När det lanseras nya prylar får köpsugna svenskar ofta ett irriterande besked. Plattan säljs till en början bara i USA, och vi svenskar får vänta på den nordiska lanseringen.

Förklaringen är som regel att det tar tid att skapa svenska handböcker och språkversioner, och att tillverkarna vill vara säkra på att allt är klart med marknadsföring, distribution och support. För populära produkter prioriterar de dessutom den amerikanska marknaden – så resten av världen får vänta.
Michael Brønnum Boye
Ibland räcker det inte att vänta. Många butiker i exempelvis USA säger konstant nej till kunder i andra delar av världen. 
– Många amerikanska butiker tycker att det är för krångligt att leverera till utlandet, förklarar Michael Brønnum Boye.

Han är grundare av företaget Shop USA, som har specialiserat sig på att hjälpa nordbor som vill handla från amerikanska butiker. De ser till att det även går att shoppa i butiker som bara levererar till USA.
– När du blir kund får du en adress hos oss i Virginia Beach. Det är den adressen du använder när du gör en beställning.

Du handlar med andra ord precis som vanligt hos exempelvis Wallmart och Amazon, och du fyller i din Shop USA- adress. Nätbutiken uppfattar dig med andra ord som en vanlig amerikansk kund, och i många fall betyder det att du får gratis frakt.

Betalning till butiken sker med ditt ­vanliga svenska betalkort eller via betaltjänster som Paypal.

Shop USA är förstås inte ensamma om den här tjänsten. Som du ser i tabellen nedan erbjuder flera konkurrenter liknande lösningar.

Tar en vecka

När nätbutiken har levererat paketet till din virtuella adress skickar den amerikanska mellanhanden det vidare till din vanliga svenska adress. Hur det här går till varierar. Många gör inget annat än att skicka vidare paketet, och då får du betala tull, skatt och avgifter, ­precis som för andra försändelser. Det här kan bli ganska dyrt. Köper du exempelvis teknikprylar för 1 700 kronor kan tull, skatt och avgifter sluta på över 500 kronor.

Shop USA tar däremot även hand om hanteringen av svensk moms och skatt, och först när det är klart skickas paketet till dig. Som regel tar hanteringen runt en vecka.
– När du får paketet behöver du inte betala något mer, utan vi tar hand om alla skatter och avgifter, säger han.

Som du ser i vårt exempel nedan blir det här ganska dyrt. Det tillkommer nästan 900 kronor om du köper en surfplatta för 200 dollar, det vill säga runt 1 625 kronor. Gör du flera beställningar samtidigt blir det däremot en bättre affär eftersom Shop USA kan slå ihop flera leveranser till en.

”Fullt lagligt”

Michael Brønnum Boye konstaterar att intresset för att handla från USA växer snabbt. 
– Våra kunder tycker att det känns tryggt att få veta kostnaden i förväg. De vill inte ha några överraskningar.

Att på det här ­sättet hantera svensk tull är fullt lagligt. Det säger Mats Renerius som är tullinformatör på Tull­verket.
– Ja, vem som förtullar ett paket spelar ingen roll. Det är ingen konstigt att ett företag sköter det här åt dig.

Enklare inom Europa

Tycker du däremot att det är för dyrt och krångligt finns det förstås ett enklare sätt att shoppa. Du kan välja en butik inom EU.
– Att näthandla i andra EU-länder är lika tryggt som att göra det i Sverige,
säger Erik Mattsson som är jurist på ­Konsument Europa.

Det finns inga tullar inom EU och säljaren har skyldighet att kolla upp var momsen ska betalas. Du behöver med andra ord bara betala det pris som står på sajten. Det enda undantaget är varor som tobak och alkohol,
där det kan tillkomma punktskatter.

Numera har alla EU-länder samma regler när det gäller näthandel. Oavsett var du handlar har du minst två års reklamationsrätt om någonting skulle vara fel och 14 dagars ångerrätt för näthandel.

EU-länderna samarbetar

EU-länderna har också ett samarbete när det gäller att lösa tvister. Det finns informationskontor i alla ­länder, och i Sverige heter det Konsument Europa.
– Om du har problem när du har handlat från ett annat EU-land kan du alltså kontakta oss, säger han.

De tar sedan, om det är möjligt, hjälp av sina utländska kollegor för att lösa problemet genom medling. Men så långt behöver man sällan gå.
– Det blir sällan några problem när man nät­handlar från seriösa bolag
i andra EU-länder. Vi har inte många sådana ärenden, men det är ändå viktigt att kolla upp företaget innan man handlar.