Plötsligt sitter jag på en flygande matta som tar mig med på en åktur. Strax efter hamnar jag i vattnet och dyker efter skatter i ett gammalt vrak på havsbottnen - när jag plötsligt hamnar mitt i ett hajstim. Hjälp!

Vad är det som händer? Är allt bara en dröm? Nej, jag är mitt inne i Second Life, en av de hundratals onlinevärldarna på nätet. Det här är världar där du kan göra vad du vill, till exempel starta en egen butik och tjäna pengar. Det kan Tina Dahl bekräfta.

För två år sedan blev Tina kontaktad av sin granne. Han ville ha hjälp med att bygga ett speciellt hus i Richard Neutra-stil. Tina, som är duktig på design, köpte några böcker om arkitekturen och satte igång att bygga. Eftersom hon var nybörjare tog det henne ungefär fyra månader att få det klart.

Under tiden letade hon efter inredning. Det visade sig vara svårt att hitta passande lampor så hon började skapa sina egna. När grannen fick se dem blev han imponerad, och tyckte att hon borde sälja dem. Sagt och gjort. Snart hade Tina sin egen affär. Hon kallar den Exakt - made in Sweden.

Ett helt nytt liv
Tinas affär finns att besöka i Second Life. Det är en onlinevärld där över 730 000 personer väljer att tillbringa en stor del av sina liv. Och det är inte den enda.

På internet vimlar det av olika onlinevärldar. Ställen där du kan gå på disko, restaurang, kasino eller till frisören. En del väljer att leva ungefär som vanligt. De träffar kompisar och pratar bort en stund. Men för andra blir det allvarligare än så. Det finns de som säger upp sig från jobbet och i stället tjänar stora pengar på affärer i låtsasvärldarna. Deltagare testar lyckan genom att sälja föremål, animeringar, upplevelser, mark - ja, möjligheterna är många.

Och den som är först med den där saken som ingen egentligen visste att de ville ha kan tjäna riktigt mycket på det.

Andra betalar hundratusentals kronor för en bit virtuell mark. Många träffar sitt livs kärlek - i form av en figur på dataskärmen. Och någon annan tar chansen att bygga det där huset som aldrig blev gjort i verkligheten.

Second Life, världen där Tina Dahl har sin butik, startade 2003, och beskrivs av många som ett gigantiskt chattrum. Programmet som behövs är gratis att ladda ned och ett grundkonto kostar inget.

Den som vill köpa eller hyra mark och bygga hus får först betala en månadsavgift på 9,95 amerikanska dollar (cirka 75 svenska kronor). Att hyra mark kostar sedan från 40 kronor till så mycket som 1 500 kronor i månaden.

Invånarna i Second Life har Linden dollar som sin egen valuta (efter Linden Lab som står bakom världen). För att kunna handla växlar användarna pengar till Linden dollar.

Tina Dahl tjänar i nuläget ungefär 300 kronor i månaden på sin Exakt-butik. Men för henne är pengarna inte det viktigaste.
- Det är ingenting! Jag är här för att ha kul och trevligt, inte för att bli rik, säger hon.
Tina är 29 år och bor i Stockholm. Hon upptäckte Second Life för ett och ett halvt år sedan och har varit fast sedan dess.
För tillfället tillbringar hon ungefär fyra timmar om dagen där och har ett tiotal nära vänner i världen. Den närmaste relationen har hon med en tysk kvinna, som hon har ingått virtuellt partnerskap med.

När jag träffar Tina utanför hennes affär är det snart midsommar. Tina, eller Petgirl Bergman som hon heter i Second Life, har precis skänkt mig den svenska folkdräkten jag har på mig. Vi sitter uppflugna på två lådor med kläder som hon har utanför butiken. Bredvid oss står vita trädgårdsmöbler, de lila blommorna svämmar över i krukorna, och svenska flaggor finns här och var.

Skapar på jobbet
Det tog Tina sex månader att bygga upp affären från grunden, med inredning och allt. I verkliga livet jobbar Tina som Art Director på en reklambyrå och hon har stor nytta av det hon lär sig i Second Life.

- Jag har fått en helt ny 3d-syn på saker, hur de är uppbyggda och tillverkade. Genom att göra lampor, möbler och hus blir planeringen helt annorlunda.

