Att både skrivhastighet och produktivitet förbättras av att använda kortkommandon i exempelvis Word är ett känt faktum. Men alla saker du kan göra i Microsoft Office har tyvärr inte egna snabbkommandon som standard.

Det kan ju till exempel vara så att du ofta ändrar storlek och färg på teckensnittet eller skriver med genomstruken text och gärna skulle vilja ha en snabb tangentbordsgenväg i stället för att klicka med musen.

Du kan själv tilldela snabbkommandon till nästan alla kommandon som du kan hitta i Word, Powerpoint, Excel och Outlook, de vanligaste Office-produkterna. Word är mest flexibelt, medan de övriga har mer begränsade möjligheter. Vi visar två metoder, den första fungerar bara för Word, den andra för alla program i Office-paketet. Exemplen är från Office 2013, men det fungerar likartat i tidigare versioner av programmet, exempelvis i Office 2010.

Gör jobbet i Office lättare

Kortkommando 1

1. Specifikt för Word. Klicka på Arkiv och sedan på Alternativ. Klicka på Anpassa menyfliksområdet och sedan på Anpassa. Välj aktuell kategori till vänster och aktuellt kommando till höger. Om det är tomt under Aktuella tangenter finns inget kortkommando.

Kortkommando 2

2. Koppla. Klicka i fältet Ange nytt kortkommando och tryck den tangentkombination du vill ha, exempelvis Alt + B. Alt fungerar bäst – de flesta Ctrl-kombinationer är upptagna. Om det inte står att kommandot är kopplat är det ledigt och du kan klicka på Koppla.

Kortkommando 3

3. Hela Office. För andra Office-program krävs ett annat knep. Gå till aktuell menyflik och högerklicka på det kommando du vill ge ett kortkommando. Välj Lägg till i verktygsfältet Snabbåtkomst. Kommandot hamnar som en liten ikon högst upp till vänster.

Kortkommando 4

4. Använd. De genvägar som finns i Snabbåtkomst-fältet kan du använda genom att klicka på dem. Men du kan också trycka på Alt-tangenten. En siffra eller bokstav visar sig vid varje kommando. Behåll Alt-tangenten nedtryckt och tryck på aktuellt tecken.

Fakta

Svårighetsgrad: Enkel
Tid: 15 minuter

Det här lär du dig:

  • Att lägga till snabbkommandon till dina mest använda funktioner.

Det här behöver du:

  • Microsoft Office