Det Googleutvecklade datorprogrammet Alphago har vunnit över den legendariska Go-spelaren Lee Se-Dol från Sydkorea. Detta i en serie om fem matcher där Alphago under lördagen tog hem segern med 3 - 0.

Alphago tog strax över fyra timmar på sig att säkra segern över Lee Se-Dol som är en av Gos giganter med totalt 18 internationella mästartitlar.

På förhand hade Lee Se-Dol förutspåt en enkel seger för egen räkning men kan nu som bäst komma undan med att vinna någon av de två kvarvarande matcherna.

– Jag vet inte vad jag ska säga, men jag tror att jag måste börja med att be om ursäkt, sa Lee Se-Dol under presskonferensen efter matchen.

– Jag ber om ursäkt för att jag inte kunnat leva upp till mångas förväntningar. Jag kände mig rentav maktlös, sa Lee som erkände att han missbedömt datorns förmåga.

– Ja, jag har stor erfarenhet av Go, men jag har aldrig varit under en lika stora press och jag har inte lyckats hantera det.

För Alphagos skapare, Google Deepmind, innebar segern betydligt mer än de en miljon dollar som stod på spel. För utvecklarna har det handlat om att bevisa vad modern AI faktiskt kan klara av.

– Helt ärligt så är jag lite chockad, sa Demis Hassabis, vd för Deepmind, och tillade att segern över Lee Se-Dol inte borde ses som en förlust för mänskligheten.

– Eftersom metoderna vi använt för att bygga Alphago har ett generellt syfte, så är vårt hopp att vi i framtiden kan använda tekniken för att lösa många problem.

Appliceringen av tekniken kan enligt Demis Hassabis då användas till allt från att göra telefoner smartare till att hjälpa vetenskapsmän att lösa flera stora problem inom medicin.

Tidigare så har den mest berömda AI-segern varit när den IBM-utvecklade superdatorn Deep Blue 1997 besegrade dåvarande världsmästaren i schack, Garry Kasparov på sitt andra försök. 

Skillnaden den här gången är att Go, ett spel med fler möjliga situationer än atomer i universum, hittills varit dominerat av människor eftersom det kräver vad som bäst kan beskrivas som kreativitet och innuition för att spela. Därför har det länge setts som AI-programmeringens motsvarighet till Mount Everest.