Du funderar på att köpa ett par nya skor och går in på nätbutikens sajt för att kolla priser. När du är klar ser du skoreklam på nästan alla sajter du besöker!
Nej, du har inte fått in något farligt spionprogram. Det är i stället ett exempel på den nya generationens marknadsföring på internet.

Missa inte: Så ägd är du av nätjättarna – och därför är det ett problem

– Traditionella internetannonser blir allt mindre intressanta för företagen. De vill rikta sina annonser direkt till kunden, och då måste de veta vad vi gör på internet, säger Katarina Strömberg, chef­redaktör på Internetworld.

Internetworld skriver om affärer på internet, och Katarina Strömberg ser hur allt fler företag kartlägger sina kunders beteende. Grundtanken är enkel. Den som annonserar vill nå ut till potentiella kunder. Bensinbolagen är exempelvis bara intresserade av bilägare och blöjtillverkare av småbarnsföräldrar.

– Ju mer ett företag vet om en kund, desto lättare får de att anpassa sin reklam, konstaterar Katarina Strömberg.

Det har länge gått att övervaka surfarna med hjälp av så kallade cookies-filer. Det nya är hur informationen används. Företagen har helt enkelt blivit duktigare på att spara och analysera informationen.

Avslöjad av ruccolan

I sin enklaste form handlar övervakningen om att ta reda på var du bor så att annonsen bara visas för kunder i rätt områden.

Nästa steg blir att lägga till uppgifter om kön, ålder, bostad och familjesituation. På så sätt går det alltså att rikta reklamen till 25-åriga singelkvinnor i Nyköping eller pensionerade villaägare i storstäder. Det går som sagt även att övervaka surfandet för att se vad en person söker efter.

Men riktigt intressant blir det om man lägger ihop och analyserar all tillgänglig information. Med hjälp av så kallad ”big data” går det att hitta tydliga mönster.

– En undersökning baserad på stora mängder data har exempelvis visat sig att den som gillar ruccola är mer politiskt liberal än den som föredrar isbergssallad, säger Katarina Strömberg.

Ett annat klassiskt exempel på big data handlar om den amerikanska butikskedjan Target. För några år sedan fick de besök av en pappa som var upprörd över att hans dotter hade fått reklam för mammakläder och bebissängar. Vad Target hade gjort var att söka efter mönster i kundernas beteende, och det visade sig exempelvis att en kvinna som köpte zinktabletter och kakaosmörslotion sannolikt skulle köpa blöjor några månader senare. Den här gruppen kunder fick därför direktreklam för bebisprodukter.

Varuhuschefen bad förstås den upprörde pappan om ursäkt, men några dagar senare fick pappan själv krypa till korset. Flickan var verkligen gravid – det hade butiken insett före hennes pappa.

”Har örnkoll”

Den här sortens kunskap är framför allt viktig för nätbutikerna, och här lämnas inget åt slumpen.

– De stora nätbutikerna har örnkoll på ditt beteende, säger Katarina Strömberg.

Visst händer det fortfarande att reklamen på internet inte träffar rätt, och ibland blir resultatet mest komiskt. Men det här är barnsjukdomar som snart lär försvinna.

Frågan är förstås vad kunderna säger om att bli övervakade? När Google 2004 lanserade mejltjänsten Gmail var kritiken hård eftersom reklamen anpassas efter mejlens innehåll. Och när Ica började anpassa bonuskundernas rabattkuponger utifrån deras tidigare köp väckte det också protester.

I dag är läget annorlunda och protesterna Lena Larssonhar försvunnit. Det konstaterar Lena Larsson som är vd på handelns utredningsinstitut HUI Research:

– Det finns en mycket större acceptans för den här sortens marknadsföring i dag.

Få höjer på ögonbrynen när nätbutikerna samlar in information om hur vi surfar, och hon tror det här beror på att vi har blivit vana.

– De flesta är medvetna om att vi hela tiden lämnar spår efter oss på nätet, både när vi surfar och när vi handlar.

Ja, många kunder faktiskt tycker bättre om den här nya sortens marknadsföring än den gamla.

– Det som framför allt irriterar folk är reklam som inte passar, och många kunder tycker det är bättre att få erbjudanden som faktiskt träffar rätt.