Soundcloud blir ofta omskrivet som "Youtube för musik" efter som det förlitar sig så mycket på användargenererat material i form av musik och inspelade samtal vilka laddas upp av omkring 12 miljoner användare och sedan konsumeras av över 175 miljoner månatliga globala användare.

Men idag meddelade det Berlin-baserade företaget att de nu introducerar en ny prenumerationstjänst för de användare som vill betala. I och med detta tar företaget upp kampen med strömningstjänster så som Spotify, Apple Music och Deezer.

Soundcloud Go, som betaltjänsten heter, kommer släppas först i USA och ger användarna tillgång till omkring 125 miljoner nya spår med premiumlicenserat innehåll. Priset kommer ligga på 9,99 dollar i månaden (cirka 80 kronor). Dessa 125 miljoner spår är då utöver det som alla andra får tillgång till via Soundcloud vilket genom Soundcloud Go även blir tillgängligt offline och utan reklam.

De användare som fortsätter använda gratisverisonen av Soundcloud kommer se reklam dyka upp mellan varven och får tillgång till en mindre mängd av det nya licenserad premiuminnehållet.