Namnförvirring – Docs och Drive

Google Drive är paraplynamnet för alla Googles relaterade molntjänster och webbappar, inte bara själva lagringstjänsten som konkurrerar med Dropbox, Box, Onedrive och Icloud Drive. Förr i tiden kallades ofta hela uppsättningen webbappar – Docs, Sheets och Slides – bara ”Google Docs” men nu är samlingsnamnet för tjänsten alltså Google Drive. De enskilda webbapparna heter Documents, Spreadsheets, Presentations och Drawings.

Bokmärke

1. Skapa ett Drive-bokmärke

Google Chrome har designats för att fungera perfekt med Drive, men om du föredrar Firefox kan du skapa en egen genväg till Drive och dess innehåll.

Missa inte: Whatsapp stryper stödet för flera mobiler

Öppna Drive och gå till toppnivån. Skapa sedan ett vanligt bokmärke i bokmärkesfältet. Högerklicka på bokmärket och välj Egenskaper. Fyll i ”drive” under nyckelord och spara. Nu kan du gå direkt till Google Drive genom att enbart skriva drive i adressfältet och trycka retur.

Du kan även göra samma sak för att öppna enskilda filer du ofta jobbar i, till exempel ett planeringsdokument för ett projekt.