Att det går att prova om och om igen och sedan spara och bygga vidare vid ett senare tillfälle är en fördel. Och att det går att testa sådant som hon inte skulle göra annars.
- Jag kan inte bygga hus i verkligheten, men i Second Life kan jag!
När hon får en ny idé planerar hon först noggrant innan hon sätter igång. Originalen gör hon på sin arbetsplats, för att sedan skapa föremålet virtuellt. En lampa, som hon sedan säljer för några kronor, kan till exempel ta flera dagar att göra.

- Jag är för noggrann, säger Tina. Hade jag arbetat på riktigt i stället hade jag kanske fått 750 kronor i timmen… Men kul är det! Mycket kul!

Lätt att gå vilse
När jag själv testar Second Life får jag börja med att skapa min egen avatar, alltså figuren som är jag i den virtuella miljön.
Jag försöker få den så lik mig själv som möjligt och får fundera både en och två gånger. Pekar min nästipp uppåt eller nedåt? Var är mina öron placerade? Kindbenen? Och exakt hur muskulösa är mina ben?

Avataren är klar och jag loggar in mitt alter ego, Madelene Kembla. Först hamnar jag i en hjälpvärld och blir pedagogiskt lotsad genom olika stationer. Jag får testa att flytta på föremål, att flyga och att sätta mig ned. Jag inbjuds till att spela backgammon och provar lite nya kläder till min avatar.

När hjälpvärlden är avklarad blir det dags att börja delta på riktigt. Jag teleporterar mig till den riktiga världen - och känner mig lite vilsen. Vad ska jag göra här, egentligen?
Landet är enormt och jag vet inte vart jag ska ta vägen eller vem jag ska prata med.

Efter några dagar då jag mest gått och tjuvlyssnat på andras samtal får jag min första kompis. Amy från London tar med mig till sitt strandhus. Vi slår oss ned på ett par solstolar för en pratstund i solen. Amy köpte strandtomten dagen innan och nu funderar hon på vad hon ska göra med platsen. Kanske ska hon och grannen starta en restaurang där de grillar humrar och kräftor? Men i nuläget är hon nöjd med att ha sin egen plats där hon kan sitta och se på solnedgången.

I Second Life går det att skapa nästan vad som helst. Med hjälp av byggstenarna, prim, kan deltagarna bygga grundläggande föremål. Byggstenarna kan jämföras med lego. Det finns en mängd olika former, och de går att foga samman till större delar. Den som vill bygga mer avancerade, rörliga saker, kan med enkla program få föremålen att fungera på olika sätt.

Och deltagarna är verkligen kreativa! På mina rundturer hamnar jag på flera mer eller mindre galna ställen. Rätt som det är sitter jag på den där flygande mattan som tar med mig till olika ställen - alla med olika års-tider. En dejtingförmedling för nybörjare verkar intressant, synd bara att det är tomt när jag är där.

World of Warcraft är störst
Second Life är en av alla hundratals onlinevärldar som bara ökar i popularitet. På fackspråk kallas de mmog, en förkortning av massively multiplayer online game. Det innebär att väldigt många personer kan spela samtidigt i en spelvärld som finns där oavsett om den enskilde spelaren är där eller inte.

När någon loggar ut så fortsätter andra att spela och nästa gång personen loggar in ser miljön kanske lite annorlunda ut. Second Life är en utpräglad chattvärld, men många andra världar är mer inriktade på spel. Där finns uppgifter som ska lösas, eller djur som ska dödas, för att komma framåt i spelet.

World of Warcraft är världens absolut största mmog, med över sex miljoner användare. I World of Warcraft gäller det att ta död på monster och utföra olika uppgifter. Deltagarna spelar antingen i lag eller ensamma, med målet att nå toppnivån.

Det gäller att kunna samarbeta för att så smidigt som möjligt gemensamt ta sig vidare. Efter att ha spelat ihop ett tag blir ofta den sociala biten huvudsaken. Många som har nått toppnivån är kvar i spelet för att träffa vännerna som de har krigat tillsammans med.

Lättare att vara öppen
Mikael Jakobsson har under flera år forskat om det sociala umgänget i de virtuella världarna. Han har märkt att det sociala är viktigare än själva spelandet. Deltagarna ägnar mer tid åt att prata med varandra än åt de klassiska spelmomenten. Egentligen tycker han inte att det är så stor skillnad på hur personer umgås virtuellt mot hur de umgås i verkligheten.

- Eftersom det är riktiga människor som interagerar med varandra, händer det som händer på riktigt, även om det är i en virtuell värld.
Och det är både positiv och negativt. Om du umgås med folk som är trevliga så blir ni kanske kompisar.

