Fråga

Jag har stängt av de automatiska uppdateringarna av Microsoft Office i Windows Update. Men frågan är hur jag gör för att uppdatera Office-paketet – när jag själv vill.
Yvonne

Svar

Windows Update är Microsofts verktyg för att uppdatera Windows, och det kan även hålla koll på uppdateringen av övriga Microsoft-program. Precis som du skriver så går det att ta bort den här funktionen. Det gör du genom att välja Inställningar, Uppdatering och säkerhet, Avancerade alternativ, Hämta uppdateringar för andra Microsoft-produkter.

Du kan närsomhelst uppdatera ditt Office-paket på egen hand – om du inte vill använda den automtiska uppdateringen.
Du kan närsomhelst uppdatera ditt Office-paket på egen hand – om du inte vill använda den automtiska uppdateringen.

Om du gör det måste du sköta uppdateringen av Microsoft Office via det programmet, och det är inga problem. Office-paketet har nämligen också en egen uppdateringsfunktion som du styr genom att öppna Word (eller något annat program).

Välj Arkiv, Konto. Klicka på Uppdateringsalternativ (till vänster om Office-uppdateringar) och välj Uppdatera nu för att göra din uppdatering manuellt. Här kan du också ställa in automatiken.

Martin Appel, PC för Alla