Tiden då mobiloperatörerna tjänade storkovan på sms-trafik och erbjöd abonnemang med obegränsad surf känns allt mer avlägsen. De senaste åren har sms-intäkterna legat stabilt på strax under 2,5 miljarder om året medan dataintäkterna istället når nya rekordnivåer varje år.

Missa inte: Stort missnöje över mobildatan – mer än var tredje vill byta abonnemang

2014 håvade operatörerna in över 9 miljarder på vår mobildata och om siffrorna för andra halvan av 2015 kan matcha första halvan lär man med marginal spräcka 10 miljarders-gränsen i intäkter.

Tak för data har blivit standard

Som ett direkt resultat har i dag samtliga av Sveriges fyra stora operatörer datatak i olika storlekar på alla sina abonnemang – ju mer data du behöver, desto dyrare blir det. Och den som har surfat slut på sin data och vill köpa extra möts av rejält saftade priser jämfört med de vanliga abonnemangen. För konsumenten kostar det med andra ord en del att surfa via mobilen eller med ett mobilt bredband.

När PC för Alla pratar med Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen, menar han att det på goda grunder går att ifrågasätta den här modellen.

Bredbandskollen
Rickard Dahlstrand, projektledare Bredbandskollen, tycker det är märkligt att samtliga svenska operatörer jobbar med samma modell. Foto: Sara Arnald


– Redan för över tio år sedan märkte operatörerna hotet från tjänster som Skype och Whatsapp och såg att de behövde göra något för att inte deras affär helt skulle gå i stöpet. Man bestämde sig i princip över en natt för att helt ändra modell och gick från att ta betalt för en viss hastighet till att sälja data i volym. Det i sig är underligt eftersom vi i Sverige har en unik ställning med fyra stora operatörer på marknaden. Då vore det rimligt att åtminstone någon sticker ut med andra villkor, men istället verkar man ha kommit överens om att hålla taken för data låga, säger Rickard Dahlstrand.