Blir du trakasserad i spelet är det lika jobbigt som att bli trakasserad i verkliga livet. Det ser ju ut att vara en låtsasvärld och det ser inte ut som att det ska spela någon roll när man stänger av, men så är det inte.
Mikael Jakobsson har själv levt virtuellt i flera år, och han har märkt att när han träffar nya personer i spelet så blir det lättare att ta upp privata och känsliga saker än om de skulle ha träffats i verkliga livet.

- Det finns ett slags större direkthet med hur folk interagerar och umgås med varandra. Din fysiska kropp är dold, så är du till exempel blyg så blir det undanskuffat. Det fungerar lite grann som när man går och biktar sig, att man inte syns gör att man kan öppna sig mer.

Peter Zackariasson har forskat i onlinespel vid Umeå universitet och han uppskattar antalet användare till ungefär tio miljoner människor och antalet relativt stora onlinevärldar till mellan 400 och 500. Men det växer hela tiden.
- Någon har sagt att det snart finns lika många världar som det finns användare, säger Peter Zackariasson.

Att virtuella världar har blivit så stort nu tror han beror på att tiden är den rätta. De som växte upp med datorspel har nu helt enkelt råd att skapa de världar som de drömt om som barn.

Direktsänt spelande i tv
Deltagarna i onlinevärldarna kommer från i stort sett hela världen. Kina och Sydkorea är två länder där onlinespel alltid har varit stort. I Sydkorea har det blivit så populärt att det finns en tv-kanal som sänder direkt från ett datorspel.

I Second Life är många av deltagarna från USA, och om inte språket ställer till problem så kan definitivt tidsskillnaden göra det. Under dagen och kvällen svensk tid kan det vara rätt tomt på folk. Flera svenska deltagare jag träffar berättar att de ibland ställer väckarklockan mitt i natten för att kunna träffa kompisar i Second Life.

Många svenskar i Entropia
I svenskutvecklade Entropia Universe finns desto fler svenskar och européer. Liksom i Second Life går det att köpa exempelvis mark, hus, kläder och verktyg.
Men i Entropia Universe går det också att tjäna pengar på att jaga djur eller samla på sig värdefulla föremål.

Det är den första onlinevärlden som använder en valuta kopplad till en verklig ekonomi. Valutan, som kallas ped (Project Entropia dollar), är kopplad till den amerikanska dollarn.
Göteborgsföretaget Mindark, som står bakom spelet, garanterar att tio ped alltid är lika mycket värt som en amerikansk dollar.

Entropia Universe startade 2003 och har i skrivande stund över 490 000 registrerade användare.
Den virtuella tillvaron i Entropia Universe är förlagd till Calypso, som är den första beboeliga planeten efter jorden. Tillsammans får deltagarna bygga upp ett nytt samhälle från grunden.
Och det är inte bara privatpersoner som har upptäckt möjligheten att tjäna pengar virtuellt. Snart blir det möjligt för riktiga företag att annonsera i det parallella universumet. Företaget Massive Inc tillhandahåller reklamplatser i virtuella världar, där företag ska kunna betala för att synas.

- Deltagarna vill ha verklig reklam. Det ökar verklighetskänslan, säger Marco Behrmann, som är ansvarig för kontakten med spelarna på Mindark.

Marco Behrmann säger att för den som vill tjäna pengar i Entropia Universe gäller samma spelregler som i verkliga världen. Det gäller att arbeta hårt och mycket och veta vad som efterfrågas. För att lyckas måste du hitta din nisch.

- För att bli framgångsrik måste du specialisera dig på något. Du har ett antal egenskaper som blir bättre ju mer du använder dem. Du kan till exempel vara expert på att göra hammare, du kan investera i landområden, producera föremål eller ge dig ut på jakt, säger han.

Gränserna suddas ut
Mindark har försökt sudda ut gränserna så mycket som möjligt mellan det virtuella och det verkliga livet. Ett steg i den riktningen är den nya staden ”New Oxford”. Den svenska konstnären Ernst Billgren har designat staden, som är tänkt att vara en plats för kultur. Här finns museer, musikskolor och gallerier med såväl virtuell som verklig konst. Skulle spelaren fastna för en tavla går den att köpa både till sitt virtuella hem och till sitt verkliga hem.

Ytterligare ett steg är bankomatkortet som lanserades i somras Kortet fungerar så att när spelaren tjänat in ped så kan de föras över till bankomatkortet, som är kopplat till Mastercard. Sedan är det bara att hämta ut de riktiga pengarna i en bankomat, eller använda det i butiker som accepterar Mastercard.

