Fråga

Har ni några rekommendationer när det gäller att dela molnlagring mellan olika personer utan att släppa in dem bland de egna filerna? Vi är en förening som behöver ha dokument som alla kan nå, men bara dessa filer.

Thomas

Svar

När du delar material i en molntjänst som Onedrive eller Dropbox kan du göra det ned på fil- eller mappnivå. Ni behöver med andra ord inte dela hela enheten med alla, utan ni väljer exakt vad var och en ska få tillgång till.

Det enklaste i ert fall skulle jag säga är att skapa en mapp för er förening – och sedan dela den med alla medlemmar. Upplägget varierar lite beroende på vilken molntjänst du använder, men grundtanken är densamma. Så här gör du i Onedrive:

1. Surfa till www.onedrive.com och klicka på Nytt (högt uppe till vänster). Välj Mapp och ge mappen ett namn, (exempelvis Föreningen).

2. Högerklicka på den mapp som du just skapat och välj Dela. Nu kan du antingen välja E-post och bjuda in alla som ska få tillgång till mappen. Du kan också välja Skaffa en länk. Genom att kopiera den länken kan du skicka den till alla som du vill ska få tillgång till mappen.

Martin Appel, PC för Alla

Onedrive
Dela lätt. I Onedrive är det lätt att dela dokument, vilket gör att tjänsten passar perfekt för exempelvis föreningar.