Många bildläsare ger möjlighet att skanna direkt till pdf-dokument, världens mest all­sidiga dokumentformat, och alla kan skanna till bildfiler. Men läser du in ett textdokument blir det ändå bara en bild – du kan varken söka i texten eller kopiera den.

Proffsversionen av Adobe ­Acrobat har möjlighet att kon­vertera sådan inskannad text till riktig text, men den funktionen finns inte i gratisversionen Adobe Reader. Det finns andra program som kan lösa problemet åt dig, men faktum är att du bara ­behöver Google Drive.

Ett Google-konto är gratis och om du inte som de flesta redan har ett är det både användbart, enkelt och gratis att skaffa. Efter att inställningen är gjord konverterar du din inskannade jpg-fil i eller valfri pdf-fil ett enda steg:

  1. Ladda upp din fil till Google Drive.
  2. Högerklicka på den och välj Öppna med, Google Dokument.
Ocr via Google. Google Dokument kan hjälpa dig att omvandla dina inskannade texter till ren text som kan redigeras och kopiera.
Ocr via Google. Google Dokument kan hjälpa dig att omvandla dina inskannade texter till ren text som kan redigeras och kopiera.

Konverteringen tar en liten stund. Sedan har du ett dokument som består av två delar – överst din ursprungliga bild och undertill en text som du kan redigera eller kopiera.