Här går vi vidare med kalkylprogrammet Excel och passar också på att kika lite på proffsverktyget Access.

Satsar på molnet 

Microsoft Office 2016 fokuserar hårt på molnet och nya funktioner inkluderar bland annat Skype-integration, bättre stöd för grupper, nya datavisualiseringsverktyg, inbyggda webbsökfunktioner och samtidig realtidsredigering av dokument.

Med lanseringen gör Microsoft också en storsatsning på att sprida den prenumererade version som kallas Office 365 genom att lova mer frekventa uppdateringar med nya funktioner för prenumeranter. 

Skillnaden är att du med Office 365 betalar en årlig avgift i stället för att köpa programmet. För hemanvändare kostar Office 2016 1 399 kronor för en dator, medan Office 365 kostar 649 kronor per år för en dator eller 899 kronor för fem enheter. I gengäld behöver du aldrig bry dig om när nya versioner dyker upp. När Office 2019 kommer ingår uppdateringen i din prenumeration. 

Du får också tillgång till hela en terabyte molnlagring på Onedrive per användare – alltså gigantiska fem terabyte om ni är fem personer som delar på en Office 365-licens.

30 år på nacken 

Excel är ett av de program som ingår även i de billigaste versionerna av Office 2016. Under sina snart 30 år som Windows-program har Excel etablerat sig som en standard för kalkyl och analys och det används världen över av såväl företag och organisationer som privatpersoner.

Excel är det program i Office 2016 som har fått flest nyheter. Bland annat har Microsoft valt att lägga till funktionen Microsoft Power Query direkt i programmet. Tidigare var det ett tillägg som krävde en separat hämtning.
Verktyget ger dig möjlighet att kombinera dina egna data med data från tredje part inifrån programmet. Det i sin tur gör det möjligt att upptäcka, kombinera och raffinera data från ett brett utbud av källor.

Med Power Query, kan du till exempel importera strukturerade eller ostrukturerade data från offentliga datakällor, inklusive Wikipedia-tabeller, Microsoft Azure Marketplace och Data.gov.  

Smidigare sökning 

Många av de funktioner vi beskrev i föregående avsnitt av skolan om Word finns också i alla de andra ingående programmen och alltså även i Excel och Access. Detta gäller till exempel pennekvationerna och de utökade bakgrunderna till figurer.

Även funktionen Berätta, som du hittar i menyfliksområdet, finns både i Excel och Access. Du behöver bara klicka och skriva in vad du vill göra, så får du upp val som stämmer med din sökning. Du kan sedan gå direkt till önskad funktion i stället för att leta bland menyerna.

Just i Excel är funktionen användbar för att på ett smidigt sätt hitta formler som du behöver för dina beräkningar. Letar du exempelvis efter formeln för arean av en cirkel är det bara att göra en smart sökning på cirkel, så innehåller någon av träffarna garanterat den formel du behöver. 

Sex nya diagram 

I Excel 2016 har Microsoft lagt till sex nya diagram, alla med många formateringsalternativ. Med de här diagrammen kan du skapa några av de vanligaste datavisualiseringarna av ekonomisk eller hierarkisk information. Du kan också framhäva statistiska egenskaper i dina data.

Markera ett antal celler med siffror och byt till fliken Infoga. Alldeles till höger om Rekommenderade diagram hittar du nio knappar med olika typer av diagram. Under Hierarkidiagram finns de två nya Treemap och Sol, som kan användas för att åskådliggöra hur olika delar av dina data utgör en del av helheten. Du ser en förhandsvisning av hur diagrammet kommer att se ut om du håller pekaren över valt diagram. Klicka för att klistra in det i arbetsboken.

Andra nyheter som du finner under de andra knapparna är Vattenfall, Histogram och något som man kallar Lådagram. Testa med markören vad de få för effekt på dina siffror och klicka för att välja. 

Du kan också klicka på Rekommenderade diagram och byta till fliken Alla diagram för att få en enkel översikt av alla diagramtyper du kan välja och förhandsgranska hur de presenterar dina data.

Diagrammen kan också användas i Word och Powerpoint. 

Diagram
Diagram. Du väljer enkelt något av de nya användbara diagrammen.


Nya tabell-verktyg i proffsens Access 

Microsoft Access är ett avancerat databasprogram som bara ingår i de dyrare Office-paketen. Det har fått några nyheter.

Till exempel har standardhöjden för dialogrutan Visa tabell, som du når genom att klicka antingen på Frågedesign på fliken Skapa eller på Visa tabell på fliken Design, ökats så att du enkelt kan se fler tabell- och frågenamn i databasen.

Vidare har fem av de mest populära databasmallarna fått ett nytt och modernare utseende och det finns en ny praktisk funktion för att exportera en lista över alla länkade datakällor till Excel.

Fakta

Svårighetsgrad: Medel
Tid: 30 minuter.

Det här behöver du:  

  • En dator med Windows och Office, en internetuppkoppling. 


Det här lär du dig:  

  • Att använda nyheterna i Excel.