FRÅGA. Jag har precis skaffat Gmail! Jag har två bärbara datorer, en platta och en smartphone. Gmail fungerar bara på den bärbara. Så fort man försöker logga in från annan enhet  så är det ogiltigt lösenord.

Sedan kommer ett mejl till den enda fungerande enheten att "någon" har försökt att logga in sig på kontot! Vad ska jag göra?

/Jan-Olov Newborg

SVAR. Utifrån din beskrivning låter det som att följande saker kan ha hänt:

1. Du har skrivit in fel lösenord. Det beror ofta på att man har exempelvis Caps Lock-tangenten nedtryckt så att det blir stora bokstäver eller på att man slarvar. Det här är lätt gjort på pekskärmen på en telefon eller surfplatta.

2. När du har loggat in har du gjort något som får Google att misstänka att någon obehörig har kommit åt ditt konto. Det här säkerhetssystemet startas automatiskt utifrån vissa kriterier. Om det händer kan ditt konto tillfälligt spärras på de "misstänkta" enheterna.

I de meddelanden som kommer från Google finns det alltid instruktioner om hur du ska göra för att verifiera att du är du. Det kan handla om att godkänna en inloggning via den dator du kommer in från – eller att svara på de säkerhetsfrågor du fick när du registrerade kontot. Du kan även få en kod till din mobiltelefon.

Vår erfarenhet är att om man tar sig tid att ordentligt läsa de meddelanden som kommer från Google och följa instruktionerna så löser sig problemet. Det kan dock vara lite invecklat, så det är viktigt att vara fokuserad och verkligen göra det som står.

Spärrad. Om din Gmail spärras är det viktigt att läsa instruktionerna ordentligt.
Spärrad. Om din Gmail spärras är det viktigt att läsa instruktionerna ordentligt.