Du vet väl hur bra det är med pdf-filer? Formatet som alla kan läsa och där utseendet blir likadant oavsett plattform. Det har dock länge varit lite knepigt att skapa sådana själv, men inte längre.

Nästan alla moderna datorer, plattor och telefoner kan numera skriva ut i pdf-format. Windows 10 har det inbyggt, likaså Mac OS X. Funktionen finns i Iphone och Ipad, samt i Android. Och den går att ordna i tidigare Windowsvarianter. Allt som krävs är att det handlar om ett dokument som går att skriva ut.

Vi visar hur det går till för de viktigaste systemen.

PDF

Windows 10. I Windows 10 är det enklast eftersom allt finns på plats. Välj bara Skriv ut i valfritt program. Markera sedan Microsoft Print to PDF i listan över installerade skrivare och klicka på Skriv ut.


PDF

Windows, övriga. I tidigare Windowsversioner krävs installation av en pdf-skrivardrivrutin. Det finns otaliga sådana, men en enkel och bra är Dopdf: www.dopdf.com/sv. Efter installation, välj skrivaren doPDF8 som i steg 1.


PDF

Office och Chrome. I Microsoft Office och webbläsaren Google Chrome finns funktionen redan inbyggd. I Office, välj Spara som och sedan PDF bland formaten. I Chrome, välj Skriv ut i menyn, klicka på Ändra och välj Spara som PDF.


PDF

Android. I valfri app som stöder utskrift, klicka på de tre punkterna och välj Skriv ut. Klicka på Välj skrivare och sedan på Spara som PDF. Klicka därefter på den blå PDF-symbolen och sedan på Spara.