Väderleksrapporten för helvetet är ostadigt med viss risk för snö.

En av de mest otänkbara sakerna i datorspelsvärlden är på väg att inträffa tack vare Directx 12: Geforce- och Radeonkort sida vid sida i en pc.

Funktionen i Directx 12 som gör det möjligt heter explicit multi-gpu och har varit känd – om än inte speciellt omtalad – länge. Den gör att spelutvecklare kan dela ut grafikberäkningar till alla anslutna grafikkort som stödjer multi-gpu-läget.

Kryssa i Explicit Multi-GPU

Vad spelar det för roll?

För den som inte följer utvecklingen inom datorspel så noga är det här ungefär som Borg och McEnroe tillsammans i dubbel (vilket visserligen har hänt), eller Blur och Oasis på scenen tillsammans.

Explicit multi-gpu har testats tidigare och även om funktionen tekniskt sett är i beta kommer den debutera i ett spel när Stordocks Ashes of the Singularity släpps senare i mars.

Det spelet använder sig av många av de nya möjligheterna i Directx 12, och i den senaste betaversionen ingår stöd för explicit multi-gpu via en liten kryssruta i inställningarna.