Till skillnad från Second Life tillåter Entropia Universe inte deltagarna att helt skapa sina egna hus eller föremål.
Däremot lyssnar Mindark på vad användarna säger i forumen och kommer användarna med önskemål så är det ofta med i nästa uppdatering av spelet.
Enligt Marco Behrmann jobbar Mindark på att öppna spelet mycket mer så att deltagarna i framtiden ska kunna skapa sina egna föremål.

Magnus Eriksson är releaseansvarig på Mindark. Han menar att fördelen med Entropia Universe är att deltagarna kan göra vad de vill. Det finns inget slutmål, eller några nivåer som deltagaren ska försöka ta sig igenom.

- Du kan hålla på i tio år och du är ändå inte klar. Det fortsätter hela tiden för det finns fortfarande människor att lära känna och nya idéer att komma på, säger han.

På riktigt eller på låtsas?
Både Magnus Eriksson och Marco Behrmann poängterar vilken möjlighet det är för deltagarna att träffa människor från olika platser. Magnus menar att det virtuella livet kan vara en chans för folk från landsbygden att träffa folk från andra sidan jorden.

Det här uttalandet är något jag stöter på om och om igen när jag befinner mig i
onlinevärldarna. Möjligheten att prata med människor från andra länder och kulturer verkar vara det bästa med att leva virtuellt. Man träffas på lika villkor. Nationalitet, kön eller ålder spelar ingen roll.

På riktigt eller på låtsas? Spelar det egentligen någon roll? För människorna som lever virtuellt är det i högsta grad på riktigt.

Och en sak är i alla fall säker. Vad du än väljer att göra, och vilken fantasivärld du än väljer, så får du lägga ned mycket tid och kraft på att delta för att i slutändan få ut något av det.
Ungefär som i verkliga livet, alltså.

Text: Madelene Hellström

Se bildspelet om Entropia och Second Life!



Läs mer
kommer du igång - unik steg för steg-guide

Fakta

Vad gör jag där?
En del världar är inriktade på att deltagarna ska döda djur eller monster och på så sätt ta sig framåt i spelet. I många spel handlar det om att gruppera sig och tillhöra ett lag för att ta sig vidare. Andra världar är mer inriktade på att invånarna ska leva som i verkligheten. Alltså bygga hus, köpa kläder, träffa människor och så vidare.

Hur gör jag för att delta?
För dem som är gratis, som Second Life och Entropia Universe, är det bara att ladda ned programmet via hemsidan, installera det och sätta igång. Du får börja med att skapa din avatar, sedan är det bara att kasta sig in i den nya världen. För att kunna köpa vapen eller hus måste du sätta in pengar. Vissa spel måste du köpa, och sedan betala en månadsavgift för att spela.

Vad är en avatar för något?
Avataren är den figur som är du i den virtuella världen. Den kan se ut på många olika sätt. Äldre människor försöker ofta få dem så lika sig själva som möjligt, medan yngre ofta väljer djur eller monster.

Går det att tjäna pengar?
Ja, om du är duktig och arbetar hårt. En del spelare tjänar hyggliga månadslöner på att spela. Du kan skapa en fiffig pryl som väldigt många vill köpa, eller rikta in dig på att bli duktig på att döda monster.

Ditt rykte är viktigt i spelet, var rädd om det! Tveka inte att be om hjälp, men hjälp också andra när du känner att du kan. Ditt rykte sprider sig snabbt.

Tänk på att det är verkliga människor bakom figurerna. Var artig och trevlig och förolämpa ingen i onödan. Ofta kommer du väldigt nära personerna bakom om du är trevlig och hänsynsfull.

Läs på om spelet och lär dig lite om det innan du börjar spela. I vissa spel finns det hjälpvärldar som du kan träna dig i innan du kommer till den riktiga världen.

Se och lär. Du kan lära dig mycket på att iaktta hur andra gör. Det kan vara allt från hur de slåss till hur de pratar med varandra.

Lär dig hur man pratar med varandra. Eftersom språket är det enda sättet att kommunicera på blir det viktigt. Chattspråket är speciellt med många förkortningar och speciella uttryck. Den som försöker skriva riktiga meningar med punkt hamnar snart efter.

Många världar kan vara knepiga att förstå i början. Ta dig tid att sätta dig in i det och ta ett steg i taget.