.

Hur säkerhetskopierar jag annat?

Det du säkerhetskopierar i molnet är bilder, filmer, texter, kalkylark och andra filer. Program som du har installerade på datorn går sällan att spara på samma sätt. Om datorn kraschar måste du (oftast) installera dem på nytt. Det är därför viktigt att du sparar installationsskivan och eventuella aktiveringskoder. Material som mejl, kontaktlistor och kalendrar ligger redan i molnet om du kör Gmail, Hotmail/Outlook eller Icloud.

Sparar du däremot materialet på din hårddisk kan du läsa mer om hur du hanterar filerna i den här artikeln: surftips.se/q.

Vad kostar det?

De flesta molntjänster har en gratisversion på runt fem gigabyte och betal­versioner om du behöver mer utrymme.

Om du bara sparar text och kalkylark duger gratis­alternativet oftast. Bilder och filmer tar däremot mer plats. Fem gigabyte räcker till ungefär 3 000 bilder från en smartphone, medan du som tar högupplösta bilder med en riktig kamera eller filmar mycket lär upptäcka att utrymmet snart tar slut.
I det fallet lär du behöva välja något av betalalternativen, men som du ser nedan behöver det inte bli så dyrt.

Så här funkar molntjänsterna

1. Installera ett synkroniseringsprogram på din dator och logga in. Nu skapas en mapp (i vårt exempel Dropbox) på hårddisken.

2. Ett dokument som du lägger i mappen Dropbox kopieras automatiskt till molnet. Samma fil ligger alltså både på datorn och i molntjänsten.

3. Om du installerar synkroniseringsprogrammet på ytterligare en dator får den också en Dropbox-mapp och programmet hämtar automatiskt den fil du just laddade upp. Den finns nu på tre olika ställen – på dator A, på dator B och serverdatorn i molnet.

4. Dina hopkopplade datorer synkroniseras hela tiden automatiskt. Så snart du förändrar någonting i Dropbox-mappen på någon av dem så påverkas alla. Tar du bort en fil från Dator A försvinner den även från Dator B. Ingen dator är viktigare än någon annan, utan det är den senaste händelsen som gäller.

5. Du behöver bara tillgång till internet under den tid som din dator synkroniseras. När det är klart har du den senaste versionen av dokument en och kan jobba på som vanligt även utan internet. När du kopplar upp dig nästa gång synkroni­seras alla ändringar.

6. Om Dator A skulle försvinna eller gå sönder ligger dokumenten kvar i molnet …

7. … men så snart du kopplar in en ny maskin (Dator C) och loggar in med samma användaruppgifter synkroniseras dokumenten till den nya datorns Dropbox-mapp.

8. Du kan även visa din Dropbox-mapp i din mobiltelefon eller på surf­plattan. Här sparas filerna däremot inte automatiskt, utan du måste hämta hem dem själv.

5 annorlunda molntjänster

Amazon Cloud Drive
(surftips.se/o) Ger dig fem gigabyte utrymme gratis, men kan inte synka mappar per automatik.

Spideroak
(surftips.se/p) Vänder sig framför allt till företag. Gratisvarianten är på två gigabyte, men sedan blir det hemskt dyrt.

Sugardrive
(surftips.se/r) Saknar gratisalternativ. Det enda som erbjuds är tidsbegränsade gratiskonton.

Wuala
(surftips.se/s) Hårddisktillverkaren Lacies tjänst som lockar med hög säkerhet. Wuala har inget gratis­alternativ utan det billigaste abonnemanget kostar en hundralapp och ger dig fem gigabyte utrymme.

Zip Cloud
(surftips.se/t) För 120 euro per år ger Zip Cloud dig obegränsat med lagringsutrymme. Däremot finns det inget gratis­alternativ.


10 smarta lagringstjänster i molnet

Klicka på tabellen för att se i stort format

Så gjorde vi testet

Vi har testat tio populära molntjänster som kan synkronisera innehållet på en mapp på din hårddisk och dela filer med andra. Däremot har vi valt bort tjänster som saknar mobilapp, vänder sig till företag och saknar gratisversion.

I testet har vi använt tjänsterna praktiskt på en Windows-dator och en Android-mobil. Vi har också mätt hur lång tid det tar att ladda upp data via mappsynkroniseringen. Dessutom har vi förstås bedömt priset.

PrisjaktI samarbete med Prisjakt.nu
Populäraste Hårddiskar & Lagring just nu