Vid det här laget har ni säkert hört det förr. När allt fler uppkopplade prylar hittar in i hemmet öppnar det upp för nya typer av attacker från illasinnade hackare och cyberkriminella. De senaste månaderna har vi rapporterat om utnyttjade säkerhetsluckor hos smarta dockor, sexleksaker, kameror, tv-apparater – och inte minst hos routrar.

Stulen information, övervakning och ofrivilligt deltagande i massiva överbelastningsattacker mot internetinfrastrukturen är några av de tänkbara följderna för vanliga konsumenter när hackarna skiftar fokus.

Fördjupning: Sju säkerhetshot som skrämmer slag på experterna – så skyddar du dig

Samtidigt visar Symantecs undersökning, Norton Cyber Security Insights Report, att svenskarna sätter ganska stor tilltro till säkerheten i uppkopplade hemprylar. 46 procent tror att enheterna utformats med säkerhet i åtanke. Motsägelsefullt, kan tyckas, när säkerhetshålen avslöjas på löpande band.

Ola Rehnberg
Ola Rehnberg, Symantec.

Men hos vem ligger ansvaret att säkra upp våra prylar? Enligt Ola Rehnberg, säkerhetsexpert på Symantec, är bördan åtminstone tredelad.

– Tillverkarna av enheterna har naturligtvis ett stort ansvar. De senaste åren har det skett en explosionsartad utveckling inom ramen för sakernas internet, och allt fler köper hem smarta enheter. Det öppnar upp för mindre tillverkare och start-ups som vill ha en del av kakan, men kanske saknar ett välutvecklat säkerhetstänk i vissa fall. Men alla kan slarva, stora som små. Ofta ser vi att säkerheten kring de här prylarna "plåstras på" i efterhand, när de redan finns ute på marknaden.

Ola Rehnberg skulle också vilja att myndigheter och branschorganisationer tog ett större ansvar kring säkerhetscertifiering för de uppkopplade prylarna.

– Det är svårt att lagföra cyberbrott, eftersom gärningspersonerna är i det närmaste omöjliga att spåra. Fler föreskrifter och certifieringar är en möjlig väg att gå. Ytterdörrar har säkerhetsklassificering, men inte din uppkopplade kaffebryggare. När du köper en yoghurt i affären kan du läsa på baksidan vad den innehåller. På samma sätt får vi information om en teknikpryls energiförbrukning och systemkrav, men inget kring säkerheten.

Till sist betonar Ola Rehnborg att vi som konsumenter måste ställa högre krav på såväl myndigheter som tillverkare på att vettiga säkerhetsrutiner faktiskt sätts upp och efterlevs.

Problemet är bara att vi verkar sakna kompetensen att göra det. Enligt Symantecs rapport ägnar en tredjedel av prylköparna ingen tid åt att vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder. Punkt ett på en sådan lista är att ändra enhetens förinställda lösenord, som ofta inte håller måttet säkerhetsmässigt. Att tanka ned mjukvaruuppdateringar, säkerhetskopiera information och slå på extra faktorer för inloggning ingår också i en sund repertoar.

– Man ska aldrig låta ett förinställt lösenord ligga kvar, säger Ola Rehnberg.

Router
Skydda din router på alla sätt du kan.

Det börjar med routern, som är en ytterdörr med samma kritiska funktion som den förstärkta trärektangel som skiljer trapphuset från hallen. En av sju svenskar har inget lösenord på sitt wifi-nätverk, och lika många har struntat i att ändra det förprogrammerade lösenordet. 58 procent har ingen aning om hur man konfigurerar ett säkert wifi-nätverk, och ännu fler – 71 procent – vet inte hur de går tillväga för att uppdatera routerns inbyggda programvara.

Steg för steg: Så skyddar du din router och ditt hemmanätverk

– Så fort du kopplar in din router är den exponerad mot internet, och på så sätt ett potentiellt mål för hackare. I höstas riktades attacker mot hundratusentals routrar i Tyskland i syftet att infektera eller kapa dem för användning i överbelastningsattacker. Precis som vi inte lämnar ytterdörren upplåst ska vi inte heller lämna routern sårbar för attacken utifrån, avslutar Ola Rehnberg.

Uppmaning: Har du och ditt uppkopplade hem utsatts för någon form av digitalt brott eller intrång? Hör av dig till redaktionen på pfa@idg.se.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

2016 undersökte Norton Cyber Security Insights Report säkerhetsvanor hos drygt 21 000 konsumenter över hela världen. Cirka 1 000 respondenter återfinns i Sverige.